19.11. 2012 Ladislav Čermák

Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání

 

Nikdo nevěřil, že hranaté auto jménem Gingo z Ženevy 2003 se stane novou pandou. Stalo se a svět byl okouzlen.

Bylo to zřejmě naposledy, kdy si někdo v masovém měřítku dovolil tak okatě porušit zásady aerodynamiky. Jenže riziko vyšlo, panda se stala bestsellerem, po devíti letech se stále prodává po boku velmi podobné nástupkyně a jeden čas dokonce držela nad vodou celý koncern Fiat.

Dostala pozoruhodně nešizenou konstrukci, zpravidla nejezdila „dálky“, a proto je k mání v tisících slušně zachovalých, spolehlivých a překvapivě příjemně jezdících ojetin.

Pojme čtyři dospělé, benzinové motory má tiché a kromě základních, oholených verzí mívá štědrou i výbavu. Panda uměla nabídnout čtyři airbagy, automatickou klimatizaci (po letech dokáže zlobit, nicméně ji stejně nejspíš neseženete, jako nová byla velmi drahá), ABS, střešní okno (to zase většinou ohavně skřípe) a dvě verze pohonu všech kol. Ta lepší s elektronickým závěrem zadního diferenciálu se vázala k verzi Cross, jejíž terénní potenciál podtrhovala zvýšená světlost i plastové ochranné prvky na karoserii. Na druhé straně základní verze dokázaly nemít nejen přední stabilizátor (motor 1.1i), ale ani posilovač řízení. Bez něj je tahání za volant očistcem stejně jako škubání robotizované převodovky Dualogic. Došlo také na pozoruhodnou sportovní verzi 100 HP – „ventilová“ čtrnáctistovka s šestistupňovou skříní zajišťovala střelhbitost, slušně sladěný podvozek zase nečekanou zábavu.

Panda okouzluje účelností, dokonalou ergonomií, minimálními provozními náklady a pozitivní image. Po městě pěkně skotačí i se základní jedenáctistovkou, tam také tolik nevadí pohupování bez stabilizátorů. Větší dvanáctistovka udrží tvář rovněž na dálnici – ovšem nikoliv ve verzi Natural Power na CNG – s ní raději každou cestu berte jako výlet, jízdní dynamika totiž připomíná Škodu 105. Její nákup vůbec zvažte: motoráři nevytvrdili sedla ventilů, ta jsou nedomazána a zatloukají se. Proto budete občas upravovat ventilové vůle podložkami za čtyřmístnou částku. A součástí pravidelných servisních prohlídek je jejich kontrola, rovněž nikoliv zadarmo. Ve světle dalších komplikací, například stále řídké sítě plnicích stanic, je třeba zvážit, zda se skutečně vyplatí jezdit za korunu na kilometr (jen náklady na palivo).

Panda mechanicky drží až pozoruhodně, za sto tisíc kilometrů si zpravidla řekne jen o táhla stabilizátorů (kosti), zadní tlumiče, nový výfuk a v nejhorším případě o přední ramena – celé vás to vyjde do deseti tisíc korun, jen nesmíte nakupovat předražené originály. Druhovýroba bývá za méně než polovinu. Lépe vybavené specifikace, zejména starších ročníků, ovšem dokáže potrápit i elektronika - tam je každá rada drahá. Zpravidla ale neznehybní auto, jen vás tu a tam vyděsí falešný poplach.

Kromě výše zmíněné automatické klimatizace, která ztratí schopnost jemné regulace a buď naplno topí či naopak chladí, občas „umře“ celý přístrojový štít (zpravidla byl vyměněn v záruce), evergreenem všech fiatů té doby je vrtošivé tlačítko otevírání kufru zvenčí. Výjimkou není ani prošoupané čalounění sedadel. U starších benzinových provedení dejte pozor na korozi olejové vany – dokáže proreznout skrz na skrz a pak je hotovo velmi rychle Volíte-li pohon 4x4, tak zkuste dosáhnout na modernizovaný z roku 2009 – dostal funkčnější a spolehlivější vícelamelovou elektrohydrauliku místo viskozní spojky. Vybíráte-li mezi novějšími kousky, volte dvanáctistovku se zvýšeným výkonem na 51 kW - má vyšší kompresní poměr a při stejné spotřebě daleko lépe táhne hlavně na dálnici.

Motory
1.1i 40 kW, 5MT (do 12/09)
Naprosto spolehlivý základ. Nádherně jednoduchý dvouventil Fire ze staré školy sice asfalt netrhá, ale prakticky se nemá jak porouchat. Dokonce se ani „nepotká“ při prasklém rozvodovém řemenu. Dynamiku dohánějí krátké převody, po městě a okolí vám bude stačit a spotřebu stlačíte pod šest litrů. Bez předního stabilizátoru je ale jízda kolébavá a na dálnici pojedete na doraz, dynamičtí řidiči by měli koukat po dvanáctistovce.
1.2i/CNG 44 (51) kW, 5MT/5MTA
Stále neprůstřelný fire, navíc má dost síly i na překonávání horizontů a lepší jízdní vlastnosti. Prodával se i ve verzi 4x4 (Climbing), s ní ale budete horko těžko dosahovat dálničního limitu, navíc jí chybí elektronický závěr diferenciálu. Klasická předokolka je ale nejlepší pandou, jakou můžete mít. Úspornou, tichou, kultivovanou a příjemně spodovou. Extrémně úspornou verzi CNG zvažte – tragicky nejede a zvyšuje servisní náklady. Jinak funguje téměř zadarmo. Máte-li na ni, preferujte poslední verzi dvanáctistovky (51 kW) se zvýšenou kompresí, zabírá citelně lépe ve vysokých otáčkách, aniž by přišla o jiné výhody.
1.4 16V 74 kW, 6MT
Umí rozvířit prach, má šestistupňovou převodovku, při cestovním stylu jede i „žere“ podobně jako základní dvouventily, navíc naprosto tiše. S dupnutím na plyn se ovšem probudí pan Hyde – s Pandou 100 HP sice Clio RS nepředjedete, ale hlavně v zatáčkách vám nezmizí ani mnohem silnější kusy. Navíc dostanete parádní sportovní sedadla a super výbavu, což v tomto případě nemusí být výhra. Volba pro individualisty bez přidaných problémů, překousnout je třeba jen kamenné pérování.
1.3 JTD 51 (55) kW, 5MT
Více bere, než dává. Sice jezdí za pět litrů, ale litinová konstrukce zatěžuje přední nápravu, což je u tak subtilního a úzkého auta obzvlášť nepříjemné a kvůli jejím častějším opravám i drahé. Některé verze navíc trpí mohutným turboefektem. K tomu paleta klasických rizik - počínaje turbem, přes vstřikovače až po předčasně sníženou kompresi, jejichž oprava není nejlevnější. Smysl dává pouze ve verzi 4x4 (u nás se prodával jen specifický cross, z dovozu narazíte i na chudší varianty), která využije přidaný točivý moment.

Plusy

  • Účelný, nestárnoucí design
  • Tiché, spolehlivé a úsporné benzinové motory
  • Univerzalita a vyspělost verze 100 HP
  • Využití obestavěného prostoru
  • Jízdní vlastnosti s motorem 1.2
  • Robustní mechanika
  • Nešizený interiér

Minusy

  • Příliš se nehodí na dálnici (aerodynamika)
  • Projev a servisní rizika dieselu
  • Dynamika a servisní náklady verze CNG (Natural Power)
  • Výpadky elektroniky lepších výbav
  • Stabilita verze 1.1i
  • Tuhé řízení bez posilovače
Spolupracujeme s TipCars.com
Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic

Druhá generace Pandy nekončí, stává se levnější…

Fiat Panda: V Polsku vyrobeny 2 miliony aut Fiat Panda: V Polsku vyrobeny 2 miliony aut

Z výrobní linky v polských Tychách sjel Fiat Panda s…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního hotelu. Je za tím Moskva?

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního…

V centru Kyjeva podlehl střelným zraněním bývalý ruský poslanec Denis Voroněnkov. Potvrdila to ukrajinská…

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

 

iSport.cz

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly soupeřky a jsou ve 3. kole

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly…

TURNAJ V MIAMI | Tenistka Karolína Plíšková porazila v druhém kole turnaje v Miami americkou kvalifikantku…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…