Bazar: Peugeot 307 – Pýcha předešla pád

Bazar: Peugeot 307 – Pýcha předešla pád

 
 

Málokterý novodobý automobil se stal předmětem tolika diskuzí a polemik, jako ambiciózní francouzský kompakt. Spálil špičkové šance a z medailových pozic se propadl kamsi ke dnu.

Určitě to nebylo v designu – vzhled okouzlil odborná i neodborná média a technika udělala takový dojem, že se třistasedmička stala autem roku 2002. Pokrok v kvalitě jízdy byl proti předchozí 306 nebetyčný, totéž se týkalo vnitřního prostoru a motorové palety. Novináři se předháněli ve chvalozpěvech, prodeje trhaly rekordy a automobilce se rychle vracely astronomické sumy za vývoj; zákazníci ochotně akceptovali nadprůměrné startovní ceny, protože uvěřili, že dostávají dvě auta za cenu jednoho.

Jenže nedlouho po raketovém startu se automobilce přestalo dařit tutlat nadprůměrné počty reklamací a stesky zklamaných zákazníků na mnoho chronických závad a vlažný přístup výrobce k jejich řešení. To brzy ochladilo poptávku po nových i ojetých kusech. Ceny začaly rychle padat a ke konci už byla nová 307 k mání za cenu o třídu menšího auta. To sice pokles zastavilo, ale zopakovat startovní úspěchy se už nepodařilo.

Zájemce o použitý kus z toho těží – k mání je mnoho ojetin se všemi možnými výbavami, motory i typy karoserií za minimální ceny. Nejběžnější je pětidveřový hatchback, existuje ale i třídveřový (v ČR se neprodával) a kombi ve dvou provedeních. Obyčejné se jmenuje Break, luxusnější s panoramatickým střešním oknem, variabilním interiérem a bohatou výbavou si říká SW. Vyráběl se i sedan, avšak pouze pro čínský trh. Bráno čistě uživatelsky, je 307 prostorné, pohodlné auto se skvělými sedačkami, dobrými jízdními vlastnostmi a výbornými diesely. 307 SW je pak praktický a neuvěřitelně objemný model na půlce cesty k minivanům.

Jenže výhodná koupě se může změnit v noční můru. Řadu chronických nemocí sice výrobce postupně uhasil, ovšem další zůstávají a časem se objevují nové. Naprostou samozřejmostí je nákup výhradně málo jetého a nehavarovaného vozu s průzračnou servisní historií, který má trochu větší šance dobře sloužit – při výběru na trhu ani není důvod hledat nějaký jiný. Některým problémům se dá předejít vhodným výběrem – například lehké hliníkové motory tolik nedrtí poddimenzovanou přední nápravu jako litinové a méně elektronické výbavy přináší méně problémů.

Nechvalným evergreenem jsou nápravy – poddimenzované uložení se doslova rozpadá a zejména u litinových dieselů je třeba počítat s opravou cca každých 80 tisíc km. Ještě dříve se dokáží rozhučet ložiska v kolech. Další pětimístné sumy umějí odčerpat poruchy dvouhmotového setrvačníku (1.6 HDI 80 kW a 2.0 HDI 66 a 79 kW) a spojky. Jistotou jsou i věčné výměny modulu páček pod volantem za cca 8 tisíc Kč (starší díl je kvůli enormnímu zájmu prakticky nesehnatelný). Peugeot 307 má extrémně složitou elektronickou síť, proto v prvních letech výroby trpěl abnormálním množstvím závad, nestandardních stavů a falešných poplachů všeho druhu. Pravidelně servisovaných nebo novějších kusů se to už netýká v takové míře, ale do bezproblémovosti má elektronika daleko. Jako třešinku budete dvakrát třikrát do roka měnit žárovky v hlavních světlometech i ostatní kvůli kolísání napětí v palubní síti. Bát se naopak nemusíte částicového filtru – dolévání aditiva Eolys už vás finančně nezruinuje a navíc s ním diesel ochotněji táhne z nízkých otáček. Jen mu umožněte pravidelnou regeneraci občasnými delšími projížďkami, jinak bude následovat ucpání a drahá výměna. Abychom jen neděsili – část popisovaných závad už výrobce odstranil, faceliftované provedení je na tom obecně lépe a některé chronické závady, například s elektronikou či přední nápravou, byly vyřešeny modifikovanými díly i u starších kusů. A čeho se nemusíte bát prakticky vůbec, je koroze. Nehavarovaný kus bude oranžové smrti odolávat dlouhá léta.

Motory

1.4 8V 55 kW

Nouzový litinový osmiventil z osmdesátých let sloužil jako verze „již od“, zájemce si ale díky rychle rostoucím cenám lepších motorizací našel. Pokud neradi spěcháte, pak kupujte, motor je prakticky nezničitelný a zpravidla se s ním vázala chudá výbava, tedy další plus pro spolehlivost. Spotřeba ani kultivovanost vás však vůbec nepotěší.

1.4 16V 66 kW

Poměrně neobvyklá verze – motor je již hliníkový, tedy lehčí, a také zcela spolehlivý. Dynamika i spotřeba jsou mnohem lepší, obavy panují jen z předčasného opotřebení a spotřeby oleje. S přehledem nejlepší benzínová volba.

1.6 16V 80 kW

Tichý a kultivovaný pohon, parametry uspokojující většinu zájemců. Bohužel není moc úsporný ani silný v nízkých otáčkách a jinak bezvadnou spolehlivost mu kazí tendence starších kusů k tzv. visícím ventilům, které se poznají podle vynechávání studeného motoru. Lze řešit, avšak za pětimístnou sumu.

Tip: TEST Peugeot 307 Break 1,6 16V 80 kW (07/2002)

Tip: TEST Peugeot 307 SW 1,6 16V 80 kW (08/2002)

2.0 16V 100, 103 a 130 kW

Největší benzínové zklamání, výkony, spotřeba ani kultivovanost neplní očekávání, k tomu zvýšená spotřeba oleje, kterou lze částečně napravit náhradou doporučeného 5W-40 hustším 10W-40. Silnější verze 130 kW je na tom s jízdním projevem paradoxně ještě hůře i přes přidané varibailní časování ventilů. Jedinou výhodou je šestistupňová převodovka s výrazně přesnějším řazením, než u „pětikvaltů“.

Tip: TEST Peugeot 307 CC 2,0 16V 130 kW (02/2004)

1.4 HDI 50 kW

Horký tip a nejlepší motor pro 307. Lehký, spolehlivý, plynulý, tichý a neuvěřitelně úsporný hliníkový diesel jede podstatně lépe, než by se mohlo podle papírových výkonů zdát. Kromě obvyklých dieselových strastí se ho žádné fatální problémy netýkají a díky menšímu zájmu ho lze sehnat levněji, než mnohem žádanější 1,6 HDI.

Tip: TEST Peugeot 307 1,4 HDi (05/2002)

1.6 HDI 66 a 80 kW

Shrnuje většinu výhod menší čtrnáctistovky a přidává suverénní jízdní projev. Silnější verze dynamikou uspokojí každého, jenže bohužel trpí na opotřebení dvouhmotového setrvačníku a také variabilní geometrie turbodmychadla není zcela bezproblémová. Slabší verze ani jedno ani druhé nemá, čili je spolehlivější, ovšem také hlučnější a u ojetějších kusů může utrpět převodovka.

Tip: TEST Peugeot 307 1,6 HDi 66 kW facelift (11/2005)

Tip: TEST Peugeot 307 1,6 HDi 80 kW (03/2005)

2.0 HDI 8V 66 a 79 kW

První dva litinové diesely zkoušely konkurovat TDI, avšak marně. Nejsou úsporné ani živé, zejména slabší se projevuje hodně vlažně, silnější zase má původní verzi částicového filtru FAP, která dokázala hodně zlobit. Atypické vstřikování Continental se dožilo věku, při němž bude vyžadovat výměnu vstřikovačů, přičemž jeden stojí nemilosrdných 11 tisíc a nelze repasovat. Nemile umí překvapit i rozpadlá spodní řemenice či prosakující těsnění pod hlavou. Snad jedinými pozitivy jsou zcela plynulý zátah a takřka diskontní ceny.

Tip: TEST Peugeot 307 SW 2,0 HDi 79 kW (04/2003)

2.0 HDI 16V 100 kW

Stejný mechanický základ, ale zcela jiná písnička. Vstřikování Bosch už lze servisovat relativně levně, problémy osmiventilových HDI skončily a jízdní projev je z jiné galaxie při zachování minimálního turboefektu. Není divu, že se takřka sportovní motor se šestistupňovou převodovkou montoval jen do fantasticky drahých vrcholných verzí a uměl jako jediný nabídnout moderní šestistupňový automat, čemuž bohužel odpovídá i nabídka ojetin. Jen spotřeba zůstává trochu vyšší a jinak bezproblémový agregát dokáže odstavit porucha EGR ventilu.

Tip: TEST Peugeot 307 2,0 HDi 100 kW (09/2004)

Peugeot 307 1,6

rok výroby: 2001
výkon: 80 kW
najeto: 88 300 km
cena: 69 000,-Kč
koupit

Peugeot 307 2,0 HDi

rok výroby: 2004
výkon: 66 kW
najeto: 153 000 km
cena: 90 000,-Kč
koupit

Peugeot 307 2,0 HDi SW

rok výroby: 2003
výkon: 66 kW
najeto: 201 000 km
cena: 98 000,-Kč
koupit

Peugeot 307 1,6 HDi SW

rok výroby: 2007
výkon: 66 kW
najeto: 194 460 km
cena: 141 000,-Kč
koupit

Anketa

Který z nabízených Peugeotů 307 byste zvolili vy?
  • 1,6/80 kW, 2001, 69.000 Kč

    11,1

    Hlasovat

     
  • 2,0 HDi/66 kW, 2003, 90.000 Kč

    30,8

    Hlasovat

     
  • 2,0 HDi SW/66 kW, 2003, 98.000 Kč

    6,8

    Hlasovat

     
  • 1,6 HDi SW/66 kW, 2007, 141.000 Kč

    5,9

    Hlasovat

     
  • vybral/a bych jiný Peugeot 307

    7,2

    Hlasovat

     
  • Peugeot 307 bych si nekoupil/a

    38,2

    Hlasovat

     

Spolupracujeme s TipCars.com
Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí Slavná socialistická auta zrají jako víno. Přečtěte si, kolik dnes stojí

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce Vztahy mezi Spojenými státy a Íránem se vyostřují, země na sebe uvalují sankce

Írán zavedl sankce proti 15 americkým společnostem za…

Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem Severní Korea hledá zahraniční investory, chce koupit výletní loď s kasinem

Korejská lidově demokratická republika nepatří mezi…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Peugeot 307 – Pýcha předešla pád







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002) Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002)

Peugeot 307 se stal velmi populárním díky designu a…

Četníci z PSG (video) Četníci z PSG (video)

Strážmistr Ludovic Cruchot má následovníka, ten však…

 



 
Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Finiš Valašské rallye 2017 - Kopecký byl suverénní

Dnes 18:49

Tovární jezdec Škoda Motorsport Jan Kopecký vyhrál 36. ročník Valašské rallye, úvodní podnik mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli na 10

I váš telefon může mít obří displej. Co byste řekli…

Superscreen je tablet, který zrcadlí obsah z mobilu Získáte tak velký a kvalitní displej za malé peníze Funguje…

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal ani synovi!

Ridi s milenkou Hunčárovou na horách: Telefon nevzal…

Krásy italských hor i nové partnerky, tanečnice Lucie Hunčárové (31), omámily zamilovaného kuchaře Emanuela…

 

iSport.cz

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si minimálně půl roku nezahraje

Hrůzná zlomenina si vyžádala šrouby. Coleman si…

Kapitán irských fotbalistů a obránce Evertonu Seamus Coleman si po hrůzné dvojnásobné zlomenině nohy nejméně půl…

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý talent, ten zavinil góly

Velmoc zase v koncích! Nizozemci nasadili 17letý…

Kocovina pokračuje! Fotbalisté Nizozemska v kvalifikaci MS 2018 klopýtají a vážně hrozí, že nezvládnou postoupit…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…