AUTOSPORT INTERNATIONAL 2000

AUTOSPORT INTERNATIONAL 2000

 

Loňská sezóna je v nenávratnu, nová teprve klepe na dveře a týmy jen nesměle odhalují modely, se kterými by chtěly dobýt vavříny v novém tisíciletí. Pro řadu motoristických příznivců je tento čas doslova utrpením, neboť ačkoliv se toho i mezi sezónami děje dost, není nad to uvidět závodní monoposty naplno v akci - nebo alespoň v klidu.

Ve Velké Británii, která je považována za kolébku motorsportu vzhledem k rozvinutému závodnímu průmyslu a faktu, že drtivá většina týmů F1 má sídlo právě zde, nalezla na palčivou otázku elegantní odpověď - výstavu Autosport International.

Každý leden se na výstavišti NEC v Birminghamu scházejí všichni, kdo alespoň něco v motoristickém sportu znamenají, aby dali laikovi možnost obdivovat vozy nedávné minulosti a někdy mu dokonce i umožnili poprvé spatřit žhavé novinky pro sezónu nadcházející. Za redakci www.auto.cz se do Birminghamu vypravil Martin Zušťák, aby vám zprostředkoval dojmy ze světové závodní výstavy číslo jedna. Událost to byla o to významnější, že pořadatel, renomovaný časopis Autosport, slavil půlstoletí své existence. Pojďme se proto nyní podívat na to, co svým návštěvníkům připravil.

Stánek Autosportu

Bylo naprosto samozřejmé, že všechny hvězdy navštěvující výstavu se na stánku Autosportu musely alespoň na chvíli objevit. V sobotu to byl pilot Arrowsu F1 Pedro de la Rosa (zaskakující za původně oznámeného Herberta od Jaguaru), který brány výstaviště pro návštěvníky otevřel. V deset hodin dopoledne ho čekal početný dav fanoušků a všetečné dotazy spíkra - Španěl jako obvykle povídal všechny správné "sponsorské" věci, mimo jiné však rovněž zdůraznil, že nový Arrows A21-Supertec bude velkým krokem kupředu a tým plánuje útočit na další stáj používající tentýž motor - Benetton. Jestli to bude stačit na mistrovské body, to je už další otázkou.

Odpoledními hosty byla esa v závodech sportovních automobilů Allan McNish a cestovních aut John Cleland, oba ze Skotska. Na přetřes přišla řada věcí, od jejich plánovaných aktivit pro rok 2000, až po charitativní závod motokár, pořádaný na počest loni zesnulých pilotů Grega Moora, Gonzala Rodrigueze a jehož výtěžek půjde na pomoc bývalé hvězdě F3000, Dánovi Jasonu Wattovi, který ochrnul po těžké havárii na motocyklu krátce po skončení loňské sezóny.

Kulisy stánku dotvářely dobové kopie vydání Autosportu (první číslo vyšlo v srpnu 1950, krátce po první Velké ceně započítávané do MS v historii) a rovněž dva z nejslavnějších monopostů, které kdy brázdily dráhy světových autodromů - Porsche 917 Le Mans z počátku 70.let a Mansellův "aktivní" Williams FW14B-Renault z mistrovské sezóny 1992, vítěz deseti ze šestnácti velkých cen 1992. (obr. 1 a 2)

Boxová ulička

(obr. 3) Podobně jako loni ani letos nesměla chybět virtuální boxová ulička, kterou Grand Prix týmy připravily ve spolupráci s měsíčníkem F1 Racing. Prohlídku padocku začneme u Sauberu, jenž tentokrát zůstal poněkud za očekáváním a dovezl pouze příď Alesiho vozu C18, na které si mohli návštěvníci vyzkoušet tradiční přezouvání gum. (obr. 4)

Mnohem lépe se v sousedství prezentoval British American Racing. Pravděpodobně na truc automobilové federaci přivezl Villeneuveův BAR 01-Supertec v originálních, "zakázaných" barvách Lucky Strike a nikoliv v "zipové" kombinaci Lucky Strike-555. (obr. 5 a 6) Na videu pak běžel unikátní dokument z Monzy, kde koncem září dostal Jacques Villeneuve příležitost pilotovat Brabham BT11 v rámci vzpomínky na legendární film "Grand Prix" z roku 1966. Netradičnímu testu byl přítomen dokonce i tehdejší hlavní protagonista snímku James Garner, který po Villeneuveově boku odkroužil několik propagačních kol. Jacques raději nepokoušel osud a jezdil s dostatečnou rezervou, jeho doširoka otevřené oči a občasný úsměv při prudké akceleraci z Lesma nebo Parabolicy však prozrazovaly jeho nadšení a rovněž obdiv nad odvahou minulých závodnických generací.

Velkým magnetem se pro návštěvníky stala možnost poprvé zblízka uvidět nové BMW barvy stáje Franka Williamse, jakkoliv zatím na starším modelu FW21B. Bylo zajímavé, nakolik pouhé přemalování důvěrně známého vozu změní jeho charakter - tmavomodro-bílá kombinace BMW působila mnohem agresivnějším dojmem než pouťová červená Winfieldu a loňský Williams vypadal hned alespoň o sekundu na kolo rychlejší... (obr. 7 a 8)

O dům dál u Jordanu byl zase k vidění Frentzenův 199-Mugen Honda, obutý do zahřívacích deček a pečlivě strážený lidmi z marketingu Jordanu, kteří nabízeli členství v týmovém fan klubu. (obr. 9 a 10) Nejvážnější konkurent McLaren jako obvykle nasadil svůj "korporativní" image, na který jsme si všichni již asi stačili zvyknout, a vedle prodeje firemních upomínkový předmětů a oblečení dovezl i Hakkinenův mistrovský MP4/14 s jedničkou na kapotě, a rovněž nechal pár vyvolených šťastlivců otestovat poslední hit v počítačových simulátorech, nainstalovaný v kokpitu Coulthardova monopostu. (obr. 11)

Ferrari se Pitlane raději vyhnulo a rozložilo své nádobíčko opodál na stánku časopisu F1 Racing, jehož expozici dominoval akční sestřih ITV z uplynulé sezóny s famózním hlasem veterána mikrofonu Murraye Walkera a zejména pak pulty s lascívními děvami, lákajícími nové adepty zavčas si zajistit předplatné na nový rok. (obr. 12) Scénu přece jen alespoň trochu umírnily monoposty F399 s čísly 3 a 4, elegantně nasvětlené červenými světly tak, aby zmátly cvičené oko a zakryly dnes již neodmyslitelný oranžový nádech sponzora Shell na dříve temně rudých raketách z Maranella. (obr. 13, 14, 15, 16, 17)

Vozy Formule 1 se samozřejmě neomezily jen na boxovou uličku a u řady stánků byly tou pověstnou šlehačkou na dortu. A tak byl u Championu k vidění Herbertův Stewart SF03-Ford, (obr. 18) AP Racing si vypůjčil předloňský Benetton B198-Playlife, (obr. 19, 20, 21) periferní část expozice F1 Racingu dokreslovala temně černá silueta Arrowsu A19. Další dobrá desítka starších modelů pak pózovala na stáncích soukromých jezdců britské série Formule BOSS. (obr. 22, 23) Největší pozornost zaslouženě poutal Andrettiho Essex Lotus 81B-Ford 1980, šasi číslo 4. (obr. 24) Pro mladší generaci čtenářů bych připomněl, že právě v tomto kokpitu při GP Rakouska 1980 debutoval mladý Nigel Mansell. Ve voze tehdy praskla palivová nádrž a Mansell se už před startem nedobrovolně koupal v benzínové lázni. Odmítl však vzdát, mechanici mu pouze nalili do kokpitu vědro vody a Angličan se vydal na "pekelných" více než čtyřicet kol. Z útrap ho vysvobodila teprve porucha chvíli před cílem...

Technika

Autosport International není zdaleka jen formule 1 a návštěvník má možnost nakouknout do zákulisí řady technických novinek či řešení. Celé hodiny můžete například strávit debatami se softwarovými inženýry připravujícími telemetrické programy na Windows NT či Unixu nebo diskutovat s lidmi od Recara, jak nejlépe tvarovat závodní sedačky, aby pilotům seděly na míru. (obr. 25, 26, 27, 28, 29)

Asi největší dojem však ale tentokrát udělal stánek firmy PI Research, na němž tato společnost prezentovala řez Reynardem 97 formule CART, aby dokumentovala umístění svých elektronických systémů. Mohu potvrdit, že detailní pohled na provedení pedálů, tyče řízení, tlumičů, volantu, řazení a kevlarového kokpitu skýtá opravdu nevšední zážitek. (obr. 30)

Když už je řeč o monopostech CART, letos zůstaly zámořské stáje poněkud za očekáváním, a jestliže nebudeme počítat Andrettiho Swift-Ford u Cosworthu, přijel do Birminghamu vlastně jen Jerry Forsythe Racing s Kanaanovým McDonald Reynard-Honda, který vyhrál loňských 500 mil Michiganu o pár setin sekundy před zázračným kolumbijským dítkem Juanem Montoyou. (obr. 31, 32)

Thunderdrome a motokárový Silverstone

Jaká by to byla závodní výstava, kdyby na ní chyběly opravdové závody? NEC naštěstí nabízí dostatečné prostory pro podobné aktivity a proto si mohli návštěvníci jako již tradičně vychutnat souboje kolo na kolo v místní Live Action Arena, což je obrovský pavilon o délce dobrých dvě stě metrů a disponující dostatečným počtem větracích šachet na to, aby se tu mohly bez rizika závodní automobily prohánět.

Pořadatelé tentokrát ustoupili od tradiční "zábavné show" s hudbou a řadou spíkrovských vstupů a většinu z hodinového programu vyplnil lačný řev motorů, pach benzínu a svištění pneumatik. Vedle stock-cars F1 s agregáty o objemu až pěti litrů došla řada na cestovní vozy BTCC i rallyové speciály, mezi nimiž nechyběly ani takové lahůdky jako Lancia Stratos s Bjornem Waldegaardem za volantem, Peugeotův 4x4 z poloviny osmdesátých let s Marku Alenem nebo další Lancia se Stigem Blomqvistem. Svezli se i sobotní hosté Autosportu Allan McNish s Johnem Clelandem a že se opravdu nejednalo jen o demonstrační jízdy o tom svědčí nejlépe skutečnost, že několik ze soutěžících dostalo na kluzkém povrchu haly hodiny, vzduchem létala hezká řádka kusů karosérie a traťoví komisaři museli dokonce několikrát vyvěsit žluté vlajky znamenající nebezpečí či překážku na dráze.

Asi jsem nebyl sám, kdo po zhlédnutí této podívané neodolal a vydal se do sekce pavilonu 7, kde měl expozici okruh Silverstone. Na zdejší improvizované motokárové dráze jste si mohli za deset liber změřit síly s ostatními návštěvníky a zjistit, jestli jste opravdu ten budoucí Schumacher, Senna, Montoya nebo Hakkinen, za které se na našich vozovkách většina z nás považuje.

Upomínkové předměty, knihy, časopisy, modely

Pokud patříte ke sběratelům čehokoliv byť jen vzdáleně spojeného s motoristickými závody, zcela určitě byste si přišli na své na nespočetných stáncích malých firem či soukromých nadšenců, kteří nabízející de facto vše, na co vám vaše fantazie dovolí pomyslet.

Modely všech velikostí, videokazety, plakáty, fotografie, podpisy jezdců, programy velkých cen, velkoplošné obrazy slavných soubojů na trati, jezdecké helmy v životní velikosti, knihy nové i staré, ročenky, statistiky, celé ročníky časopisů jako Autosport, Autosprint, Motor Sport a další a další tuny materiálů, které asi dokáže ocenit jen opravdový fajnšmekr. (obr. 33, 34, 35, 36)

Nemá proto smysl zde všechno vyjmenovávat, pro eventuální zájemce uvádím alespoň několik kontaktů, kam se případně obrátit o další informace či nabídkové katalogy:

Motor Sport videokazety

Duke Video

(mail@duke-video.com)

(www.dukevideo.com)

Nové knihy

Mill House Books

(Mhbooks2@aol.com)

Knihy které jsou již mimo tisk

RaceLit

(darren@racelit.force9.co.uk)

Chaters Booksellers

(user@chaters.powernet-int.co.uk)

Programy, fotografie, staré ročníky časopisů, staré knihy, autogramy

Simon Lewis Bookshop

(simon@simonlewis.com)

(www.simonlewis.com)

Oblečení oficiální materiály týmů F1, upomínkové předměty

Grand Prix Legends

(sales@meja.com)

(www.grandprixlegends.com)

Všeobecné informace

Kdy?

Výstava Autosport International se koná každý leden, typicky v prvním nebo druhém týdnu (pátek-neděle, od 9:00 do 18:00h)

Kde?

Výstaviště NEC (National Exhibition Centre), Birmingham, Anglie

Jak se tam dopravit?

Letadlem: nejlepší spojení je patrně Praha-Londýn Heathrow-Birmingham. Letiště je v Birminghamu hned vedle výstaviště NEC.

Autobusem: pokud dorazíte na autobusové nádraží Digbeth, je nejlepší variantou dojít na vlakové nádraží New Train Station v centru města a svést se jednu zastávku na NEC.

Kolik?

Vstupné je kolem 12 liber plus 6 liber za Live Action Arena. Je dobré si objednat lístky s dostatečným předstihem na, třeba na (www.autosport.com)

LEGENDA K FOTKÁM

- Mansellův Williams FW14B-Renault V10 1992 na stánku Autosportu.

- Autosport slavil 50.let.

- Virtuální boxová ulička

- Návštěvníci zkoušení výměnu kol u Sauberu C18-Petronas V10

- BAR představil svůj poruchový model 01 ještě ve starém kabátě.

- Pracoviště Jacquese Villeneuvea (BAR 01-Supertec V10)

- Nové barvy BMW-Williams budí respekt už na pohled.

- Mezityp Williams FW21B-BMW V10 si v předsezónních testech vyzkoušela řada nadějí, od Bruna Junquiery, Darrena Manninga až po Jensona Buttona. O Alexi Zanardim nepadla od konce sezóny ani zmínka...

- Jordan 199-Mugen Honda V10 se kterým vyhrál Frentzen ve Francii a Itálii 1999.

- Tak tady seděl první český jezdec testující formuli 1.

- Barvy West McLaren Mercedesu opět nešlo přehlédnout. Na snímku Hakkinenův McLaren MP4/14-Mercedes Benz V10.

- Ferrari F399-V10 na stánku časopisu F1 Racing.

- Detail přídě Irvineova vozu (Ferrari F399-V10)

- Schumacherův kokpit.

- Pohled na záď Ferrari F399-V10. Všimněte si mohutného difuzeru pod spoilerem - tahle aerodynamická vymoženost má od roku 2001 zmizet ze scény.

- Záběr na revoluční výfukový systém Ferrari poprvé použitý v roce 1998. Na snímku Ferrari F399-V10.

- Vysoká příď dává nahlédnout na uspořádání zavěšení kol. (Ferrari F399-V10)

- Vítěz GP Evropy, Herbertův Stewart SF03-Ford V10 na stánku Championu, který si připoměl 350 vítězství ve velkých cenách.

- Benetton B198-Playlife V10

- Detail přídě (Benetton B198-Playlife V10)

- Fisichellovo nejoblíbenější křeslo - za volantem Benettonu B198-Playlife V10.

- Jeden z mnoha monopostů soukromé série Formule BOSS - Tambayova Lola-Haas THL2-Ford V6 Turbo z roku 1986.

- Tyrrell 023-Yamaha V10 1995 Miky Sala upravený pro sérii BOSS.

- Lotus 81B/4-Ford V8 1980. Tak tady si "žhavý" debut odbyl Nigel Mansell.

- Telemetrické systémy pro Windows zatím ještě stále převyšují ty pro Unix...

- Stánek firmy Recaro vyrábějící sedačky pro závodní monoposty. Bílá pěna slouží pro vytvarování formy, aby každý jezdec měl sedačku šitou přesně na míru.

- Hodně prostoru bylo na Autosport International věnováno i motokárovému sportu.

- Něco z "kosmické" techniky - motor Mercedes Benz V10 pro McLareny z roku 1998.

- A tady je konkurence - letošní Ferrari 048, který se do počtu koní může s Mercedesem směle srovnávat.

- Stánek PI Research. Rozebraný Reynard 97 Formule CART názorně ilustruje rozmístění jednotlivých komponent v kokpitu.

- Forsythe Reynard-Honda, se kterým Tony Kanaan vyhrál 500 mil Michiganu 1999 (Formule ChampCars/CART)

- Reklama na Kanaanově voze je první významější prezentací McDonaldu v motoristickém sportu.

- Upomínkové předměty všeho druhu vzbuzovaly jen bledou závist - pokud by si člověk chtěl koupit jen to, co se mu líbilo, utratil by dohromady asi tak kolem půl miliónu...

- Identické kopie pohárů pro první tři v cíli GP V.Británie 1999 (Coulthard-Irvine-R Schumacher)

- Obrazy s tematikou slavných bitev jsou vyhledávaným artiklem. Turnerova kresba zachycuje Sennu v McLarenu při GP Evropy 1993, která byla v anketě čtenářů Autosportu zvolena závodem století. Osobností století byl zvolen právě zesnulý Brazilec a závodním vozem století jeho McLaren MP4/4-Honda ze sezóny 1988...

- Podepsané přilby a rukavice jezdců byly k mání od nějakých 70 000,-Kč za kus nahoru...



Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…