Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva 99 (1)

Tomáš Zajíček
Automobilové jaro začíná 11.března Ženeva je významné místo pro politická jednání a důležitým centrem mezinárodních společností. Její význam potvrzuje i prestižní autosalón, který hostuje velký počet evropských i světových premiér, stejně jako...

Automobilové jaro začíná 11.března

Ženeva je významné místo pro politická jednání a důležitým centrem mezinárodních společností. Její význam potvrzuje i prestižní autosalón, který hostuje velký počet evropských i světových premiér, stejně jako autosalón v Paříži či Frankfurtu. Z geografického hlediska má významnou evropskou polohu zajišťující vysokou návštěvnost, přičemž i domácí návštěvníci znamenají pro vystavovatele atraktivní cílovou skupinu. Švýcarsko sice nemá vlastní automobilový průmysl, ale má finančně zdatné zákazníky. Druhým faktorem Ženevy, který vyzdvihuje její důležitost, je časové období, které je strategicky naplánováno na začátek prodejní sezóny. Expozice jednotlivých vystavovatelů zastřešil veletržní areál Palexpo ležící v údolí alpských hor poblíž obřího ženevského jezera. Jak jsme tyto expozice viděli si můžete přečíst v souhrnné mozaice novinek na následujících řádcích.

- Alfa Romeo

- Aston Martin

- Audi

- BMW

- Cadillac

- Chevrolet

- Chrysler

- Citroen

- Daewoo

- Daihatsu

- Ferrari

- Fiat

- Ford

- Honda

- Hyundai

- Jaguar

- Jeep

- Kia

- Lada

- Lamborghini

- Lancia

- Lexus

- Maserati

- Mazda

- Mercedes

Alfa Romeo

Alfa po letech trápení nyní vychutnává úspěch nových modelů 156 a 166. Model 156 je nyní vylepšen o systémy Selespeed (systém řazení s tlačítky pod volantem a-la F1) a Q systém. Inovace se dotkla i řady 145/146 a to faceliftem přední části. Spider dostal nový motor - 1,8/106 kW.

Aston Martin

Aston Martin představil celkem tři vylepšení svých modelů. DB7 Vantage dostal pod kapotu zcela nový dvanáctiválec s výkonem 309 kW (420 k). Nejvyšší rychlost je nyní 298 km/h a zrychlení na 100 km/h zvládne pod 5 sekund. Stejná inovace "postihla" i DB7 Vantage Volante. Jinak řečeno i verze kabrio má nyní pod kapotou nový dvanáctiválec. Třetí inovace, tentokrát modelu V8 Vantage Le Mans, oslavuje čtyřicáté výročí výtězství Astonu ve slavném závodě Le Mans. Vybrat si můžete z 550 k nebo 600 k verze.

Audi

Prestižní značka koncernu VW předvedla řadu novinek. Zřejmě nejzajímavější bylo uvedení modelu TT Roadster s elektrohydraulicky "poháněnou" plátěnou střechou. Dále následovaly S4/S4 Avant s 2,7 V6/195 kW. Nejvyšší točivý moment dosahuje 400 Nm/1850 - 3600 ot/min. S8 s osmiválcem 4,2 má nyní zvýšený výkon z 250 kW na 265 kW. Audi A3 dostalo dvě dveře navíc a také variantu S3/154 kW.

BMW

Hlavní novinkou na stánku BMW byla nová řada 3 Coupé (87 - 142 kW) a spotovně-terénní X5. Inovovaný Z3 roadster jsme vám již představili na AUTONEWS. Řada sedm je nyní obohacena o čtyřlitrový "Common Rail" diesel s výkonem 135 kW a úctyhodným točivým momentem 560 Nm/1750 ot/min. Zrychlení 0-100 km/h - 8,4 s, max. rychlost 242 km/h!

Cadillac

Cadillac má v nabídce pro Evropu stále pouze model Seville. Pro ten je nyní připraven systém nočního vidění "Night Vision system", který jako první v sériovém voze snímá infrakamerou prostor před vozem a "promítá" situaci před oči řidiče. Studie zastupoval krásný EVOQ.

Chevrolet

Kromě přehlídky běžně prodávaných modelů byl uveden i nový model s názvem Alero. Tvary karoserie jsou vcelku pohledné, bohužel v interiéru "ohromí" spousta nekvalitně zpracovaného plastu. K dispozici jsou dva motory 2,4/104 kW a V6 3,4/130 kW.

Chrysler

Nejdůležitější novinkou je samozřejmě nový Neon. Dodávat se bude se dvěma motory 1,8/91 kW a 2,0/98 kW. Především díky menšímu a levnějšímu motoru 1,8 si u Chrysleru dělají naděje na větší prodeje v Evropě. Stánek oživovaly studie 2001 PT Cruiser a Citadel.

Citroen

Zajímavý van Xsara Picasso se již brzy bude prodávat (konec roku 99), uvidíme kolik si utrhne z koláče dobře obsazeného Renaultem Scénic. Osazena bude dvěma zážehovými motory 1,6/65 kW a 1,8/85 kW a jedním zcela novým vznětovým 2,0 HDi s výkonem 66 kW. Mezi koncepty vynikal pětimetrový C6 Lignage a již z Paříže známá studie vanu C3.

Daewoo

Pro nepřipraveného kolemjdoucího byla překvapením prezentace modelů Musso a Korando pod značkou Daewoo.

Daihatsu

Japonská automobilka Daihatsu se v Ženevě soustředila především na prezentaci bezpečnosti malého Move. Jak je z fotografie 40% předního nárazu patrné, ani malá auta nemusí být nebezpečná.

Ferrari

Ferrari představilo zcela nový 360 Modena. Je vybaven špičkovým osmiválcovým motorem s pětiventilovou technikou. Nejvýraznějším prvkem je použití hliníkových slitin pro karoserii, šasi i odpružení. Za zmínku stojí i parametry motoru: 8 válců, 5 ventilů na válec, objem válců 3,6 litru a především maximální výkon 400 koní.

Zákazník bude mít k dispozici výběr mezi manuální šestistupňovou převodovkou a úspěšnou převodovkou typu F1 druhé generace. Výrobce se také pochlubil stále stoupající produkcí: rok 94 - 2792 ks, 95 - 3307 ks, 96 - 3313 ks, 97 - 3581 ks, 98 - 3637 ks. V roce 1998 se nejvíce vozů Ferrari prodalo v USA (850 ks), následuje Německo. Podíl osmiválců je 65%, zbytek jsou dvanáctiválce.

Fiat

Na nové Punto je ještě příliš brzy, takže toho u Fiatu moc k vidění nebylo. Marea dostala nové JTD motory s výkony 77 a 96 kW.

Ford

Ve stánku Fordu byly nepřehlédnutelné dva automobily. Jednak vítěz Safari Rallye - Focus WRC a překrásný koncept Thunderbird vzdávající hold modelům z let 1955-57. Z konceptů "blízkých sériové výrobě" se představil Cosworth Focus Concept s přeplňovaným dvoulitrem. Výkon je ležérně udáván jako "200+ PS".

Honda

Bombou letošního roku je u Hondy model S2000. Tvarově bezchybný automobil doplňuje, jak je u japonců zvykem, špičková technika. Z dvoulitrového motoru VTEC vydolovali konstruktéři neuvěřitelných 240 koní neboli 176 kW. Navíc tento motor splňuje nejpřísnější emisní normy. Převodovka je šestistupňová a výkon motoru je přenášen na zadní kola! Do segmentu malých vozů se v Evropě Honda vrací modelem Logo. Motor 1,3/48 kW, převodovka CVT, délka necelých 3,8 m. A ještě něco. HR-V! Malé "zábavné" vozidlo s pohonem všech kol. Motor 1,6/105 k, převodovka pětistupňová nebo CVT. Legend prošel faceliftem a řadou drobných úprav (boční airbagy), které mají zajistit především zvýšení komfortu a bezpečnosti cestujících.

Hyundai

Žádné převratné novinky. Asi nejzajímavějším je model GX, do kterého vložili jihokorejští konstruktéři maximum svého umění. Tento 4865 mm dlouhý sedan je připraven konkurovat v Evropě zavedeným značkám Mercedes, BMW či Audi. Samozřejmě pověstí se jim nemůže přiblížit, takže na řadu přijde "konkurenční" cena... O pohon se stará zážehový šestiválec do V s objemem 3,0 l/141 kW. Automatická převodovka nepostrádá možnost přímého řazení + -. I u nás se již delší dobu prodává terénní Galloper, který vychází z první generace Mitsubishi Pajero. Lantra i Sonata dostaly již dříve facelift.

Jaguar

U Jaguaru se dnes pochopitelně nemluví o ničem jiném, než o novém S-type. Podrobný popis najdete zde. (předst 053) Vystaveny byly samozřejmě i modely XK8, XKR a XJ8.

Jeep

Nový Grand Cherokee a studie Commander, co říci více... Grand Cherokee je možno vybavit třemi motory. Dvěma zážehovými: řadový šestiválec 4,0/140 kW a V8 4,7/162 kW. Vznětové motory zastupuje 3,1 TD/103 kW. Článek ke Grand Cherokee najdete zde.

Kia

Inovací prošel model Sportage, dále byly vystaveny již známé modely Carnival, Clarus, Clarus Wagon, Pride...

Lada

Ještě minulý rok Lada bojovala o pozornost zákazníků, tentokrát to již vzdala a na výstavišti nebyla vůbec přítomna...

Lamborghini

Nový šestilitrový V12 s výkonem 423 kW (575 k) oživuje model Diablo. Rozpoznáte jej podle přípony GT. Nejvyšší rychlost - 338 km/h!

Lancia

Po pařížském autosalonu se zajímavá studie Dialogos přesunula i do Ženevy. Mezi sériovými vozy zaujal "red elephant" neboli Lancia Y (viz foto) s motorem 1,2 16V/63 kW. Prestižní model "k" dostal nedávno dva nové motory: vznětový 2,4 JTD/100 kW a pětiválcový zážehový 2,0 turbo.

Lexus

Lexus prezentoval již dříve uvedené modely LS400 a GS300. Dlouho očekávaný IS200 byl konečně přítomen, takže bylo možno porovnat kvalitu s BMW 3, proti kterému je IS200 namířen. Jedno je jisté, kvalita zpracování vozu je na velmi vysoké úrovni. Evropští zákazníci však značku Lexus (na rozdíl od USA) zatím příliš nevyhledávají... Uvidíme co zmůže nový IS200.

Maserati

Slavná značka nyní pod ochrannými křídly Fiatu předvedla ženevským zákazníkům "supernovinku" známou již z Paříže v podobě modelu 3200 GT. Toto sportovní kupé je vybaveno vidlicovým osmiválcem 3,2 l s přeplňováním. Výkon je 271 kW, točivý moment dosahuje hodnoty 491 Nm! Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne 3200 GT za 5,1 s, nejvyšší rychlost je 280 km/h. Podrobný popis 3200 GT najdete zde.

Mazda

U Mazdy měl světovou premiéru zajímavý model Premacy. Jde o van namířený proti veleůspěšnému Renaultu Mégane Scénic. Desetileté výročí výroby MX-5 oslavují u Mazdy výrobou omezené série s exklusivními doplňky.

Mercedes-Benz

Automobilka Mercedes se zdá být po spojení s Chryslerem silnější než kdy předtím. Předvedla to na řadě novinek. To nej je samozřejmě uvedení modelu CL. V cenové kategorii 180-230 tisíc marek si může zákazník vybrat mezi osmiválcem CL500 - 5,0/225 kW nebo dvanáctiválcem CL600 - 5,8/270 kW. CL přebírá mnoho pokrokových systémů z nové S třídy a přidává řadu dalších. Další novinkou je CLK 55 AMG. Je osazen zážehovým V8 s výkonem 255 kW (347 k). Další změny jsou samozřejmě vně i uvnitř (viz foto). Třída M má nyní o dostatečný výkon postaráno v podobě varianty ML430. Jde o zážehový 4,3 V8 s výkonem 200 kW. Nejvyšší rychlost emka tímto vzrostla až na 210 km/h. Spotřeby dle EHK by měly být 13,9 l/100 km. Realita však bude asi tvrdší.

První část reportáže z Ženevy (Alfa Romeo - Mercedes-Benz) máme za sebou, v příštím týdnu budeme pokračovat podle abecedy od Mitsubishi až po Volvo. Těšte se :-)



Tomáš Zajíček