Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Škoda Praktik 1.2 - Drží cenu

Ladislav Černý
Diskuze (10)
Škoda Praktik se mezi ojetinami příliš nevyskytuje. Tuzemská výroba a dobrý přístup k použitým náhradním dílům drží její cenu.

Jediná v současnosti vyráběná užitková škodovka Praktik, přestavěná z modelu Roomster, velké prodejní úspěchy nesklízí. Ve srovnání s malými

dodávkovými vozy má přibližně deseticentimetrový schod hned za nakládací hranou a o slabém bočním přístupu do ložného prostoru křídlovými dveřmi

nemluvě. Furgony sice používají standardně pouze pravé posuvné dveře, ale byť jediné nabízejí pohodlnější nakládání předmětů do vozidla než dvojice křídlových u Praktiku. Nastává tedy otázka, proč si v době nabídky Citroënu Nemo/ Fiatu Fiorino/Peugeotu Bipper pořizovat pouze odvozený užitkový vůz místo čistokrevného furgonu? Nutno podotknout, že v době prodeje zkoušeného praktiku na začátku roku 2008 nebyly výše zmíněné minidodávky k dostání. Český živnostník s potřebou převážet předměty do celkového objemu cca 1,5 m3 neměl velký výběr a Škoda Praktik byla lákavou alternativou.

Pořádně do těla

Ačkoliv zkoušený praktik měl za sebou pouze čtyřletý provoz a na tachometru něco málo přes sedmdesát tisíc kilometrů, vrzaly mu všechny tlumiče

a volant vykazoval značnou vůli. Tříválec startoval jako hodinky a opět se ukázalo, že tento motor, pokud není dlouhodobě hodně namáhán a včas dostává, co potřebuje, pak vydrží dlouho.

Hůře na tom byl podvozek, který dobře poznal pražský náročný provoz. Kdo by čekal po sedmdesáti tisících kilometrech po nerovných komunikacích

ramena, čepy a vše bez vůlí, musel by přijet poprvé z USA plných rovných, širokých a téměř vyžehlených silnic.

Opotřebení

Ke cti škodovky patří téměř bezkorozní podvozek, všechny díly výfuku a zejména ten střední však měly nejlepší roky za sebou. V interiéru se zdálo, jako by praktik stál nejméně polovinu svého stáří v garáži. Prostor pro dvoučlennou posádku osvědčil kvalitu modelu Roomster, s nímž praktik sdílí přední část až po střední sloupek. Jediným vizuálním rysem opotřebení byla vyleštěná řadicí páka a jemně lesklý kožený potah volantu v oblasti nejčastějšího dotyku rukou.

Přepážka bez vrzání

Dodatečná montáž přepážky je velkou zkouškou pro zhotovitele. V případě Praktiku tvoří výhodu, že přestavba na užitkové provedení pochází přímo z továrny. Vyznačovala se kvalitní podlahou i přepážkou, které byly čtyřletým používáním poškozené jen minimálně. Šest kotvicích ok v podlaze odpovídalo standardu furgonů s přibližně stejnou délkou. Ve srovnání se čtyřletými dodávkami typu Nema, Bipperu či Fiorina však Praktik prokázal lepší odolnost vůči rezivění.

Základ robustního Roomsteru v užitkové verzi rozhodně přinesl dobré plody. Naopak coby odvozenina od osobního provedení trpí praktik nízkou užitečnou hmotností 515 kg. Kdo však o něm uvažuje, určitě bude hledět na snadnou dostupnost náhradních dílů v naprosté většině shodných s modelem Roomster a velkou odolnost vůči rezivění.

Je fakt, že Roomster se praktičností nemůže vyrovnat přibližně stejnou cenovkou ověnčených čtyřletých francouzských furgonů Citroën Berlingo, Peugeot Partner či Renault Kangoo. Pro zavážení hodně vytížených center měst se lépe hodí ještě menší dodávky Nemo/ Bipper/Fiorino, které při délce jen 3,88 m nabízejí nákladový prostor o 0,6 m3 větší než Praktik. Těchto použitých vozidel je zatím však málo, protože u nich ještě nedoběhl pětiletý leasing. Zajímavost čtyřletého praktiku snižuje i velmi příznivá pořizovací cena zcela nového s motorem 1.2 za 198 234 korun bez daně.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.2 HTP
Typ zážehový tříválec
Objem válců (cm3) 1198
Emisní norma Euro 5
Kompresní poměr 10,5 : 1
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 51/5400
Točivý moment (N.m/ot. za min) 112/3000
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,2/5,0/6,2
D/š/v (mm) 4214/1684/1607
Rozvor (mm) 2620
Provozní hmotnost (kg) 1170
Celková hmotnost (kg) 1655
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 600
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 700
Objem nákladového prostoru (m3) 1,9
D/š/v nákladového prostoru (mm)1645/1380/990
Šířka mezi podběhy (mm) 1016
Nejvyšší rychlost (km/h) 159
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 15,9
Objem nádrže paliva (l) 55
Cena (Kč bez DPH) 125 000

Ladislav Černý
Diskuze (10)
Avatar - GM.rja
31. 10. 2012 08:43
Re: Jen blázen...
Zvlášť ta nakládací hrana - být to u ne-VW auta a klidně i u osobní varianty, tak to naprosto shodí jeho použitelnost a v pořadí se umístí až za žebřiňákem. Když se ovšem jedná o Schódu a dokonce užitkovou verzi, tak to v článku zmíníme pouze "pod čarou", aby s neřeklo :no:
Avatar - beibej
30. 10. 2012 23:32
Re: Vydrží dlouho?
Na vlastní oči jsem viděl Fabku 1gen s 40kw HTP se 400.000 km služebním (závodním) stylem. Na autě se točilo cca 15 lidí a 13 z nich jsou Loebové. Jo a celou dobu to lítalo na LPG.
30. 10. 2012 14:42
Re: Vydrží dlouho?
Vo firme máme fabiu s tým motorom a má cez 240 000 km. Nikto ju nešetrí a motor je bez problému. Je to reálný počet, auto je vo firme od nova.
29. 10. 2012 23:48
Jen blázen...
by šel do tohoto křápu! Nemá šoupačky a protože vzadu nejsou křídlové dveře tak tam nenaloží ani europaletu i kdyby se tam vešla. O vysoké nakládací hraně a schodu za ní ani nemluvě. Zlaté Berlingo, Kangoo, Doblo nebo Combo. To i tá Dáčka MCV je lepší.
Avatar - KubikCv
29. 10. 2012 21:42
515kg
Jo to je mega nosnost...s 1.2 HTP to vidím na expresní rozvoz vložek nebo toaleťáku >:D