19.11. 2012 Ladislav Čermák

Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání

 

Nikdo nevěřil, že hranaté auto jménem Gingo z Ženevy 2003 se stane novou pandou. Stalo se a svět byl okouzlen.

Bylo to zřejmě naposledy, kdy si někdo v masovém měřítku dovolil tak okatě porušit zásady aerodynamiky. Jenže riziko vyšlo, panda se stala bestsellerem, po devíti letech se stále prodává po boku velmi podobné nástupkyně a jeden čas dokonce držela nad vodou celý koncern Fiat.

Dostala pozoruhodně nešizenou konstrukci, zpravidla nejezdila „dálky“, a proto je k mání v tisících slušně zachovalých, spolehlivých a překvapivě příjemně jezdících ojetin.

Pojme čtyři dospělé, benzinové motory má tiché a kromě základních, oholených verzí mívá štědrou i výbavu. Panda uměla nabídnout čtyři airbagy, automatickou klimatizaci (po letech dokáže zlobit, nicméně ji stejně nejspíš neseženete, jako nová byla velmi drahá), ABS, střešní okno (to zase většinou ohavně skřípe) a dvě verze pohonu všech kol. Ta lepší s elektronickým závěrem zadního diferenciálu se vázala k verzi Cross, jejíž terénní potenciál podtrhovala zvýšená světlost i plastové ochranné prvky na karoserii. Na druhé straně základní verze dokázaly nemít nejen přední stabilizátor (motor 1.1i), ale ani posilovač řízení. Bez něj je tahání za volant očistcem stejně jako škubání robotizované převodovky Dualogic. Došlo také na pozoruhodnou sportovní verzi 100 HP – „ventilová“ čtrnáctistovka s šestistupňovou skříní zajišťovala střelhbitost, slušně sladěný podvozek zase nečekanou zábavu.

Panda okouzluje účelností, dokonalou ergonomií, minimálními provozními náklady a pozitivní image. Po městě pěkně skotačí i se základní jedenáctistovkou, tam také tolik nevadí pohupování bez stabilizátorů. Větší dvanáctistovka udrží tvář rovněž na dálnici – ovšem nikoliv ve verzi Natural Power na CNG – s ní raději každou cestu berte jako výlet, jízdní dynamika totiž připomíná Škodu 105. Její nákup vůbec zvažte: motoráři nevytvrdili sedla ventilů, ta jsou nedomazána a zatloukají se. Proto budete občas upravovat ventilové vůle podložkami za čtyřmístnou částku. A součástí pravidelných servisních prohlídek je jejich kontrola, rovněž nikoliv zadarmo. Ve světle dalších komplikací, například stále řídké sítě plnicích stanic, je třeba zvážit, zda se skutečně vyplatí jezdit za korunu na kilometr (jen náklady na palivo).

Panda mechanicky drží až pozoruhodně, za sto tisíc kilometrů si zpravidla řekne jen o táhla stabilizátorů (kosti), zadní tlumiče, nový výfuk a v nejhorším případě o přední ramena – celé vás to vyjde do deseti tisíc korun, jen nesmíte nakupovat předražené originály. Druhovýroba bývá za méně než polovinu. Lépe vybavené specifikace, zejména starších ročníků, ovšem dokáže potrápit i elektronika - tam je každá rada drahá. Zpravidla ale neznehybní auto, jen vás tu a tam vyděsí falešný poplach.

Kromě výše zmíněné automatické klimatizace, která ztratí schopnost jemné regulace a buď naplno topí či naopak chladí, občas „umře“ celý přístrojový štít (zpravidla byl vyměněn v záruce), evergreenem všech fiatů té doby je vrtošivé tlačítko otevírání kufru zvenčí. Výjimkou není ani prošoupané čalounění sedadel. U starších benzinových provedení dejte pozor na korozi olejové vany – dokáže proreznout skrz na skrz a pak je hotovo velmi rychle Volíte-li pohon 4x4, tak zkuste dosáhnout na modernizovaný z roku 2009 – dostal funkčnější a spolehlivější vícelamelovou elektrohydrauliku místo viskozní spojky. Vybíráte-li mezi novějšími kousky, volte dvanáctistovku se zvýšeným výkonem na 51 kW - má vyšší kompresní poměr a při stejné spotřebě daleko lépe táhne hlavně na dálnici.

Motory
1.1i 40 kW, 5MT (do 12/09)
Naprosto spolehlivý základ. Nádherně jednoduchý dvouventil Fire ze staré školy sice asfalt netrhá, ale prakticky se nemá jak porouchat. Dokonce se ani „nepotká“ při prasklém rozvodovém řemenu. Dynamiku dohánějí krátké převody, po městě a okolí vám bude stačit a spotřebu stlačíte pod šest litrů. Bez předního stabilizátoru je ale jízda kolébavá a na dálnici pojedete na doraz, dynamičtí řidiči by měli koukat po dvanáctistovce.
1.2i/CNG 44 (51) kW, 5MT/5MTA
Stále neprůstřelný fire, navíc má dost síly i na překonávání horizontů a lepší jízdní vlastnosti. Prodával se i ve verzi 4x4 (Climbing), s ní ale budete horko těžko dosahovat dálničního limitu, navíc jí chybí elektronický závěr diferenciálu. Klasická předokolka je ale nejlepší pandou, jakou můžete mít. Úspornou, tichou, kultivovanou a příjemně spodovou. Extrémně úspornou verzi CNG zvažte – tragicky nejede a zvyšuje servisní náklady. Jinak funguje téměř zadarmo. Máte-li na ni, preferujte poslední verzi dvanáctistovky (51 kW) se zvýšenou kompresí, zabírá citelně lépe ve vysokých otáčkách, aniž by přišla o jiné výhody.
1.4 16V 74 kW, 6MT
Umí rozvířit prach, má šestistupňovou převodovku, při cestovním stylu jede i „žere“ podobně jako základní dvouventily, navíc naprosto tiše. S dupnutím na plyn se ovšem probudí pan Hyde – s Pandou 100 HP sice Clio RS nepředjedete, ale hlavně v zatáčkách vám nezmizí ani mnohem silnější kusy. Navíc dostanete parádní sportovní sedadla a super výbavu, což v tomto případě nemusí být výhra. Volba pro individualisty bez přidaných problémů, překousnout je třeba jen kamenné pérování.
1.3 JTD 51 (55) kW, 5MT
Více bere, než dává. Sice jezdí za pět litrů, ale litinová konstrukce zatěžuje přední nápravu, což je u tak subtilního a úzkého auta obzvlášť nepříjemné a kvůli jejím častějším opravám i drahé. Některé verze navíc trpí mohutným turboefektem. K tomu paleta klasických rizik - počínaje turbem, přes vstřikovače až po předčasně sníženou kompresi, jejichž oprava není nejlevnější. Smysl dává pouze ve verzi 4x4 (u nás se prodával jen specifický cross, z dovozu narazíte i na chudší varianty), která využije přidaný točivý moment.

Plusy

  • Účelný, nestárnoucí design
  • Tiché, spolehlivé a úsporné benzinové motory
  • Univerzalita a vyspělost verze 100 HP
  • Využití obestavěného prostoru
  • Jízdní vlastnosti s motorem 1.2
  • Robustní mechanika
  • Nešizený interiér

Minusy

  • Příliš se nehodí na dálnici (aerodynamika)
  • Projev a servisní rizika dieselu
  • Dynamika a servisní náklady verze CNG (Natural Power)
  • Výpadky elektroniky lepších výbav
  • Stabilita verze 1.1i
  • Tuhé řízení bez posilovače
Spolupracujeme s TipCars.com
Satelity stále táhnou, úbytek obyvatel trápí města po celém Česku Satelity stále táhnou, úbytek obyvatel trápí města po celém Česku

Úbytek obyvatel se netýká pouze venkova. Se stagnací či…

Cena bytů na jaře meziročně vzrostla o deset procent. Tempo však klesá, tvrdí analytici Cena bytů na jaře meziročně vzrostla o deset procent. Tempo však klesá, tvrdí analytici

Průměrná nabídková cena nových bytů v Praze na konci…

Kosteleckým uzeninám rostly tržby i zisk, dosáhl 80 milionů korun Kosteleckým uzeninám rostly tržby i zisk, dosáhl 80 milionů korun

Přednímu českému zpracovateli masa, Kosteleckým uzeninám…

 

Štítky Fiat Auto Tip Bazar

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

 



Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic

Druhá generace Pandy nekončí, stává se levnější…

Fiat Panda: V Polsku vyrobeny 2 miliony aut Fiat Panda: V Polsku vyrobeny 2 miliony aut

Z výrobní linky v polských Tychách sjel Fiat Panda s…

 



 
Dacia slaví 50 let: Připomeňte si její cestu k úspěchu

Dacia slaví 50 let: Připomeňte si její cestu k úspěchu

Dnes 08:00

Za půlstoletí se z rumunské automobilky stala naprosto moderní evropská značka, která dnes v prodejích drtí mnohé věhlasnější automobilky.




Blesk.cz

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

Hvězda Kameňáků Václav Glazar (†65): Trpěl nouzí! Před smrtí prodal byt i s nábytkem!

Hvězda Kameňáků Václav Glazar (†65): Trpěl nouzí!…

Umřel chudý jako kostelní myš! Herec a kabaretiér Václav Glazar (†65), který proslul třeba jako falešná jeptiška…

 

iSport.cz

Daridu trápí koleno víc, určitě přijde o kus sezony: Štve mě to!

Daridu trápí koleno víc, určitě přijde o kus sezony:…

Český fotbalový reprezentant Vladimír Darida z Herthy Berlín zmešká kvůli problémům s kolenem začátek nového…

SESTŘIH: Sparta - Opava 2:0. Kanga pálil z dálky, Tettehovi pomohla teč

SESTŘIH: Sparta - Opava 2:0. Kanga pálil z dálky,…

Fotbalisté pražské Sparty na úvod nové ligové sezony vydřeli výhru 2:0 nad nováčkem z Opavy. Slezané drželi na…

 

Reflex.cz

Pořád se raduju ze svobody. Je ale ku*va křehká, říká Jáchym Topol

Pořád se raduju ze svobody. Je ale ku*va křehká,…

Před revolucí skladník a nosič uhlí, po ní úspěšný spisovatel z povolání. To je Jáchym Topol, nositel několika…

Cestovatelka Viktorka Hlaváčková: Znám jen směr, kudy potřebuju jít

Cestovatelka Viktorka Hlaváčková: Znám jen směr,…

Cestuje většinou pěšky, s co nejmenšími náklady a týdny tráví sama v horách. Viktorka Hlaváčková se na první…