26.2. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Citroën Berlingo 1.6 HDI - Poslední mohykán

 

V roce 2008 nastal přelom mezi první a druhou generací Berlinga. Vyzkoušeli jsme odcházející model, tehdy nazývaný First.

Když v roce 2008 Citroën odhalil novou generaci Berlinga, slíbil pokračování výroby prvního vydání, dokud bude trvat zájem. Osvědčený vůz zůstal ve výrobě ještě dva roky a díky speciální ceně neupadl do zapomnění přes velmi zúženou nabídku motorů.

Maloobjemový turbodiesel

Do roku 2007 neměli zájemci o tehdy nejmenší užitkový Citroën velký výběr vznětových motorů. Pod kapotou klapal atmosférický diesel o objemu 1,9 litru nebo dvoulitrový turbodiesel. Kdo u přeplňované jednotky 2.0 HDi čekal velkou úsporu nafty, byl většinou zklamán. Výhoda tohoto motoru spočívala v tahu od nízkých otáček, ale také se uměl napít.

Příchod testované jednotky 1.6 HDI/55 kW uspokojil i zájemce o úsporu nafty. Agregát s hliníkovým blokem však při náročném provozu občas trápily problémy, ale přesto byl jedinou smysluplnou motorizací. Zájem o něj vůči slabé zážehové čtrnáctistovce kazil jen obrovský cenový rozdíl - přes čtyřicet tisíc korun bez daně.

V kondici

Berlingo s údajem necelých devadesát tisíc kilometrů na tachometru vypadalo navenek velmi dobře. Tradiční slabá stránka tohoto typu – rezavějící podběhy zadních kol - mohla po pětiletém provozu ještě pár let sloužit. Lak karoserie byl znatelně opravovaný, ale boule na nákladovém prostoru zřejmě kvůli špatně ukotvenému nákladu na velkých plochách furgonu nechyběly.

Z dovozu

Pohled do vybavení užitkového vozidla hodně napoví o jeho původu. Velké společnosti v západní Evropě mají stanovený standard vybavení vozidel, aby řidičům zajistily jasnou úroveň komfortu a bezpečí. To platilo rovněž před pěti lety, a proto Berlingo mělo elektricky ovládaná okna a pravé boční zpětné zrcátko ovládané elektricky ze strany řidiče. Spolu s dálkovým centrálním zamykáním a automatickým uzavřením automobilu po rozjetí se vybavení vozu dostalo do úrovně, kterou v tuzemsku neměla mnohá ryze osobní vozidla. Investovat do klimatizace se však tehdy nikomu nechtělo.

Jednu specialitu, která v Česku nebyla k dostání, jsme však našli. Zadní část střechy dostala tzv. žirafon neboli otvírání směrem vzhůru pro převoz dlouhých předmětů. Systém otvírání části střechy se nacházel v perfektně funkčním stavu.

S otazníkem

Kondice motoru a zejména turbodieselu hraje u použitého vozidla primární roli. Vznětová šestnáctistovka, která zaznamenala premiéru v rodinném modelu Citroën Picasso, měla dvě drobné šmouhy.

Zvýšený volnoběh ani občasné zakuckání po prudkém sešlápnutí plynového pedálu nevěstily nic dobrého. Neklamným znakem nedostatku se také stala neobvykle vysoká spotřeba nafty. Přesto z výfuku nešlo nadměrné množství sazí.

Podvozek bez šrámů

Pětiletý provoz nezanechal na nápravách velké důsledky. Navzdory těžšímu turbodieselu nad předními koly jsme neobjevili nadměrné vůle v čepech. Horší situace nastala při řazení, protože páka se v kulise pohybovala s takovým trvalým odporem, že nebyl znát okamžik, kdy převodovka dokončila změnu. Vytýkat pětiletému Berlingu volnou kulisu řazení by připomínalo házení hrachu na stěnu. V současných poměrech se umístění řadicí páky na podlaze jevilo jako anachronismus a zejména málo praktické řešení.

Ani brzdy neprošly na výbornou. Po prvním sešlápnutí pedálu se od zadních kol ozvalo šustění, což jsme zpočátku přikládali narezlým bubnům. S přibývajícími kilometry však hluk od bubnů při brzdění neustával a bylo jasné, že nového majitele čeká výměn paken na obou kolech. Další drobná investice by měla směřovat k hrdlu palivové nádrže. Opravit bude nutné také mechanismus posunu bočních dveří, protože se zasekával v otevřené poloze a zavřít dveře bylo možné až po použití mírného násilí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 HDI
Typ zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1560
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 55/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 170/1750
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba (l/100 km) 6,7/4,7/5,3
Délka/šířka/výška (mm) 4137/1724/1819
Rozvor (mm) 2693
Pohotovostní hmotnost (kg) 1130
Celková hmotnost (kg) 1930
Objem nákladového prostoru (m3) 3,0
Objem nádrže paliva (l) 60
Základní cena (Kč bez DPH) 90 909
Spolupracujeme s TipCars.com
Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe…

Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru

Bývalý předseda Zelených a pražský zastupitel Matěj…

Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní…

V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou

Neplánovaná odstávka čtvrtého bloku Jaderné elektrárny…

 

Štítky Citroën Profi Bazar

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km Citroën E-Berlingo Multispace jako rodinný elektromobil s dojezdem 170 km

Citroën Berlingo poháněný elektromotorem figuroval…

Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější Citroën Berlingo 1.6 BlueHDi Euro 6 Furgon: Nejsilnější

Modernizovaný Citroën Berlingo v provedení furgon prošel…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný život, zpražili ji fanoušci

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný…

Zpěvačka a módní ikona Victoria Beckham oslavila v úterý své 44. Narozeniny. Manžel David Beckham a jejich čtyři…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím Nadal ničí soupeře?

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím…

Že je Nadal podstatně více nebezpečný na antuce než na tvrdém povrchu? To není u desetinásobného vítěze French…

 

Reflex.cz

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v Izraeli do Jeruzaléma. Současný stav je podle něj absurdní

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v…

Premiér Andrej Babiš zaslal organizátorům petice za přesun ambasády do hlavního města Izraele dopis, ve kterém…

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci omylem objevili enzym, který požírá plast

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci…

Vědci objevili přirozeně vyskytující se enzym, který si pochutnává na plastech a který je schopen plasty…