25.10. 2012 Ladislav Čermák

Bazar: Toyota Corolla E12/E13 - Moje corolla, můj hrad

 

Preferujete-li kvalitu, stálost a spolehlivost před krátkodobými vjemy, požitkářstvím a módou, máme pro vás tip na letité jezdění bez starostí.

Podle dobových testů se Toyota Corolla IX prý konečně přiblížila golfu. Je to pravda, ovšem ne úplná. Ikona žebříčků spolehlivosti totiž vyznává jiné hodnoty. Odtud její robustní konstrukce, kvalitní interiér a důkladná mechanika. Přesto je pravda, že se devátá generace hodně posunula k evropskému vkusu.

Hatchbacky se proti sedanům a kombi nepřekrývaly nabídkou motorů ani výbavových stupňů. Od stejného základu se kromě toho odvinuly hned dvě generace vynikajícího malého MPV Verso, zrodil se rovněž legendární vysokootáčkový čtyřválec 1.8 VVTL-i s jedním z nejvyšších specifických výkonů své doby, používaný mj. v tehdejších lotusech.

Proti předchozím zlepšila devátá generace i jízdní vlastnosti. Zjednodušený podvozek s klikovou zadní nápravou solidně kombinoval komfort s kontrolou. Plavné pohupování předchůdkyň nahradila nadprůměrná přilnavost a absorpce nerovností. Robustní nápravy jsou navíc i po letech naprosto bezúdržbové. Motory bývají rovněž velice solidní, i když ne vždy skutečně dlouhověké.

Servisni knižka on-line
Papírové servisní knížce už dnes moc nevěřte. Toyota na to šla od lesa – vozy udržované v autorizovaných servisech mají elektronické záznamy, dohledatelné podle VIN na adrese http://historievozu.toyota.cz/. Dozvíte se tam nejen technické specifikace konkrétního auta, ale i čas a stav tachometru při provedených prohlídkách.

Uživatelsky není corolla netypická, což je asi nejlepší vizitka. Překousnout je třeba stísněnější vnitřní prostor, menší zavazadelníky a úzká přední sedadla výbavy Sport. Cenou za nízkou hmotnost je slabší odhlučnění motorů, přičemž benzinových se to týká více. Připravit se je třeba i na elektrický posilovač řízení první generace, zcela gumující zpětnou vazbu od kol. Naštěstí aspoň nezlobí, jako například u nissanů ze stejné doby. Základní verzím chyběla podélná seřiditelnost volantu, v těch vyšších byla naopak chvályhodně rozsáhlá. U kombi s dvoulitrovým dieselem a vyšší výbavou pozor na užitečnou hmotnost – dokázala klesnout pod 350 kg. Corolly si většinou pořizovaly méně „rizikoví“ motoristé a ti s nimi denně nekřižovali Evropu. Nebezpečí podvodu se stočeným tachometrem či zamaskovanou patálií je tak řádově menší. A vysoká spolehlivost téměř eliminuje běžná rizika. Proto tolik nevadí vyšší ceny náhradních dílů. Většinu chronických závad navíc výrobce rychle vyřešil, a to i zpětně svolávacími akcemi. Proto se už prakticky nesetkáte se zvýšenou spotřebou oleje u základních benziňáků z prvního roku výroby (nekvalitní pístní kroužky) ani předčasně opotřebenou spojkou robotizované převodovky MMT.

Občas ovšem narazíte na unavené plynové vzpěry zadních dveří nejstarších hatchbacků, jejichž výměna vyjde v originále na nepříjemných 5000 korun.

Téměř všechny typické závady se týkají dvoulitrového dieselu, ať už opotřebené vstřikovače Denso, citlivé na kvalitu nafty (10 tisíc/kus, repase nemožná), tak SCV ventily na čerpadle stejného výrobce (oprava za stejné peníze). Tamtéž narazíte na opotřebený spouštěč, projevující se váhavými starty. A aby toho nebylo dost, tentýž motor jako jediný vyžaduje pravidelnou výměnu rozvodového řemene, a to včetně vodní pumpy za 12 000 Kč. Ostatní motory mají dostačně dimenzovaný, čili skutečně bezúdržbový řetěz. A přidává se opotřebený dvouhmotový setrvačník, opět hlavně u 2.0 D-4D.

MOTORY
1.4 VVT-i 71 kW (4ZZ-FE), 5MT
Naprosto dostatečný základ s obstojnou dynamikou i sportovními ambicemi, jadrnější zvukový projev, avšak spotřeba kolem 6,5 litru a až na riziko vyšší spotřeby oleje u nejstarších kusů (u většiny vozů vyřešené) má právě tento motor reálnou šanci dožít se důchodu bez jediné neplánované návštěvy servisu. Mnohdy oholená výbava, klimatizace ale nechybí téměř nikdy.
1.6 VVT-i 81 kW (3ZZ-FE), 5MT
Všechny výhody jako u čtrnáctistovky, k tomu takřka nadstandardní dynamika. Jenže také ještě vyšší hlučnost, už téměř nepříjemná, a o půl litru vyšší spotřeba. Výbava zpravidla výrazně lepší, pozor ovšem na nepohodlná sedadla verze Sport. Dostatek síly i pro rodinnou dovolenou.
1.8 VVTL-i 141 kW (2ZZ-GE), 6MT
Zřejmě nejlepší sportovní atmosférický čtyřválec své doby – raketové laškování s červeným polem nevykoupil příliš vrchovou charakteristikou – i dole má dost síly ke svižnému svezení díky variabilnímu zdvihu ventilů. Ten mu ale dokáže zavařit – šrouby držící „vysokou“ vačku se po čase uvolní či střihnou, ona následně přestane účinkovat a po čase se opotřebí – to je oprava za pětimístnou sumu. Pouze ve sportovním tří- i pětidveřovém hatchbacku T.S.
1.4 D-4D 66 kW (1ND-TV), 5MT/5MTA
Reklama na downsizing. Lehké hliníkové konstrukci zajišťuje ocelová monovložka mechanickou odolnost, dvouventilový rozvod zase snižuje vnitřní odpory. A choulostivé vstřikování Denso nahradil odolnější a podstatně levněji servisovatelný bosch, do nějž již pořídíte repasované vstřikovače. Masivní rozvodový řetěz, téměř žádné problémy s dvouhmotovým setrvačníkem, reálná spotřeba pod pět litrů, překvapivá jízdní dynamika s vyhlazeným turboefektem a o jasné jedničce je rozhodnuto. Jen shánět ji budete téměř s lucernou – kdo ji má, zpravidla neprodá a ví proč.
2.0 D-4D 66/81/85 kW, 5MT
Jízdně velice příjemný dvoulitr sice ve světle dobových konkurentů nadprůměrně problémový není, vedle parádní čtrnáctistovky ale jeho mouchy více vynikají. Jako jediný z motorů má litinový blok a kazí harmonii podvozku. Kromě toho – rovněž ojediněle – vyžaduje výměny rozvodového řemene a tučné sumy za nahrazení opotřebovaných vstřikovačů. A nejslabší verze nedává vedle čtrnáctistovky smysl.

Plusy

  • Osvědčena kvalita
  • Nadčasovost, spolehlivost
  • Cestovní komfort
  • Vesměs povedené motory

Minusy

  • Menši zavazadelníky
  • Hlučné benzinové motory
  • Chybí slušný automat
  • Drahé opravy (když už jsou třeba)
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) podal kárnou…

Čína končí s pasivitou vůči KLDR. Zakazuje export zkapalněného zemního plynu a ropných produktů Čína končí s pasivitou vůči KLDR. Zakazuje export zkapalněného zemního plynu a ropných produktů

Čína od října omezí vývoz některých ropných produktů do…

Tatra ohromila automobilový svět: postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly Tatra ohromila automobilový svět: postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena…

ČEZ získal téměř padesát miliard zpět ze zahraničních investic ČEZ získal téměř padesát miliard zpět ze zahraničních investic

Na začátku tisíciletí zahájila skupina ČEZ svou spanilou…

 

Štítky Toyota Auto Tip Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Toyota Corolla E12/E13 - Moje…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Toyota Corolla (2001-2007) – Deváté pokračování ságy Toyota Corolla (2001-2007) – Deváté pokračování ságy

Toyota Corolla se vyrábí od roku 1966. Devátá generace,…

Nová Toyota Corolla s novým čtyřválcem 1.8 litru Nová Toyota Corolla s novým čtyřválcem 1.8 litru

Další generace vozu Toyota Corolla, která se možná…

 



 
Připomeňte si karosárnu Baur. Vyráběla jedny z nejpodivnějších kabrioletů...

Připomeňte si karosárnu Baur. Vyráběla jedny z nejpodivnějších kabrioletů...

Dnes 07:58

Dnes už neexistující německá firma Baur dlouhá léta stavěla kabriolety na bázi Opelů a BMW. A byla důležitá i pro vznik Porsche 959.




Blesk.cz

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění ohledně druhého dítěte!

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění…

Je to už několik dní, co je Agáta Prachařová (33) maminkou druhého potomka. A pořádně si to užívá. S malou Miou…

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila kritiku za řeč před ženami lídrů

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila…

Melania Trumpová zahájila slavnostní oběd chotí světových lídrů, kteří se sešli na Valném shromáždění OSN. Její…

 

iSport.cz

Boleslavský debutant Růžička: Vyměnil bych cokoliv za tři body

Boleslavský debutant Růžička: Vyměnil bych cokoliv…

Poprvé v sezoně posadil na střídačku týmovou jedničku Brandona Maxwella, poprvé v kariéře se boleslavský brankář…

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale Evropa vede 3:1

Laver Cup: Nadal a Berdych prohráli čtyřhru, ale…

Tenisté Evropy plní v premiérovém Laver Cupu roli favorita a po prvním dnu vedou nad výběrem světa 3:1 na…

 

Reflex.cz

V Česku spáchají sebevraždu čtyři lidé denně. Jak tomu předejít?

V Česku spáchají sebevraždu čtyři lidé denně. Jak…

Sebevražednost je fenomén, jenž sice souvisí s duševními chorobami, ale je dán i mnoha dalšími okolnostmi, jako…

Václav Klaus ml.: Fyzicky nesnáším evropské papaláše

Václav Klaus ml.: Fyzicky nesnáším evropské papaláše

V pravidelné Pětce dnes Václav Klaus mladší odpovídá mimo jiné na otázky zdražení másla a přiznává, že nesnáší…