29.10. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Škoda Praktik 1.2 - Drží cenu

 

Škoda Praktik se mezi ojetinami příliš nevyskytuje. Tuzemská výroba a dobrý přístup k použitým náhradním dílům drží její cenu.

Jediná v současnosti vyráběná užitková škodovka Praktik, přestavěná z modelu Roomster, velké prodejní úspěchy nesklízí. Ve srovnání s malými dodávkovými vozy má přibližně deseticentimetrový schod hned za nakládací hranou a o slabém bočním přístupu do ložného prostoru křídlovými dveřmi nemluvě. Furgony sice používají standardně pouze pravé posuvné dveře, ale byť jediné nabízejí pohodlnější nakládání předmětů do vozidla než dvojice křídlových u Praktiku. Nastává tedy otázka, proč si v době nabídky Citroënu Nemo/ Fiatu Fiorino/Peugeotu Bipper pořizovat pouze odvozený užitkový vůz místo čistokrevného furgonu? Nutno podotknout, že v době prodeje zkoušeného praktiku na začátku roku 2008 nebyly výše zmíněné minidodávky k dostání. Český živnostník s potřebou převážet předměty do celkového objemu cca 1,5 m3 neměl velký výběr a Škoda Praktik byla lákavou alternativou.

Pořádně do těla

Ačkoliv zkoušený praktik měl za sebou pouze čtyřletý provoz a na tachometru něco málo přes sedmdesát tisíc kilometrů, vrzaly mu všechny tlumiče a volant vykazoval značnou vůli. Tříválec startoval jako hodinky a opět se ukázalo, že tento motor, pokud není dlouhodobě hodně namáhán a včas dostává, co potřebuje, pak vydrží dlouho.

Hůře na tom byl podvozek, který dobře poznal pražský náročný provoz. Kdo by čekal po sedmdesáti tisících kilometrech po nerovných komunikacích ramena, čepy a vše bez vůlí, musel by přijet poprvé z USA plných rovných, širokých a téměř vyžehlených silnic.

Opotřebení

Ke cti škodovky patří téměř bezkorozní podvozek, všechny díly výfuku a zejména ten střední však měly nejlepší roky za sebou. V interiéru se zdálo, jako by praktik stál nejméně polovinu svého stáří v garáži. Prostor pro dvoučlennou posádku osvědčil kvalitu modelu Roomster, s nímž praktik sdílí přední část až po střední sloupek. Jediným vizuálním rysem opotřebení byla vyleštěná řadicí páka a jemně lesklý kožený potah volantu v oblasti nejčastějšího dotyku rukou.

Přepážka bez vrzání

Dodatečná montáž přepážky je velkou zkouškou pro zhotovitele. V případě Praktiku tvoří výhodu, že přestavba na užitkové provedení pochází přímo z továrny. Vyznačovala se kvalitní podlahou i přepážkou, které byly čtyřletým používáním poškozené jen minimálně. Šest kotvicích ok v podlaze odpovídalo standardu furgonů s přibližně stejnou délkou. Ve srovnání se čtyřletými dodávkami typu Nema, Bipperu či Fiorina však Praktik prokázal lepší odolnost vůči rezivění.

Základ robustního Roomsteru v užitkové verzi rozhodně přinesl dobré plody. Naopak coby odvozenina od osobního provedení trpí praktik nízkou užitečnou hmotností 515 kg. Kdo však o něm uvažuje, určitě bude hledět na snadnou dostupnost náhradních dílů v naprosté většině shodných s modelem Roomster a velkou odolnost vůči rezivění.

Je fakt, že Roomster se praktičností nemůže vyrovnat přibližně stejnou cenovkou ověnčených čtyřletých francouzských furgonů Citroën Berlingo, Peugeot Partner či Renault Kangoo. Pro zavážení hodně vytížených center měst se lépe hodí ještě menší dodávky Nemo/ Bipper/Fiorino, které při délce jen 3,88 m nabízejí nákladový prostor o 0,6 m3 větší než Praktik. Těchto použitých vozidel je zatím však málo, protože u nich ještě nedoběhl pětiletý leasing. Zajímavost čtyřletého praktiku snižuje i velmi příznivá pořizovací cena zcela nového s motorem 1.2 za 198 234 korun bez daně.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.2 HTP
Typ zážehový tříválec
Objem válců (cm3) 1198
Emisní norma Euro 5
Kompresní poměr 10,5 : 1
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 51/5400
Točivý moment (N.m/ot. za min) 112/3000
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,2/5,0/6,2
D/š/v (mm) 4214/1684/1607
Rozvor (mm) 2620
Provozní hmotnost (kg) 1170
Celková hmotnost (kg) 1655
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 600
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 700
Objem nákladového prostoru (m3) 1,9
D/š/v nákladového prostoru (mm)1645/1380/990
Šířka mezi podběhy (mm) 1016
Nejvyšší rychlost (km/h) 159
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 15,9
Objem nádrže paliva (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 125 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Český export do Ruska vzrostl o více než desetinu za rok Český export do Ruska vzrostl o více než desetinu za rok

Export českých firem do Ruska letos meziročně stoupl od…

Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

 

Štítky Škoda Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Jaké to je stát se na den prezidentem? Pražské děti se vydaly v Masarykových stopách

Jaké to je stát se na den prezidentem? Pražské děti…

Jaké to je být prezidentem? To si zažily v sobotu 21. října pražské děti při jednodenní akci Národního muzea. V…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Crosby se zlobil, sudí mu napařil desítku

TOP zajímavosti z NHL: Crosby se zlobil, sudí mu…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i vraždy ve slavném prezidentském klanu

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i…

Přestože jejich někdejší sláva je dávno pryč, přestože od jejich vstupu do politiky uplynulo přes 80 let,…

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…