Suzuki Swift Sport ve Frankfurtu doslova září. A jenom žlutou barvou to není!
Po měsících spekulací a domněnek se čas konečně naplnil. Suzuki na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem odhalilo novou generaci modelu Swift Sport, malého sportovního hatchbacku, na který jsem se osobně velmi těšil. Důvody pro to mám v podstatě dva: minulá generace totiž byla naprosto skvělá, přestože měla pod kapotou „jenom“ atmosférickou šestnáctistovku s výkonem 100 kW, a ta nová z mého pohledu platí za jedno z nejřidičtějších malých aut současnosti, ať má pod kapotou v podstatě kterýkoliv z nabízených motorů.
Ve Frankfurtu byl k vidění kanárkově žlutý kousek, který doslova zářil a právem na sebe stahoval obrovskou pozornost. Jde vlastně o tentýž vůz, jaký jste už před časem mohli vidět na oficiálních snímcích, a přestože rozhodně nejde o nejkrásnější ostrý hatchback, má něco do sebe. Tak například myslí na tradice – nezapomněl na zadní difuzor a dvě koncovky výfuku, kola nejsou přehnaně velká, „pouze“ sedmnáctipalcová s pneumatikami 195/45 R17, a nechybí ani nástavce prahů nebo přední splitter. Je to taková naštvaná žába, tedy mohla by být, pokud si místo žlutého laku domyslíte zelený.
Dokonce ani kokpit není nijak přehnaný, proti běžným verzím vás na první pohled trkne snad jenom sportovnější volant s perforovanou kůží, dekory s červeným nádechem a samozřejmě přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a výrazným bočním vedením. Avšak pozor, nejde o takový ten typ sedadel, o které si při každém nastupování narazíte hýždě o něco tvrdého. Swift Sport bude dál plnit roli malého všeuměla a nemá v plánu vás k sobě přikovat děj se co děj. Bočnice jsou samozřejmě tužší než u běžné verze, zároveň ale stále máte dostatečný komfort a mně osobně pasuje jejich sevření jako ulité. Tak uvidíme, co to udělá v zatáčkách.
Zatímco u běžného Suzuki Swift mi pozice za volantem vyhovuje, ve sportu bych si přece jenom přál sedět o něco níže. Jenže to už by zase nikdo nezaručil, že se na zadní sedadla vejdou i osoby s výškou okolo 180 centimetrů. Já měřím o deset čísel více a za sebe se nevejdu, berme ale v pozat, že Swift jako takový měří jenom 3,8 metru a už z toho pohledu je jeho vnitřní prostor až překvapivě velký. Bohužel na úkor prťavého kufru.
Co se praktičnosti týče, osobně jsem ve srovnání s běžnou verzí nezaznamenal nejmenší rozdíl, docela by mě ale zajímalo, jak to bude s podvozkem. Už ráno se totiž kolem vozu tvořily hloučky lidí, kteří pochopitelně sedali dovnitř, přičemž stačil jeden průměrně vzrostlý dospělák na zadních sedadlech a swift si sednul společně s ním. Působí docela měkce, to ale nutně nemusí být nevýhoda. Jenom si vzpomeňte, jak se naklání současná Mazda MX-5. A jaká je s ní sranda!
Ta největší změna se pochopitelně nachází pod kapotou. Swift Sport už nemá tu točivou atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 100 kW, která byla párovaná s pětistupňovým manuálem. Novinka má přeplňovanou čtrnáctistovku z Vitary S, šest rychlostí a výkon 103 kW. Ty 3 kW asi v praxi nepoznáte, co už ale poznat půjde, je točivý moment 230 N.m (o 70 N.m více než minulá generace) a zejména pohotovostní hmotnost 970 kilogramů. Minulá generace měla o 90 kg více. Je jasné, že hravost bude opět hrát jednu z nejvýznamnějších rolí!
Nové Suzuki Swift Sport se začne v Evropě prodávat v lednu příštího roku, ve Frankfurtu je samozřejmě k vidění jeho evropská verze. O cenách se zatím nahlas nehovoří, natož o těch českých, minulý Sport však začínal na nějakých 380 tisících korunách a bylo by fajn, kdyby se novinka držela v podobné hladině. Ale o tom až někdy jindy.