Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpilotní auto od Google pomalu spěje k výrobě

Aleš Dragoun
Diskuze (93)
Google usilovně pracuje na vývoji svého autonomního vozu. Je čím dál blíž alespoň malosériové produkci. Už má totiž volant, pedály i funkční světla.

Internetový gigant Google poprvé prezentoval svůj bezpilotní vůz budoucnosti letos v květnu, představoval však jen maketu, byť funkční. Věru roztomilé dvoumístné vozítko jednoduchých tvarů vypadalo jako zvětšená dětská hračka, přitom bylo nabito nejmodernější a nutnou elektronikou. Proč? Inu, protože postrádalo veškeré konvenční ovladače. Prostě zmáčknete tlačítko Start a vezete se, když dorazíte do cíle, vypnete ho stopkou a je hotovo. Zvolenou trasu je možné sledovat na obrazovce a dovnitř se vejdou i drobná zavazadla. Toť vše. Žádné audio, žádné další komfortní prvky. Prostě přibližovadlo k přesunu z bodu A do bodu B.

Self-Driving Car se už od jara testoval v několika kusech, nejdříve brázdil kalifornské silnice maximálně čtyřicítkou. V každém voze se zkoušela část elektroniky: samotná jízda v jednom, řízení a brzdy zase v druhém a konečně počítače a snímače ve třetím. Společnost ale stále pracuje na jeho vývoji. Plánuje vyslat na komunikace celou stovku prototypů, už s manuálním ovládáním. Raději pro jistotu, co kdyby náhodou.

Právě představovaný kousek už disponuje jak pedály, tak volantem. A ještě podstatně modifikovaným snímačem terénu na střeše. Jeho podobu už nasvědčovala květnová vizualizace. Pochopitelně dostal všechny systémy dohromady a také prvky nutné k legálnímu provozu. To znamená funkční světla, blinkry, velká zpětná zrcátka a nová kola. Google si jej nadělil předčasně pod stromeček. Testovací piloti vyrazí do severní Kalifornie příští rok, Vánoce a konec toho letošního stráví ještě na firemní zkušební trati. Alespoň přibližné datum zahájení malosériové produkce pochopitelně neznáme, není hotova ještě ani příslušná legislativa. A koneckonců ani specifikace nikdo neprozradil. Jenže vizuálně už se moc lišit tyto kusy od prezentovaného prototypu nemají...

Naším snem určitě není se jen vozit, i když situace v přecpaných velkoměstech k tomu směřuje. A ještě ubude dopravních nehod a zranění včetně těch smrtelných. To je přece snem velkých automobilek, proto máme v autech všemožné elektronické asistenty už dnes... Kdo ale bude zodpovídat za nehodu, když k ní přece jen dojde a řidič nebude mít ruce na volantu? Otázka, která ještě není zcela dořešena. Google má ovšem od nás palec nahoru za design vozítka. Protože stylisté se dnes snaží o všelijaké kudrlinky a výstřelky a výsledky jsou většinou kontraproduktivní. V Kalifornii šli technickou cestou a vnější linky zůstaly na druhé koleji. A ve finále se prostě povedly, dávají vzpomenout na předválečné či poválečné lidovky.

Aleš Dragoun
Diskuze (93)
Avatar - wakantanka
29. 12. 2014 20:09
Re: Lidé versus ti druzí...
v každom jednom na Slovensku
29. 12. 2014 19:27
Re: Lidé versus ti druzí...
V centre ktorého mesta?
29. 12. 2014 18:58
jen aby tomu fungovala navigace
tak pokud to bude samo jezdit z bodu A do bodu B jako poslední dva pokusy navigace od googlu v Praze, a to nebylo někde v malých uličkách, či někd ev nepřehledné zástavbě. Google mi tvrdil, že mám jet křižovatkou rovně, cca 150metrů na kruháči se vrátit a odbočit na té původní křižovatce doprava (samozřejmě já živý řidič jsem to vyhodnotil a rovnou na křižovatce odbočil vlevo), tak taky můžete jezdit po městě celou noc, než vás to doveze domů >:-[]
Avatar - wakantanka
27. 12. 2014 19:11
Re: Lidé versus ti druzí...
mimo špičky? keď sa na mnohých linkách pozrieš do autobusu tak tam sedí vodič a max. 10 cestujúcich.
Avatar - Ronault.
27. 12. 2014 14:45
Re: Žasnu
Samozřejmě, jako varianta proč ne, ale kolik kroků může být k tomu aby se i toto stalo povinným pro ochranu lidských životů.

Ad alkohol - stačilo by málo, pravda, trochu buzerační, ale každé auto by mohlo mít detekční trubičku... dalo by se to obejít, ale zase vše záleží na provedení...