Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Bertone je velmi blízko bankrotu

Proslulá italská karosárna Bertone je na pokraji bankrotu. Pravděpodobně jen zázrak může zamezit vyhlášení konkurzního řízení, k němuž by mělo dojít 18. prosince.
Zpět na článek
16. 12. 2007 11:07
neregistrovaný "Jyrki"
16. 12. 2007 11:36
neregistrovaný "nextrom"
16. 12. 2007 12:08
neregistrovaný "wa wa wa"
16. 12. 2007 11:50
anonym
16. 12. 2007 13:10
16. 12. 2007 13:46
neregistrovaný "Gilgit"
16. 12. 2007 14:35
16. 12. 2007 19:27
neregistrovaný "wector"
17. 12. 2007 09:02
neregistrovaný "pandan"
17. 12. 2007 12:47
neregistrovaný "pandan"
17. 12. 2007 15:17
neregistrovaný "pandan"
18. 12. 2007 09:05
neregistrovaný "pandan"
18. 12. 2007 11:24
neregistrovaný "pandan"
17. 12. 2007 09:25
neregistrovaný "pandan"
16. 12. 2007 15:48
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
16. 12. 2007 18:18
neregistrovaný "ela"
17. 12. 2007 08:51
neregistrovaný "FX"
17. 12. 2007 21:24
neregistrovaný "ela"
17. 12. 2007 13:21
neregistrovaný "yaroukh"
17. 12. 2007 21:16
neregistrovaný "ela"
17. 12. 2007 23:22
neregistrovaný "yaroukh"
16. 12. 2007 21:47
neregistrovaný "mozgog@post.c"
16. 12. 2007 22:15
neregistrovaný "nextrom"
17. 12. 2007 00:17
neregistrovaný "yaroukh"
17. 12. 2007 07:00
neregistrovaný "MrLotus"
17. 12. 2007 09:41
neregistrovaný "A2"
17. 12. 2007 10:03
neregistrovaný "briza_kteremu_ten_ididotsky_syst"
17. 12. 2007 10:36
neregistrovaný "A2"
17. 12. 2007 23:23
neregistrovaný "yaroukh"
18. 12. 2007 06:57
neregistrovaný "MrLotus"
19. 12. 2007 12:59
anonym
18. 12. 2007 01:11
neregistrovaný "nextrom"
19. 12. 2007 13:05
anonym
16. 12. 2007 23:35
neregistrovaný "Seremeduv"
18. 12. 2007 01:19
neregistrovaný "nextrom"
19. 12. 2007 10:19
neregistrovaný "BeranK"
neregistrovaný "Jyrki"
16. 12. 2007 11:07
A do haje
Tak to je rana, byt Bertone alespon pro me neznamena tolik jako treba Pinninfarina nebo ItalDesign, porad jde o velmi vyznamnou a uspesnou karosarnu. Bylo by mi lito kdyby Bertone skoncil, copak mu nikdo nemuze dat praci???
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "nextrom"
16. 12. 2007 11:36
Re: A do haje
Urcite by se pro nej prace nasla, ale stejne jako v malem to funguje i ve velkem. Totiz my, jako mali spotrebitele, si muzeme ubehat nohy (nebo ujezdit kola ;-)), jen kdyz najdeme housky o dva jedniky levnejsi v supermarketu vzdalenem treba deset km dal. Pak vezmeme do ruky pocitadlo a pocitame kolik na houskach usetrime za den, za tyden, za mesic, za rok, atd.. Vysledek nas potesi nesmirne na dusi a tak musi jit Bertone zakonite bankrot, protoze vyrabi housky o dva jedniky draz nez jeho soused, ktery si poridil jeste k tomu modernejsi michacku na testo kterou muze obsluhovat i ten nejvetsi mamlas...

Pak je jeste otazkou, kde dela Bertone jine chyby. Ma napr. v programu housky z biologicky nezavadneho zrna, nebo je schopen vyrobit chleb s pridavkem slunecnicovych seminek ??
Zakaznik je dnes narocny a ma velke moznosti vyberu. Nesmi se zaspat moderni metoda prodeje, jako je napr. i podbizeni cen konkurence i za cenu mensiho vydelku. Housky dnes muze vyrabet kdekdo a tak je rozhodujici hlavne mnozstvi a rychlost. Z toho rezultuje nizka cena, tedy cena nasich levnych housek...

...opravdu zapeklita situace ;-\
neregistrovaný "wa wa wa"
16. 12. 2007 12:08
Re: A do haje
Dobre napisane :yes: . Zial velmi smutne pre bertone. :'-(
anonym
16. 12. 2007 11:50
Klokan
NÉÉÉÉ!!! :-(
Rozbalit vlákno
0
16. 12. 2007 13:10
BERTONE TONE
No, tak s tímhle nepomuže ani Jarda s Bertoňákem. Na druhou stranu, tohle neznamená automatický zánik designového studia... řešení se najde právě v rámci toho hrozícího konkursního řízení. Jak to dopadne majetkově není až tak pro nás, konzumenty rozhodné.

Problém lze jistě spatřovat v tom, že tradiční evropské automobilky usilují spíše o "své" designéry, čímž zajišťují své produkci náležitou originalitu. Samotná Itálie neuživí větší počet designových studií a tak holt nezbývá, než aby nastoupilo nějaké procesněprávní majetkové řešení. Tak až dnes kolem tebe pojede Škoda Favorit.... salutuj. Bertone si to zaslouží.
Rozbalit vlákno
14
neregistrovaný "Gilgit"
16. 12. 2007 13:46
Re: BERTONE TONE
Hlavní problém není v cinnosti designového studia, ale ve výrobní cásti. Bertone je jeden z nezávislých výrobcu, mezi které patrí také Heuliez,Karmann, Magna Steyr, Pininfarina a Valmet. Bertone proste momentálne nemá zádný výrobní program, a také u firmy Karmann má výroba kompletních automobilu na kahánku.
16. 12. 2007 14:35
Re: BERTONE TONE
Aha. No, tak ten konkurs možná bude superozdravný a ten designový potenciál nakonec zůstane zachován. Ten je nejdůležitější.
neregistrovaný "wector"
16. 12. 2007 19:27
Re: BERTONE TONE
Jenže bez příjmů z výroby se budou muset designové zakázky zdražit.
neregistrovaný "pandan"
17. 12. 2007 09:02
Re: BERTONE TONE
Nebude to naopak? Bez krytí ztrát výroby mohou designové zakázky zlevnit.
17. 12. 2007 11:06
Re: BERTONE TONE
Teraz je to naopak, lebo výroba nemá prácu. Ale na dizajne nezbohatneš. Pridružená výroba čohokoľvek, najlepšie, pravdaže áut, alebo ich častí, je nutná. Podobne nástrojáreň bude vykazovať skôr straty, ak nemá pridruženú patričene veľkú sériovú výrobu. A tak je to so všetkými špeciálnymi činnosťami. Náklady sú tak vysoké, že málokto je potom ochotný kupovať. Automobilkám sa viac vyplatí budovať vlastné dizajnérske centrá ako platiť externú firmu, hoci slávnu.
neregistrovaný "pandan"
17. 12. 2007 12:47
Re: BERTONE TONE
Dovolím si nesouhlasit. To, co píšeš, snad platí pro automobilový průmysl. Když se to tak vezme, největší automobilové firmy jsou dnes tvořeny především velkými vývojovými centry, obchodní divizí, a stále menší divizí výrobní (ta už ani není dnes nutná). Potom nějaký malý Bertone má malé šance. Ale designérských firem je jako sra.ek a zdaleka ne všechny mají i vlastní výrobu. Jen nemohou počítat s tím, že budou brát jen zakázky na auta. A s tou nástrojárnou už to vůbec nechápu. Přece si každá dřevařská pila nevybuduje vlastní nástrojárnu. Nechme úvahy o tom, co se vyplatí a co ne, firemním ekonomům.
17. 12. 2007 14:35
Re: BERTONE TONE
Máš to v hlave pomotané. Manažér bez robotníka chcípne. Predpokladám, že robíš niečo podobné. Typické alibistické zmýšľanie novej generácie manažérov a obchodníkov. Skús to ešte raz premyslieť.

Každá pila si nevybuduje svoju nástrojáreň. Nástroje kúpi alebo si bude dávať brúsiť v píle,alebo podniku, kde nástrojáreň majú.Ale každá nástrojáreň sa bude snažiť prosperovať, a keď to nepôjde, bude hľadať profit aj v tom, čo je jej najbližšie. A každý podnik, ktorý nástrojáreň dokáže utiahnuť, a zistí, že je to výhodnejšie ako kupovať zvonka, tak si ju vytvorí. Je to logické nie? Ibaže by dva a dva neboli štyri...

Dizajnérskych a vývojových firiem je ozaj dosť, ale tie, ktoré nedrží v rukách nejaký väčší kapitál, zrátaš možno na prstoch jednej ruky...
neregistrovaný "pandan"
17. 12. 2007 15:17
Re: BERTONE TONE
Tak nevím, jestli předpokládáš, že jsem manažer, dělník nebo právě chcípám. Nic z toho, ani obchodník nejsem.
Ty jsi zase zůstal myšlením někde v minulosti. Tehdy se tvrdilo, že stačí umět něco vyrobit a zapomínalo se na to, že je potřeba to taky umět se ziskem prodat.
Nástrojárna má nějakou skladbu zákazníků a sám teď tvrdíš, že prosperovat může. Pustit se do jiné výroby znamená taky hledat nové zákazníky. To nebude tak jednoduché a určitě se do toho všechny firmy nehrnou.
Naposled máš určitě na mysli firmy, které jsou schopny vyvinout automobil. Jinak bys mnoho jiných urazil.
18. 12. 2007 06:24
Re: BERTONE TONE
Možno nie si, ale píšeš tak. A stále to motáš. Ja píšem o takmer nutnom spojení vývoja a špeciálnych činností s výrobou, ty separuješ najprv tie špeciálne, teraz zase výrobu. Ukáž mi, kde som niečo také spomenul, že "stačí vedieť vyrobiť." Vymeň si okuliare.

Nástrojáreň napríklad prosperovať môže. Ale je to dosť nepravdepodobné a určite na nej nikto nezbohatne.
neregistrovaný "pandan"
18. 12. 2007 09:05
Re: BERTONE TONE
Vidím, že žiješ ve světě svých představ. Zkus si rozšířit obzory. Např na www.volke.cz nebo www.volke.de najdeš prosperující designérskou firmu. Mrkni se na jejich činnost a reference. O nějaké výrobě ani památky. Naopak pro Bertoneho byla nakonec právě vlastní výroba cestou do pekla.
18. 12. 2007 11:01
Re: BERTONE TONE
Čo tak pohľad trochu ďalej od nosa...? Výnimka potvrdzuje pravidlo. Netvrdil som, že všetky malé firmy alebo štúdia sú odsúdené na zánik. Alebo áno?
neregistrovaný "pandan"
18. 12. 2007 11:24
Re: BERTONE TONE
Píšeš:
1."Teraz je to naopak, lebo výroba nemá prácu. Ale na dizajne nezbohatneš. Pridružená výroba čohokoľvek, najlepšie, pravdaže áut, alebo ich častí, je nutná."
2."Dizajnérskych a vývojových firiem je ozaj dosť, ale tie, ktoré nedrží v rukách nejaký väčší kapitál, zrátaš možno na prstoch jednej ruky..."
To už jsou dost konkrétní tvrzení. Tak si sakra najdi na webu nějaký rozcestník a hledej takové firmy, prstů na jedné ruce snad nemáš tak moc!
18. 12. 2007 12:34
Re: BERTONE TONE
No vidíš, tak tá firma volke je možno jedna z tých na prstoch jednej ruky >:D , neviem, tú stránku som nepozeral, ani nemienim, nezaujíma ma. Zábavné, ako ťa to vytáča, pritom fakt o nič nejde, nemienim sa s tebou hádať... :-!
neregistrovaný "pandan"
17. 12. 2007 09:25
Re: BERTONE TONE
Přwsně tak. Konkurz znamená pouze to, že majitelem už nebude rodina Bertone, ale její věřitelé. Firmu lze pak rozdělit a prodat po částech. U nás by majitel firmu rozdělil sám, převedl dluhy do jedné firmy, tu by prodal nějakému Ukrajinci a s prosperující části by jel dál. Studio Bertone snad přežije, ale možná už jeho značku uvidíme spíše na tramvajích nebo nábytku.
neregistrovaný "Culdaraztriptaco"
16. 12. 2007 15:48
je mi to líto
Itálii považuji za skutečnou metropoli designu,vždyť poskytla světu takové designéry,jako jsou Giuggiarro,Bertone,Pininfarina,Zagato,Wa… de Silva a mnoho dalších.Kdyby Bertone zkrachoval,zanikla by jedna velká legenda... :'-(
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "ela"
16. 12. 2007 18:18
Boží mlýny
Tak přát někomu zlo se nemá. Ale vůbec bych se nezlobila, kdyby si prošli alespoň částí toho pekla, které udělali ze života jednomu našemu designérovi, když bez zaplacení vytěžili jeho návrh na Favorita a navíc ještě nakonec vrátili do Škodovky místo jeho oblých křivek, jen krabici od bot.
Rozbalit vlákno
7
neregistrovaný "FX"
17. 12. 2007 08:51
Re: Boží mlýny
O tom bych se rád dozvěděl více. Nechceš se rozepsat?
neregistrovaný "ela"
17. 12. 2007 21:24
Re: Boží mlýny
Ještě chvíli počkej. :-)
17. 12. 2007 11:07
Re: Boží mlýny
Myslíš Václava Krála, alebo je to iný príbeh...?
neregistrovaný "yaroukh"
17. 12. 2007 13:21
Re: Boží mlýny
jasněže myslí Krále; ale víc se nejspíš nedozvíme (dle mýho to je pohádka)
17. 12. 2007 14:25
Re: Boží mlýny
Isteže. Nič proti Královi (veď už je nebohý, chudák), ale jeho návrh Škody Favorit nesiahal tomu od Bertoneho ani po členky. V tej dobe bol príliš ovplyvnený vtedajšou realitou, a tá mu zrejme držala ruky. Od jeho návrhu okopíroval bertone ai to, že mal tiež dvojpriestorovú karosériu a približne zhodné rozmery...
neregistrovaný "ela"
17. 12. 2007 21:16
Re: Boží mlýny
Ale to víš, že nemyslím Krále.
neregistrovaný "yaroukh"
17. 12. 2007 23:22
Re: Boží mlýny
A koho? A další info k tomu tvýmu příběhu by taky bodlo...
neregistrovaný "mozgog@post.c"
16. 12. 2007 21:47
překvapení???
Italský design a speciálně Bertone, Pininfarina atd mně neříká vůbec nic, ty auta vypadají blbě i na výstavách, při srovnání s designem například Lexusu, Mazdy, Hondy se výrazu "italský design" musím smát. Jen se divím, že nezbankrotovali už před mnoha a mnoha lety. :-)
Rozbalit vlákno
17
neregistrovaný "nextrom"
16. 12. 2007 22:15
Re: překvapení???
Ja osobne jsem take toho nazoru, ze italsky design je sice dobry, ale neda se rict, ze by u ostatnich kreslili jen sama oskliva kacatka 8-s .
Bertone, to byl napr.- Giorgio Giugiaro a nebo Marcello Gandini, desegneri kteri byli opravdu nadani. Rict ale, ze by jinde nikdo design neumel, jen v Italii, to by byla skoda. Skoda proto, ze by se potom, coz se take deje, vsichni obraceli na zname designove skoly v Italii a zapomeli pritom, ze i oni sami neco umi. Tot ale problemem, ktery pisatelka Ela popisuje. Jedna se tedy ne o to, ze Bertone nepravem vytezil ze Skody, nybrz spis o to, ze v celem Ceskoslovensku se nenaslo jedineho schopneho konstruktera a designera . 8-s

Coz je hrozne vysvedceni pro obyvatelstvo byvaleho Ceskoslovenska...

Jen si predstavte, ze Skoda nebyla schopna navrhnout (to mozna ano) a postavit jezdici prototyp maleho osobniho vozu, bez toho aniz by se rozlomil v puli pri prvni testovaci jizde...

Doufam jeste, ze nekdo bude schopen me pochybnosti vyvratit
neregistrovaný "yaroukh"
17. 12. 2007 00:17
Re: překvapení???
"v celem Ceskoslovensku se nenaslo jedineho schopneho konstruktera a designera"

Dávej si pozor na to, co píšeš. Tady se kritický pohled na ČR moc nenosí. Vím o čem mluvím. :-)
neregistrovaný "MrLotus"
17. 12. 2007 07:00
Re: překvapení???
Dost pochybuju, že ten jeden designer by jim poskytl celej servis jako bertone, tzn. kromě vlastního návrhu designu, taky funkční vzorky a hotovou technologii výroby. ;-)

Ale jinak jistě, měli jsme i v té době špičkové designery, třeba Huška.
neregistrovaný "A2"
17. 12. 2007 09:41
Re: překvapení???
Přesně tak,
...karoserie Škody Favorit má bezpochyby velice zdařilý design, nicméně musel se finálně upravovovat a to hlavně v interiéru, protože soudruzi v ČSSR nebyli některé části prostě schopni vyrobit bez technologií a meteriálů ze západu, které bylo ovšem potřeba zaplatit ve valutách a peníze na tohle prostě nebyly.
Celkově vzato, výrobci se nepřizpůsobovali návrhům, ale naopak designové centrum Bertone se přizpůsobovalo podmínkám v bývalém ČSSR, tudíž celkový výsledek byl jakousi improvizací. Bohužel. Mohlo to být i lepší.
neregistrovaný "briza_kteremu_ten_ididotsky_syst"
17. 12. 2007 10:03
Re: překvapení???
No hlavne soudruzi nebyli schopni vyrobit neco co uz nemeli v planu. Napr. predni svetla Favoritu mela vypadat jinak, jenze vyrobni zavod je mel v planu takhle a pres to vlak nejel (a ti Italove to moc nechapali ale nakonec to predelali).
neregistrovaný "A2"
17. 12. 2007 10:36
Re: překvapení???
Úplně přesně.
neregistrovaný "yaroukh"
17. 12. 2007 23:23
Re: překvapení???
No však taky Hušek je to jméno, který jsem dával jako příklad českýho designéra, jehož práce se mi (narozdíl od těch VK's) líbily.

Ale mám zato, že Pavel Hušek už před revolucí fungoval v Záp. Německu. (Tedy aspoň to tak nějak vyplynulo z toho, co jsem si o něm přečetl, když u nás v roce 1991 vyšel první Autokatalog; tam jsem jeho skicy viděl.)
neregistrovaný "MrLotus"
18. 12. 2007 06:57
Re: překvapení???
Pokud si to dobře pamatuju, tak emigroval v 70-letech. Na přelomu 70/80-let vycházely jeho návrhy ve švýcarském časopisu Automobil Revue. V tý době byl designer na volné noze a pracoval pro spoustu západních automobilek.
anonym
19. 12. 2007 12:59
Re: překvapení???
A v polovině 90. let dělal tahač Škoda-Liaz Xena, který vyjel v roce 1996. Prosté krásná práce.
Avatar - Special-line
17. 12. 2007 16:57
Re: překvapení???
Nevím o otm že by se nějaká karoserie rozlomila. To jste četl kde?? Nebo jen slyšel?
neregistrovaný "nextrom"
18. 12. 2007 01:11
Re: překvapení???
Kdyz se navrhovala stodvacitka jezdilo take nekolik prototypu s pohonem prednich kol, tam byl udajne problem s pevnosti karoserie. Sam jsem u toho nebyl, ale celkem dostacujici serii o vyvoji novych typu Skody zverejnil casopis - Automobilrevue. Sveho casu podnik Skoda nebyl schopen vyrobit uspokojujici vzorek vozu stredni tridy s pohonem prednich kol. S toho vyplyva, ze ten samy system nebyl schopen vyprodukovat ani o par let pozdeji vuz s motorem vpredu napric a pohonem prednich kol. Z toho duvodu se musela dat zakazka na Bertone, ktery pravdepodobne bojoval s neschopnosti tehdejsich soudruhu ...
18. 12. 2007 12:50
Re: překvapení???
Nemáš celkom presné informácie. Prípad, ktorý spomínaš, bol vpodstate jediný a nedostatky zakrátko odstránené. Škoda uz predtým vyvíjala v spolupráci napr. s Alfou Romeo sedan strednej triedy ale s klasickým pohonom, vlastnými silami dokončila vývoj motora 1.6, že sa to nedostalo do výroby, boli politické rozhodnutia "veľkého brata" z východu. Neschopnosť a nezdar vývoja boli prezentované iba v tlači...
[odkaz]
[odkaz]
anonym
19. 12. 2007 13:05
Re: překvapení???
Asi tak nějak. Určitě při každém vývoji jsou různé problémy a neříkám že nebyly problémy s pevností karoserie. Ale že se nějaká karoserie doslova zlomila se mi nezdá pravděpodobné. Ano nidko žádná automobilka to nechce prezentovat, ale před Favoritem bylo víc vzorků dělaných celokvě v Maldé Boleslavi a všechny jezdili spostu testovacích kilometrů. Škodovka to uměla udělat ale dotáhnout to výroby byl problém. Bertoneovi to dali proto protože tady prostě nebyla žádná specializovaná karosárna která by to udělal komplexně. Bertone musel udělat vnějšek, spočítat pracoviště řidiče, navrhout interiér, testovat a aerodynamickém tunelu atd. To by u nás šlo za tu dobu co to muselo bejt neskutečně těžko. Aer. tunel tu nikde široko daleko nebyl. A i Beroten musel faovrita měřit jinde pr nedost. kapacitu. Bylo tam přes stovku měření aerodynamiky. Pak musel udělat i první plechy aby se podle toho udělali raznice atd. atd. Když jezdili na polygonu Tatry tak se sice hýbaly zadní dveře, praskalo čelo atd., ale celkově kastle vydržela.
neregistrovaný "Seremeduv"
16. 12. 2007 23:35
Re: překvapení???
nojo, jenze ty tomu rozumis jak koza petrzeli...
17. 12. 2007 18:56
Re: překvapení???
Pozor na to..

pojem "italský design" neznamená jen šílený kreace pro výstavy..
Hádej odkud vzešel např. takový golf a passat, audi 80, lexus GS..
neregistrovaný "nextrom"
18. 12. 2007 01:19
Re: překvapení???
... a take BMW.

Ale to byvavalo. Dnes se automobilky venuji designu intenzivneji nez pred XX lety. Prikladem by mohl byt Walter de Silva pretazeny k Audi od Alfa Romeo a znamy svou kreaci Alfa 156 na kterou se da jeste po letech stale divat...
Jestli to bude platit i pro audi A6 ??
neregistrovaný "BeranK"
19. 12. 2007 10:19
Re: překvapení???
Jenom doplnění, i když tvoje příspěvky to rozhodně nevyžadujou - díky za ně, da Silva ještě od Alfy přišel k SEATU a dneska, pokud vím, je šéfdesigner celého koncernu VW.