Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezdrátové dobíjení elektromobilů by se mohlo rozšířit do tří let

Jan Mička
Diskuze (11)
Ještě se ani pořádně nevyřešila evropská síť klasických dobíjecích stanic pro elektromobily a už se testuje převratná novinka – bezdrátová nabíječka.

Ačkoliv u nás nejsou elektromobily zase tak rozšířeným a především oblíbeným zbožím, jejich podíl na trhu stejně poroste. O méně rozšířené síti dobíjecích stanic nemá smysl začínat delší proslovy, i tak se ale v relativně krátkém čase dočkáme velké revoluce – bezdrátového dobíjení.

Dnes si řekneme něco systému „Halo“ americké společnosti Qualcomm. Jedná se o bezdrátový indukční dobíjecí systém elektromobilů, který firma nainstalovala do BMW i3. Vůz slouží jako výukové náčiní pro závody šampionátu Formule E a v brzké době se objeví také v modelu i8, který zde plní funkci safety caru.

Systém odbourává nutnost zapojení elektromobilu do běžné elektrické sítě, což s sebou kromě komfortních výhod přináší také jistá revoluční řešení. Halo funguje spolehlivě a není tedy problém jej použít také pro běžné produkční elektromobily, které jsou v současnosti na vzestupu. Hned tak to ale nebude, což ostatně předpověděl Anthony Thompson, jinak zodpovědná osoba za rozvoj obchodu a marketingu společnosti Qualcomm. V rozhovoru pro britské Auto Express zmínil, že bychom se systémem v reálných podmínkách mohli setkat přibližně do tří let.

Za vším jsou samozřejmě peníze a příplatky, které s nimi u produkčních vozidel souvisí. Už z toho pohledu bychom se v první fázi mohli s indukčním dobíjením setkat u luxusních vozů, kde se (lidově) nějaká ta stovka tisíc ztratí. Dominanci takového systému Anthony Thompson rovněž předpovídá, ovšem v horizontu příštích deseti let.

Jan Mička
Diskuze (11)
22. 1. 2015 13:50
Re: Kravina,
5% jsou větší ztráty než u kabelu a v celkovém měřítku to je neakceptovatelné. Vyhodit tolik energie jenom kvůli bezdrátovosti je neekologická blbost. Postaví se snad kvůli tomu např. jen v Německu několik dalších elektráren? Lenost by neměla vyhrát nad zdravým rozumem.
24. 8. 2014 20:10
Re: Kravina,
To do 20 rokov u vas nebudu ziadni cigosi ? Lebo aj ked med ( Cu ) nie je magneticka, ich pritahuje strasnou silou. A co problem elektromagnetickeho pola ? Tych dobrych sprav o uzasnom pokroku a perspektive zacina byt vela, skoro ako keby sa niekto chystal predat akcie TESLY. Pochybujem, ze sa zopakuje PAYPAL.
23. 8. 2014 22:54
Re: Kravina,
Jasne, za 20 rokov bude na ceste polozeny 2hy asfalt, nie aby to este fungovalo.
U nas sa cesty robia takym tempom, ze tento system bude realny mozno do 33rokov.
23. 8. 2014 16:39
Re: Kravina,
Jediná kravina je tu ten tvůj článek.

Za prvé tvoje "ohromné ztráty" a "řádově vyšši efektivita" je v realitě asi okolo 5-10%. To tedy oravdu řád není.
Za druhé vývoj bezdrátového dobíjení směřuje k dobíjení za jízdy, což je něco, co může způsobit revoluci v technologii pohonů všech aut a autobusů.
Za třetí vývoj bezdrátového dobíjení směřuje k bezoblužnému a prakticky bezúdržbovému systému, který se jednou nainstaluje do silnice a dalších 20let si ho nikdo nevšimne. Robotické systémy s pohyblivými díly se neobejdou bez pravidelné údržby. Pro masové rozšíření do ulic a parkovišť je to velká nevýhoda. Robotické připojení určitě bezdrát nenahradí.
23. 8. 2014 14:12
Re: Kravina,
No prečo je taký drahý ... keď je tak "lacný >:D

Kde urobili elektrosúdruhovia chybu ?