Bezpečné silnice dětem: lekce první

Bezpečné silnice dětem: lekce první

 

Ve srovnání se státy západní Evropy umírá na tuzemských silnicích až dvakrát více dětí. Volvo a jeho partneři, mezi nimiž nechybí Auto.cz, to chtějí změnit. Čtěte a chraňte svoje děti.

Od ledna do dubna 2005 Police ČR šetřila 62 793 nehod, při kterých zahynulo 258 osob, 1 073 osob bylo těžce zraněno a 7 340 osob zraněno lehce. Proti stejnému obdobní loňského roku počet nehod mírně klesl, přesto se jedná o čtvrté nejvyšší číslo od roku 1990. Statistiky Policie ČR ukazují, že se snížil počet usmrcených osob, a to o 37 osob, to znamená snížení 12,5 procent proti roku 2004.

I přes pozitivní vývoj nastíněný v prvních čtyřech měsících roku 2004 umírá na český silnicích stále mnoho lidí a mezi nimi i dětí. Například v roce 2004 řešila Policie ČR 196 484 nehod, při nichž zahynulo 1215 lidí, z toho 24 dětí. V roce 2003 zemřelo na českých silnicích 33 dětí a v roce 2002 dokonce 44 dětí. Z 24 usmrcených dětí v roce 2004 zahynulo 15 v autech a 9 jako chodci.

Přestože statistická čísla naznačují zlepšení, umírá na českých silnicích až dvakrát více dětí než v Británii nebo Švédsku a asi o polovinu více dětí než v „starých“ zemích EU. To má svou příčinu a Volvo se za přispění partnerů, mezi nimiž nechybí Auto.cz, rozhodlo šířit osvětu a pomoci snížit počet usmrcených dětí na českých silnicích. Prospěšnou činnost vždycky rádi podpoříme, a proto se na stránkách Auto.cz budeme tématu nějakou dobu věnovat.

Proč umírá tolik dětí?

Nejčastější příčinou úmrtí dětí je nesprávné použití dětských sedaček či skutečnost, že se děti pohybují v provozu na jízdních kolech bez cyklistických přileb. U dětských sedaček dochází často k tragickým omylům, kdy se rodiče domnívají, že upevnili sedačku správně, nebo že mohou sedačku obrácenou zády ke směru jízdy bez rizika vyměnit za sedačku obracenou ke směru jízdy již ve druhém či třetím roce věku dítěte.

Sedačky bohužel často neodpovídají výšce dítěte, jsou špatně připevněny nebo nepřipevněny vůbec. Například průzkum mezi švédskými rodiči prokázal, že pouze jedno tříleté dítě ze čtyř sedává v sedačce obrácené zády ke směru jízdy, a to by v takové sedačky měly sedávat všechny tříleté děti. Pouze čtyři z deseti rodičů vědělo, jak správně nastavit horní příčnou část bezpečnostních pásů.

U malých dětí sedících se často vyskytovaly případy, kdy rodiče umisťovali pás pod paži dítěte a místo přes rameno. Mnoho rodičů nevědělo, že břišní část pásu by měla procházet přes horní polovinu stehen a nikoliv přes břicho. Více než polovina oslovených rodičů nevěděla, že osoba sedící na sedadle spolujezdce před nímž se nachází čelní airbag, musí měřit nejméně 150 cm, v jiných případech musí být airbag vypnut.

Je přitom potřeba mít neustále na paměti, že dítě není dospělý a je tedy podstatně náchylnější zraněním. Pokud si např. dítě poraní při nehodě hlavu, hrozí často poškození mozku, neboť lebka dětí není tak pevná jako lebka dospělých. Dětí mají rovněž slabší krk a jejich pánev postrádá tzv. kyčelní hranu, jež zabraňuje u dospělého sklouznutí bezpečnostního pásu směrem nahoru a poškození vnitřních orgánů.

Bezpečnostní pásy jsou důležité

Na téma bezpečnostní pásy se vedla řada diskusí (jedna nedávno i na Auto.cz), nicméně fakta jsou neúprosná. I když se rychlost 50 km/h jeví v moderních vozech jako naprosto neškodná, bude mít dítě vážící 25 kg při čelní srážce s pevnou překážkou hmotnost neskutečných 1500 kg. Účinky na dospělého řidiče jsou neméně závažné. Při nárazu zezadu vám dokáže taková hmotnost přelámat žebra, která potom prorazí plíce. Výsledek: smrt do jedné minuty.

ClivePokud razíte čelně, můžete proletět sklem a zastavit se o stejnou překážku jako automobil. Také nic příjemného. Zajímavá jsou i další čísla. Jestliže vylezete na židli a skočíte obličejem přímo na zem, bude se účinek rovnat nárazu automobilu v rychlosti 15 km/h bez použití bezpečnostního pásu. Budete-li chtít vyzkoušet, jak chutná náraz bez pásu v rychlosti 20 km/h, budete muset skočit ze čtyř židlí poskládaných na sebe. Rychlost 30 km/h znamená osm židlí.

Pokud narazíte do překážky v rychlosti 50 km/h, tedy v maximální povolené rychlosti ve městech a vesnicích, nestanoví-li značení jinak, je to stejné jako pád z třetího patra. V rychlosti 70 km/h už skáčete z šestého poschodí.

Závěr lekce v bodech

  • V česku umírá na silnících více dětí než v „starých“ zemích EU
  • Nejčastější příčinou jsou nepřipevněné nebo špatně připevněné sedačky
  • Děti mladší tří let by měly vždy cestovat zády ke směru jízdy
  • Dítě není dospělý, je náchylnější ke zraněním
  • Bezpečnostní pásy jsou nutností, zachraňují životy

Podrobné informace o akci

www.clive-detem.cz

Příště se podíváme společně s Clivem, nejstarší testovací figurínou Bezpečnostního centra Volvo, jak vybírat a upevnit sedačku pro děti do tří let a nad tři roky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Western Digital podal novou nabídku na čipovou divizi Toshiby Western Digital podal novou nabídku na čipovou divizi Toshiby

Americký výrobce mikroprocesorů Western Digital spolu s…

Místo peněz papírování. Učitelé se bouří proti kariérnímu řádu Místo peněz papírování. Učitelé se bouří proti kariérnímu řádu

Zhruba 21 tisíc lidí podepsalo petici proti navrhovanému…

Zeman se s Van der Bellenem neshodl na jádru a migraci Zeman se s Van der Bellenem neshodl na jádru a migraci

Prezidenti České republiky a Rakouska Miloš Zeman a…

 

Štítky Volvo Statistiky

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 






 
Renault prozradil více o Méganu R.S.: Na výběr budou dva podvozky

Renault prozradil více o Méganu R.S.: Na výběr budou dva podvozky

Dnes 14:50

Francouzská automobilka postupně odkrývá podrobnosti o svém hot hatchi. Detaily o převodovkách a řízené nápravě nově doplňují informace o podvozcích.




Blesk.cz

Marian Vojtko šel do sebe: Denně uplave 100 bazénů

Marian Vojtko šel do sebe: Denně uplave 100 bazénů

I muzikálový herec Marian Vojtko (44) chce být ve formě. Léto je tady a je třeba na sobě makat. Proto začal…

Praha omezí reklamu: Nebude smět na lampy v parcích i na křižovatky

Praha omezí reklamu: Nebude smět na lampy v parcích…

V některých částech Prahy nově nebudou moci viset reklamy na veřejných sloupech. Vyplývá to z pravidel, která…

 

iSport.cz

McEnroe a hráč č. 701 útočí na Serenu: Mezi muži by byla na 700. místě

McEnroe a hráč č. 701 útočí na Serenu: Mezi muži by…

Je to tenisové téma, které se stále vrací. Jak by si vedly ženy na kurtech, kdyby hrály proti mužům? Debatě dal…

Sparta potvrdila dvě posily. Ben Haim je nejdražším v lize, přichází i Plavšič

Sparta potvrdila dvě posily. Ben Haim je nejdražším…

Fotbalová Sparta oznámila další dvě posily. Nejdříve oficiálně potvrdila příchod ofenzivního záložníka Tal Ben…

 

Reflex.cz

Herečka Alena Doláková: Jdi domů, medituj, ignoruj, že existuje lidské pokolení

Herečka Alena Doláková: Jdi domů, medituj, ignoruj,…

Prý existují krásná životní období a životní období užitečná. Já si zpětně uvědomuji, že jsem v USA prožívala to…

Média v únoru rozcupovala Trumpa za výroky o Švédsku. Jenže Švédové je teď potvrdili

Média v únoru rozcupovala Trumpa za výroky o…

Když v únoru americký prezident Donald Trump tvrdil, že Švédsko má problémy s imigranty, cítila se vláda ve…