Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Benzín vs. nafta v poslední třetině letošního roku: 2:1

Ondřej Láník
Diskuze (33)
V létě jsme se poprvé začetli do statistik prodejů aut v ČR rozdělených podle paliv. Nyní jsme připravili podrobnou analýzu prodejů aut dle paliva, které používají. Data za 10 měsíců řeknou spolehlivěji, kdo je silný a kdo je outsider mezi diesely.

V létě jsme se poprvé začetli do statistik prodejů automobilů v České republice rozdělených podle paliv. Nyní jsme připravili podrobnou analýzu prodejů aut dle paliva, které používají. Data za 10 měsíců letošního roku řeknou spolehlivěji, kdo je silný v kategorii vznětových vozů a kdo je (zatím) outsider.

V červenci jsme analyzovali pouze data za jeden měsíc, navíc v období kdy se struktura prodaných aut může díky okurkové sezoně odchýlit od normálu. Nyní jsou k dispozici podrobná data za 10 měsíců roku a tak jsme se zahloubali do čísel SDA (www.sda-cia.cz), abychom zjistili, která ze značek je nyní silná ve vznětových motorech na našem trhu, jaké jsou podíly v jednotlivých třídách a které modely vedou.

Posledních několik měsíců si trh rozděluje nové osobní automobily pravidelně v poměru 2:1 ve prospěch benzínových motorů. Za 10 měsíců letošního roku se prodalo 85.796 (tj.68,09%) aut se zážehovým motorem a 40.211 (tj.31,91%) aut se vznětovým motorem. Všechny dále uváděné hodnoty budou za období leden-říjen 2003.

První zajímavá tabulka ukazuje dvě první desítky automobilek na českém trhu (všechna prodaná auta a pouze diesely). Škodovka a také dalších 5 značek jsou v různém pořadí přítomny v obou žebříčcích na čelních pozicích. Kdybychom srovnávali země původu dieselových značek, jde o typickou německo-francouzskou bitvu. Do evropské šarvátky v první dieselové desítce zasahuje pouze japonská Mazda se 777 vozy. Absolutně vede Škoda (prodala 18132 vozů s dieselem). Druhé místo zaujali dva velcí vznětoví konkurenti Peugeot a Volkswagen, každý z nich je velmi blízko 50% podílu dieselu na celkovém prodeji značky. Vysoký podíl dieselů na prodeji luxusních značek způsobil, že do dieselové top 10 se dostalo Audi (68 % dieselů) a Mercedes (70%).





Top 10 (nafta+benzín)
Top 10 (nafta)

Ks Ks podíl dieselů
na prodeji značky
1. Škoda 60573 1. Škoda 18132 29,93%
2. Peugeot 7341 2. Peugeot 3423 46,63%
3. Renault 7286 3. Volkswagen 3037 48,17%
4. Volkswagen6305 4. Renault 2790 38,29%
5. Opel 5544 5. Ford 2419 44,32%
6. Ford 5458 6. Opel 1347 24,30%
7. Hyundai 4210 7. Citroën 1174 29,77%
8. Citroën 3943 8. Audi 1115 68,70% (!)
9. Toyota 3438 9. Mercedes-Benz1024 70,38% (!)
10. Fiat 2629 10.Mazda 777 38,20%

Nyní stručně projdeme dílčí „třídní“ souboje dieselů a benzínových motorů.

Náročnější konstrukce a s tím spojená vyšší cena vznětových motorů způsobuje nižší podíl dieselů mezi levnými vozy. Extrémem je třída mini. Zde se prodalo celkem 2833 vozů, ale naftu používá jen 28 z nich. Konkrétně 21 Smartů a 7 Opelů Agila. Diesel v této třídě vskutku není běžnou hnací jednotkou, podíl se může zvýšit s příchodem dieselu 1.3 16 V Multijet do Fiatu Panda. Celkový podíl dieselů ve třídě mini zatím nepřesáhl 1 %.

Kategorie dieselových malých vozů je přirozeně opět v režii Fabie. Do této desítky se nedostal ani jeden mimoevropský výrobce. Tuto třídu obsadila za Fabií francouzská legie modelů 206, Thalia, Clio a C3. Německé malé automobily hrají druhé housle, nejen v umístění, ale i absolutními prodejními čísly. Zde hraje cena rozhodující roli.


Malé vozy Ks podíl dieselů
na prodeji modelu
1. Škoda FABIA 4004 9,41%
2. Peugeot 206 1281 35,66%
3. Renault THALIA 536 24,19%
4. Renault CLIO 504 44,48%
5. Citroën C3 380 22,92%
6. Ford FIESTA 245 20,21%
7. Opel CORSA 181 17,01%
8. Seat CORDOBA 170 20,38%
9. Volkswagen POLO 111 7,00%
10.Ford FUSION 89 25,14%



Podíl dieselů ve třídě celkem 11,8 %


Francouzský Peugeot vládne s přehledem a odstupem nižší střední třídě. Seatů Toledo se celkově u nás příliš neprodává, ale když už jej někdo koupil, volil zpravidla vznětový motor z dílny VW. Do této třídy se již dostalo více zemí – a první východoasijský bojovník – Hyundai Accent.


Nižší střední třída Ks podíl dieselů
na prodeji modelu
1. Peugeot 307 1443 51,08%
2. Ford FOCUS 731 34,98%
3. Opel ASTRA 513 27,71%
4. Renault MEGANE 491 30,44%
5. Volkswagen GOLF 435 27,44%
6. Seat TOLEDO 275 87,86% (!)
7. Hyundai ACCENT 211 30,80%
8. Fiat STILO 179 23,68%
9. Hyundai ELANTRA 112 34,25%
10.Volkswagen Bora 87 30,42%



Podíl dieselů ve třídě celkem 29,8 %


A máme tu první „dieselovou“ třídu. Jinak se běžně nazývá střední, ale letmý pohled na vysoký podíl dieselů v níže uvedené tabulce dovoluje třídu alespoň dočasně přejmenovat-převaha nafty je totiž jednoznačná. Bez dieselu se dnes ve střední třídě nový model jen obtížně prodává a na trhu je jen několik modelů, které diesel v této třídě nenabízejí. Jsou to Daewoo Evanda, Daewoo Leganza, Daewoo Nubira, Honda Accord (velmi dobrý diesel je na cestě), Hyundai Sonata, Kia Magentis, Mitsubishi Galant a Subaru Legacy. A co mají společného? Jsou všechny původem z východní Asie a dieselový handicap jim způsobuje značné prodejní ztráty.


Střední třída Ks podíl dieselů
na prodeji modelu
1. Škoda OCTAVIA 11469 76,53%
2. Volkswagen PASSAT1851 85,46%
3. Ford MONDEO 1114 75,73%
4. Mazda 6 612 48,19%
5. Audi A4 460 85,66%
6. Renault LAGUNA 408 69,74%
7. Opel VECTRA 278 45,20%
8. Peugeot 406 264 90,72%
9. BMW 3 245 65,33%
10.Citroën C5 198 50,00%



Podíl dieselů ve třídě celkem 70,2 % (!)


Vyšší střední třída je také pod vlivem prodejů domácí značky a podíl dieselů je mj.díky Škodovce, která v této třídě převládá, nejvyšší ze všech tříd. Celých 81,8 %. Také další a mnohem dražší vozy ve třídě, mají vysoký podíl vznětových motorů. Vzhledem k pořizovací ceně Mercedesů E, Audi Allroad a A6, zde již finanční úspora hraje mnohem menší roli. Nízká spotřeba přirozeně láká, ale mnoho řidičů vyhledává charakteristický průběh a velikost točivého momentu turbodieselů.


Vyšší střední třída Ks podíl dieselů
na prodeji modelu
1. Škoda SUPERB 2659 87,61%
2. Mercedes-Benz E 470 84,99%
3. Audi ALLROAD Q. 304 89,15%
4. Audi A6 239 77,85%
5. BMW 5 129 66,15%



Podíl dieselů ve třídě celkem 81,8 % (!)


V luxusní třídě si již mnoho řidičů-manažerů potrpí na nejvybranější chování motoru a spotřeba jde také stranou. Dříve zde byl diesel vetřelcem nabízeným z úsporných důvodů a jeho původ byl většinou v automobilech vyšší střední třídy. Jenže na dieselech luxusních vozů je dnes již co obdivovat. Dobrým příkladem je unikátní motor Phaetonu 5.0 V10 o výkonu 230 kW. Z říše snů je hodnota jeho točivého momentu 750 Nm !

Podíl luxusních dieselů je necelých 30 %. Nejprodávanější je Mercedes S (37 ks, 41%), BMW 7 (34 ks, 57%), Audi A8 (24 ks, 15%) a Volkswagen Phaeton (2 ks, 18%).

Společná kategorie kabrioletů a sportovních vozů by teoreticky měla mít 100% zážehových motorů. Věřte nebo ne, letos se u nás prodalo 49 vznětových Mercedesů CLK (podíl dieselů 45%), 27 vznětových kupé a kabrio BMW 3 (podíl 47%) a 5 ks Audi A4 CABRIOLET (podíl 20 % na jeho celkovém prodeji).

Podíl dieselů ve společné kategorii všech off-roadů je lehce nadpoloviční. Když přehlédneme první Toyotu RAV4, jde o vesměs větší off-roady. Japonská SUV a menší automobily 4x4 jsou často dodávány pouze se zážehovými motory (Honda CR-V, HR-V, Subaru Forester, Lexus RX300, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi Pajero Pinin, Suzuki Jimny), což nakonec celkové rozdělení vyrovná.


Terénní vozy Ks podíl dieselů
na prodeji modelu
1. Toyota RAV4 237 53,38%
2. Kia SORENTO 203 82,19%
3. Hyundai SANTAFE 138 72,63%
4. Nissan X-TRAIL 102 75,00%
5. Mercedes-Benz ML 97 85,09%
6. BMW X 5 93 76,86%
7. Jeep G. CHEROKEE 88 95,65%
8. Toyota L. CRUISER 85 91,40%
9. Mitsubishi PAJERO 72 90,00%
10. Land R. FREELANDER69 92,00%
11. Nissan PATROL 69 100,00%
12. Volvo XC90 66 55,93%



Podíl dieselů ve třídě celkem 51,3 %

Kdy se podle vás zastaví rostoucí trend zájmu o diesely ? Bude to ve chvíli, kdy se vyrovná cena obou paliv ?

Ondřej Láník
Diskuze (33)