Ojetá Škoda Fabia Combi 1.9 TDI: Prodejní trhák
První generaci mladoboleslavské Škody Fabia jistě není třeba nikomu představovat. Nástupce Felicie přišel na trh v roce 1999 a ve výrobě vydržel až do roku 2007. Fabia dostala osvědčené koncernové motory a proti předchůdci i nesrovnatelně bohatší výbavu. Zejména zpočátku výroby jí však byl vytýkán méně odolný podvozek, zcela samostatnou kapitolou se v roce 2002 stala holá verze Junior se slabým motorem a nulovou výbavou. Dnes je toto provedení jen obtížně prodejné, protože nemá ani posilovač řízení.
To ale není případ námi testovaného vozu. Vybrali jsme totiž stříbrné kombi, které sjelo z výrobní linky až v posledním roce produkce. Na pohled zachovalý automobil v oblíbené výbavě Sport zaujme i čilým a úsporným turbodieselem 1.9 TDI.
Prostor pro posádku
Nabídkou místa pro cestující asi žádná Fabia překvapit nemůže. Zatímco vpředu je prostoru dostatek, vzadu je to už horší, ale žít se s tím dá. Nás na interiéru zkoušeného vozu více zaujala výbava Sport, která nabízí odlišný volant a především lépe tvarovaná sedadla se zdařilým bočním vedením těla v zatáčkách. Navíc stav interiéru je zachovalý, dle palubních přístrojů 152.819 ujetých kilometrů nezanechalo na pohled žádné neblahé následky. Jen hlavice řadicí páky nájezd prozrazuje.
Perfektně čistý a zachovalý je také zavazadelník kombíku, jehož objem činí 426 litrů v základní konfiguraci. Pod jeho podlahou nacházíme součást povinné výbavy, jíž si v dnešní době zvlášť vážíme – plnohodnotné rezervní kolo svou práci v případě nutnosti skutečně udělá. Ne jako dnes často nabízené opravné sady, které jsou při větším defektu zcela k ničemu.
Motor a převodovka
Srdcem vozu je mezi škodováky velice oblíbený turbodiesel 1.9 TDI. Spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou a podle dokladů má výkon 74 kW. V praxi dělá ale znatelně silnější dojem, až jsme pojali podezření, že byla řídicí jednotka upravena. Tomu by odpovídalo také lehce hvízdající turbo, které by se takto při avizovaném nájezdu chovat nemělo. Nejde o žádné drama, ale když se zaposloucháte, ten zvuk tam je. Holt něco za něco. Každopádně se auto žene za plynem jako utržené ze řetězu, a co víc, ani při opravdu sportovní jízdě na klikatých okreskách, nás spotřeba nijak nerozházela. Průměr 5,8 litru podle palubního počítače je vzhledem k jízdě brzda-plyn skutečně vynikající.
Turbodiesel 1.9 TDI/74 kW má dostatek výkonu i když nepoužívá upravenou řídicí jednotku, a dokáže jezdit se spotřebou i pod pětilitrovou hranicí. Také testovaný vůz neměl s úspornou jízdou problémy. Když řidič chtěl, dorazil do cíle s průměrnou spotřebou okolo 4,5 litru nafty na 100 km (dle palubního počítače). Zmínit musíme také dobré odhlučnění motorového prostoru, protože zvuk pohonné jednotky neruší ani při delších cestách. Přesto by se na dálnici šestý rychlostní stupeň hodil. Když nic jiného, pozitivně by ovlivnil spotřebu, která v rychlostech nad 100 km/h přirozeně trochu roste.
Jízdní vlastnosti a komfort
Slabinou modelu Fabia je přední náprava, respektive táhla stabilizátoru. Zpočátku výroby se objevovaly často vůle i na uložení stabilizátoru. Testovaný automobil ale žádnými vůlemi netrpí. Jeho podvozek odvádí v rámci možností dobrou práci. Teď nenarážíme jen na projíždění zatáček, ale i na solidní tlumení nerovností.
Přesto jízdní komfort nebyl takový, jak by motorista znalý daného modelu předpokládal. Důvod je jasný, drobný defekt zadní pneumatiky má za následek hluk od odvalujícího se kola, který utichá až v rychlostech blížících se stokilometrové hranici. Při pomalé jízdě bouli na pneumatice citlivý motorista vnímá i z drobného pohupování. To by mohlo někomu méně zkušenému uniknout, ale rytmický zvuk odhalí skutečně každý.
A ještě zmiňme jedno minus, které se však netýká pouze testovaného vozu. Malé zpětné zrcátko na straně spolujezdce je tak trochu k vzteku. Tato snaha koncernu uškudlit pár korun nás dodnes rozpaluje do běla, a to se vozy s tímto „vylepšením“ už řadu let nevyrábějí (malé zrcátko dostala také například Octavia nebo Golf).
Výbava a cena testovaného vozu
Naopak potěšitelný je soupis výbavy testovaného automobilu. Nechybí klimatizace, tempomat, výhřev předních sedadel, čelní a boční airbagy, ABS nebo ESP. Samozřejmostí je dálkové centrální zamykání, nechybí elektrické ovládání předních oken či vyhřívaných zpětných zrcátek. Pochvalu si zaslouží také dobře hrající originální autorádio.
Za takto vybavený automobil požaduje Auto ESA 139.900 Kč při platbě v hotovosti. Jen připomeňme, že se jedná o vůz z roku 2007 se 152.819 ujetými kilometry.
Expert Auto ESA radí
Fabii první generace nezřídka trápí vůle na táhlech předního příčného stabilizátoru, známé je také praskání žárovek H7 v hlavních světlometech nebo poruchy váhy vzduchu u dieselů. Zde si dejte pozor také na stav turba a dvouhmotového setrvačníku u sportovně laděného modelu RS.
Občas dochází k poruchám posilovače řízení, výjimkou nejsou nadměrně opotřebená ložiska kol nebo opotřebené tlumiče pérování. S tímto problémem se nejčastěji setkáte u Fabie Combi. Mezi pohonnými jednotkami hojně rozšířený tříválec 1.2 HTP trápí při vyšším nájezdu potíže s ventily, může dokonce dojít k prasknutí hlavy motoru. Nezřídka se také potýká s vadnými zapalovacími cívkami. Obehranou písničkou je koroze výfuku, ale ta nepředstavuje nic mimořádného ani u většiny jiných modelů.
U některých vozidel se rozpadají madla dveří, nejčastěji se jedná o madlo dveří řidiče, které je přirozeně častěji používáno. Objevují se také ovladače se setřeným potiskem, což je typické pro všechny tehdy vyráběné automobily koncernu Volkswagen.
Škoda Fabia Combi 1.9 TDI | |
Objem motoru (cm3): | 1896 |
Maximální výkon (kW/ot. za min.): | 74/4000 |
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): | 240/1800 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 11,6 |
Největší rychlost (km/h): | 187 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 4,9 |
Rok výroby testovaného vozu: | 2007 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: | 150 505 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 139 900/104 900 |