15.8. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Mercedes-Benz Vito 109 CDI - Po další úpravě

 

Od uvedení první generace Vita v roce 1995 proběhlo hodně vody i postupných úprav tohoto modelu. Jak si stála dodávka z roku 2008?

S Vitem první generace vyráběné v letech 1995 – 2003 byli mnozí nespokojení. Rez a zase rez. Mechanické části vozidla však vzhledem ke konkurenci odolávaly nadprůměrně, proto si vůz navzdory slabé odolnosti vůči rzi získal dost zákazníků. Samozřejmě ideální provozování bylo ve Švýcarsku, kde se vozovky v zimě téměř nesolí, ale mechanicky upravují. Jsme však v Čechách.

Druhé vydání

Příchod nového vydání s oblejšími a modernějšími rysy exteriéru přinesl mimo jiné novou generaci motoru OM646. Konečnou číslovku 8 v prodejním označení výkonových verzí nahradila devítka. Do testu jsme zvolili základní provedení 2,2litrového čtyřválce (109) podávající 70 kW. Že to nebylo na dodávku s celkovou hmotností 2,8 tuny příliš, bylo jasné ještě před usednutím za volant.

Méně rzi

Zkoušené Vito pocházelo z roku 2008, tedy tři roky po té, kdy Mercedes-Benz zapracoval na antikorozní ochraně a začal používat kvalitní pozinkované plechy. Pohled pod zkoušené vozidlo však odhalil, že hnací ústrojí si se rzí tykalo.

Karoserie byla ošetřená a ani na typicky nejvíce ohrožených místech korozí jsme ji příliš nenacházeli. Radost nám a jistě i předchozí majiteli dělal stav motoru. Pravděpodobně dostával olej v pravidelných intervalech a správné kvalitě, proto běžel byť se skromným výkonem spolehlivě. Další provozovatel vozu nebude mít ani starosti s filtrem pevných částic, který se ještě tomuto ročníku vyhnul.

Rejd, ale s výhradou

S přechodem na druhou generaci Vita došlo k opuštění pohonu předních kol a nastolení tradice stuttgartské značky i v této tehdy nejmenší užitkové řadě. Tím se ulehčilo přední nápravě, která začala nabízet vskutku mimořádný rejd. Její stavba však ne zcela počítala s velkým namáháním způsobeným strmým úhlem natočení kol, proto i testovaný vůz trpěl velkými vůlemi v kulových čepech. Vito se sice otáčelo téměř na pětníku, ale zvuky a působící síly na předních kolech nám ježily kůži. Čep však lze sehnat za cca 1300 korun, což není za větší stabilitu vozidla a menší sjíždění pneumatik příliš.

Pohoda uvnitř

Další přednost tvořilo zavedení šestistupňové převodovky. Řadicí páka zůstala na výstupku středové konzoly, ale ten úžasný prostor pro nohy… Pohon zadních kol uvolnil místo pro prohloubení interiéru směrem vpřed. Díky tomu a v segmentu malých dodávek unikátně velkému rozsahu nastavení volantu jsme veVitu seděli téměř jako v královské ložnici. Kdo jezdí modelem Vito několik hodin denně, dobře ví, o čem je řeč.

Stejně tak jsme si užívali dobře odhlučněné kabiny. Lepší tlumicí materiály přišly hned s druhým vydáním tohoto modelu, další pak kolem roku 2007. Součástí výbavy byl již stabilizační systém, zkoušené Vito nás navíc hýčkalo vyhřívanými sedadly. Ta byla ve velmi dobrém stavu, ačkoliv na mnohých vozidlech se nacházejí ve velmi opotřebeném stavu. O vysokém standardu vybavení také svědčí nastavitelná opěrky hlavy pro řidiče – prvek, o kterém se mnohým současných osobním automobilům může zatím jen zdát.

Koupit novější?

Zájemci o použitý model Vito může modernizace v podobě nových motorů OM651 a omlazení tváře z roku 2010 velmi lákat. Řidič však musí počítat s filtrem pevných částic, který potřebuje čas od času vypálit nejlépe dálničním provozem. Zanedbávání této věci se rozhodně nevyplácí.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.2 CDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2148
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva Common Rail
Největší výkon (kW/min-1) 70/3800
Točivý moment (N.m/min-1) 250/1400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4993/1901/1902
Rozvor (mm) 3200
Provozní hmotnost (kg) 1825
Největší celková hmotnost (kg) 2800
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Objem nákladového prostoru (m3) 5,7
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 215 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman: Sestavením vlády pověřím Babiše. Setkám se s ním zítra Zeman: Sestavením vlády pověřím Babiše. Setkám se s ním zítra

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“ Moskva: Mezinárodní koalice dobyla syrskou Rakku pomocí „barbarského bombardování“

Rusko dnes obvinilo mezinárodní koalici v čele s USA z…

Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší Mohl to být větší úspěch, čeká nás opozice, říká Klaus mladší

„Opět nás čeká práce v opozici a musíme se s tím…

U Čechů v cizině vyhrála jasně TOP 09. Babiš skončil až čtvrtý U Čechů v cizině vyhrála jasně TOP 09. Babiš skončil až čtvrtý

Hnutí ANO bylo u voličů zaregistrovaných v zahraničí až…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák

Vyzkoušeli jsme nové Vito Tourer s nejsilnějším motorem a…

Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ

Vyzkoušeli jsme furgon Vito se základním motorem a…

 



 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Strach, potom dvě pětky. Ragby může růst jen proti silným, říká kouč

Strach, potom dvě pětky. Ragby může růst jen proti…

Těžkou beznaděj ale i záblesk lepší budoucnosti pro české ragby přinesl zápas národního týmu proti jihoafrickému…

Kadlec střídal v slzách, Šural pálil. Proč nebyl v Jablonci Lafata?

Kadlec střídal v slzách, Šural pálil. Proč nebyl v…

I přes vítězství 3:0 na hřišti Jablonce odjížděl sparťanský útočník Václav Kadlec zklamaný. Utkání sice opět…

 

Reflex.cz

Česku chybí konzervativní strany. Populisté uspěli díky neschopnosti tradičních politiků a zaslepenosti Bruselu

Česku chybí konzervativní strany. Populisté uspěli…

Podle Jefima Fištejna je hlavní rozdíl voleb u nás a v Německu i Rakousku v tom, že zatímco u našich sousedů…

Nejvíce sexy zdravotní sestřička na světě uhranula internet, sledují ji miliony lidí

Nejvíce sexy zdravotní sestřička na světě uhranula…

Američka Lauren Drainová (31) žije na Floridě a pracuje již osm let v nemocnici jako zdravotní sestra.…