reklama


15.12. 2012 Ladislav Čermák

Bazar: Renault Laguna III - Řekni, kde ty metry jsou

 

Třetí vydání laguny se snažilo tradiční pohodlí zkombinovat s novodobou obratností. Jenže k tomu nedostalo odpovídající techniku a pozapomnělo na místo v zadní polovině auta.

Hodnocení designu dodnes budí vášně, málokoho nechává chladným. Pokud se vám nízce řezaný renault líbí, spočítejte si ještě, koho potřebujete vozit. Místo ve druhé řadě totiž patří spíše o třídu níž, dospělým nevyhoví, stejně jako nástup tamtéž krátkými a u liftbacku i nízkými dveřmi. Na nižší střední třídu si vzpomenete i u jednoduché zadní nápravy. Podélná ramena spojená torzní příčkou jsou už dnes ve střední třídě raritou. I tu lze při značném úsilí skvěle naladit, zde se ale snahy konstruktérů zastavily u plnění losích testů. Laguna je zcela proti tradicím vlastní značky prkenné a nepříliš komfortně pérující auto.

Tím však zásadní nevýhody končí – interiér je jako obvykle vysoce útulný a nezapomněl na hodnoty jinými výrobci už pomalu zapomínané. Například akustický komfort či obsedantní důraz na řidičovy pocity. Výhodou jsou rovněž vynikající sedačky. Třetí generace také naštěstí vyřešila paletu elektronických i mechanických problémů předchůdkyně.

Limity jednoduchého podvozku do značné míry překlenuje řízení všech kol 4Control. Systém vyvinutý Densem pro Infiniti potlačuje vrozenou nedotáčivost, je spolehlivý a účinný. Zpravidla s typem GT, jehož kvalitnější tlumiče výrazně zlepšují absorpci nerovností. Právě takové proto dejte přednost, dostanete i nádherný interiér s alcantarovými sedadly. A k tomu vrcholnou verzi moderního dieselu 2.0 dCi, která spíše než 131 kilowatty ohromí především zdrcujícími 400 newtonmetry, to vše při slušně vyhlazeném turboefektu.

Jenže pozor – nový litinový dvoulitr, uvedený jako náhrada problémové devatenáctistovky, počáteční nadšení zchladil sklony k mechanickým vadám. Překvapit umí prasklým těsněním pod hlavou válců, náhlým zadřením kvůli nekvalitním ojničním ložiskům či selháním mazacího čerpadla. O jednu vrásku méně ale přinášejí piezovstřikovače Bosch – výrobce začal konečně nabízet i o třetinu levnější repasované, za jeden tedy dáte zhruba osm tisíc korun, což je ovšem proti solenoidu stále citelně více. Naopak poctivě dimenzovaná, vodou chlazená turbodmychadla nedělají potíže. Tolik bát se překvapivě nemusíte ani základní vznětové patnáctistovky, v jiných modelech nechvalně proslulé. Zde totiž dostala odolnější vstřikování Continental a zesílená ložiska klikového hřídele. Jen zhruba každých 150 tisíc km si řekne o nový částicový filtr. Do kupé se stále montuje extrémní třílitrový šestiválec dCi. Ten ohromí zvukem, lineární charakteristikou a nadhledem, méně už zátahem, protože má kvůli příčně uložené převodovce točivý moment přiškrcený na 450 N.m. Vedle podobně jedoucího a mnohem úspornějšího dvoulitru nedává velký smysl. Navíc dále zhoršuje vyvážení a nedotáčivost.

To tolik neplatí pro zážehový tříapůllitr od Nissanu, rovněž nabízený do kupé. Atlet vypůjčený z modelu 350Z dává elegantní skulptuře křídla bez poruch. Problémové nejsou ani přeplňované dvoulitry, ty ale nekombinují potřebu a dynamiku takovým způsobem, aby někoho okouzlily. Překvapivě dobré jsou naopak atmosférické dvoulitry, v jejich případě totiž opět jde o skvělé čtyřválce Nissan s klidným během a dobrou spotřebou.

MOTORY
1.6 16V 79 kW (K4M), 6 MT
Pokud nejezdíte po dálnici, vystačí vám. Žádný zvláštní důvod jej vybrat ovšem není, v Česku se oficiálně neprodával, chybějí mu výkonové rezervy a lze jej relativně snadno uštvat. Kvůli častějšímu plynu u podlahy není úspornější než dvoulitr.
2.0 16V 103 kW (M4R), 6 MT
Podobně jako v mondeu i zde tajný tip z Japonska. Vždy za dobrou cenu, většinou málo ojetý a zničený. Hladký, příjemný pohon od Nissanu nefandí dálničním honičkám, kdekoliv jinde potěší sametovým elastickým během a naprostou spolehlivostí. Pozor, nehodí se k přestavbě na LPG!
2.0 Turbo 125/150 kW (F4R), 6 AT/6 MT
Letité zkušenosti se odrazily v temperamentu zcela spolehlivých čtyřválců ve dvou výkonových stupních. Původní robustní renaultovský dvoulitr nemá s lehkonohým nissanem nic společného, jeho poměr jízdní dynamiky ke spotřebě v minulé generaci laguny ohromoval více. Pokud vám tohle nevadí, nic nebrání dobrému obchodu. Dobře si ale ohlídejte stav ložisek v převodovce a kondici poloos.
3.5 V6 175 kW (V4Y), 6 AT
Ostrý tříapůllitr z Nissanu 350Z působí v jednoduché laguně skoro jako zjevení. Montovaný jen do kupé, kterému uděluje charismatický zvuk, méně už raketovou dynamiku – ta je také díky váhavé samočinné převodovce spíše zklamáním. Takové auto ale bude vždy našlapané výbavou, relativně málo jezděné a s určitým sběratelským potenciálem – už se totiž nevyrábí.
1.5 dCi 81 kW (K9K), 6 MT
Pro ty, kdo dodržují předpisy, překvapivě dostatečná motorizace, jejíž kratší převody překlenuly i obvyklý problém s turboefektem. Právě tento motor umí jezdit za reálných pět litrů, navíc má zesílená ložiska klikového hřídele a modifikované vstřikování – tedy dvě nejbolestivější místa. Pozor ale na vysoké nájezdy – riziko ztráty komprese či nutné výměny částicového filtru za pětimístnou částku nepominulo.
2.0 dCi 96/110/127/131 kW (M9R),6 MT/6 AT
Zázrak postupem času ztratil lesk. Někdejší víra v neprůstřelnost solidně dimenzovaného motoru s masivním řetězem a vodou chlazeným turbem narušily případy náhlého zadření či prasklého těsnění pod hlavou. Také převodovka a poloosy si svou dimenzací úplně neporozuměly s mohutným točivým momentem. Naopak piezoelektrické vstřikovače už dnes koupíte repasované o třetinu levněji proti novým (stále však dráž než solenoidové).
3.0 dCi V6 173 kW (M9R), 6 AT
Pohon dvoutunových SUV v laguně vyloženě relaxuje, navíc má kvůli příčně uloženému automatu snížený točivý moment, takže žádné zázraky nepředvádí. Spotřeba ovšem zdvihovému objemu odpovídá, stejně jako zvýšené servisní i pojišťovací náklady. Motor jen pro opravdové znalce, ty ale odmění naprosto flegmatickým vylétáváním sebetáhlejších kopců a úžasným zvukem.

Plusy

  • Aerodynamická, elegantní karoserie
  • Útulný interiér z kvalitních materiálů
  • Motory s velmi slušnými parametry
  • Vždy šestistupňové převodovky
  • Nízké ceny a široký výběr ojetin
  • Žádná koroze

Minusy

  • Cestovní komfort základních verzí
  • Malá univerzalita jízdních vlastností kvůli jednoduché zadní nápravě Místo v zadní polovině auta
  • Sklony nejoblíbenějšího motoru (2.0 dCi) k drahým závadám

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Sobotkovi mají s kampaní pomoci Obamovi lidé Sobotkovi mají s kampaní pomoci Obamovi lidé

Poprvé od éry Jiřího Paroubka zřejmě opět pomohou…

Stát řeší dědictví po IPB. Chystá prodej největší papírny na Balkáně Stát řeší dědictví po IPB. Chystá prodej největší papírny na Balkáně

České ministerstvo financí připravuje nové výběrové…

Gauck: Německo potřebuje demokracii schopnou boje i obrany Gauck: Německo potřebuje demokracii schopnou boje i obrany

Demokracii schopnou obrany i boje požadoval v proslovu na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Renault Laguna III - Řekni, kde ty…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč Renault Laguna plošně zlevnil o 60.000 Kč, stojí od 469.900 Kč

Laguna je nadále dostupná výhradně se vznětovými motory.…

Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč Modernizovaný Renault Laguna: V Česku od 529.900 Kč

Zástupce Renaultu ve střední třídě prošel drobnými…

 



 
Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Průlom i v Evropě? Soud nařídil VW odkoupit od zákazníka naftový vůz. Za plnou cenu!

Dnes 14:50

Soud v Hildesheimu nařídil VW, aby od německého zákazníka odkoupil naftový vůz vybavený softwarem pro manipulaci s emisemi.




Blesk.cz

Trasy linek metra ve světě: Korea a Čína je chaos, pražské metro je „malé“ a přehledné

Trasy linek metra ve světě: Korea a Čína je chaos,…

Zajímalo vás někdy, jak vypadá metro nebo „nadzemka“ ve světových metropolích? Díky přehledné grafice, která se…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Teď je z tebe Jágr! Kanadský komentátor dostal nečekaný dárek

Teď je z tebe Jágr! Kanadský komentátor dostal…

Všude samí Jágři! Na mnoha zápasech NHL, kde si česká hokejová ikona zahraje, jsou přítomni i věrní obdivovatelé…

Nový znak Juventusu? Nedvěd se zamiloval, fanoušci dávají ruce pryč

Nový znak Juventusu? Nedvěd se zamiloval, fanoušci…

Fotbalisté Juventusu Turín usilují v Serii A už o šestý titul v řadě. Mnohem větší poprask než na hřišti…

 

Reflex.cz

Atomové dělo u Košic. CIA zpřístupnila miliony dokumentů, týkají se i Československa

Atomové dělo u Košic. CIA zpřístupnila miliony…

Americká Ústřední zpravodajská služba (CIA) zveřejnila na internetu téměř 13 milionů stránek odtajněných…

Vlhké sny ministra Brabce: Nesplachujte pitnou vodou!

Vlhké sny ministra Brabce: Nesplachujte pitnou vodou!

Snaha být za každou cenu prudce ochranářský a ekologický je u ministra životního prostředí pochopitelná. Přesto…

 
 
reklama