13.5. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Iveco Daily (2009) - Prověřená

 

Poslední generace modelu Daily přišla na trh v roce 2006. Vyzkoušeli jsme maxiverzi z roku 2009. Byla po třech letech dolaďování dokonalá?

Iveco Daily na rámovém podvozku, ke kterému je na silentblocích připevněná karoserie, se nejvíce prodávala a prodávají jako velký furgon či podvozek k nástavbám. Ve své kategorii výjimečně robustní rámová konstrukce dává možnost dlouhodobého vytěžování na maximum, aniž by došlo k deformaci rámu. V případě nástaveb jde o ideální řešení zejména s podvozky řady C, tedy přes 3,5 tuny celkové hmotnosti. Na testovaném kusu se nacházel nápis 50C15, což znamenalo, že konstrukce vozidla snese v pohodě celkových pět run. To také dokládala dvoumontáž zadních kol.

Snížení na 3,5 tuny

Zkoušené vozidlo přihlašované před více než třemi roky v Česku však bylo díky možnosti omezení celkové hmotnosti registrováno v kategorii N1 do 3,5 tuny. Tehdejší vlastník se tak vyhnul nutnosti tachografu a snížení maximální rychlosti na 80 km/h jako všechna vozidla kategorií N2 a N3. Pokud měl občas namířeno i do Prahy, kde v roce 2006 došlo k výraznému omezení vjezdu vozidel nad 3,5 tuny do centra, opět vyhrál. Původní majitel ještě v době přihlašování nového vozidla nemohl tušit, že od roku 2011 přijde i na kategorii N2 deset až stokrát dražší mýtné ve srovnání s roční dálniční známkou.

Samé bonusy

Takto robustně postavené vozidlo a výhodně specifikované do kategorie N1 je velkou výhrou od ledna tohoto roku, protože jeho majitel nemusí žádat o povolenku ke vjezdu do červené centrální pražské zóny. Pojďme se však podívat na typická opotřebování a poruchy řady Daily po modernizaci v roce 2006. Jak na tom bylo testované vozidlo?

Přetěžování?

Ještě musíme připomenout, že pořízení pětitunové verze proti tříapůltunové stojí něco navíc. Rozdíl si majitel určitě velmi dobře zkalkuloval. Není tak divu, že silentbloky, na kterých seděla karoserie na rámu, byly po třech letech na hranici smrti. Celý skelet skříně se posunul k nárazníkům napevno uchyceným k rámu, takže auto muselo dostávat hodně zabrat. Přeloženo do řeči faktů bylo s největší pravděpodobností nejen přetěžováno přes údaj v technickém průkazu, ale také přes konstrukční celkovou hmotnost pěti tun.

Majitel si pořídil maximální velikost furgonu L4H3 s objemem nákladového prostoru 17,2 m3, který ale také očividně využíval. Překližkové obložení ložného prostoru do výšky 185 cm dostalo mnoho ran v celé své výšce. Rozhodně nebyly způsobeny lehkými předměty ani bednami. Vzhledem k tomu, že až nahoru se dávají nejlehčí bedny kvůli stabilitě vozidla, vozidlo pravděpodobně méně než pět tun znalo jen tehdy, když jel majitel domů a do práce.

Rezavá liška

Kromě běžného obouchání karoserie s počátky rezavění se v plné míře projevila slabá antikorozní ochrana dalších částí. Například panty zadních křídlových dveří a na druhé straně oko k jejich uchycení ke karoserii vypadaly jak po několikaleté koupeli v solné lázni. Bílá barva podběhů kol již také v namáhaných oblastech ustoupila silné korozi. Dokonce i na vnitřní straně nákladového prostoru krytého překližkou docházelo k oloupání vrchního laku a díval se na nás cihlový primer.

Zařadit téměř nemožno

V mrazu kolem -5 °C jsme nebyli schopni normálně zařadit. U šestistupňové převodovky v Daily to nebývá zcela výjimečný případ, protože mívá příliš tuhý olej s velkou mazivostí, takže spolu s pohybem ozubených kol dochází k otáčení synchronů a ty pak neplní svou funkci. Znalci tohoto častého problému používají do této převodovky Daily olej určený pro automatické planetové převodovky a pak lze řadit i v krutých mrazech.

My jsme si museli pomoci klasickou cestou – dostat tam aspoň jedničku a ujet na ni stovku metrů, dokud se olej v převodovce trochu nepromísil a nezahřál.

Kardan v pořádku

Velkou investici si vyžaduje výměna kloubového hřídele pohonu. Ten u řady Daily často velmi trpí, zejména ve spojení se silným třílitrovým motorem. Občas se stává, že výměna je třeba už při najetí přibližně 200 000 km. Proto si na to zájemce o použité Daily musí dát pozor. Zkoušené vozidlo bylo v tomto směru v pořádku, vůle ve spojeních byly minimální. Tudíž nedocházelo k přenášení silných rázů, kterým by dlouhodobě neodolala ani vykovaná koule.

Třílitrový držák

Dobrou kondici prokázal třílitrový čtyřválec, na který majitelé malých vozidel Iveco většinou nedají dopustit. Agregát s šestnácti ventily a dvěma vačkovými hřídeli používá rozvodový řetěz. Tím myslíme starší konstrukci, která na rozdíl od těch vyráběných v nejnovějších osobních automobilech vydrží mnohem více než rozvodový řemen.

Tato spolehlivá a silná jednotka běžně zvládne stovky tisíc kilometrů při velmi svižném dálničním tempu, stejně jako provoz na kratší vzdálenosti. Inu, vysoké know-how společnosti FPT Industrial v rámci italského koncernu se projevuje ve všech segmentech užitkových vozidel Iveco.

Přední náprava volá

Lichoběžníkové zavěšení přední nápravy se čtyřmi rameny také mělo nejlepší kondici za sebou. Škoda jen, že čepy nejdou vyměnit samostatně a je nutné podstoupit cenově náročnější opravu celku v hodnotě přibližně šesti tisíc korun. Pak se však majitel může těšit na dalších sto tisíc kilometrů s komfortem v kabině místo ran od volných závěsů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.0 HPI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2998
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 107/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 350/1250
Emisní norma Euro 4
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Délka/šířka/výška (mm) 7045/1996/2955
Rozvor (mm) 3950
Provozní hmotnost (kg) 2610
Celková hmotnost (kg) 3500
D/š/v nákladového prostoru (mm)4540/1800/2100
Objem nákladového prostoru (m3) 17,2
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Objem nádrže paliva (l) 70
Základní cena (Kč bez DPH) 241 500
Spolupracujeme s TipCars.com
Investice do bytu je dnes jistota Investice do bytu je dnes jistota

Pokud nemáte finanční vzdělání, jste v podstatě vydáni na…

Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

 

Štítky Iveco Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 



Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti Iveco Daily Blue Power: Do města i v budoucnosti

Iveco splňuje s modelem Daily nejen současné, ale i…

Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů

Iveco uspořádalo poblíž Zvolena náročné jízdy pro model…

 



 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Včera

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Nejlepší lázně v Česku: Poradíme, které se vybrat!

Máte zdravotní potíže nebo si jen potřebujete oddechnout? Pak popřemýšlejte o lázeňském pobytu. Na chronické…

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce vždy hrát za nároďák

Martinec o vítězi Pastrňákovi: Je paráda, že chce…

Podruhé za sebou vyhrál anketu Zlatá hokejka David Pastrňák, dvaadvacetiletá hvězdička Bostonu. Na první místo…

 

Reflex.cz

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně Daniela Kovářová

Vyrovnat se mužům nechci, říká bývalá ministryně…

Mám za sebou feministické období, ale musela jsem se stát ministryní, abych si uvědomila, že toužím po ocenění…

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…