Bentley v Ženevě 2010
Continental Supersports Convertible
Loňský autosalon v Ženevě byl místem světové premiéry kupé Continental Supersports, který je nejvýkonnějším a nejrychlejším vozem v historii značky Bentley. Letos se na stejném místě představuje jeho mladší příbuzný, který je navíc ještě nejrychlejším čtyřmístným kabrioletem na světě.
Bentley Continental Supersports Convertible převzal jméno od modelu Supersports z roku 1925, polozávodní verze Bentley 3-Litre s motorem naladěným na 85 koní. S nejvyšší rychlostí 100 mil (160 km/h) byl tento Bentley nejrychlejším produkčním autem své doby, takže řada Continental Supersports jeho odkazu v žádném případě ostudu nedělá.
Pod kapotou Continentalu Supersports Convertible je uložen šestilitrový W12 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, který poskytuje maximální výkon 463 kW při 6000 min-1 a točivý moment 800 Nm je dostupný od 2000 do 4500 min-1. Stejně jako kupé i Convertible může vedle benzinu spalovat i palivo E85 nebo jakýkoliv poměr obou.
S motorem spolupracuje převodovka Quickshift, která je odvozena od šestistupňového automatu ZF 6HP26 a byla navržena přímo pro Continental Supersports. Tato převodovka mění převod během 93 milisekund, což je polovina času standardní převodovky z Continental GTC. Navíc častěji podřazuje o více stupňů. Mezinápravový diferenciál TorSen má místo neutrálního poměru 50:50 sportovnější nastavení na 40:60. Maximální rychlost Continentalu Supersports Convertible je 325 km/h. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne za 4,2 s a z 0 na 200 km/h zrychlí za 9,5 s.
Podvozek je převzatý z Continental GTC Speed. Vpředu je snížen o 10 mm, vzadu o 15 mm, disponuje adaptivními tlumiči CDC a tužším zadním stabilizátorem. K zlepšení ovladatelnosti přispívají i tvrdší silentbloky a ostřejší nastavení posilovače řízení Servotronic. Na předním čtyřramenném zavěšení je použito více hliníku, což snižuje hmotnost o 4 kg i přesto je uložení přední nápravy je o 33 % tužší než u GTC Speed.
Kola 9,5Jx20 obouvají pneumatiky 275/35 ZR 20 Pirelli Ultra High Performance a díky odlišnému odsazení ráfků rozšiřují rozchod na přední nápravě o 25 a na zadní o 50 mm. Vpředu i vzadu se nacházejí karbon-keramické brzdy s průměrem 420, resp. 356 mm.
Konstruktéři britské automobilky se snažili i o výrazné snížení hmotnosti. V tiskové zprávě uvádějí, že se jim podařilo ve srovnání s Continentalem GTC Speed ušetřit celých 90 kg. Za touto úsporou hmotnosti stojí použití karbon-keramických brzdových kotoučů, které jsou o 20 kg lehčí, následují 20palcová kola, snižující hmotnost o 10 kg a největší snížení představuje použití lehkých předních sportovních sedadel z karbonu, které uspoří 45 kg.
Nově tvarované otvory v přídi dodávají turbodmychadlům a chladicímu systému o 10 % více vzduchu a otvory v kapotě odvádí horký vzduch od motoru. Tyto změny vedly i k přínosnému zvýšení přítlaku na přední nápravě. Stejně jako kupé i kabriolet Supersports má karoserii vzadu rozšířenou, aby ukryla zadní kola s rozšířeným rozchodem.
Interiér samozřejmě vyniká luxusem v podobě čalounění z kvalitní kůže a Alcantary. Bentley rozšířil i nabídku laků karoserie o šest nových odstínů a pro všechny kabriolety řady Continental bude k dispozici tmavě šedé lakování kapoty. Prodej modelu Continental Supersports Convertible se má rozběhnout v létě letošního roku a od modelového roku 2011 má být pro všechny modely řady Continental standardem možnost spalovat palivo E85.
Mulsanne
Místem světové premiéry Bentley Mulsanne se sice stala již loni v srpnu přehlídka automobilové elegance Concours D'Elegance v kalifornském Pebble Beach a evropská premiéra se odehrála na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, ale teprve v Ženevě automobilka odhalila bližší technické informace.
Bentley Mulsanne čerpá inspiraci z modelu Bentley 8-Litre vyráběného v letech 1930 až 1931 – to alespoň tvrdí oficiální tiskové informace. Inspirace je ale spíše symbolická, 8-Litre byl posledním modelem před převzetím automobilky konkurenčním Rolls-Roycem a byl považován za nejlepší automobil své doby. Žádný Bentley před ním ani později neměl větší motor. Cena převyšující i Rolls-Royce Phantom II způsobila, že se 8-Litre vyráběl jen dva roky a vzniklo pouze 100 kusů.
Označení Mulsanne není pro Bentley novinkou i zde můžeme nalézt zajímavou historickou paralelu. Nejdelší rovinka v závodu Le Mans, který Bentley pětkrát vyhrál, dala jméno sedanu vyráběnému v letech 1980 až 1992. Ten přišel na počátku osmdesátých let, v době, kdy značka stála na pokraji zániku, a začal novou éru historie Bentley, která přinesla postupné vymezení vůči sesterským Rolls-Roycům.
Mulsanne svým designem navazuje na odkaz velkých limuzín i kupé, které automobilka Bentley vyráběla za posledních šedesát let. Linie boků může někomu připomínat například kupé Brooklands postavené na základě modelu Arnage. Vysoký ponton, zaoblené prolisy, nízká okna a masivní pozvolna klesající zadní sloupek dodávají novému Bentley svalnaté sportovní tvary.
Rozměry limuzíny Bentley jsou impozantní – délka 5575 mm, šířka 1926 mm a výška 1521 mm. Nápravy jsou od sebe vzdáleny 3266 mm. Rozchod předních kol je 1605 mm a zadních 1651 mm. Standardně bude Mulsanne stát na 20palcových kolech s pneumatikami 265/45 ZR 20 a za příplatek budou k dispozici 21palcová kola obutá do pneumatik 265/40 ZR 21.
Interiér vozu je plný dřeva. Tolik zmiňovaný odkaz na klasický Bentley 8 Litre se odráží především v masivních dřevěných lištách pod okny. Společně s bohatým dřevěným dekorem palubní desky, dřevěnými díly na sloupcích a lištou za zadními sedadly vytvářejí souvislý pás dřeva obepínající kabinu ve výšce ramen. Luxusní interiér vyžaduje také přesnou a zdlouhavou montáž – podle představitelů automobilky celých 170 hodin ruční práce, polovinu doby nutné na sestavení celého vozu.
Součástí standardní výbavy je multimediální systém s 40 GB pevným diskem, satelitní navigací, audio/video, hands-free a Bluetooth. Ve středu palubní desky je ukryta 8palcová obrazovka a po celém interiéru je rozmístěno 14 reproduktorů. Za příplatek bude k dispozici audio systém s výkonem 2200 Wattů a 20 reproduktory.
K pohonu Mulsanne slouží kompletně přepracovaný přeplňovaný osmiválec o objemu 6,75 litru. Zdvihový objem je skutečně 6750 cm3, blok motoru i hlavy válců jsou z hliníkové slitiny. Odlehčeny byly taky písty, ojnice a kovaná kliková hřídel. Velká pozornost byla věnována snižování vnitřních ztrát. Aby vyhověl přísným emisním limitům a požadavkům na nízkou spotřebu, je nově vybaven variabilním časováním ventilů a odpojováním válců. Při jízdě mimo zátěž tak motor ve skutečnosti jede jen na čtyři válce z osmi. Odlehčeny byly všechny pohyblivé části v motoru. Odpovědí na moderní požadavky je i použití osmistupňové automatické převodovky ZF
Motor je přeplňován turbodmychadly, což mu pomáhá k mamutímu točivému momentu 1020 Nm již od 1750 min-1. Nejvyšší výkon 377 kW (512 kW) je dosahován už ve 4200 min-1. Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou zvládá motor urychlit Mulsanne z 0 na 100 km/h za 5,3 s a s charakteristickým osmiválcovým bubláním dokáže ručku tachometru poslat až k rysce s 296 km/h. Kombinovaná spotřeba ultraluxusní limuzíny činí 16,9 l/100 km.
Zcela nový podvozek má vpředu lichoběžníkovou nápravu, vzadu víceprvkové řešení, adaptivní podvozek (tlumiče, vzduchové odpružení) nabízí tři standardní režimy nastavení: Bentley, Sport a Comfort. Čtvrtý mód umožňuje individuální nastavení jednotlivých komponent skrz palubní informační systém.
První vozy budou dodány v létě 2010, základní cena bude 220 tisíc liber, tedy zhruba 6,5 milionu Kč.