20.11. 2012 Ladislav Černý

Bazar: Ford Transit 260S 2.2 TDCi - Tři sta tisíc

 

Ford Transit najezdil během pěti let téměř tři sta tisíc kilometrů. V jaké kondici zůstalo vozidlo a základní pohonná jednotka?

Běloušek v základním provedení karoserie je nejčastějším typem transitů v autobazarech. Ten zkoušený pocházel z doby, kdy si malé firmy i dopravci kupovali nová auta bez většího omezování vlastních výdajů. Dokládá to také stabilizační systém ESP, kterým bylo vozidlo vybaveno. Před více než pěti lety přišlo na značný příplatek.

Základní a líný

Proč první majitel k ESP zvolil jen základní motorizaci, to se nedozvíme. Můžeme však usuzovat, že transit měl jezdit zejména po městě a bez velkého zatěžování. Po výše zmíněné porci kilometrů se agregát nacházel v přijatelném stavu, což je mu ke cti, ale výrazně se projevilo jeho opotřebování. Jednotka, kterou z dřívějších let dobře známe podle výkonového podprůměru, ale zatahovala už od 1400 min-1. Testovaný kus s počítadlem vzdálenosti na hodnotě 290 000 km však potřeboval aspoň 1900 min-1, aby se vzchopil k výraznější práci. Vůle mezi písty a válcem zřejmě narostly a kroužky měly v zámcích již „kovářské“ vůle. Agregát o objemu 2,2 litru však nekouřil, nevypouštěl ani náznak vodních par a byl tedy jen přiměřeně opotřebený.

Z hlediska dalšího použití nevykazoval žádný nárůst hlučnosti, což u letitého turbodieselu 2.2 TDCi kvůli méně kvalitnímu rozstřiku nafty či přetěžování agregátu bývá příznakem propalování pístů. Startování i při chladu probíhalo na „první dobrou“, takže se dalo motoru říci „OK“.

Trojka s problémy

Transit, který prožil nejlepší léta zejména ve městě, nás potěšil stavem převodovky a řadicí kulisy. Pět stupňů a dost - tak zněla tehdejší nabídka k základní motorizaci 2.2 TDCi/63 kW. Ale i po značné ujeté vzdálenosti tento mechanismus žádný zásadní problém nevykazoval. Páka se v kulise řazení pohybovala přesností, která by mohla být příkladem i pro některá nová vozidla. Pravděpodobnost jízd zejména po městě potvrzovala nutnost řadit trojku s dostatečným tlakem páky v daném směru, jinak měl třetí převodový stupeň tendenci vyklouznout. Po větším odporu při pohybu páky do všech poloh nebylo ani památky, prostě pohoda s nutností zvýšené pozornosti jen při řazení trojky.

Řízení s překvapením

U náročně provozovaného vozidla jsme očekávali a byli ochotni tolerovat střední slabiny v řízení. Realita však byla až příliš dokonalá, protože transit poslušně reagoval na sebemenší pohyby volantu a ani čepy nevykazovaly zvětšenou vůli. To bychom si coby budoucí majitele rozhodně nechali líbit. Pohled na čistotou a téměř novotou vonící manžety poloos odhalil příznivou příčinu řízení ve velmi dobrém stavu. Pouze pravý homokinetický kloub se v plném rejdu neotáčel zcela lehce.

V kondici

Pětiletý transit osmé generace však kromě opotřebovaného motoru další slabinu neodhalil. Brzdová soustava fungovala svižně a bez známek výrazného vadnutí, stejně tak zadní pevná náprava neměla ani na nerovnostech žádný problém.

Odolnost transitu vůči opotřebení se také projevila v dvousedadlovém interiéru. Horní část přístrojové desky jako by vyšla z továrny, stáří vozidla však prozrazovaly malé odlupující se částečky plastu vlevo pod volantem.

Karoserie po opravě

Dodávka po pětiletém městském provozu snad ani nemůže být bez škrábance. Zkoušený transit však zářil jako nově napadaný sníh na ostrém slunci. Samozřejmě došlo k přelakování karoserie, což bylo patrné na bílé mlze na černých madlech klik či krytech zámků. Při vhodném nastavení transitu na sluníčko byly pod novým lakováním zřejmé firemní nápisy předchozího majitele.

Použitý, či nový?

Pětiletý transit se základním motorem a velkou porcí kilometrů nesl cenovku 150 000 korun bez daně. Přestože byl kromě uvadajícího motoru vcelku v pořádku, velmi mu konkuruje poslední vydaní Euro 5 v novém provedení. Při současném zvýhodnění lze obdobnou verzi 260 Leader se silnějším motorem 2.2/74 kW, emisní třídou povýšenou na Euro 5 a šestistupňovou převodovkou pořídit za 339 000 korun bez daně. Pokles ceny zkoušeného a méně vybaveného transitu pod polovinu se jako mimořádně výhodný nejeví, přestože jsou neznačkové náhradní díly na transity vcelku levné a použitých bývá na vrakovištích jako hub po dešti.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor2.2 TDCi
Typpřelň. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/8
Objem válců (cm3)2198
Chlazeníkapalinou
Největší výkon (kW/min-1)63/3500
Točivý moment (N.m/min-1)250/1500
Převodovkapětistupňová manuální
Emisní normaEuro 4
Pohonpředních kol
Nejvyšší rychlost (km/h)143
D/š/v (mm)4863/1974/1997
Rozvor (mm)3000
D/š/v nákl. prostoru (mm)2582/1762/1430
Šířka mezi podběhy (cm)1390
Provozní hmotnost (kg)1655
Celková hmotnost (kg)2600
Objem nákladového prostoru (m3)5,6
Objem nádrže paliva (l)80
Základní cena (Kč bez DPH)150 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška

Ford dodá pro londýnskou dopravu dvacet Transitů Custom v…

Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý? Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý?

Ford Transit je užitková legenda, která je na trhu přes…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…