26.2. 2014 Ladislav Černý

Bazar: Citroën Berlingo 1.6 HDI - Poslední mohykán

 

V roce 2008 nastal přelom mezi první a druhou generací Berlinga. Vyzkoušeli jsme odcházející model, tehdy nazývaný First.

Když v roce 2008 Citroën odhalil novou generaci Berlinga, slíbil pokračování výroby prvního vydání, dokud bude trvat zájem. Osvědčený vůz zůstal ve výrobě ještě dva roky a díky speciální ceně neupadl do zapomnění přes velmi zúženou nabídku motorů.

Maloobjemový turbodiesel

Do roku 2007 neměli zájemci o tehdy nejmenší užitkový Citroën velký výběr vznětových motorů. Pod kapotou klapal atmosférický diesel o objemu 1,9 litru nebo dvoulitrový turbodiesel. Kdo u přeplňované jednotky 2.0 HDi čekal velkou úsporu nafty, byl většinou zklamán. Výhoda tohoto motoru spočívala v tahu od nízkých otáček, ale také se uměl napít.

Příchod testované jednotky 1.6 HDI/55 kW uspokojil i zájemce o úsporu nafty. Agregát s hliníkovým blokem však při náročném provozu občas trápily problémy, ale přesto byl jedinou smysluplnou motorizací. Zájem o něj vůči slabé zážehové čtrnáctistovce kazil jen obrovský cenový rozdíl - přes čtyřicet tisíc korun bez daně.

V kondici

Berlingo s údajem necelých devadesát tisíc kilometrů na tachometru vypadalo navenek velmi dobře. Tradiční slabá stránka tohoto typu – rezavějící podběhy zadních kol - mohla po pětiletém provozu ještě pár let sloužit. Lak karoserie byl znatelně opravovaný, ale boule na nákladovém prostoru zřejmě kvůli špatně ukotvenému nákladu na velkých plochách furgonu nechyběly.

Z dovozu

Pohled do vybavení užitkového vozidla hodně napoví o jeho původu. Velké společnosti v západní Evropě mají stanovený standard vybavení vozidel, aby řidičům zajistily jasnou úroveň komfortu a bezpečí. To platilo rovněž před pěti lety, a proto Berlingo mělo elektricky ovládaná okna a pravé boční zpětné zrcátko ovládané elektricky ze strany řidiče. Spolu s dálkovým centrálním zamykáním a automatickým uzavřením automobilu po rozjetí se vybavení vozu dostalo do úrovně, kterou v tuzemsku neměla mnohá ryze osobní vozidla. Investovat do klimatizace se však tehdy nikomu nechtělo.

Jednu specialitu, která v Česku nebyla k dostání, jsme však našli. Zadní část střechy dostala tzv. žirafon neboli otvírání směrem vzhůru pro převoz dlouhých předmětů. Systém otvírání části střechy se nacházel v perfektně funkčním stavu.

S otazníkem

Kondice motoru a zejména turbodieselu hraje u použitého vozidla primární roli. Vznětová šestnáctistovka, která zaznamenala premiéru v rodinném modelu Citroën Picasso, měla dvě drobné šmouhy.

Zvýšený volnoběh ani občasné zakuckání po prudkém sešlápnutí plynového pedálu nevěstily nic dobrého. Neklamným znakem nedostatku se také stala neobvykle vysoká spotřeba nafty. Přesto z výfuku nešlo nadměrné množství sazí.

Podvozek bez šrámů

Pětiletý provoz nezanechal na nápravách velké důsledky. Navzdory těžšímu turbodieselu nad předními koly jsme neobjevili nadměrné vůle v čepech. Horší situace nastala při řazení, protože páka se v kulise pohybovala s takovým trvalým odporem, že nebyl znát okamžik, kdy převodovka dokončila změnu. Vytýkat pětiletému Berlingu volnou kulisu řazení by připomínalo házení hrachu na stěnu. V současných poměrech se umístění řadicí páky na podlaze jevilo jako anachronismus a zejména málo praktické řešení.

Ani brzdy neprošly na výbornou. Po prvním sešlápnutí pedálu se od zadních kol ozvalo šustění, což jsme zpočátku přikládali narezlým bubnům. S přibývajícími kilometry však hluk od bubnů při brzdění neustával a bylo jasné, že nového majitele čeká výměn paken na obou kolech. Další drobná investice by měla směřovat k hrdlu palivové nádrže. Opravit bude nutné také mechanismus posunu bočních dveří, protože se zasekával v otevřené poloze a zavřít dveře bylo možné až po použití mírného násilí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 HDI
Typ zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 55/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 170/1750
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba (l/100 km) 6,7/4,7/5,3
Délka/šířka/výška (mm) 4137/1724/1819
Rozvor (mm) 2693
Pohotovostní hmotnost (kg) 1130
Celková hmotnost (kg) 1930
Objem nákladového prostoru (m3) 3,0
Objem nádrže paliva (l) 60
Základní cena (Kč bez DPH) 90 909
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Citroën Profi Bazar

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km

Citroën Berlingo poháněný elektromotorem figuroval…

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…