15.12. 2012 Ladislav Čermák

Bazar: Renault Laguna III - Řekni, kde ty metry jsou

 

Třetí vydání laguny se snažilo tradiční pohodlí zkombinovat s novodobou obratností. Jenže k tomu nedostalo odpovídající techniku a pozapomnělo na místo v zadní polovině auta.

Hodnocení designu dodnes budí vášně, málokoho nechává chladným. Pokud se vám nízce řezaný renault líbí, spočítejte si ještě, koho potřebujete vozit. Místo ve druhé řadě totiž patří spíše o třídu níž, dospělým nevyhoví, stejně jako nástup tamtéž krátkými a u liftbacku i nízkými dveřmi. Na nižší střední třídu si vzpomenete i u jednoduché zadní nápravy. Podélná ramena spojená torzní příčkou jsou už dnes ve střední třídě raritou. I tu lze při značném úsilí skvěle naladit, zde se ale snahy konstruktérů zastavily u plnění losích testů. Laguna je zcela proti tradicím vlastní značky prkenné a nepříliš komfortně pérující auto.

Tím však zásadní nevýhody končí – interiér je jako obvykle vysoce útulný a nezapomněl na hodnoty jinými výrobci už pomalu zapomínané. Například akustický komfort či obsedantní důraz na řidičovy pocity. Výhodou jsou rovněž vynikající sedačky. Třetí generace také naštěstí vyřešila paletu elektronických i mechanických problémů předchůdkyně.

Limity jednoduchého podvozku do značné míry překlenuje řízení všech kol 4Control. Systém vyvinutý Densem pro Infiniti potlačuje vrozenou nedotáčivost, je spolehlivý a účinný. Zpravidla s typem GT, jehož kvalitnější tlumiče výrazně zlepšují absorpci nerovností. Právě takové proto dejte přednost, dostanete i nádherný interiér s alcantarovými sedadly. A k tomu vrcholnou verzi moderního dieselu 2.0 dCi, která spíše než 131 kilowatty ohromí především zdrcujícími 400 newtonmetry, to vše při slušně vyhlazeném turboefektu.

Jenže pozor – nový litinový dvoulitr, uvedený jako náhrada problémové devatenáctistovky, počáteční nadšení zchladil sklony k mechanickým vadám. Překvapit umí prasklým těsněním pod hlavou válců, náhlým zadřením kvůli nekvalitním ojničním ložiskům či selháním mazacího čerpadla. O jednu vrásku méně ale přinášejí piezovstřikovače Bosch – výrobce začal konečně nabízet i o třetinu levnější repasované, za jeden tedy dáte zhruba osm tisíc korun, což je ovšem proti solenoidu stále citelně více. Naopak poctivě dimenzovaná, vodou chlazená turbodmychadla nedělají potíže. Tolik bát se překvapivě nemusíte ani základní vznětové patnáctistovky, v jiných modelech nechvalně proslulé. Zde totiž dostala odolnější vstřikování Continental a zesílená ložiska klikového hřídele. Jen zhruba každých 150 tisíc km si řekne o nový částicový filtr. Do kupé se stále montuje extrémní třílitrový šestiválec dCi. Ten ohromí zvukem, lineární charakteristikou a nadhledem, méně už zátahem, protože má kvůli příčně uložené převodovce točivý moment přiškrcený na 450 N.m. Vedle podobně jedoucího a mnohem úspornějšího dvoulitru nedává velký smysl. Navíc dále zhoršuje vyvážení a nedotáčivost.

To tolik neplatí pro zážehový tříapůllitr od Nissanu, rovněž nabízený do kupé. Atlet vypůjčený z modelu 350Z dává elegantní skulptuře křídla bez poruch. Problémové nejsou ani přeplňované dvoulitry, ty ale nekombinují potřebu a dynamiku takovým způsobem, aby někoho okouzlily. Překvapivě dobré jsou naopak atmosférické dvoulitry, v jejich případě totiž opět jde o skvělé čtyřválce Nissan s klidným během a dobrou spotřebou.

MOTORY
1.6 16V 79 kW (K4M), 6 MT
Pokud nejezdíte po dálnici, vystačí vám. Žádný zvláštní důvod jej vybrat ovšem není, v Česku se oficiálně neprodával, chybějí mu výkonové rezervy a lze jej relativně snadno uštvat. Kvůli častějšímu plynu u podlahy není úspornější než dvoulitr.
2.0 16V 103 kW (M4R), 6 MT
Podobně jako v mondeu i zde tajný tip z Japonska. Vždy za dobrou cenu, většinou málo ojetý a zničený. Hladký, příjemný pohon od Nissanu nefandí dálničním honičkám, kdekoliv jinde potěší sametovým elastickým během a naprostou spolehlivostí. Pozor, nehodí se k přestavbě na LPG!
2.0 Turbo 125/150 kW (F4R), 6 AT/6 MT
Letité zkušenosti se odrazily v temperamentu zcela spolehlivých čtyřválců ve dvou výkonových stupních. Původní robustní renaultovský dvoulitr nemá s lehkonohým nissanem nic společného, jeho poměr jízdní dynamiky ke spotřebě v minulé generaci laguny ohromoval více. Pokud vám tohle nevadí, nic nebrání dobrému obchodu. Dobře si ale ohlídejte stav ložisek v převodovce a kondici poloos.
3.5 V6 175 kW (V4Y), 6 AT
Ostrý tříapůllitr z Nissanu 350Z působí v jednoduché laguně skoro jako zjevení. Montovaný jen do kupé, kterému uděluje charismatický zvuk, méně už raketovou dynamiku – ta je také díky váhavé samočinné převodovce spíše zklamáním. Takové auto ale bude vždy našlapané výbavou, relativně málo jezděné a s určitým sběratelským potenciálem – už se totiž nevyrábí.
1.5 dCi 81 kW (K9K), 6 MT
Pro ty, kdo dodržují předpisy, překvapivě dostatečná motorizace, jejíž kratší převody překlenuly i obvyklý problém s turboefektem. Právě tento motor umí jezdit za reálných pět litrů, navíc má zesílená ložiska klikového hřídele a modifikované vstřikování – tedy dvě nejbolestivější místa. Pozor ale na vysoké nájezdy – riziko ztráty komprese či nutné výměny částicového filtru za pětimístnou částku nepominulo.
2.0 dCi 96/110/127/131 kW (M9R),6 MT/6 AT
Zázrak postupem času ztratil lesk. Někdejší víra v neprůstřelnost solidně dimenzovaného motoru s masivním řetězem a vodou chlazeným turbem narušily případy náhlého zadření či prasklého těsnění pod hlavou. Také převodovka a poloosy si svou dimenzací úplně neporozuměly s mohutným točivým momentem. Naopak piezoelektrické vstřikovače už dnes koupíte repasované o třetinu levněji proti novým (stále však dráž než solenoidové).
3.0 dCi V6 173 kW (M9R), 6 AT
Pohon dvoutunových SUV v laguně vyloženě relaxuje, navíc má kvůli příčně uloženému automatu snížený točivý moment, takže žádné zázraky nepředvádí. Spotřeba ovšem zdvihovému objemu odpovídá, stejně jako zvýšené servisní i pojišťovací náklady. Motor jen pro opravdové znalce, ty ale odmění naprosto flegmatickým vylétáváním sebetáhlejších kopců a úžasným zvukem.

Plusy

  • Aerodynamická, elegantní karoserie
  • Útulný interiér z kvalitních materiálů
  • Motory s velmi slušnými parametry
  • Vždy šestistupňové převodovky
  • Nízké ceny a široký výběr ojetin
  • Žádná koroze

Minusy

  • Cestovní komfort základních verzí
  • Malá univerzalita jízdních vlastností kvůli jednoduché zadní nápravě Místo v zadní polovině auta
  • Sklony nejoblíbenějšího motoru (2.0 dCi) k drahým závadám

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Renault Laguna III - Řekni, kde ty…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N Hyundai začne vyrábět ostré verze Tucson N a Kona N

Jihokorejská automobilka Hyundai potvrdila výrobu dalších…

 



Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč

Laguna je nadále dostupná výhradně se vznětovými motory.…

Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč

Zástupce Renaultu ve střední třídě prošel drobnými…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…