Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AvtoVAZ slaví: Před 45 lety získalo Rusko licenci na Žiguli

redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
Doslova senzací a nedostatkovým zbožím se v létě 1970 stal v Sovětském svazu automobil Žiguli, pro vývoz záhy pojmenovaný Lada.

Smlouvu o licenci na tento vůz a výstavbě továrny Volžský automobilový závod (VAZ), dnes AvtoVAZ, podepsala Moskva před 45 lety 15. srpna s italskou firmou FIAT.

V Československu se první upravený model Fiatu 124, překřtěný na žigulík, začal prodávat v roce 1971. Dnes je firma AvtoVAZ stále největší automobilkou v Rusku a čtvrtinu jejích akcií vlastní francouzský Renault.

Továrna VAZ vyrostla během čtyř let za vydatné pomoci italských odborníků ve městě Togliatti, někdejší Stavropol na Volze, který byl již v roce 1964 přejmenován po italském komunistickém politikovi Palmiro Togliattim. Za továrnu a licenci Sovětský svaz údajně zaplatil hlavně dodávkou surovin a ocelových plechů. Název Žiguli dostal vůz podle nedalekého pohoří.

Zájem vzbudil žigulík i na trzích sovětských satelitů, kde patřil díky chudé nabídce k tomu nejlepšímu, co se dalo koupit. Auto s motorem o objemu 1197 cm3 a výkonu 44 kW uvezlo 400 kg nákladu a nabízelo 380 litrů zavazadlového prostoru.

V roce 1972 začal VAZ vyrábět i verzi kombi (VAZ 2102) a následovala řada vylepšených modelů. V roce 1978 se na autosalonu v Paříži světu představila terénní Lada Niva (VAZ 2121), jež měla původně hlavně "řešit otázku motorizace sovětského venkova", ale brzy se začala úspěšně prodávat i na Západě.

V Československu do roku 1989 jezdilo přes 365.000 vozů VAZ (oblíbený byl například VAZ 2106 - Lada 1600 z roku 1977). Ještě v roce 1988 prodejce Mototechna evidoval 120.000 zájemců o koupi vozu Lada, ale jejich dodávky se pohybovaly kolem 10.000 kusů ročně.






redakce AUTO.CZ
Diskuze (24)
Avatar - Stejsn
19. 8. 2011 12:55
Re: Socialistické pseudoFiaty
Seat 126? To snad neexistovalo, ne. Jen Seat 133, a ten vypadá jako když maluch jebal se 127kou. ;-\
15. 8. 2011 21:02
Re: Socialistické pseudoFiaty
Seat "126" Moc jako originál 126 nevypadal.
15. 8. 2011 20:34
Re: Socialistické pseudoFiaty
Stoosmadváca coupé byla i podle mě hezčí, než Rally nebo obyčejná berlina. V ČSSR ve své době patřila k nejhezčím a velmi oblíbeným autům.

Tzv. trepotre bylo sice, jak píšeš, poměrně vzácné, zvlášť u nás, ale o to hnusnější.
Avatar - Special-line
15. 8. 2011 19:08
Re: Vůz, který (nepřímo) zničil Fiatu pověst
To bylo socialistcký hospodářství. Tatrovky sme vyměnili za fíky nebo za ropu a co z toho měla pak ta fabrika.... Pak musela škemrat aby dostala peníze na novou motorárnu.
Avatar - Stejsn
15. 8. 2011 15:34
Re: Socialistické pseudoFiaty
No, je licence a licence. Žigulíky, Poláci, zastavy - to všecko byly sice licenční fiaty, ale upravený a to hodně. Žiguly měly jiné motory a podvozky, 125p měly upravenou kastli ze 125 a motor z 1500, Zastava měla zadek ze Simcy 1100... prostě to většinou byli takoví bastardi. A pak byly ještě čisté licence - auta stejná, jako by je vyráběl fiat, akorát dělaná v jiné zemi. Např. celá řada Seatů ve Španělsku (mirafiori, ritmo, F600, F127), 131ky, 132ky a 126ky v Polsku, Nasr v Egyptě (Ritmo, 132, 128) a další. Je ovšem pravda, že i z těch čistých licencí se pak vyvinuli většinou nástupci a derivace, kteří už byli děsní (Ronda, 147, F800, Malaga aj).