Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Iveco Daily (2009) - Prověřená

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Poslední generace modelu Daily přišla na trh v roce 2006. Vyzkoušeli jsme maxiverzi z roku 2009. Byla po třech letech dolaďování dokonalá?

Iveco Daily na rámovém podvozku, ke kterému je na silentblocích připevněná karoserie, se nejvíce prodávala a prodávají jako velký furgon či podvozek k nástavbám. Ve své kategorii výjimečně robustní rámová konstrukce dává možnost dlouhodobého vytěžování na maximum, aniž by došlo k deformaci rámu. V případě nástaveb jde o ideální řešení zejména s podvozky řady C, tedy přes 3,5 tuny celkové hmotnosti. Na testovaném kusu se nacházel nápis 50C15, což znamenalo, že konstrukce vozidla snese v pohodě celkových pět run. To také dokládala dvoumontáž zadních kol.

Snížení na 3,5 tuny

Zkoušené vozidlo přihlašované před více než třemi roky v Česku však bylo díky možnosti omezení celkové hmotnosti registrováno v kategorii N1 do 3,5 tuny. Tehdejší vlastník se tak vyhnul nutnosti tachografu a snížení maximální rychlosti na 80 km/h jako všechna vozidla kategorií N2 a N3. Pokud měl občas namířeno i do Prahy, kde v roce 2006 došlo k výraznému omezení vjezdu vozidel nad 3,5 tuny do centra, opět vyhrál. Původní majitel ještě v době přihlašování nového vozidla nemohl tušit, že od roku 2011 přijde i na kategorii N2 deset až stokrát dražší mýtné ve srovnání s roční dálniční známkou.

Samé bonusy

Takto robustně postavené vozidlo a výhodně specifikované do kategorie N1 je velkou výhrou od ledna tohoto roku, protože jeho majitel nemusí žádat o povolenku ke vjezdu do červené centrální pražské zóny. Pojďme se však podívat na typická opotřebování a poruchy řady Daily po modernizaci v roce 2006. Jak na tom bylo testované vozidlo?

Přetěžování?

Ještě musíme připomenout, že pořízení pětitunové verze proti tříapůltunové stojí něco navíc. Rozdíl si majitel určitě velmi dobře zkalkuloval. Není tak divu, že silentbloky, na kterých seděla karoserie na rámu, byly po třech letech na hranici smrti. Celý skelet skříně se posunul k nárazníkům napevno uchyceným k rámu, takže auto muselo dostávat hodně zabrat. Přeloženo do řeči faktů bylo s největší pravděpodobností nejen přetěžováno přes údaj v technickém průkazu, ale také přes konstrukční celkovou hmotnost pěti tun.

Majitel si pořídil maximální velikost furgonu L4H3 s objemem nákladového prostoru 17,2 m3, který ale také očividně využíval. Překližkové obložení ložného prostoru do výšky 185 cm dostalo mnoho ran v celé své výšce. Rozhodně nebyly způsobeny lehkými předměty ani bednami. Vzhledem k tomu, že až nahoru se dávají nejlehčí bedny kvůli stabilitě vozidla, vozidlo pravděpodobně méně než pět tun znalo jen tehdy, když jel majitel domů a do práce.

Rezavá liška

Kromě běžného obouchání karoserie s počátky rezavění se v plné míře projevila slabá antikorozní ochrana dalších částí. Například panty zadních křídlových dveří a na druhé straně oko k jejich uchycení ke karoserii vypadaly jak po několikaleté koupeli v solné lázni. Bílá barva podběhů kol již také v namáhaných oblastech ustoupila silné korozi. Dokonce i na vnitřní straně nákladového prostoru krytého překližkou docházelo k oloupání vrchního laku a díval se na nás cihlový primer.

Zařadit téměř nemožno

V mrazu kolem -5 °C jsme nebyli schopni normálně zařadit. U šestistupňové převodovky v Daily to nebývá zcela výjimečný případ, protože mívá příliš tuhý olej s velkou mazivostí, takže spolu s pohybem ozubených kol dochází k otáčení synchronů a ty pak neplní svou funkci. Znalci tohoto častého problému používají do této převodovky Daily olej určený pro automatické planetové převodovky a pak lze řadit i v krutých mrazech.

My jsme si museli pomoci klasickou cestou – dostat tam aspoň jedničku a ujet na ni stovku metrů, dokud se olej v převodovce trochu nepromísil a nezahřál.

Kardan v pořádku

Velkou investici si vyžaduje výměna kloubového hřídele pohonu. Ten u řady Daily často velmi trpí, zejména ve spojení se silným třílitrovým motorem. Občas se stává, že výměna je třeba už při najetí přibližně 200 000 km. Proto si na to zájemce o použité Daily musí dát pozor. Zkoušené vozidlo bylo v tomto směru v pořádku, vůle ve spojeních byly minimální. Tudíž nedocházelo k přenášení silných rázů, kterým by dlouhodobě neodolala ani vykovaná koule.

Třílitrový držák

Dobrou kondici prokázal třílitrový čtyřválec, na který majitelé malých vozidel Iveco většinou nedají dopustit. Agregát s šestnácti ventily a dvěma vačkovými hřídeli používá rozvodový řetěz. Tím myslíme starší konstrukci, která na rozdíl od těch vyráběných v nejnovějších osobních automobilech vydrží mnohem více než rozvodový řemen.

Tato spolehlivá a silná jednotka běžně zvládne stovky tisíc kilometrů při velmi svižném dálničním tempu, stejně jako provoz na kratší vzdálenosti. Inu, vysoké know-how společnosti FPT Industrial v rámci italského koncernu se projevuje ve všech segmentech užitkových vozidel Iveco.

Přední náprava volá

Lichoběžníkové zavěšení přední nápravy se čtyřmi rameny také mělo nejlepší kondici za sebou. Škoda jen, že čepy nejdou vyměnit samostatně a je nutné podstoupit cenově náročnější opravu celku v hodnotě přibližně šesti tisíc korun. Pak se však majitel může těšit na dalších sto tisíc kilometrů s komfortem v kabině místo ran od volných závěsů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.0 HPI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2998
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 107/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 350/1250
Emisní norma Euro 4
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Délka/šířka/výška (mm) 7045/1996/2955
Rozvor (mm) 3950
Provozní hmotnost (kg) 2610
Celková hmotnost (kg) 3500
D/š/v nákladového prostoru (mm)4540/1800/2100
Objem nákladového prostoru (m3) 17,2
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Objem nádrže paliva (l) 70
Základní cena (Kč bez DPH) 241 500

Ladislav Černý
Diskuze (0)