15.8. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Mercedes-Benz Vito 109 CDI - Po další úpravě

 

Od uvedení první generace Vita v roce 1995 proběhlo hodně vody i postupných úprav tohoto modelu. Jak si stála dodávka z roku 2008?

S Vitem první generace vyráběné v letech 1995 – 2003 byli mnozí nespokojení. Rez a zase rez. Mechanické části vozidla však vzhledem ke konkurenci odolávaly nadprůměrně, proto si vůz navzdory slabé odolnosti vůči rzi získal dost zákazníků. Samozřejmě ideální provozování bylo ve Švýcarsku, kde se vozovky v zimě téměř nesolí, ale mechanicky upravují. Jsme však v Čechách.

Druhé vydání

Příchod nového vydání s oblejšími a modernějšími rysy exteriéru přinesl mimo jiné novou generaci motoru OM646. Konečnou číslovku 8 v prodejním označení výkonových verzí nahradila devítka. Do testu jsme zvolili základní provedení 2,2litrového čtyřválce (109) podávající 70 kW. Že to nebylo na dodávku s celkovou hmotností 2,8 tuny příliš, bylo jasné ještě před usednutím za volant.

Méně rzi

Zkoušené Vito pocházelo z roku 2008, tedy tři roky po té, kdy Mercedes-Benz zapracoval na antikorozní ochraně a začal používat kvalitní pozinkované plechy. Pohled pod zkoušené vozidlo však odhalil, že hnací ústrojí si se rzí tykalo.

Karoserie byla ošetřená a ani na typicky nejvíce ohrožených místech korozí jsme ji příliš nenacházeli. Radost nám a jistě i předchozí majiteli dělal stav motoru. Pravděpodobně dostával olej v pravidelných intervalech a správné kvalitě, proto běžel byť se skromným výkonem spolehlivě. Další provozovatel vozu nebude mít ani starosti s filtrem pevných částic, který se ještě tomuto ročníku vyhnul.

Rejd, ale s výhradou

S přechodem na druhou generaci Vita došlo k opuštění pohonu předních kol a nastolení tradice stuttgartské značky i v této tehdy nejmenší užitkové řadě. Tím se ulehčilo přední nápravě, která začala nabízet vskutku mimořádný rejd. Její stavba však ne zcela počítala s velkým namáháním způsobeným strmým úhlem natočení kol, proto i testovaný vůz trpěl velkými vůlemi v kulových čepech. Vito se sice otáčelo téměř na pětníku, ale zvuky a působící síly na předních kolech nám ježily kůži. Čep však lze sehnat za cca 1300 korun, což není za větší stabilitu vozidla a menší sjíždění pneumatik příliš.

Pohoda uvnitř

Další přednost tvořilo zavedení šestistupňové převodovky. Řadicí páka zůstala na výstupku středové konzoly, ale ten úžasný prostor pro nohy… Pohon zadních kol uvolnil místo pro prohloubení interiéru směrem vpřed. Díky tomu a v segmentu malých dodávek unikátně velkému rozsahu nastavení volantu jsme veVitu seděli téměř jako v královské ložnici. Kdo jezdí modelem Vito několik hodin denně, dobře ví, o čem je řeč.

Stejně tak jsme si užívali dobře odhlučněné kabiny. Lepší tlumicí materiály přišly hned s druhým vydáním tohoto modelu, další pak kolem roku 2007. Součástí výbavy byl již stabilizační systém, zkoušené Vito nás navíc hýčkalo vyhřívanými sedadly. Ta byla ve velmi dobrém stavu, ačkoliv na mnohých vozidlech se nacházejí ve velmi opotřebeném stavu. O vysokém standardu vybavení také svědčí nastavitelná opěrky hlavy pro řidiče – prvek, o kterém se mnohým současných osobním automobilům může zatím jen zdát.

Koupit novější?

Zájemci o použitý model Vito může modernizace v podobě nových motorů OM651 a omlazení tváře z roku 2010 velmi lákat. Řidič však musí počítat s filtrem pevných částic, který potřebuje čas od času vypálit nejlépe dálničním provozem. Zanedbávání této věci se rozhodně nevyplácí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 CDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2148
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva Common Rail
Největší výkon (kW/min-1) 70/3800
Točivý moment (N.m/min-1) 250/1400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4993/1901/1902
Rozvor (mm) 3200
Provozní hmotnost (kg) 1825
Největší celková hmotnost (kg) 2800
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 5,7
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 215 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média Birke: Vystoupení našich senátorů je nešťastné, opět si vyměňujeme názory přes média

Senátoři ČSSD se razantně vymezili proti případné vládní…

Schillerová: Pro zrušení superhrubé mzdy zatím není podpora, znovu ho navrhnu až příští rok Schillerová: Pro zrušení superhrubé mzdy zatím není podpora, znovu ho navrhnu až příští rok

Vláda navrhne zrušení superhrubé mzdy až za rok, nemá pro…

Komerční banka vyplatí na dividendách téměř devět miliard Komerční banka vyplatí na dividendách téměř devět miliard

Valná hromada Komerční banky dnes schválila návrh…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 



Mercedes-Benz uvádí paket Sport Line pro model Vito Mercedes-Benz uvádí paket Sport Line pro model Vito

Mercedes-Benz si pro modelovou řadu Vito připravil paket…

 



 
Volkswagen uvádí novou generaci svého nejdůležitějšího modelu pro Čínu

Volkswagen uvádí novou generaci svého nejdůležitějšího modelu pro Čínu

Dnes 17:48

Volkswagen na autosalonu v Pekingu představil třetí generaci modelu Lavida. Ten přitom ve své dosavadní podobě představuje nejprodávanější kompaktní sedan na čínském trhu.




Blesk.cz

Žena našla v balení kapusty použitý kondom s chlupy. Zeleninu naservírovala dětem

Žena našla v balení kapusty použitý kondom s chlupy.…

Gilbertovi z britského města Lincoln zažili večeři, na kterou asi hned tak nezapomenou. V balení kapusty, na…

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila její slova tři týdny po porodu

Moderátorka Gábina Lašková: Všechny matky překvapila…

Synka Benedikta přivedla na svět teprve začátkem dubna, ale už teď přemýšlí o dalších dětech. Modelka a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S trénováním neskončí

Wenger naznačil, že o svém konci nerozhodl sám. S…

Přestože kouč Arséne Wenger minulý týden uvedl, že se na odchodu od fotbalistů Arsenalu po konci sezony dohodl s…

 

Reflex.cz

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…

Dánský konstruktér dostal za vraždu novinářky doživotí. Ve své ponorce ji před smrtí mučil

Dánský konstruktér dostal za vraždu novinářky…

V Dánsku byl dnes k doživotnímu trestu vězení odsouzen konstruktér Peter Madsen, který byl shledán vinným, že na…