Autotec 2010: Autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid a InterUrbino 12

Autotec 2010: Autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid a InterUrbino 12

 
 
10.6. 2010 JP

Polská firma Solaris Bus & Coach přivezla do Brna hybridní městský autobus Urbino 12 Hybrid a nový meziměstský InterUrbino 12.

V roce 2009 polská firma Solaris Bus & Coach S.A. vyrobila a prodala nejvyšší množství vozidel v historii – 1114 autobusů a trolejbusů. Ve srovnání s rokem 2008 to představuje nárůst prodeje o 7,5 %.

Na domácím trhu Solaris opakovaně dosahuje pozice lídra trhu. Prodej v celkovém počtu 262 kusů znamená 27% podíl na celém autobusovém trhu: Tento výsledek je shodný s rokem 2008. Pokud bychom hodnotili pouze segment městských autobusů, bude převaha Solarisu nad konkurencí ještě patrnější. 53% nových městských autobusů prodaných na polském trhu bylo vyrobeno v Solarisu.

Zahraničním odběratelům bylo v loňském roce dodáno celkem 852 Solarisů. Nejvíce, 322 kusů, bylo dodáno do Řecka. Bylo to především realizací kontraktu na dodávku 320 kusů pro firmu ETHEL z Atén. Již tradičně vysoký podíl na exportu tvoří dodávky na německý trh. 228 prodaných autobusů vedlo k obsazení třetí pozice na trhu, hned za kolosy německého motoristického průmyslu. Podíl Solarisu v segmentu městských vozidel byl 9,5 % a tedy nejvyšší mezi neněmeckými výrobci autobusů.

Česká republika byla prvním exportním trhem firmy Solaris Bus & Coach. V roce 2000 byl do Ostravy exportován Solaris Urbino 15. Od této chvíle je český trh jedním z významnějších exportních trhů firmy. Do konce roku 2009 bylo českým zákazníkům dodáno již 256 vozidel. Autobusy a trolejbusy značky Solaris jsou provozovány již u 14 zákazníků. Více než 100 Solarisů jezdí v Ostravě, přes 30 v Olomouci a dalších 27 v Plzni.

Solaris Urbino 12 Hybrid

Solaris byl první evropskou firmou, která v roce 2006 prezentovala sériově vyráběný hybridní kloubový autobus. V loňském roce pak měla premiéru dvanáctimetrová verze hybridního autobusu.

Dvanáctimetrová verze hybridního autobusu využívá systém americké firmy Eaton. Toto řešení je s úspěchem používáno ve vozidlech v USA. Více než 1000 autobusů používá řešení Eatonu v Číně. Celkem již hybridní autobusy s tímto systémem ujely více než 48 miliónů kilometrů.

Pohonná hybridní jednotka je klasickým paralelním pohonem. Z vnějšku se Solaris Urbino 12 Hybrid ničím neliší od autobusu s dieselovým pohonem. Celá pohonná jednotka je umístěna v zadní části vozidla, v „motorové věži”. Součástí pohonu je také vznětový motor Cummins ISB6.7EV o výkonu 162 kW a zdvihovém objemu 6,7 litrů, splňující emisní normu EEV. Pomocí automatické spojky Cummins je spojen s elektromotorem o výkonu 44 kW. Výkon na zadní hnací nápravu je přenášen pomocí 6stupňové automatické převodovky Eaton.

Elektromotor je napájen ze čtyř lithium-iontových baterií, které jsou umístěny v podestách pod sedadly ve střední části autobusu. Baterie „skladují” energii o napětí 340 V, nabíjeny jsou v průběhu brzdění autobusu, díky čemuž není potřeba vnějšího zdroje nabíjení.

Díky příslušnému software a řídicím jednotkám probíhá vše automaticky bez zásahu řidiče. Vývojové oddělení firmy Solaris ve spolupráci s firmou Eaton, dodatečně zpracovalo a použilo v autobusu systém „start/stop”, který po zastavení vozidla automaticky vypíná motor, a následně ho spouští znovu při rozjezdu. Díky tomuto řešení autobus radikálně snižuje emise v okolí zastávek.

Testy provedené nezávislými firmami, v souladu s metodikou meření spotřeby paliva SORT, prokázaly značné úspory ve spotřebě paliva autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid.

Spotřeba paliva autobusu Solaris Urbino 12 Hybrid v testu SORT1 činila pouze 36,5 litrů (standardní Urbino 12 Diesel: 54,7 litrů), v testu SORT2 33,7 litrů (43.3 litrů) a v testu SORT3 30,8 litrů (38,0 litrů).

Nejvyšší úspory ve srovnání se Solarisem Urbino 12 s dieselovým pohonem (DAF PR228, 9.2 litrů, 231 kW, EEV; s automatickou převodovkou ZF EcoLife) bylo dosaženo v testu SORT1. V porovnání s klasickým autobusem ušetřil hybridní Solaris až 18.2 litrů na 100 km. Znamená to úsporu paliva ve výši 33,3 procenta.

Solaris InterUrbino 12

Po úspěších na trhu městských autobusů Solaris odvážně vstupuje do segmentu meziměstských autobusů.

InterUrbino je zcela nové konstrukční řešení vozidla, které současně přejímá některá již osvědčená řešení z městských autobusů Urbino. Toto je patrné již při prvním pohledu, který stále nabízí „usmívající se” přední část autobusu se svou charakteristickou klesající linií předního skla. Tento prvek není pouze moderním designovým řešením, ale také přispívá k lepšímu výhledu řidiče, zejména při vjezdu do zastávek.

To však není jediným řešením zvyšujícím komfort práce řidičů autobusu InterUrbino. Estetické materiály použité pro povrchovou úpravu kokpitu a středové konzole tvoří příjemné prostředí, ve kterém se řidičům příjemně pracuje. Dalším příjemným zjištěním je, že motorový prostor skrývá pohonnou jednotku Cummins ISB6.7E5 o výkonu 221 kW a maximálním točivým momentem 1100 Nm, která zajišťuje dostatečně dynamickou jízdu vozidla při nízké spotřebě paliva. Motor meziměstského Solarisu je vybaven systémem OBD2 a splňuje emisní normu EURO5.

S ohledem na použití vozidla, je toto vybaveno mechanickou, 6stupňovou převodovkou ZF 6S 1010BO. Vhodně zvolené převody garantují plynulou jízdu jak v rovinatém tak v horském terénu. Kromě základního brzdového systému s řídicí elektronikou EBS2, může být autobus doplňkově vybaven retardérem nebo motorovou brzdou, v závislosti na přání zákazníka.

Z přední části vozidla se širokou uličkou mezi sedadly dostáváme do prostoru cestujících, kteří zde mají k dispozici 53 sedadel s regulovatelnou opěradlovou částí. Všechna sedadla cestujících jsou vybavena bezpečnostními pásy. Pod stropem na obou stranách jsou velmi objemné odkládací plochy nejen pro příruční zavazadla cestujících. Navíc jsou integrovány s madly, což spojuje harmonii a funkčnost. Použité materiály a zvolené barvy odkládacích ploch umožnili jejich harmonické splynutí s interiérem vozidla. Mimo inovativního řešení jakým jsou nezvykle objemné odkládací plochy nad hlavami pasažérů, jsou k dispozici tradiční zavazadlové prostory pod podlahou autobusu. Jejich objem převyšuje 5 m3. Dále je možno montovat také Ski box.

Zákazníci budou moci požadovat provedení s jedno- nebo dvoukřídlými zadními dveřmi. Také je možná montáž speciálního výtahu, který umožní pohodlný nástup také osobám, které se pohybují na invalidním vozíku. Z tohoto důvodu je možná také opce, kdy místo čtyř sedadel pro cestující je vytvořena plocha pro invalidní vozík nebo dětský kočárek.

Sériová výroba bude zahájena na podzim tohoto roku. V současné době několik zkušebních vozidel prochází testy v provozu u vybraných dopravců.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš: Slevy na jízdném se odkládají na září Babiš: Slevy na jízdném se odkládají na září

Slevy na jízdném budou zavedeny až od 1. září, a ne v…

Teherán dál utužuje kontrolu měnového trhu, zakazuje obchodování s bitcoiny Teherán dál utužuje kontrolu měnového trhu, zakazuje obchodování s bitcoiny

Íránská centrální banka zakázala místním bankám,…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
VW I.D. R v celé své kráse: Elektrická bestie chce rekord z Pikes Peak!

VW I.D. R v celé své kráse: Elektrická bestie chce rekord z Pikes Peak! Má být rychlejší než F1!

Dnes 10:51

Německý koncern to s elektrifikací myslí vážně. Nejenže představuje jeden elektrický koncept za druhým, ale nyní odhalil i závodní superauto.




Blesk.cz

Herec Karel Dobrý: Vědomě si hraním rozhazuji psychiku! Kdysi si podřezal žíly

Herec Karel Dobrý: Vědomě si hraním rozhazuji…

Karel Dobrý (48) kvůli svému démonickému vzhledu často hraje záporné postavy či dokonce psychopaty. Ve…

ŽIVĚ: Vévodkyně Kate právě rodí, Británie očekává královského potomka!

ŽIVĚ: Vévodkyně Kate právě rodí, Británie očekává…

Jeden z nejočekávanějších letošních okamžiků je tu! Vévodkyně Kate (36) již dorazila do porodnice a porod jejího…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Král Premier League podle hráčů? Mo Salah zvítězil jako první Egypťan

Král Premier League podle hráčů? Mo Salah zvítězil…

Útočník Liverpoolu Mohamed Salah byl zvolen jako první Egypťan nejlepším fotbalistou anglické ligy. Svými hlasy…

 

Reflex.cz

Pokud Trump stáhne vojáky ze Sýrie, bude to prohra jako v Iráku. Opět na to doplatí i Evropa

Pokud Trump stáhne vojáky ze Sýrie, bude to prohra…

Americká armáda dokáže při nasazení všech prostředků stále porazit kohokoli na světě. Ovšem přispět pak v…

6 tipů, jak skloubit práci a soukromí a nebýt otrokem moderních technologí

6 tipů, jak skloubit práci a soukromí a nebýt…

Moderní technologie nám dávají obrovské možnosti, ale zároveň nás ochuzují o rovnováhu mezi soukromím a prací.…