Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avia zvýšila produkci a chystá nový autobus

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Hlavní novinkou roku bude autobus s celkovou délkou 9 metrů a kapacitou 36 míst k sezení.

Avia sice i v letošním roce zvyšuje produkci, původně plánovaného prodeje kolem 1000 vozidel ale ještě nedosáhne. V říjnu hodlá představit nový autobus pro evropské trhy.

Letňanská Avia Ashok Leyland Motors začátkem dubna uváděla, že chce letos prodat tisíc nákladních automobilů proti loňským 448 vozidlům. S nástupem podzimu náš největší výrobce nákladních vozů v kategorii 6 až 12 tun své plány poupravil a zveřejnil prodejní výsledky za prvních osm měsíců.

Od ledna do srpna Avia prodala celkem 366 vozidel. Z nich 129 v provedení Euro 5 zamířilo do států Evropské unie, dalších 31 vozů ve verzi Euro 4 bylo dodáno do Ruska, verzi Euro 3 zastupuje 24 vozidel pro Argentinu a dvě pro Ukrajinu a 18 automobilů v provedení Euro 2 putovalo na Střední Východ.

Kromě kompletních nákladních vozidel zamířilo 155 podvozků s kabinou bez pohonné jednotky ke společnosti Smith Electric US & UK, která je využívá pro stavbu užitkových elektromobilů. Avia v letošním roce poprvé od spojení s indickou společností Ashok Leyland Ltd. připravila i sedm autobusových podvozků ve specifikaci Euro 4.

Cílem pro letošní rok je dosáhnout prodeje 650 vozidel. Klíčové jsou pro Avii i nadále český a slovenský trh, ale k dosažení vyšších prodejních čísel má přispět návrat na tradiční trhy ve střední a východní Evropě i vstup na zcela nové trhy v západní Evropě.

Prodej vozidel letňanské automobilky byl obnoven v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku. Dceřinná distribuční společnost sídlící v Moskvě rozvíjí nejen prodej nákladních vozidel Avia v celém regionu států bývalého Sovětského svazu, ale podílí se i na rozšíření produktového portfolia pro globální trhy.

V letošním roce Avia uzavřela dohody o distribuci vozidel Avia s partnery ve Francii, Turecku a Izraeli, kam do konce roku zamíří první podvozky. Rozvíjí se prodej v Argentině a Avia vstoupila i na trh Středního východu. Zde zahájila prodej při spuštění provozu montážního závodu mateřské Ashok Leyland v emirátu Rás al-Chajma ve Spojených arabských emirátech. Dalším cílem jsou státy Skandinávie, Beneluxu a novou prodejní síť hodlá automobilka vybudovat i ve Velké Británii a Irsku.

Propojení produktového portfolia Avia a Ashok Leyland odpovídá novému trendu v automobilovém průmyslu, který odstartovala poslední globální krize. Tlak na snížení jak výrobních tak provozních nákladů vozidel roste a jedinou odpovědí na tuto poptávku v celosvětovém měřítku může být spojení západních technologií a výrobních i obchodních kapacit rychle rostoucích trhů v Asii a Jižní Americe. Výsledkem spolupráce pak bude nabídka kvalitních a současně dostupných a ekonomicky velmi efektivních vozidel pro zákazníky z celého světa. , představil dlouhodobé plány člen nejužšího vedení a prokurista společnosti Avia Ashok Leyland Motors s.r.o. Tomáš Jiřička.

Avia je od roku 2006 součástí indické skupiny Hinduja Group. Firma loni zvýšila tržby o třetinu na 337 milionů korun. Produkce společnosti pokrývá třídu nákladních automobilů s celkovou hmotností od 6,5 tuny do 12 tun. Ke konci roku 2010 zaměstnávala Avia 208 pracovníků.

Premiéra autobusu Avia se blíží

Největší novinkou letňanské automobilky Avia Ashok Leyland Motors se pro letošní rok stane autobus s celkovou délkou 9 metrů a kapacitou 36 míst k sezení. Ten je výsledkem společného projektu výroby autobusů na podvozcích Avia s dodavatelem nástaveb z Volgogradu.

Verze určená pro ruský trh měla premiéru na zářijovém veletrhu užitkových vozidel COMTRANS v Moskvě. Toto provedení vzniká přímo u výrobce autobusových nástaveb na podvozcích s motory ve specifikaci Euro 4.

Provedení pro evropské trhy se prozatím dokončuje a jeho světová premiéra se odehraje 21. října na veletrhu BUSWORLD. Ten představuje největší evropskou autobusovou událost letošního roku a koná se v belgickém městě Kortrijk nedaleko francouzských hranic.

Autobus, který bude montován v Letňanech, bude stát na podvozku Avia D120 L a k jeho pohonu poslouží přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins ISB4.5E o objemu 4,5 litru. Tento motor disponuje výkonem 136 kW (185 k), točivým momentem 700 Nm a splňuje emisní normu Euro 5. Prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky ZF 6S850 budou poháněna zadní kola a standardem bude retardér Telma.

Kromě nástavby dodávané z Ruska budou při výrobě nového autobusu využívány i komponenty z Polska nebo Turecka. Na evropských trzích má být autobus nabízen přímo pod značkou Avia a od příbuzného modelu montovaného v Rusku se má vedle jména odlišit i designem, kvalitou použitých materiálů i zpracováním.

Vedle připravovaného autobusu je letošní novinkou i nákladní automobil Avia D120 4x4 Euro 5. Ten je nabízen s rozvory náprav 3400 a 3900 mm. K pohonu může sloužit motor Cummins ISB4.5E s výkonem 136 kW (185 k) při 2300 min-1 a točivým momentem 700 Nm od 1200 do 1700 min-1. Druhou motorizaci představuje stejná pohonná jednotka s výkonem 152 kW (207 k) při 2500 min-1 a točivým momentem 760 Nm od 1400 do 1800 min-1. Obě verze jsou vybaveny převodovkou ZF 6S850 a přídavnou převodovkou Praga 2P150.

Avia Ashok Leyland Motors uvádí, že její automobily jsou díky optimalizovaným rozměrům vozidla jako celku i kabiny velmi kompaktní, navíc jsou variabilní a jednoduchost konstrukce přináší značnou odolnost a vysokou spolehlivost. Díky kombinaci pozinkovaného plechu s kataforicky nanášeným primárním lakem, plničem a krycím lakem snese kabina srovnání s karoseriemi osobních vozů.

Nový autobus a model D120 s pohonem všech kol v nabídce letňanské automobilky doplní zavedené typy D75, D90, D120, podvozky s kabinami pro Smith Electric US & UK a autobusové podvozky.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)