15.8. 2013 Ladislav Černý

Bazar: Mercedes-Benz Vito 109 CDI - Po další úpravě

 

Od uvedení první generace Vita v roce 1995 proběhlo hodně vody i postupných úprav tohoto modelu. Jak si stála dodávka z roku 2008?

S Vitem první generace vyráběné v letech 1995 – 2003 byli mnozí nespokojení. Rez a zase rez. Mechanické části vozidla však vzhledem ke konkurenci odolávaly nadprůměrně, proto si vůz navzdory slabé odolnosti vůči rzi získal dost zákazníků. Samozřejmě ideální provozování bylo ve Švýcarsku, kde se vozovky v zimě téměř nesolí, ale mechanicky upravují. Jsme však v Čechách.

Druhé vydání

Příchod nového vydání s oblejšími a modernějšími rysy exteriéru přinesl mimo jiné novou generaci motoru OM646. Konečnou číslovku 8 v prodejním označení výkonových verzí nahradila devítka. Do testu jsme zvolili základní provedení 2,2litrového čtyřválce (109) podávající 70 kW. Že to nebylo na dodávku s celkovou hmotností 2,8 tuny příliš, bylo jasné ještě před usednutím za volant.

Méně rzi

Zkoušené Vito pocházelo z roku 2008, tedy tři roky po té, kdy Mercedes-Benz zapracoval na antikorozní ochraně a začal používat kvalitní pozinkované plechy. Pohled pod zkoušené vozidlo však odhalil, že hnací ústrojí si se rzí tykalo.

Karoserie byla ošetřená a ani na typicky nejvíce ohrožených místech korozí jsme ji příliš nenacházeli. Radost nám a jistě i předchozí majiteli dělal stav motoru. Pravděpodobně dostával olej v pravidelných intervalech a správné kvalitě, proto běžel byť se skromným výkonem spolehlivě. Další provozovatel vozu nebude mít ani starosti s filtrem pevných částic, který se ještě tomuto ročníku vyhnul.

Rejd, ale s výhradou

S přechodem na druhou generaci Vita došlo k opuštění pohonu předních kol a nastolení tradice stuttgartské značky i v této tehdy nejmenší užitkové řadě. Tím se ulehčilo přední nápravě, která začala nabízet vskutku mimořádný rejd. Její stavba však ne zcela počítala s velkým namáháním způsobeným strmým úhlem natočení kol, proto i testovaný vůz trpěl velkými vůlemi v kulových čepech. Vito se sice otáčelo téměř na pětníku, ale zvuky a působící síly na předních kolech nám ježily kůži. Čep však lze sehnat za cca 1300 korun, což není za větší stabilitu vozidla a menší sjíždění pneumatik příliš.

Pohoda uvnitř

Další přednost tvořilo zavedení šestistupňové převodovky. Řadicí páka zůstala na výstupku středové konzoly, ale ten úžasný prostor pro nohy… Pohon zadních kol uvolnil místo pro prohloubení interiéru směrem vpřed. Díky tomu a v segmentu malých dodávek unikátně velkému rozsahu nastavení volantu jsme veVitu seděli téměř jako v královské ložnici. Kdo jezdí modelem Vito několik hodin denně, dobře ví, o čem je řeč.

Stejně tak jsme si užívali dobře odhlučněné kabiny. Lepší tlumicí materiály přišly hned s druhým vydáním tohoto modelu, další pak kolem roku 2007. Součástí výbavy byl již stabilizační systém, zkoušené Vito nás navíc hýčkalo vyhřívanými sedadly. Ta byla ve velmi dobrém stavu, ačkoliv na mnohých vozidlech se nacházejí ve velmi opotřebeném stavu. O vysokém standardu vybavení také svědčí nastavitelná opěrky hlavy pro řidiče – prvek, o kterém se mnohým současných osobním automobilům může zatím jen zdát.

Koupit novější?

Zájemci o použitý model Vito může modernizace v podobě nových motorů OM651 a omlazení tváře z roku 2010 velmi lákat. Řidič však musí počítat s filtrem pevných částic, který potřebuje čas od času vypálit nejlépe dálničním provozem. Zanedbávání této věci se rozhodně nevyplácí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 CDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2148
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva Common Rail
Největší výkon (kW/min-1) 70/3800
Točivý moment (N.m/min-1) 250/1400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4993/1901/1902
Rozvor (mm) 3200
Provozní hmotnost (kg) 1825
Největší celková hmotnost (kg) 2800
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 5,7
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 215 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák

Vyzkoušeli jsme nové Vito Tourer s nejsilnějším motorem a…

Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ

Vyzkoušeli jsme furgon Vito se základním motorem a…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…