26.2. 2014 Ladislav Černý

Bazar: Citroën Berlingo 1.6 HDI - Poslední mohykán

 

V roce 2008 nastal přelom mezi první a druhou generací Berlinga. Vyzkoušeli jsme odcházející model, tehdy nazývaný First.

Když v roce 2008 Citroën odhalil novou generaci Berlinga, slíbil pokračování výroby prvního vydání, dokud bude trvat zájem. Osvědčený vůz zůstal ve výrobě ještě dva roky a díky speciální ceně neupadl do zapomnění přes velmi zúženou nabídku motorů.

Maloobjemový turbodiesel

Do roku 2007 neměli zájemci o tehdy nejmenší užitkový Citroën velký výběr vznětových motorů. Pod kapotou klapal atmosférický diesel o objemu 1,9 litru nebo dvoulitrový turbodiesel. Kdo u přeplňované jednotky 2.0 HDi čekal velkou úsporu nafty, byl většinou zklamán. Výhoda tohoto motoru spočívala v tahu od nízkých otáček, ale také se uměl napít.

Příchod testované jednotky 1.6 HDI/55 kW uspokojil i zájemce o úsporu nafty. Agregát s hliníkovým blokem však při náročném provozu občas trápily problémy, ale přesto byl jedinou smysluplnou motorizací. Zájem o něj vůči slabé zážehové čtrnáctistovce kazil jen obrovský cenový rozdíl - přes čtyřicet tisíc korun bez daně.

V kondici

Berlingo s údajem necelých devadesát tisíc kilometrů na tachometru vypadalo navenek velmi dobře. Tradiční slabá stránka tohoto typu – rezavějící podběhy zadních kol - mohla po pětiletém provozu ještě pár let sloužit. Lak karoserie byl znatelně opravovaný, ale boule na nákladovém prostoru zřejmě kvůli špatně ukotvenému nákladu na velkých plochách furgonu nechyběly.

Z dovozu

Pohled do vybavení užitkového vozidla hodně napoví o jeho původu. Velké společnosti v západní Evropě mají stanovený standard vybavení vozidel, aby řidičům zajistily jasnou úroveň komfortu a bezpečí. To platilo rovněž před pěti lety, a proto Berlingo mělo elektricky ovládaná okna a pravé boční zpětné zrcátko ovládané elektricky ze strany řidiče. Spolu s dálkovým centrálním zamykáním a automatickým uzavřením automobilu po rozjetí se vybavení vozu dostalo do úrovně, kterou v tuzemsku neměla mnohá ryze osobní vozidla. Investovat do klimatizace se však tehdy nikomu nechtělo.

Jednu specialitu, která v Česku nebyla k dostání, jsme však našli. Zadní část střechy dostala tzv. žirafon neboli otvírání směrem vzhůru pro převoz dlouhých předmětů. Systém otvírání části střechy se nacházel v perfektně funkčním stavu.

S otazníkem

Kondice motoru a zejména turbodieselu hraje u použitého vozidla primární roli. Vznětová šestnáctistovka, která zaznamenala premiéru v rodinném modelu Citroën Picasso, měla dvě drobné šmouhy.

Zvýšený volnoběh ani občasné zakuckání po prudkém sešlápnutí plynového pedálu nevěstily nic dobrého. Neklamným znakem nedostatku se také stala neobvykle vysoká spotřeba nafty. Přesto z výfuku nešlo nadměrné množství sazí.

Podvozek bez šrámů

Pětiletý provoz nezanechal na nápravách velké důsledky. Navzdory těžšímu turbodieselu nad předními koly jsme neobjevili nadměrné vůle v čepech. Horší situace nastala při řazení, protože páka se v kulise pohybovala s takovým trvalým odporem, že nebyl znát okamžik, kdy převodovka dokončila změnu. Vytýkat pětiletému Berlingu volnou kulisu řazení by připomínalo házení hrachu na stěnu. V současných poměrech se umístění řadicí páky na podlaze jevilo jako anachronismus a zejména málo praktické řešení.

Ani brzdy neprošly na výbornou. Po prvním sešlápnutí pedálu se od zadních kol ozvalo šustění, což jsme zpočátku přikládali narezlým bubnům. S přibývajícími kilometry však hluk od bubnů při brzdění neustával a bylo jasné, že nového majitele čeká výměn paken na obou kolech. Další drobná investice by měla směřovat k hrdlu palivové nádrže. Opravit bude nutné také mechanismus posunu bočních dveří, protože se zasekával v otevřené poloze a zavřít dveře bylo možné až po použití mírného násilí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 HDI
Typ zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 55/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 170/1750
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba (l/100 km) 6,7/4,7/5,3
Délka/šířka/výška (mm) 4137/1724/1819
Rozvor (mm) 2693
Pohotovostní hmotnost (kg) 1130
Celková hmotnost (kg) 1930
Objem nákladového prostoru (m3) 3,0
Objem nádrže paliva (l) 60
Základní cena (Kč bez DPH) 90 909
Spolupracujeme s TipCars.com
Europoslanci vzkazují Britům: Brexit lze stále ještě zastavit Europoslanci vzkazují Britům: Brexit lze stále ještě zastavit

Poslanci Evropského parlamentu připravují rezoluci, ve…

Nekolikatunové kamiony létají vzduchem. Podívejte se, jak závodníci trénují na Dakar Nekolikatunové kamiony létají vzduchem. Podívejte se, jak závodníci trénují na Dakar

Minulý víkend se na autodromu v Sosnové setkala česká…

Číňané vstupují do Tesly, Tencent utratil miliardy Číňané vstupují do Tesly, Tencent utratil miliardy

Čínský technologický gigant Tencent Holdings se stal…

Vojáci Jemenu dopadli vůdce al-Káidy. Schovával se v odlehlé vesnici Vojáci Jemenu dopadli vůdce al-Káidy. Schovával se v odlehlé vesnici

Jemenským jednotkám se dnes podařilo zajmout vůdce…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km

Citroën Berlingo poháněný elektromotorem figuroval…

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel…

 



 
V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

Dnes 17:52

Čas od času se někde najde garáž nebo rovnou stodola plná zapomenutých vzácných automobilů, ale toto Ferrari 456 GT někdo odložil na exkluzivní londýnské ulici.




Blesk.cz

Děsivá nehoda v Plzni: Zaklíněné děti tahali z auta kolemjdoucí

Děsivá nehoda v Plzni: Zaklíněné děti tahali z auta…

V úterý došlo v Plzni krátce po obědě k dopravní nehodě, po které zůstal osobní automobil Peugeot 306 převrácený…

Taxikář vozil zmatenou seniorku po Brně! Neuvěříte, kolik si řekl za jízdné

Taxikář vozil zmatenou seniorku po Brně! Neuvěříte,…

Zmatená seniorka (85) s polštářem v ruce upoutala pozornost jednoho z brněnských taxikářů (27). Mladík u ženy…

 

iSport.cz

Kašpar o sezoně v KHL: Chtěli, abych se oholil a hrál, když jsem nebyl fit

Kašpar o sezoně v KHL: Chtěli, abych se oholil a…

Hokejový útočník Lukáš Kašpar má za sebou klubovou sezonu, na kterou by nejradši zapomněl. Jednatřicetiletý…

Lyžařka Strachová oznámila konec kariéry. Nastal správný okamžik, řekla

Lyžařka Strachová oznámila konec kariéry. Nastal…

Slalomářka Šárka Strachová se rozhodla ukončit kariéru. Čtyřnásobná medailistka z mistrovství světa se loučí ve…

 

Reflex.cz

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal…

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal…