Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Ford Transit 260S 2.2 TDCi - Tři sta tisíc

Ladislav Černý
Diskuze (5)
Ford Transit najezdil během pěti let téměř tři sta tisíc kilometrů. V jaké kondici zůstalo vozidlo a základní pohonná jednotka?

Běloušek v základním provedení karoserie je nejčastějším typem transitů v autobazarech. Ten zkoušený pocházel z doby, kdy si malé firmy i dopravci kupovali nová auta bez většího omezování vlastních výdajů. Dokládá to také stabilizační systém ESP, kterým bylo vozidlo vybaveno. Před více než pěti lety přišlo na značný příplatek.

Základní a líný

Proč první majitel k ESP zvolil jen základní motorizaci, to se nedozvíme. Můžeme však usuzovat, že transit měl jezdit zejména po městě a bez velkého

zatěžování. Po výše zmíněné porci kilometrů se agregát nacházel v přijatelném stavu, což je mu ke cti, ale výrazně se projevilo jeho opotřebování.

Jednotka, kterou z dřívějších let dobře známe podle výkonového podprůměru, ale zatahovala už od 1400 min-1. Testovaný kus s počítadlem

vzdálenosti na hodnotě 290 000 km však potřeboval aspoň 1900 min-1, aby se vzchopil k výraznější práci. Vůle mezi písty a válcem zřejmě narostly

a kroužky měly v zámcích již „kovářské“ vůle. Agregát o objemu 2,2 litru však nekouřil, nevypouštěl ani náznak vodních par a byl tedy jen přiměřeně opotřebený.

Z hlediska dalšího použití nevykazoval žádný nárůst hlučnosti, což u letitého turbodieselu 2.2 TDCi kvůli méně kvalitnímu rozstřiku nafty či

přetěžování agregátu bývá příznakem propalování pístů. Startování i při chladu probíhalo na „první dobrou“, takže se dalo motoru říci „OK“.

Trojka s problémy

Transit, který prožil nejlepší léta zejména ve městě, nás potěšil stavem převodovky a řadicí kulisy. Pět stupňů a dost - tak zněla tehdejší nabídka k základní motorizaci 2.2 TDCi/63 kW. Ale i po značné ujeté vzdálenosti tento mechanismus žádný zásadní problém nevykazoval. Páka se v kulise

řazení pohybovala přesností, která by mohla být příkladem i pro některá nová vozidla. Pravděpodobnost jízd zejména po městě potvrzovala nutnost

řadit trojku s dostatečným tlakem páky v daném směru, jinak měl třetí převodový stupeň tendenci vyklouznout. Po větším odporu při pohybu páky do všech poloh nebylo ani památky, prostě pohoda s nutností zvýšené pozornosti jen při řazení trojky.

Řízení s překvapením

U náročně provozovaného vozidla jsme očekávali a byli ochotni tolerovat střední slabiny v řízení. Realita však byla až příliš dokonalá, protože transit

poslušně reagoval na sebemenší pohyby volantu a ani čepy nevykazovaly zvětšenou vůli. To bychom si coby budoucí majitele rozhodně nechali líbit.

Pohled na čistotou a téměř novotou vonící manžety poloos odhalil příznivou příčinu řízení ve velmi dobrém stavu. Pouze pravý homokinetický kloub se

v plném rejdu neotáčel zcela lehce.

V kondici

Pětiletý transit osmé generace však kromě opotřebovaného motoru další slabinu neodhalil. Brzdová soustava fungovala svižně a bez známek výrazného vadnutí, stejně tak zadní pevná náprava neměla ani na nerovnostech žádný problém.

Odolnost transitu vůči opotřebení se také projevila v dvousedadlovém interiéru. Horní část přístrojové desky jako by vyšla z továrny, stáří vozidla však prozrazovaly malé odlupující se částečky plastu vlevo pod volantem.

Karoserie po opravě

Dodávka po pětiletém městském provozu snad ani nemůže být bez škrábance. Zkoušený transit však zářil jako nově napadaný sníh na ostrém

slunci. Samozřejmě došlo k přelakování karoserie, což bylo patrné na bílé mlze na černých madlech klik či krytech zámků. Při vhodném nastavení

transitu na sluníčko byly pod novým lakováním zřejmé firemní nápisy předchozího majitele.

Použitý, či nový?

Pětiletý transit se základním motorem a velkou porcí kilometrů nesl cenovku 150 000 korun bez daně. Přestože byl kromě uvadajícího motoru

vcelku v pořádku, velmi mu konkuruje poslední vydaní Euro 5 v novém provedení. Při současném zvýhodnění lze obdobnou verzi 260 Leader se silnějším motorem 2.2/74 kW, emisní třídou povýšenou na Euro 5 a šestistupňovou převodovkou pořídit za 339 000 korun bez daně. Pokles ceny zkoušeného a méně vybaveného transitu pod polovinu se jako mimořádně výhodný nejeví, přestože jsou neznačkové náhradní díly na transity

vcelku levné a použitých bývá na vrakovištích jako hub po dešti.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor2.2 TDCi
Typpřelň. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/8
Objem válců (cm3)2198
Chlazeníkapalinou
Největší výkon (kW/min-1)63/3500
Točivý moment (N.m/min-1)250/1500
Převodovkapětistupňová manuální
Emisní normaEuro 4
Pohonpředních kol
Nejvyšší rychlost (km/h)143
D/š/v (mm)4863/1974/1997
Rozvor (mm)3000
D/š/v nákl. prostoru (mm)2582/1762/1430
Šířka mezi podběhy (cm)1390
Provozní hmotnost (kg)1655
Celková hmotnost (kg)2600
Objem nákladového prostoru (m3)5,6
Objem nádrže paliva (l)80
Základní cena (Kč bez DPH)150 000

Ladislav Černý
Diskuze (5)
9. 1. 2013 18:52
spotřeba
Zajímalo by mě jakou má spotřebu
21. 11. 2012 18:39
Re: auto za pulku neni vyhodne?
Samo je to dilema...ale beru to opravdu pro nekoho, kdo nema na vic penez..a narozjezd..rekneme na jeden rok/dva a pak si napr koupi novy.
Avatar - m.z.
21. 11. 2012 16:48
Re: auto za pulku neni vyhodne?
Tu polovic, můžeš taky nechat na opravách, záleží na kusu a tvém dalším nájezdu.
Pokud to někdo chce na 20tkm ročně, auto poslouží dobře, pokud ale plánuje jezdit 60tkm a více, je to napováženou.
Několikrát jsem řešil dilema nákupu zánovní dodávky, ale když jsem spočítal ztrátu hodnoty, amortizaci ujetých km apod. vyšla z toho vždycky líp, nová.
Amortizace se pohybuje okolo 3-5kč za km, to by toho Transita měl darovat a ještě doplatit >:D
20. 11. 2012 21:45
Re: auto za pulku neni vyhodne?
tazko povedat ci je to vyhodne,alebo nevyhodne. 300k km je dost a nikto netusi ako s tym autom zaobchadzali. Staci prva zavaznejsia zavada a uspora pojde z velkej casti na opravu
20. 11. 2012 10:00
auto za pulku neni vyhodne?
..nu ja nevim....kdyz neco koupim za polovic....a rekneme zacinajici podnikavec ci zivnostik nemam penez nazbyt...tak se me to naopak jevi jako vyhodna koupe...navic v bazaru jeste srazim cenu dolu.

..a je pak rozdil pocatecni investici 340 nebo 140......byt v leasingu..