Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Šanghaj 2013 živě: Plagiátů neubylo, roste však kvalita

Tomáš Kovařík
Diskuze (36)
Na autosalonu v Šanghaji musíte uznat, že Číňané jsou opravdoví mistři v kopírování jakékoliv značky vozu. Nicméně úroveň plagiátů rok od roku dramaticky stoupá.

Autosalon v Šanghaji leží podobně jako brněnský veletrh ve městě, což v obou případech v době jeho konání způsobuje nemalé dopravní komplikace. Tím ale tahle podobnost končí. Ten šanghajský je totiž asi tak padesátkrát větší, pro místní trh mnohem důležitější a dokonce i logičtěji uspořádaný.

Celkem osmnáct hal tvoří obří trojúhelník, uprostřed něhož je několik desítek stanů, stánků a spousta ploch s doprovodným programem jako je jezdění na off-roadové trati, škola smyku, motokáry a tak dále. Vlastně ještě jedna paralela mě napadla: během novinářského dne se tady pohybuje ohromná masa civilistů – lidí, kteří akreditační papíry rozhodně nevyplňovali. A vy se mezi nimi prodíráte s fotoaparátem na krku a z nějaké třetí, čtvrté řady se v tlačenici snažíte ulovit co nejlepší záběry. Ještě štěstí, že měří pomalu o půl metru méně…

Coby Evropan jste na každém kroku konfrontován s několika skutečnostmi. Předně se tady prezentuje spousta modelů a tuzemských značek, o kterých jste nikdy v životě (ani při nejlepší vůli) neslyšeli. Z pohledu čínského trhu jde o naprosté minority, očima starého kontinentu však tyhle firmy generují prodeje, o kterých se našim automobilkám možná ani nesnilo. Proto je čínský trh s více než čtrnácti miliony automobilů pro všechny světové hráče tak strategicky důležitý. Pro představu: Škodovka zde loni prodala 235 674 vozů, což představuje sedmiprocentní nárůst proti roku 2011. A třeba Volkswagen ve třech svých továrnách vyrobil přes 1,3 milionu vozů.

Důležitost autosalonu dokazuje také skutečnost, že mezi návštěvníky se objevila spousta celebrit. Například zakladatel Microsoftu Bill Gates (loni druhý nejbohatší muž světa), americký miliardář Warren Buffett, nebo herec libanonského původu Keanu Reeves, který do Číny přiletěl mimo jiné na premiéru svého debutového kung-fu snímku Man of Tai Chi. Vedle řady místních umělců a významných osobností se po výstavišti pohybuje také spousta policistů a tajných vládních úředníků. K naší skupině se jeden takový přidal hned na letišti a absolvoval s námi celý program včetně večeří a nejrůznějších pracovních schůzek.

Všechny haly na jedné straně zmíněného trojúhelníku byly vyčleněné řekněme nečínským značkám, byť v některých případech s tuzemskými výrobky. Naše kroky proto logicky vedly nejdříve sem. Tady se s vámi aspoň snažili domluvit, v ostatních případech jenom nechápavě koukali a cosi čínsky vysvětlovali. S prospekty také moc neuspějete, i ty jsou povětšinou posázené čínskými znaky. Skutečnost, že na stánku Škodovky neuvidíme faceliftovaný Superb, jsme avizovali již v článku z koncernového večírku. Dominantou expozice se totiž stala čínská verze Rapidu nazvaná Xin Rui, která proti evropskému liftbacku dostala tříprostorovou karoserii sedan, měkčí pérování a upravené zadní bubnové brzdy. V zavazadelníku však chybí vnitřní madlo a částečně také čalounění, to prý ale zákazníkům vadit nebude. Vůz se bude nabízet se dvěma zážehovými čtyřválci 1,4 l/66 kW a 1,6 l/81 kW.

Velkému zájmu se těšila studie crossoveru BMW X4 se splývavou zádí, tento menší bratr X6 měří přes 4,6 metru a je postavený na rozvoru 2810 milimetrů. Sériová výroba začne zřejmě až příští rok, nicméně kdyby se proti konceptu nic nezměnilo, příznivci značky by se určitě nezlobili. V modrém laku to vozu náramně sluší. Stánek Audi opanovaly sedany na bázi A3 včetně sportovnější verze S3. Přestože změn proti původnímu konceptu je spousta, naživo vypadá 4,5metrový vůz parádně (zvláště v červené barvě) a u mladých Číňanů jistě bude mít úspěch. Pro příznivce čísel: zavazadelník pojme 0,425 m3.

novemodely autosalon novemodely autosalon

Volkswagen dopředu lákal na studii sedmimístného crossoveru CrossBlue, nakonec však na sebe strhly pozornost dvě věci. Jednak přítomnost šéfa Martina Winterkorna, který typicky pedantským přístupem veřejně peskoval své nohsledy (video s Klausem Bischoffem z Frankfurtu 2011 se na youtube stalo hodně populární) za nekvalitní spáry na některých modelech. A pak také premiéra již sériové verze dvoumístného plug-in hybridu XL1. Automobil pohání dvouválcový turbodiesel 0,8 l/35 kW a elektromotor s 20 kilowatty, přenos točivého momentu zajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka. Spotřeba se podle údajů výrobce drží na neskutečných 0,9 litru na 100 km a emise na úrovni 21 g CO2 na kilometr.

U Mercedes-Benzu s nadšením pozorujete studii crossoveru GLA postaveném na bázi hatchbacku A. Žádné rustikální tvary ve stylu většího GLK nečekejte, automobil dostane pěkně zaoblené proporce. Pod kapotou se objeví osvědčené čtyřválcové turbodiesely 1,8 a 2,2 l s výkony od 80 do 125 kW, chybět nebude ani dvoulitrový turbomotor se 155 kW. Podle všeho se dostane i na přeplňovanou šestnáctistovku (90 a 115 kW) a turbodieselovou patnáctistovku (80 kW) od Renaultu. Kolem termínu zahájení výroby a nějaké základní ceny však přítomní zástupci značky dělali velké tajnosti, prý ještě nebylo rozhodnuto.

novemodely autosalon novemodely autosalon

O modelech typu crossoveru Citroën Wild Rubis, pětimetrového sedanu od Maserati se staronovým označením Ghibli nebo modernizovaného Porsche Panamera Executive s rozvorem prodlouženým o 150 milimetrů a podobně prodlouženým Mercedes-Benzem E jsme dopředu věděli. Volkswagen však do poslední chvíle tajil (a utajil) 4,5metrové kombi Gran Lavida s useknutou zádí ve stylu A3 Sportback. Vůz postavený na podvozku PQ34 jako první generace Octavie se bude vyrábět od června s šestnáctistovkou o výkonu 77 kW a turbomotorem 1.4 TSI/96 kW.

Z našeho pohledu o ještě větší překvapení se postaral Ford, který vystavil kompaktní sedan se staronovým jménem Escort. Zatím jde jenom o studii s velmi krátkou zádí, astonovskou maskou chladiče a spoustou chromu kolem dokola, nicméně v měděné metalíze mu to na otočném podstavci slušelo. Detaily o motorech ani žádné další podrobnosti jsme se nedozvěděli, v hierarchii značky se tenhle sedan zařadí mezi Fiestu a Focus. Plány Fordu do roku 2015 v Číně jsou však veliké: investicí v přepočtu kolem 37 miliard korun vznikne pět zcela nových továren a některé stávající se zmodernizují.

Suzuki si přichystalo pro návštěvníky studii sedanu Authentics s podobně měděnou metalízou, která by v případě schválení sériové výroby patřila někam mezi SX4 Sedan a Kizashi. A protože Suzuki nedělá (a ani si to dovolit nemůže) nic zbytečně, je o výrobě tohoto modelu už na příslušných místech určitě rozhodnuto. Podobně je na tom Hyundai (i když ten by si to dovolil mohl), který v Šanghaji ukázal studii Mistra (čínský model se jmenuje Mingtu). Vůz dlouhý 4,7 metru a s rozvorem 2770 milimetrů bychom zařadili do střední třídy, po bok i40 a Sonaty.

V úvodu zmiňovaných plagiátů známých automobilů je na výstavišti nepočítaně. A to jak od značek, které v Evropě tak nějak známe, například Geely, SAIC, Qoros a Landwind, přes ty, které Evropan s pomocí Googlu aspoň tuší, třeba Changan, Luxgen, Hawtai, až po ty vyloženě regionální, které nemají ani název značky v latince (a ty tím obrázkovým písmem opravdu vypsat neumíme). U Geely například koukáte na model EX8 a vidíte v něm jasně Porsche Cayenne, Dongfeng CH7 jednoznačně připomíná Hyundai H-1 a třeba Landwind X5 si označení modelu BMW X5 dal rovnou do jména. JAC HeYue S30 zase jako kdyby z oka vypadl SUV Hyundai ix35, ale jenom zepředu, záď a interiér jednoznačně odkazují na Porsche Cayenne. A Lifan 630 si vzal za vzor Lexus, nicméně pod kapotu umístil šestnáctistovku z předchozí generace Mini.

novemodely autosalon novemodely autosalon

Podobných případů je na autosalonu celá řada, jedno však mají společné: zdaleka se nejedná o modely, nad nimiž Evropa ještě před několika lety ohrnovala nos a vysmívala se jim za nekvalitní plasty, odfláknuté dílenské zpracování a zápach použitých materiálů. Nic takového se v Šanghaji již neobjevilo, což jasně dokazuje, jakým způsobem se tamní automobilky rozvíjejí. A možná nebude trvat dlouho a těmhle značkám se podaří prorazit na starý kontinent a začít tady úspěšnou kariéru.

U většiny vystavených exemplářů postávaly modelky, to aby se zvýšila atraktivita fotografovaných vozů. Na pondělní ráno jsme z nich připravili velkou fotogalerii a dopředu akorát prozradíme, že se bude na co koukat. Těšte se!

Tomáš Kovařík
Diskuze (36)
22. 4. 2013 22:21
Re: HVĚZDA
V tom prípade by si prišiel o niečo iné. >:D
Je úplne jedno, či tým píšeš alebo myslíš, vyjde to úplne narovnako. ;-)
Ale túto debatu končím, prestávaš sa ovládať. Ahoj.
22. 4. 2013 21:23
Re: HVĚZDA
Před tebou nemůžu ztratit glanc, ani kdybych psal přirozením >:D
22. 4. 2013 21:22
Re: HVĚZDA
Osla tu ze sebe děláš výhradně ty. A co je horší, neuvědomuješ si to. Možná máš zatím jen černobílý monitor, pak ano, pak tvůj údiv nad mou pochvalou horních dokonalých snímků možná i částečně chápu. To víš ovšem tvůj svět v němž se to hemží olizováním zadků je pro mne příliš hluboká žampa, žiji jinak, Ji/Ří. Umím pochválit. Až budeš na pochvalu ty, rád zde pochválím i tebe. Tak se trochu snaž. Trochu hodně.
Avatar - Ji/Ri
22. 4. 2013 19:17
Re: Shang hai
... a ta zelená tomu sedne... yes! :yes:
Avatar - Ji/Ri
22. 4. 2013 19:15
Re: HVĚZDA
:yes: