Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bertone Alfa Romeo Pandion v Ženevě 2010

Aleš Dragoun
Bertone se vrací po dvou letech do Ženevy. Tentokrát známé návrhářské studio přichystalo dárek Alfě Romeo k jejím stoletým narozeninám – koncept Pandion.

Pandion je prvním vozem, který vznikl u firmy Bertone pod vedením šéfstylisty Mika Robinsona. Jeho název je odvozen od orlovce říčního (latinsky pandion haliaetus), dravého ptáka, který žije v lesích v okolí větších vodních ploch. Návrháři se nechali inspirovat hlavně jeho křídly a tvarem hlavy.

Kupé nelze dramatický design rozhodně upřít. Největší zvláštností na voze je otevírání dveří, tedy pokud je tak lze vůbec nazvat. Pohybuje se totiž celý bok vozu, vyklápí se směrem vzhůru a vzad v úhlu 90°. Pokud jsou dveře zcela otevřeny, sahají do výšky 3,6 m.

Přední partie konceptu korespondují se současným designem sériových vozů Alfy Romeo včetně žebrování svislé masky chladiče, zaujme rovněž boční prosklení, které sahá k oběma blatníkům. Zadní část připomíná písmeno V. Koncovky výfuků jsou umístěny pod nárazníkem v jakýchsi bílých štítech.

Dvojice dospělých pasažérů sedí co nejvíce vzadu na karbonových sedadlech, která jsou ten 30 mm tenká. K dispozici jsou také další dvě místa, ale ta jsou opravdu jen nouzová, koncept má tedy uspořádání 2+2. Interiéru vévodí poněkud extravagantní tyrkysová barva. Panoramatická střecha plynule navazuje na čelní sklo.

Přístroje jsou v klasických tubusech, uvnitř najdeme celkem čtyři obrazovky z tekutých krystalů. Tři malé poskytují posádce údaje o tom, co se děje za vozem a jsou přímo napojeny na dvojici vnějších kamer, které nahradily konvenční zpětná zrcátka. Největší devítipalcový je ve střední části palubní desky. Zobrazuje informace ze satelitní navigace, klimatizace, nebo audio systému a může jej ovládat jak řidič, tak spolujezdec.

Pohonnou jednotkou je osmiválec 4,7 l s výkonem 331 kW (450 k). Nemusíme pátrat dlouho, abychom zjistili, který model Alfy Romeo byl dárcem orgánů – je jím 8C Competizione. Poháněna jsou tedy zadní kola, podvozek ovšem disponuje delším rozvorem 2850 mm. Automobil je 4620 mm dlouhý, 1971 mm široký a pouhých 1230 mm vysoký.

Původně karosárna Bertone se individuálním stavbám na základě automobilů Alfa Romeo věnuje dlouhá léta. První v řadě byla zakázková sedmimístná limuzína na podvozku 6C 2300 z roku 1933. Předposledním z více než dvacítky koncepčních i produkčních modelů byl v roce 2004 kabriolet Alfa GT, který se bohužel do sériové výroby nedostal.


Aleš Dragoun