Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Volkswagen Caddy 2.0 SDI - Nesmrtelný

Ladislav Černý
Diskuze (16)
Model Caddy patří mezi malými furgonu k luxusnímu zboží. Vyplatí se pořídit ojetinu s vyšší cenovkou?

U nákupu použitých užitkových vozidel nejde na rozdíl od osobních automobilů o částečně imageovou záležitost. Mladá generace nemající na koupi nového vozidla si raději pořídí letité BMW řady 3 těsně před rozpadem než zachovalejší vůz jiné značky. Na to se u užitkových furgonů nehraje, protože jde o prostředek k práci a finančního zisku.

Devět let bez potíží

Současná řada Caddy pochází z roku 2003, kdy se odvodila od Golfu a rodinného modelu Touran, ale kvůli dosažení vyšší nosnosti obdržela tuhou zadní nápravu a listové pružiny. Během let přišla do prodeje také prodloužená verze Caddy Maxi, ale v bazarech ji objevíme jen výjimečně. Proto jsme si vybrali základní délku modelu s motorem 2.0 SDI, který se v poslední generaci Caddy nachází od jejího uvedení.

Pětiletý automobil jakoby na první pohled ani nebyl provozován. Pouze drobné šrámy na kapotě se staly svědky nepříjemných událostí. Kdo by čekal odlupující se povrch plastů či šupiny na nich, nemůže směřovat k byť k letitému caddy.

Ani po otevření kapoty motoru na plynových vzpěrách jsme nezaznamenali ani náznak koroze v citlivých místech přechodů či napojení jednotlivých dílů karoserie. Pětileté provozování odhalovalo pouze uvolněné odhlučnění na přepážce mezi motorovým prostorem a interiérem i narezlé spojky motorových součástí.

Jako v pokojíčku

Čekat u Caddy z roku výroby 2008 prošoupané potahy sedadel či nadměrně vyleštěný volant a hlavici řadicí páky je zbytečné. Přístrojová deska při slušném zacházení vydrží dalších deset let, aniž by na ní byl znát zub času. Největší opotřebení vykazovala gumová podlaha u řidiče a tím výčet vzhledově změněných součástí interiéru skončil. Kdo viděl několik udržovaných vozů volkswagen po pěti či šesti letech, ví o čem je řeč.

Dostal zabrat

Zcela odlišný pohled poskytl nákladový prostor. Není divu, zkoušené caddy v době prodeje patřilo k nejdražším ve své kategorii a ani jako ojetina nemění cenové proporce. Kdo si caddy koupí, ten jej také bude patřičně honit, aby se mu investice brzy vrátila. Proto byl nákladový prostor vozidla obložen dřevotřískou, mimochodem velmi precizně vyhotovenou. Původní majitel pravděpodobně počítal s pozdějším prodejem, protože kromě podlahy nebyl ložný prostor výrazně poničený.

Přestože majitel nešetřil na výběru modelu, nepořídil si ani jedny boční posuvné dveře. Začátek roku 2008 ještě nebyl nahlodán ekonomickým úpadkem a nejistotou zakázek, takže majitel si byl jist dlouhodobým rozvozem lehkých břemen, která snadno vyndal zadními dvoukřídlými dveřmi.

Podvozek ouvej

Během první jízdy s caddy na počítadle kilometrů 155 000 jsme s povzdechem konstatovali, že i toto použité auto je klasikou značky Volkswagen. Caddy s interiérem jako novým a slušným nákladovým prostorem prozradilo největší slabinu. Ložiska zadních kol hučela z obou stran, zadní brzdové kotouče se nám nepodařilo vyhladit ani po několika desítkách kilometrů.

Ramena přední nápravy měla na silentblocích malé vůle, ale kdybychom vozidlo hodlali používat více let, i zde bychom investovali. Zato řízení a řazení jakoby svou přesností právě vyjelo z továrny. Jde o všechny očekávané náklady v nejbližších měsících?

Motor jako koťátko

Doba atmosférických vznětových jednotek nenávratně skončila s příchodem emisní normy Euro 5, což z pohledu ekologů s omezeným rozhledem může vypadat pozitivně. Faktem však je, že čtyřválec 2.0 SDI, který nahradil 1.9 SDI z minulé generace Caddy, patří do rodiny motorů schopných při slušném zacházení přežít celé vozidlo a najet v pohodě půl milionu kilometrů. Pokud ekologický pohled nezaměříme jen na aktuální produkci škodlivin při běhu motoru, ale také jeho životnost a tudíž odpovídající ekologickou stopu při jeho výrobě a likvidaci, pak agregát SDI předčí současné turbodiesely pracující s vysokým přeplňováním a vstřikovacími tlaky 220 MPa.

Tím však hlavní klady atmosférického dieselu končí, protože již v době prodeje stejně jako po pěti letech se k práci příliš neměl. Jednotka nejela ani

v nízkých či vysokých otáčkách a opět jsme si připomněli hlášku z filmu Jáchyme, hoď ho do stroje: „tentokrát se nebudem pouštět do větších akcí“.

Jednotka SDI však měla ještě jeden kladný fakt, že je na palivo velmi skromná. Nám se během jízd mimo dálnici nepodařilo překročit průměrnou spotřebu 4,6 litru, přestože jsme se rozjížděli na plný plyn a motor vůbec nešetřili. Kvůli slabému výkonu i točivému momentu byl agregát velmi krátce zpřevodován. Dálniční trasy s motorem v otáčkách přes 3500/min jsou utrpením nejen co do hluku, ale také spotřeby kolem deseti litrů.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 SDI
Typ vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 51/4000
Točivý moment (N.m/ot. za min) 140/2200
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba (l/100 km) 6,3
Nejvyšší rychlost (km/h) 142
Délka/šířka/výška (mm) 4405/1802/1833
Rozvor (mm) 2682
Provozní hmotnost (kg) 1380
Celková hmotnost (kg) 2200
D/š/v nákladového prostoru (mm)1781/1558/1257
Šířka mezi podběhy (mm) 1170
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 700
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1200
Objem nákladového prostoru (m3) 3,2
Základní cena (Kč bez DPH) 158 500

Ladislav Černý
Diskuze (16)
19. 1. 2013 13:45
Re: životnost 2.0 SDI
Životnost 2.0 SDI ;-\ slabší výkon.
19. 1. 2013 13:38
životnost 2.0 SDI
i přestože tu asi bude někdo kdo to bude rozporovat, musím reagovat na toto auto, 2 roky jsem jezdil s Caddym 2.0 SDI v celotýdenním zápřahu, kdy to auto se mnou za volantem jezdilo 6000 km týdně,, vyfasoval jsem ho s číslem 371 000 km na tachometru, vracel se 730 000 na tacháči, po víc jak roce co jsem to auto neviděl (změna práce) jsem měl možnost se s ním znovu svézt, nyní má 790 a nějaké drobné.... tolik k nájezdu motoru. Za celou dobu se nedělala žádná převodovka jak tu píše někdo přede mnou, ale dělala se repase na jednom vstřiku, to ale na nějakých 750 000. A světe div se, pořád ho po Liberci potkávám jezdit.... takže to sdi i přes ten mizerný výkon asi má svůj účel :-)
19. 1. 2013 13:37
Re: :-)
???
18. 1. 2013 06:08
Re: spolahlivost
Ano je mi jasne, ze pokazit sa da vsetko, ale aby sa odporucala prevodovka do 100000km?? Keby na jednom tak nic nepoviem, ale po prvom roku sme nemali na firme caddy bez repasovanej prevodovky. Tie sedadla... to bude cisto subjektivna vec, mna z nich neskutocne bolieval chrbat...
17. 1. 2013 23:10
spolahlivost
Spolahlivost je urcite dana aj sposobom pouzivania, aj ja poznam ludi co dokazu pokazit aj nakovu. Mam verziu LIFE 1.9 TDI 55kW 2007 bez casticoveho filtra. Zatial som nabehal 200 000 km, vsetko funguje na jednotku, Iba bezna udrzba. Spolahlivejsie auto som este nemal. Chyba vsak 6-ka a zopar kilowatov. So sedadlami som spokojny, V pohode znasam aj dlhe cesty nad 1 000 km. Raz dokonca som na sebe pozoroval, ze menej ma bolel krk po 1 200 km v Caddyne ako po tej istej trase v Passate. Asi to bude tym vyssim posedom a aj nohy su pod inym uhlom. Zadne sedadla maju vsak prilis strmy uhol operadla. Detom je to vsak jedno :-) .