Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Borgward Isabella Concept: Legenda se vrací, ale jinak, než byste čekali

David Bureš
Diskuze (1)
Oživená automobilka Borgward oprášila jméno svého nejznámějšího modelu. Borgward Isabella Concept ale vypadá jinak, než byste asi čekali.

Koncepty a studie k autosalonům tak nějak patří, designéři pomocí nich naznačují budoucnost nebo pouze ukazují, co daná firma zvládne navrhnout. Mnohdy až šílenými kreacemi prosluly hlavně francouzské a japonské značky, na letošním frankfurtském autosalonu se jim ale snaží konkurovat někdo, od koho byste to patrně nečekali. Značka Borgward.

Kdysi jedna z největších automobilek Evropy znovu zkouší prorazit, když v Číně začala prodávat SUV BX5 a BX7, do budoucna ale chce opět zamířit i do domovské Evropy, kde plánuje i své modely vyrábět. Ve Frankfurtu se vedle stávajícího portfolia pochlubila i konceptem ukazujícím, co by v budoucnu mohlo být, přičemž firma neváhala a pro svoji kreaci využila legendární označení Isabella, což je vůbec nejznámější model této značky.

Kdo by však čekal retro koncept přímo inspirovaný vozem vyráběným na přelomu padesátých a šedesátých let, bude doslova šokován. Borgward Isabella Concept totiž nehledí dozadu, ale vpřed, a to nejen svojí výbavou, ale i svým designem.

Někdejšími auty se inspirovala leda tak příď pět metrů dlouhého konceptu, lehce připomínající vozidla francouzské Alpiny, jinak je tento čtyřdveřový koncept s „plovoucími“ přechody mezi jednotlivými částmi karoserie hodně futuristický. Designéři na tvarech „čtyřdveřového sportovního sedanu“ úzce spolupracovali s techniky, aby koncept dosáhl co nejlepší aerodynamiky, respektive ideálního proudění vzduchu kolem karoserie. Proto třeba vzduch speciálně proudí přes podběhy, čímž jsou účinně chlazeny brzdy za použitými 21“ koly, zatímco C sloupky karoserie jsou samostatně stojící, aby proudící vzduch zvyšoval přítlak na zadní nápravě.

Šokuje také interiér, a to nejen svojí fialovou barvou kontrastující s modrou karoserií ve dvou odstínech. Přístupný je proti sobě otevíranými dveřmi bez B sloupku karoserie, což je u studií typické řešení – díky tomu je dovnitř lépe vidět. Čtyřmístná kabina poskytuje hodně prostoru, specialitou jsou sedadla inspirovaná křesly moderních apartmánů.

Navíc tu není klasická palubní deska, jejíž místo nahradila volně stojící konzole, tzv. surfovací prkno“, doplněná o trojúhelníkovou konzoli ovládacího panelu, tzv. šátek. Ovládání je dotykové, místo obrazovky multimediálního systému si designéři vysnili holografický displej umožňující zobrazit údaje z navigace v trojrozměrném pojetí. To volant si klasický tvar sice uchoval, postrádá ale jakékoliv ovladače, které se přesunuly na středový dotykový panel.

Celková koncepce dokazuje, že s výrobou Isabelly Concept v této podobě se určitě nepočítá. Na druhou stranu některé prvky by se do produkce mohly dočkat, konkrétně příď se zvýrazněným kosočtvercovým logem značky by mohla nahradit obří masku chladiče dnes nabízených SUV.

Výrobě má blízko i technika v útrobách. K pohonu totiž slouží modulární elektrické ústrojí ePropulsion, využité již v konceptu elektrické verze SUV BX7. Dva synchronní elektromotory (jeden u každé nápravy) poskytují kombinovaný výkon 220 kW a točivý moment 450 N.m, což autu má umožnit zrychlit z 0-100 km/h za 4,5 sekundy a jet až rychlostí 250 km/h. Baterie byly vyvinuty ve spolupráci s LG, přičemž mají umožnit dojezd až 500 kilometrů. Na 80 % kapacity se pak mají nabít za půlhodiny.

David Bureš
Diskuze (1)
14. 9. 2017 13:24
Žiadna oživená automobilka...
...čo sú to zase za drísty. Max. oprášené meno, nič viac.