Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2009: První místa ve střední třídě jsou jasná, Avensis je pátý, ale prodej Insignie se teprve rozbíhá

Aleš Dragoun
Diskuze (79)
Celkový trh v této kategorii zejména díky úspěchům Superbu vzrostl o 19,6 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 731 vozů, letos 874.

Superb tentokrát zvítězil s 260 kusy před Passatem se 165 a Mondeem s 71 vozy. Čtvrté místo patří Audi A4 s 63 novými registracemi. Pátý je zmíněný Avensis s 43 kusy, ale část jeho registrací patří ještě výprodejové předchozí generaci.

Šestou příčku obsadil další japonský vůz, Mazda 6 (39), nově nabízený s novými turbodiesely. Sedmé je BMW řady 3 (35), osmý Renault Laguna (34), za ním je jeho přímý francouzský konkurent Peugeot 407 (28) a Top 10 uzavírá Subaru Legacy se 27 vozy.

Díky změně modelového označení Opelu můžeme elegantně sledovat statistiky prodeje Insignie. V únoru se prodej teprve rozbíhal, moudřejší budeme před létem, kdy bude mít český trh za sebou nákupní sezonu.

První Superb si ve srovnání s únorem 2008, kdy se prodávala ještě první generace, polepšil o 293,9 %, loni bylo zaregistrováno jen 66 aut. Není to však největší nárůst. Druhý Passat zaznamenal úbytek nových zákazníků, loni bylo zaregistrováno o 67 vozů více, letos se tedy propadl o 28,9 %. Mondeo zaznamenalo také pokles, a to o 16,5 % z 85 aut v únoru 2008. Audi A4 je na tom naopak lépe o 23,5 %, před rokem bylo zaregistrováno 51 kusů.

Třetí generace Avensisu byla v únoru velmi úspěšná, zaznamenala nárůst o 168,8 %, před rokem se prodalo jen 16 aut, ale jak už bylo uvedeno výše, svůj podíl na únorových číslech má i doprodej minulé generace. Polepšila si i Mazda 6, a to o 39,3 % (z 28 kusů). BMW 3 má naopak o 7 vozů, tedy 16,7 % méně. Laguna si meziročně polepšila o 4 registrace, tj. 13,3 %, Peugeot 407 má naopak o jeden kus méně (- 3,4 %,). Subaru Legacy si polepšilo ze 14 vozů, tedy o 92,9 %.

Největším skokanem je ovšem Honda Accord, před rokem byly zaregistrovány jen 3 kusy předchozího provedení, což znamená nárůst o 366,7 %. Z automobilů v první dvacítce je na tom nejhůře Citroën C5 s poklesem o 53,3 % (z 15 na 7).

Střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období2/20091-2/20092/20091-2/2009
1.Škoda SUPERB26049029,7%27,8%
2.Volkswagen PASSAT16533518,9%19,0%
3.Ford MONDEO711638,1%9,3%
4.Audi A4631217,2%6,9%
5.Toyota AVENSIS43604,9%3,4%
6.Mazda 639764,5%4,3%
7.BMW 335784,0%4,4%
8.Renault LAGUNA34713,9%4,0%
9.Peugeot 40728453,2%2,6%
10.Subaru LEGACY27483,1%2,7%
11.Mercedes-Benz C16491,8%2,8%
11.Opel INSIGNIA16351,8%2,0%
13.Honda ACCORD14361,6%2,0%
14.Hyundai SONATA11301,3%1,7%
15.Jaguar X-TYPE10151,1%0,9%
15.Opel VECTRA10171,1%1,0%
17.Citroën C57270,8%1,5%
18.Kia MAGENTIS570,6%0,4%
19.Lexus IS4110,5%0,6%
20.Lancia DELTA350,3%0,3%
20.Volvo S60380,3%0,5%
-Ostatní modely10341,1%1,9%
-CELKEM8741761100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede po dvou měsících Superb se 490 kusy (podíl 27,8 %) před Passatem (335, 19 %), třetí je Mondeo (163, 9,3 %), čtvrté Audi A4 (121, 6,9 %) a pátá trojková řada BMW (78, 4,4 %). V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 325 vozů (197 %), Passat naopak ztratil zhruba čtvrtinu (přesně 25,6 %, o 115 kusů méně). Ford prodal své evropské vlajkové lodi o 22 kusů méně (- 11,9 %). A4 si polepšila o 2,5 % (loni 118, letos 121) a pátá BMW 3 o 5,4 %, má na kontě o 4 vozů více než před rokem. Objem českého trhu ve střední třídě se oproti prvním dvěma měsícům loňského roku zvýšil o 12,9 %, z 1.560 na 1.761 kusů.

Superb dominoval také počtům vznětových motorizací, bylo jich 179 (68,9 % z celkových registrací). V procentních podílech jej ovšem nejbližší soupeři válcují. Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 146 (88,5 %), naftové Mondeo má na kontě 68 (95,8 %), Audi A4 54 (85,7 %) a Toyota Avensis 41 (95,4 %).

Mezi N1 v počtu kusů zvítězila Škoda Superb se 45 vozy (podíl na celkových registracích 17,3 %), druhý byl s 40 kusy VW Passat (24,2 %), třetí Ford Mondeo s 23 vozy (32,4 %), čtvrté Audi A4 s 18 kusy (28,6 %), o pátou příčku se shodně podělila auta ze země galského kohouta – Peugeot 407 a Renault Laguna s 11 vozy a podíly 39,3, resp. 32,4 %. V procentní statistice patří tentokrát prvenství Fiatu Croma a Saabu 9-3, u obou byl jeden zaregistrovaný kus zároveň užitkovým. Mezi nejlepší dvacítkou pak má největší poměr N1 již zmíněný Peugeot 407.

Střední třída je jednou z nejvíce postižených očekávaným uvolněním předpisů pro odpočet DPH. V únoru činil v této třídě podíl vozů kategorie N1 jen 28,5 %, zatímco za celý loňský rok to bylo přes 40 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (79)
23. 3. 2009 22:33
Re: Říše středu
No tak zrovna Makarská je teda dílo. To snad radši ten mácháč :-O
23. 3. 2009 20:49
Re: Vítězové a poražení
"považuju ho pořád za nejlepší předokolku třídy", vetsina lidi ma jiny nazor. A nechapu to "porad", Accord nikdy nebyl nejlepsi predokolkou sve tridy. Accord je jizdne fandy precenovany jako vsechny Hondy. Minula generace byla jizdne zcela prumerna. A soucasna neni o moc lepsi. 14 aut je super vysledek pro predrazeny Accord.

PS: A Accord bojuje o 13 misto s Hyundaiem SONATA? :no: :no: :no:
Avatar - white label
23. 3. 2009 18:21
Re: Vítězové a poražení
Obecně spíš ano, ale já jsem o tom přece nepsal ve vztahu
k prodejům...ty mohou být jen jedním z důsledků...
Toyota taky není jap. ekvivalent VW., teda kromě těch prodejů...
23. 3. 2009 16:57
Re: Vítězové a poražení
Ano, to je taky možné. >:D
23. 3. 2009 16:51
Re: Vítězové a poražení
Cesta k nejvyšším prodejům právě vede přes střední proud / Toyota, VW /.