Benzín vs. nafta v poslední třetině letošního roku: 2:1

Benzín vs. nafta v poslední třetině letošního roku: 2:1

 

V létě jsme se poprvé začetli do statistik prodejů aut v ČR rozdělených podle paliv. Nyní jsme připravili podrobnou analýzu prodejů aut dle paliva, které používají. Data za 10 měsíců řeknou spolehlivěji, kdo je silný a kdo je outsider mezi diesely.

V létě jsme se poprvé začetli do statistik prodejů automobilů v České republice rozdělených podle paliv. Nyní jsme připravili podrobnou analýzu prodejů aut dle paliva, které používají. Data za 10 měsíců letošního roku řeknou spolehlivěji, kdo je silný v kategorii vznětových vozů a kdo je (zatím) outsider.

V červenci jsme analyzovali pouze data za jeden měsíc, navíc v období kdy se struktura prodaných aut může díky okurkové sezoně odchýlit od normálu. Nyní jsou k dispozici podrobná data za 10 měsíců roku a tak jsme se zahloubali do čísel SDA (www.sda-cia.cz), abychom zjistili, která ze značek je nyní silná ve vznětových motorech na našem trhu, jaké jsou podíly v jednotlivých třídách a které modely vedou.

Posledních několik měsíců si trh rozděluje nové osobní automobily pravidelně v poměru 2:1 ve prospěch benzínových motorů. Za 10 měsíců letošního roku se prodalo 85.796 (tj.68,09%) aut se zážehovým motorem a 40.211 (tj.31,91%) aut se vznětovým motorem. Všechny dále uváděné hodnoty budou za období leden-říjen 2003.

První zajímavá tabulka ukazuje dvě první desítky automobilek na českém trhu (všechna prodaná auta a pouze diesely). Škodovka a také dalších 5 značek jsou v různém pořadí přítomny v obou žebříčcích na čelních pozicích. Kdybychom srovnávali země původu dieselových značek, jde o typickou německo-francouzskou bitvu. Do evropské šarvátky v první dieselové desítce zasahuje pouze japonská Mazda se 777 vozy. Absolutně vede Škoda (prodala 18132 vozů s dieselem). Druhé místo zaujali dva velcí vznětoví konkurenti Peugeot a Volkswagen, každý z nich je velmi blízko 50% podílu dieselu na celkovém prodeji značky. Vysoký podíl dieselů na prodeji luxusních značek způsobil, že do dieselové top 10 se dostalo Audi (68 % dieselů) a Mercedes (70%).


Top 10 (nafta+benzín)       Top 10 (nafta)
       
                Ks                          Ks  podíl dieselů 
                                                na prodeji značky           
1.  Škoda    60573        1. Škoda       18132  29,93%
2.  Peugeot   7341        2. Peugeot      3423  46,63%
3.  Renault   7286        3. Volkswagen   3037  48,17%
4.  Volkswagen6305        4. Renault      2790  38,29%
5.  Opel      5544        5. Ford         2419  44,32%
6.  Ford      5458        6. Opel         1347  24,30%
7.  Hyundai   4210        7. Citroën      1174  29,77%
8.  Citroën   3943        8. Audi         1115  68,70% (!)
9.  Toyota    3438        9. Mercedes-Benz1024  70,38% (!)
10. Fiat      2629        10.Mazda         777  38,20%

Nyní stručně projdeme dílčí „třídní“ souboje dieselů a benzínových motorů.

Náročnější konstrukce a s tím spojená vyšší cena vznětových motorů způsobuje nižší podíl dieselů mezi levnými vozy. Extrémem je třída mini. Zde se prodalo celkem 2833 vozů, ale naftu používá jen 28 z nich. Konkrétně 21 Smartů a 7 Opelů Agila. Diesel v této třídě vskutku není běžnou hnací jednotkou, podíl se může zvýšit s příchodem dieselu 1.3 16 V Multijet do Fiatu Panda. Celkový podíl dieselů ve třídě mini zatím nepřesáhl 1 %.

Kategorie dieselových malých vozů je přirozeně opět v režii Fabie. Do této desítky se nedostal ani jeden mimoevropský výrobce. Tuto třídu obsadila za Fabií francouzská legie modelů 206, Thalia, Clio a C3. Německé malé automobily hrají druhé housle, nejen v umístění, ale i absolutními prodejními čísly. Zde hraje cena rozhodující roli.

Malé vozy             Ks  podíl dieselů 
                          na prodeji modelu    
1. Škoda FABIA      4004       9,41%
2. Peugeot 206      1281      35,66%
3. Renault THALIA    536      24,19%
4. Renault CLIO      504      44,48%
5. Citroën C3        380      22,92%
6. Ford FIESTA       245      20,21%
7. Opel CORSA        181      17,01%
8. Seat CORDOBA      170      20,38%
9. Volkswagen POLO   111       7,00%
10.Ford FUSION        89      25,14% 

Podíl dieselů ve třídě celkem 11,8 %

Francouzský Peugeot vládne s přehledem a odstupem nižší střední třídě. Seatů Toledo se celkově u nás příliš neprodává, ale když už jej někdo koupil, volil zpravidla vznětový motor z dílny VW. Do této třídy se již dostalo více zemí – a první východoasijský bojovník – Hyundai Accent.

Nižší střední třída   Ks  podíl dieselů 
                          na prodeji modelu    
1. Peugeot 307      1443      51,08%
2. Ford FOCUS        731      34,98%
3. Opel ASTRA        513      27,71%
4. Renault MEGANE    491      30,44%
5. Volkswagen GOLF   435      27,44%
6. Seat TOLEDO       275      87,86% (!)
7. Hyundai ACCENT    211      30,80%
8. Fiat STILO        179      23,68%
9. Hyundai ELANTRA   112      34,25%
10.Volkswagen Bora    87      30,42%

Podíl dieselů ve třídě celkem 29,8 %

A máme tu první „dieselovou“ třídu. Jinak se běžně nazývá střední, ale letmý pohled na vysoký podíl dieselů v níže uvedené tabulce dovoluje třídu alespoň dočasně přejmenovat-převaha nafty je totiž jednoznačná. Bez dieselu se dnes ve střední třídě nový model jen obtížně prodává a na trhu je jen několik modelů, které diesel v této třídě nenabízejí. Jsou to Daewoo Evanda, Daewoo Leganza, Daewoo Nubira, Honda Accord (velmi dobrý diesel je na cestě), Hyundai Sonata, Kia Magentis, Mitsubishi Galant a Subaru Legacy. A co mají společného? Jsou všechny původem z východní Asie a dieselový handicap jim způsobuje značné prodejní ztráty.

Střední třída         Ks  podíl dieselů 
                          na prodeji modelu    
1. Škoda OCTAVIA   11469      76,53%
2. Volkswagen PASSAT1851      85,46%
3. Ford MONDEO      1114      75,73%
4. Mazda 6           612      48,19%
5. Audi A4           460      85,66%
6. Renault LAGUNA    408      69,74%
7. Opel VECTRA       278      45,20%
8. Peugeot 406       264      90,72%
9. BMW 3             245      65,33%
10.Citroën C5        198      50,00%

Podíl dieselů ve třídě celkem 70,2 % (!)

Vyšší střední třída je také pod vlivem prodejů domácí značky a podíl dieselů je mj.díky Škodovce, která v této třídě převládá, nejvyšší ze všech tříd. Celých 81,8 %. Také další a mnohem dražší vozy ve třídě, mají vysoký podíl vznětových motorů. Vzhledem k pořizovací ceně Mercedesů E, Audi Allroad a A6, zde již finanční úspora hraje mnohem menší roli. Nízká spotřeba přirozeně láká, ale mnoho řidičů vyhledává charakteristický průběh a velikost točivého momentu turbodieselů.

Vyšší střední třída   Ks  podíl dieselů 
                          na prodeji modelu    
1.  Škoda SUPERB    2659      87,61%
2.  Mercedes-Benz E  470      84,99%
3.  Audi ALLROAD Q.  304      89,15%
4.  Audi A6          239      77,85%
5.  BMW 5            129      66,15%

Podíl dieselů ve třídě celkem 81,8 % (!)

V luxusní třídě si již mnoho řidičů-manažerů potrpí na nejvybranější chování motoru a spotřeba jde také stranou. Dříve zde byl diesel vetřelcem nabízeným z úsporných důvodů a jeho původ byl většinou v automobilech vyšší střední třídy. Jenže na dieselech luxusních vozů je dnes již co obdivovat. Dobrým příkladem je unikátní motor Phaetonu 5.0 V10 o výkonu 230 kW. Z říše snů je hodnota jeho točivého momentu 750 Nm ! Podíl luxusních dieselů je necelých 30 %. Nejprodávanější je Mercedes S (37 ks, 41%), BMW 7 (34 ks, 57%), Audi A8 (24 ks, 15%) a Volkswagen Phaeton (2 ks, 18%).

Společná kategorie kabrioletů a sportovních vozů by teoreticky měla mít 100% zážehových motorů. Věřte nebo ne, letos se u nás prodalo 49 vznětových Mercedesů CLK (podíl dieselů 45%), 27 vznětových kupé a kabrio BMW 3 (podíl 47%) a 5 ks Audi A4 CABRIOLET (podíl 20 % na jeho celkovém prodeji).

Podíl dieselů ve společné kategorii všech off-roadů je lehce nadpoloviční. Když přehlédneme první Toyotu RAV4, jde o vesměs větší off-roady. Japonská SUV a menší automobily 4x4 jsou často dodávány pouze se zážehovými motory (Honda CR-V, HR-V, Subaru Forester, Lexus RX300, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi Pajero Pinin, Suzuki Jimny), což nakonec celkové rozdělení vyrovná.

Terénní vozy          Ks  podíl dieselů 
                          na prodeji modelu    
1.  Toyota RAV4      237     53,38%
2.  Kia SORENTO      203     82,19%
3.  Hyundai SANTAFE  138     72,63%
4.  Nissan X-TRAIL   102     75,00%
5.  Mercedes-Benz ML  97     85,09%
6.  BMW X 5           93     76,86%
7.  Jeep G. CHEROKEE  88     95,65%
8.  Toyota L. CRUISER 85     91,40%
9.  Mitsubishi PAJERO 72     90,00%
10. Land R. FREELANDER69     92,00%
11. Nissan PATROL     69    100,00%
12. Volvo XC90        66     55,93%

Podíl dieselů ve třídě celkem 51,3 %

Kdy se podle vás zastaví rostoucí trend zájmu o diesely ? Bude to ve chvíli, kdy se vyrovná cena obou paliv ?

Spolupracujeme s TipCars.com
Miliardový obchod na Smíchově. Skanska prodala vozovnu předělanou na kanceláře Miliardový obchod na Smíchově. Skanska prodala vozovnu předělanou na kanceláře

Developerské společnosti Skanska Property se krátce po…

Německo vyzrálo na protiústavní strany. Místo zákazu je odstřihne od peněz Německo vyzrálo na protiústavní strany. Místo zákazu je odstřihne od peněz

Německé politické strany, jejichž cíle jsou v rozporu s…

České poště má desetiletá smlouva s ČSOB vynést miliardy České poště má desetiletá smlouva s ČSOB vynést miliardy

Na České poště finišují přípravy k podpisu desetileté…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Pro nový malý sporťák se vyplatí zajet do Německa. Ušetříte až 177 tisíc Pro nový malý sporťák se vyplatí zajet do Německa. Ušetříte až 177 tisíc

Na velkém německém trhu jsou kompaktní sportovní vozy…

Prodeje vznětových motorizací v Evropě výrazně klesají. Lidé se bojí zákazů Prodeje vznětových motorizací v Evropě výrazně klesají. Lidé se bojí zákazů

Prodeje automobilů s dieselovými motory v Evropě začaly…

 






 
Tesla Model S urazila 900 km na jedno nabití! Skvělý dojezd má ale háček…

Tesla Model S urazila 900 km na jedno nabití! Skvělý dojezd má ale háček…

Dnes 17:54

Při pokusu v Belgii se podařilo zaznamenat skutečně úctyhodný dojezd elektromobilu. Na ujetou vzdálenost však měla značný vliv hodně nízká rychlost.




Blesk.cz

Oáza na poušti: Ever Oasis kombinuje akční RPG s budovatelskou strategií

Oáza na poušti: Ever Oasis kombinuje akční RPG s…

Jen málokteré místo je tak nehostinné jako poušť. Vybudovat v něm oázu se zdá jako nadlidský úkol. V nové…

33 tipů na víkend: Václav IV. na stříbření, letecké dny i metání kaše

33 tipů na víkend: Václav IV. na stříbření, letecké…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Superpohár je tady! Slovan by u nás vlezl do TOP 5, tvrdí zlínský kouč Páník

Superpohár je tady! Slovan by u nás vlezl do TOP 5,…

Domácí MOL Cup se svým týmem v květnu ovládl. A co Superpohár se slovenským gigantem Slovanem Bratislava? O to…

Barošův návrat do Baníku? Majitel si dal panáka, agent měl modrou kravatu

Barošův návrat do Baníku? Majitel si dal panáka,…

Je to další manažerský úspěch, jehož Václav Brabec od chvíle, kdy se stal majitelem klubu, dosáhl. Přivedl zpět…

 

Reflex.cz

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na smutečním obřadu promluvila Angela Merkelová

Vdova po Helmutu Kohlovi si nepřála, aby na…

Jen o kousek unikla velké mezinárodní ostudě Angela Merkelová, která byla kdysi označována za oblíbenkyni…

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD: Zoufalé strany mají zoufalé programy

Ekonom Vladimír Pikora o předvolebních plánech ČSSD:…

Je mi smutno, je mi úzko. Četl jsem program ČSSD. Vážně si politici myslí, že mohou lidem do očí tak lhát a…