Diskuse

Neznámý příběh Avie S 430: Proč se letňanský nástupce legendární Pragy V3S nevyráběl?

2.1.2018

Na nástupci legendární Pragy V3S se v Letňanech začalo pracovat v šedesátých letech. Realizace se ale nedočkal, a tak „vejtřaska“ zůstává ve výzbroji české armády dodnes.

 

  • 00 Reagovat !

    foto Stejsn

    Stejsn 02.01.  20:03

    Vejda

    kdo si chce přečíst něco o vejtřasce, na moje.auto.cz mám recenzi [odkaz]
  • 13 Reagovat !

    foto Ada-je-zase-tady

    Ada je zase tady 02.01.  21:04

    Směšný pokus

    k čemu benzínový motor? Vždyť by to bylo v boji jak pojízdný zapalovač. Do auta patří diesel!
    • 00 Reagovat !

      foto henry-prta

      henry.prta 25.01.  20:44

      « Re: Směšný pokus

      Pozadavek na benzinovy motor v te dobe daval smysl. Zadny ridic se nechtel tehdy ani za nic vzdat benzinoveho nakladaku (v armade i civilu). Proc? Protoze vsechny soukrome osobaky v domacnostech jezdily take na benzin. A v armade byl samej lampasak, ktery by takto ziskal snadno palivo do sveho auta. Pokud by byly nakladaky vymeneny vsechny na naftove verze, nebylo by pak v armade tolik benzinu pro odliti na malou domu. Nehlede na to, ze i jine nakladaky te doby byly na benzin (kacena, ruske vozy...). Tak nejak bych to videl.
  • 00 Reagovat !

    foto Bubaq

    Bubáq 02.01.  21:15

    Dobrý večer, pane Bureši.

    Prosím neměl byste více informací o tomto vozidle? Proč byl pro něj navržen benzínový motor? Proč byla opuštěna koncepce portálových náprav, které se tolik osvědčily? Proč má kabina Avie tolik společných rysů s kabinou Tatry 813? A kde je tento prototyp k vidění?
    Všiml jsem si, že fotografie se shodují s těmi, které jsou na stránkách VHÚ ([odkaz] Nestálo by to za zmínku ve Vašem článku?
    • 10 Reagovat !

      foto Jetty

      Jetty 02.01.  21:40

      « Re: Dobrý večer, pane Bureši.

      Zdravím, jeden prototyp mají vystaven v Armádním muzeu v Lešanech - dlouho jsem ho tam okukoval, takže jestli máte zájem... ;)
      • 00 Reagovat !

        foto Bubaq

        Bubáq 02.01.  22:45

        « Re: Re: Dobrý večer, pane Bureši.

        Díky za tip! Rád se podívám na řešení náprav- podle fotky tuším, že bylo už v polovině 60. let výrazně lepší, než u Tatry.
    • 10 Reagovat !

      foto Blue-Sun

      Blue Sun 02.01.  21:40

      « Dobrý večer, pane Bureši.

      ČSSR v té době neměla k dispozici vhodný naftový motor o takovém výkonu a motory Tatra byly zase příliš velké a těžké na náhradu V3S.
      • 11 Reagovat !

        foto Bubaq

        Bubáq 02.01.  22:51

        « Re: Dobrý večer, pane Bureši.

        Pokud tomu rozumím, Avia vyvíjela benzin pro toto vozidlo. Určitě se ale také mohli rozhodnout pro naftu. Bez přejímání tatrováckého motoru. Kde se u aviáckých konstruktérů vzala víra, že benzín bude pro tento náklaďák lepší?
        • 00 Reagovat !

          foto mariov8

          mariov8 03.01.  08:25

          « Re: Re: Dobrý večer, pane Bureši.

          Motor nejspíše nevyvíjeli od píky ale oprášili nějakou starou Pragovku. Pravděpodobně zadání armády. Orientace na Rusko? Zimní starty? Nedivím se, že ten ZIL vycházel lépe, koncepčně se muselo jednat proti němu o zastaralý agregát. ZIL 131 se uměl dostat na silnici taky na 40L a hnal přitom větší vozidlo s větší nosností.
        • 00 Reagovat !

          foto Blue-Sun

          Blue Sun 03.01.  08:52

          « Re: Re: Dobrý večer, pane Bureši.

          Neuměli z dost lehkého nafťáku dostat potřebný výkon. Podívej se, kolik zvládla tehdejší těžká vozidla: T138 měla 132 kW a to byl dvanáctilitrový osmiválec. Turbo se ještě nepoužívalo. Z malého nafťáku by tak zase dokázali vydolovat maximálně výkon, jaký měla V3S a to bylo fakt zoufale málo.
    • 00 Reagovat !

      foto Barrichello

      Barrichello 03.01.  09:30

      « Re: Dobrý večer, pane Bureši.

      Tak tak, jeden kus stojí ve Vojenském Muzeuu v Lešanech. Tam si ho můžete prohlédnout.
  • 10 Reagovat !

    foto wladyk

    wladyk 02.01.  21:23

    spotřeba?

    Zil 131 měl menší spotřebu? Pár kousků jsme měli na útvaru a žraly 80 l/ 100 km.
    • 00 Reagovat !

      foto Blue-Sun

      Blue Sun 02.01.  21:41

      « Re: spotřeba?

      Jo, ale kolik toho ten Zil, na druhou stranu, uvezl? V tomhle poměru byla Avia skutečně neuvěřitelně žravá.
    • 21 Reagovat !

      foto Jetty

      Jetty 02.01.  21:41

      « Re: spotřeba?

      Protože polovinu ze ZILu ukradli lampasáci
      ;-)
    • 00 Reagovat !

      foto Barrichello

      Barrichello 03.01.  09:33

      « Re: spotřeba?

      Tam hrozně záleželo jestli se jezdilo po silnici, po terénu, jak to bylo seštelované. Mluvil se pánem v Lešanech, co měl benzínový Kraz, a říkal že to s lehce uškrceným výkonem umí jet za 40 na sto po silnici.

      Navíc i v sojzu se od konce 70. let začly Zily 157 a 131 přestovat na naftové motory.
  • 30 Reagovat !

    foto Jirka-26

    Jirka_26 02.01.  23:18

    Celá koncepce byla chybná

    Úspěch V3S byl právě v jednoduchosti a portálových nápravách. Zkrutný rám a portálové nápravy měly pozitivní vliv na jízdu v terénu, kdy se dokázaly přizpůsobit většině jízdních profilů, což nová konstrukce neumožňovala. Poznal jsem v terénu jak V3S, tak Tatry a Tatry se svou centrální rourou byly vhodné jen do tvrdého terénu, jinak měly snahu zapadnout a sednout na centrální rouru, pak se měly problém vybrabat i s pomocí navijáku. Tatra byla, na rozdíl od Pragy, velmi bytelná a dala se neskutečně rasovat (Praga by se rozpadla), ale byla vhodná spíš do civilu na stavby, kde nehrozilo zapadnutí do bahna.
    Benzínový motor - pro tuto katgorii měl jedinou výhodu, a to startovatelnost v zimě a pro daný výkon nižší hmotnost. Obecně je problém se spotřebou proto, že vojenská vozidla jsou koncipována jako vícepalivová, tedy musí umět jet na kdeco, proto mají nízký stupeň komprese, aby zvládaly nízkooktanový benzín, který je za války k dispozici prakticky vždy. Osobně bych spíš použil nějaký vodou chlazený naftový motor, ale za bolševika byl všechno problém, nevím, jestli byl v té době nějaký vhodný k dispozici (z autobusu?). Na druhé straně vzducháč snášel jakékoli okolní teploty a hlavně netrpěl na úniky chladící kapaliny, protože žádnou neměl.
    ZIL 131 měl osmiválcový šestilitr s normovanou spotřebou 49,5 l/100 km na silnici, v terénu se hodnoty u všech vojenských vozidel zvyšují i na více, než dvojnásobek. Když porovnám spotřebu nové Avie s V3S, nevychází zase tak špatně, 30 l při 73 kW a diesel proti 45 l a 117 kW a zážehový motor.
    Osobně jsem rád, že se to auto do armády nedostalo, byly by s ním jen potíže. Na druhé straně stačilo udělat rekonstrukci původní V3S, jak se o to snažili někdy v osmdesátých letech, zachovat to dobré ze staré konstrukce, více ji zpevnit, aby víc vydržela, zvýšit výkon motoru a lépe ho odhlučnit. Víc kvaltů v převodovce a odstranit problém se zařazením zpátečky při zkroucení rámu v terénu. A předělat elektroinstalaci na 24 V.
    Pravdou je, že V3S bylo neskutečně jednoduché auto a dobře opravitelné i terénu, nebyla zapotřebí žádná speciální technika. U T 813, když jsem se chtěli dostat k prostřednímu diferenciálu, rozebrali jsme skoro polovinu auta. Navíc Tatry neměly rády nečinnost, většina aut, vytažená při cvičné mobilizaci z NZ nebo uloženek začala trpět záhadnými závadami, kde to nejmenší byly popraskané vstřikovací trubky...
    • 30 Reagovat !

      foto houmr

      houmr 03.01.  08:14

      « Re: Celá koncepce byla chybná

      Netreba zabudat, ze hmotnost vozidla PV3S bola 5,5t zatial co vozidlo Tatra 11t, takze len prazdne vozidlo Tatra bolo rovnako tazke ako plne nalozena Praga ;-)
      Ono je to kategoria uplne odlisna Praga bola navrhnuta ako podporne vozidlo pre zasobovanie armady v vynikajucimi vlastnostami v terene. Celkova hmotnost Pragy bola 11t, zatial co Tatra mala vozit naklady ved celkova hmotnost Tatry bola 26t to je 2,5 Pragy.
      Preto ma Praga take vlastnosti v terene, je lahka a super navrhnuta na tu dobu. Dnes uz asi tazko niekto nieco take vyrobi ;-)
      • 10 Reagovat !

        foto mariov8

        mariov8 03.01.  08:41

        « Re: Re: Celá koncepce byla chybná

        Bohužel opravdu nevyrobí a mizí i alespoň trochu v terénu schopná menší nákladní vozidla a větší dodávky. Zabíjí je legislativa a drahé homologace pro takové malosériové produkty. Vznětové motory pro aktuální nákladní automobily malé i střední kategorie už jsou všechny Commonrail a schopnost běhu bez elektrického proudu ztratily již jejich předchůdci někdy na počátku (spíše již ale před) tisíciletí.
      • 00 Reagovat !

        foto Jirka-26

        Jirka_26 03.01.  11:40

        « Re: Re: Celá koncepce byla chybná

        Jistě, Tatra je těžké auto, ale jejím problémem nebyla ani tak hmotnost, jako malá světlá výška a navíc ty slavné výkyvné nápravy, které pro auto do terénu nejsou nejvhodnější.
    • 10 Reagovat !

      foto mariov8

      mariov8 03.01.  08:38

      « Re: Celá koncepce byla chybná

      Plný souhlas. Na požadavky armády mnohem lépe reagoval pozdější Děvín, kdy se už mohl použít tehdy nově dostupný přeplňovaný naftový šestiválec Zetor. Diesel střední kategorie, pomineme-li beznadějně zastaralou Tatru 912 (v podstatě vyráběnou pouze pro Pragu V3S a železniční drezíny, sama o sobě byla derivátem předválečného motoru Tatry 111), se do té doby v ČR vůbec nevyráběl. Avie 3,6L 80k - LIAZ 12L bez přeplňování 180-210k ale hmotnost k tuně a mezitím nic. Děvín měl i krátkou kapotu jako Unimog nebo ta Praga a byl i poněkud větší.
      • 00 Reagovat !

        foto Blue-Sun

        Blue Sun 03.01.  09:06

        « Re: Re: Celá koncepce byla chybná

        Škoda, že Děvín přišel příliš pozdě. Jako náhrada V3S byl skvělý. Nová T-810 je sice taky fajn auto, ale už je to z vojenského hlediska moc elektronické.
        • 00 Reagovat !

          foto wakantanka

          wakantanka 03.01.  11:10

          « Re: Re: Re: Celá koncepce byla chybná

          Tým Devínom myslíte chlapi toto [odkaz] ?
          Paradox je že nedávno tu bol článok o tom malom okienku na pravej strane u Scanie a tento prototyp to už mal na konci 80 :-) Inak tá kabína bez čumáku, ako keby Fordu Cargo z oka vypadla :-)
          • 10 Reagovat !

            foto Blue-Sun

            Blue Sun 03.01.  11:22

            « Re: Re: Re: Re: Celá koncepce byla chybná

            Ano, to je přesně ono. V podstatě výrazně modernizovaná V3S, kvůli tomu taky kabina vypadá tak podobně, jen moderněji.
          • 10 Reagovat !

            foto Jirka-26

            Jirka_26 03.01.  11:42

            « Re: Re: Re: Re: Celá koncepce byla chybná

            Hej, toto myslíme. Prakticky zůstal podvozek zachovaný, ale dostal novou boudu a nový motor. Nádherná evoluce vétřasky, tímto vozidlem měli pokračovat a nevymýšlet už vymyšlené.
            • 00 Reagovat !

              foto wakantanka

              wakantanka 03.01.  12:25

              « Re: Re: Re: Re: Re: Celá koncepce byla chybná

              Ten prototyp mi bol známy, len mi nejak nedošlo že sa volal Devín. :-) Nevyzeralo to zle a v spojení s iným novším motorom to mohol byť dôstojný nástupca V3Sky to je fakt. Hlavne ho mali postaviť a následne pustiť do výroby aspoň o 10 rokov skôr.
              • 00 Reagovat !

                foto Jirka-26

                Jirka_26 03.01.  12:32

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Celá koncepce byla chybná

                Osobně jsem to auto viděl v zimě 85 - 86, mělo oranžovou boudu a chvíli mi trvalo, než jsem auto identifikoval. Vzadu už nemělo dvojmontáže, ale široké pneumatiky. Stálo u Zbrojovky ve Vyškově, motor jsem neslyšel, tak už nevím, jestli v něm byla stará 912 nebo něco novějšího.
                • 10 Reagovat !

                  foto Blue-Sun

                  Blue Sun 03.01.  13:44

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Celá koncepce byla chybná

                  Motor tam byl úplně jiný. Vycházel z motorů Zetor.
    • 00 Reagovat !

      foto henry-prta

      henry.prta 25.01.  20:52

      « Re: Celá koncepce byla chybná

      Na youtube lze najit video privatne prestavene PV3S se zastavbou motoru ze Zetoru Crystal. Delali to nekde na Slovensku.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný nápad, Mistře!

Gottova domácnost se zase rozrostla! BÉÉzvadný…

Zpěvák Karel Gott (79) je doma obklopen nejenom samými ženami, tedy manželkou a dcerami, ale má kolem sebe také…

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

 

iSport.cz

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí vítkovického kapitána Olesze

Porazili jsme jen Slovan, máme na víc, mrzí…

Vítkovice i v druhém přípravném derby s třineckými Oceláři padly. Po domácí prohře 0:3 prohrály v Třinci 1:3,…

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí vytipovat slabá místa

Kopecký: Dynamo svléklo Slavii, Trpišovský musí…

Šokovali ho rozhodčí, ale na ně vyřazení fotbalistů Slavie z Ligy mistrů nesváděl. „Aby slávisté mohli myslet na…

 

Reflex.cz

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš pravidelnou panickou hrůzu z veřejného mínění

Rychle se omluvte aneb Když má Andrej Babiš…

Letošní léto je poměrně bohaté na řečnické přemety politiků a neméně komické tiskové konference. Většinou mají…