reklama


Bazar: Peugeot 307 – Pýcha předešla pád

Bazar: Peugeot 307 – Pýcha předešla pád

 
 

Málokterý novodobý automobil se stal předmětem tolika diskuzí a polemik, jako ambiciózní francouzský kompakt. Spálil špičkové šance a z medailových pozic se propadl kamsi ke dnu.

Určitě to nebylo v designu – vzhled okouzlil odborná i neodborná média a technika udělala takový dojem, že se třistasedmička stala autem roku 2002. Pokrok v kvalitě jízdy byl proti předchozí 306 nebetyčný, totéž se týkalo vnitřního prostoru a motorové palety. Novináři se předháněli ve chvalozpěvech, prodeje trhaly rekordy a automobilce se rychle vracely astronomické sumy za vývoj; zákazníci ochotně akceptovali nadprůměrné startovní ceny, protože uvěřili, že dostávají dvě auta za cenu jednoho.

Jenže nedlouho po raketovém startu se automobilce přestalo dařit tutlat nadprůměrné počty reklamací a stesky zklamaných zákazníků na mnoho chronických závad a vlažný přístup výrobce k jejich řešení. To brzy ochladilo poptávku po nových i ojetých kusech. Ceny začaly rychle padat a ke konci už byla nová 307 k mání za cenu o třídu menšího auta. To sice pokles zastavilo, ale zopakovat startovní úspěchy se už nepodařilo.

Zájemce o použitý kus z toho těží – k mání je mnoho ojetin se všemi možnými výbavami, motory i typy karoserií za minimální ceny. Nejběžnější je pětidveřový hatchback, existuje ale i třídveřový (v ČR se neprodával) a kombi ve dvou provedeních. Obyčejné se jmenuje Break, luxusnější s panoramatickým střešním oknem, variabilním interiérem a bohatou výbavou si říká SW. Vyráběl se i sedan, avšak pouze pro čínský trh. Bráno čistě uživatelsky, je 307 prostorné, pohodlné auto se skvělými sedačkami, dobrými jízdními vlastnostmi a výbornými diesely. 307 SW je pak praktický a neuvěřitelně objemný model na půlce cesty k minivanům.

Jenže výhodná koupě se může změnit v noční můru. Řadu chronických nemocí sice výrobce postupně uhasil, ovšem další zůstávají a časem se objevují nové. Naprostou samozřejmostí je nákup výhradně málo jetého a nehavarovaného vozu s průzračnou servisní historií, který má trochu větší šance dobře sloužit – při výběru na trhu ani není důvod hledat nějaký jiný. Některým problémům se dá předejít vhodným výběrem – například lehké hliníkové motory tolik nedrtí poddimenzovanou přední nápravu jako litinové a méně elektronické výbavy přináší méně problémů.

Nechvalným evergreenem jsou nápravy – poddimenzované uložení se doslova rozpadá a zejména u litinových dieselů je třeba počítat s opravou cca každých 80 tisíc km. Ještě dříve se dokáží rozhučet ložiska v kolech. Další pětimístné sumy umějí odčerpat poruchy dvouhmotového setrvačníku (1.6 HDI 80 kW a 2.0 HDI 66 a 79 kW) a spojky. Jistotou jsou i věčné výměny modulu páček pod volantem za cca 8 tisíc Kč (starší díl je kvůli enormnímu zájmu prakticky nesehnatelný). Peugeot 307 má extrémně složitou elektronickou síť, proto v prvních letech výroby trpěl abnormálním množstvím závad, nestandardních stavů a falešných poplachů všeho druhu. Pravidelně servisovaných nebo novějších kusů se to už netýká v takové míře, ale do bezproblémovosti má elektronika daleko. Jako třešinku budete dvakrát třikrát do roka měnit žárovky v hlavních světlometech i ostatní kvůli kolísání napětí v palubní síti. Bát se naopak nemusíte částicového filtru – dolévání aditiva Eolys už vás finančně nezruinuje a navíc s ním diesel ochotněji táhne z nízkých otáček. Jen mu umožněte pravidelnou regeneraci občasnými delšími projížďkami, jinak bude následovat ucpání a drahá výměna. Abychom jen neděsili – část popisovaných závad už výrobce odstranil, faceliftované provedení je na tom obecně lépe a některé chronické závady, například s elektronikou či přední nápravou, byly vyřešeny modifikovanými díly i u starších kusů. A čeho se nemusíte bát prakticky vůbec, je koroze. Nehavarovaný kus bude oranžové smrti odolávat dlouhá léta.

Motory

1.4 8V 55 kW

Nouzový litinový osmiventil z osmdesátých let sloužil jako verze „již od“, zájemce si ale díky rychle rostoucím cenám lepších motorizací našel. Pokud neradi spěcháte, pak kupujte, motor je prakticky nezničitelný a zpravidla se s ním vázala chudá výbava, tedy další plus pro spolehlivost. Spotřeba ani kultivovanost vás však vůbec nepotěší.

1.4 16V 66 kW

Poměrně neobvyklá verze – motor je již hliníkový, tedy lehčí, a také zcela spolehlivý. Dynamika i spotřeba jsou mnohem lepší, obavy panují jen z předčasného opotřebení a spotřeby oleje. S přehledem nejlepší benzínová volba.

1.6 16V 80 kW

Tichý a kultivovaný pohon, parametry uspokojující většinu zájemců. Bohužel není moc úsporný ani silný v nízkých otáčkách a jinak bezvadnou spolehlivost mu kazí tendence starších kusů k tzv. visícím ventilům, které se poznají podle vynechávání studeného motoru. Lze řešit, avšak za pětimístnou sumu.

Tip: TEST Peugeot 307 Break 1,6 16V 80 kW (07/2002)

Tip: TEST Peugeot 307 SW 1,6 16V 80 kW (08/2002)

2.0 16V 100, 103 a 130 kW

Největší benzínové zklamání, výkony, spotřeba ani kultivovanost neplní očekávání, k tomu zvýšená spotřeba oleje, kterou lze částečně napravit náhradou doporučeného 5W-40 hustším 10W-40. Silnější verze 130 kW je na tom s jízdním projevem paradoxně ještě hůře i přes přidané varibailní časování ventilů. Jedinou výhodou je šestistupňová převodovka s výrazně přesnějším řazením, než u „pětikvaltů“.

Tip: TEST Peugeot 307 CC 2,0 16V 130 kW (02/2004)

1.4 HDI 50 kW

Horký tip a nejlepší motor pro 307. Lehký, spolehlivý, plynulý, tichý a neuvěřitelně úsporný hliníkový diesel jede podstatně lépe, než by se mohlo podle papírových výkonů zdát. Kromě obvyklých dieselových strastí se ho žádné fatální problémy netýkají a díky menšímu zájmu ho lze sehnat levněji, než mnohem žádanější 1,6 HDI.

Tip: TEST Peugeot 307 1,4 HDi (05/2002)

1.6 HDI 66 a 80 kW

Shrnuje většinu výhod menší čtrnáctistovky a přidává suverénní jízdní projev. Silnější verze dynamikou uspokojí každého, jenže bohužel trpí na opotřebení dvouhmotového setrvačníku a také variabilní geometrie turbodmychadla není zcela bezproblémová. Slabší verze ani jedno ani druhé nemá, čili je spolehlivější, ovšem také hlučnější a u ojetějších kusů může utrpět převodovka.

Tip: TEST Peugeot 307 1,6 HDi 66 kW facelift (11/2005)

Tip: TEST Peugeot 307 1,6 HDi 80 kW (03/2005)

2.0 HDI 8V 66 a 79 kW

První dva litinové diesely zkoušely konkurovat TDI, avšak marně. Nejsou úsporné ani živé, zejména slabší se projevuje hodně vlažně, silnější zase má původní verzi částicového filtru FAP, která dokázala hodně zlobit. Atypické vstřikování Continental se dožilo věku, při němž bude vyžadovat výměnu vstřikovačů, přičemž jeden stojí nemilosrdných 11 tisíc a nelze repasovat. Nemile umí překvapit i rozpadlá spodní řemenice či prosakující těsnění pod hlavou. Snad jedinými pozitivy jsou zcela plynulý zátah a takřka diskontní ceny.

Tip: TEST Peugeot 307 SW 2,0 HDi 79 kW (04/2003)

2.0 HDI 16V 100 kW

Stejný mechanický základ, ale zcela jiná písnička. Vstřikování Bosch už lze servisovat relativně levně, problémy osmiventilových HDI skončily a jízdní projev je z jiné galaxie při zachování minimálního turboefektu. Není divu, že se takřka sportovní motor se šestistupňovou převodovkou montoval jen do fantasticky drahých vrcholných verzí a uměl jako jediný nabídnout moderní šestistupňový automat, čemuž bohužel odpovídá i nabídka ojetin. Jen spotřeba zůstává trochu vyšší a jinak bezproblémový agregát dokáže odstavit porucha EGR ventilu.

Tip: TEST Peugeot 307 2,0 HDi 100 kW (09/2004)

Peugeot 307 1,6

rok výroby: 2001
výkon: 80 kW
najeto: 88 300 km
cena: 69 000,-Kč
koupit

Peugeot 307 2,0 HDi

rok výroby: 2004
výkon: 66 kW
najeto: 153 000 km
cena: 90 000,-Kč
koupit

Peugeot 307 2,0 HDi SW

rok výroby: 2003
výkon: 66 kW
najeto: 201 000 km
cena: 98 000,-Kč
koupit

Peugeot 307 1,6 HDi SW

rok výroby: 2007
výkon: 66 kW
najeto: 194 460 km
cena: 141 000,-Kč
koupit

Anketa

Který z nabízených Peugeotů 307 byste zvolili vy?
  • 1,6/80 kW, 2001, 69.000 Kč

    11,2

    Hlasovat

     
  • 2,0 HDi/66 kW, 2003, 90.000 Kč

    31,4

    Hlasovat

     
  • 2,0 HDi SW/66 kW, 2003, 98.000 Kč

    7,0

    Hlasovat

     
  • 1,6 HDi SW/66 kW, 2007, 141.000 Kč

    5,1

    Hlasovat

     
  • vybral/a bych jiný Peugeot 307

    7,3

    Hlasovat

     
  • Peugeot 307 bych si nekoupil/a

    38,1

    Hlasovat

     

Spolupracujeme s TipCars.com
Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Peugeot 307 – Pýcha předešla pád



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002) Evropské Automobily roku: Peugeot 307 (2002)

Peugeot 307 se stal velmi populárním díky designu a…

Četníci z PSG (video) Četníci z PSG (video)

Strážmistr Ludovic Cruchot má následovníka, ten však…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé nastoupil Ivanschitz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé…

Den před odletem z kondičního soustředění ve Španělsku odehráli fotbalisté Plzně přípravný zápas proti týmu…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama