N98 ;-) aneb verva atp. Problém je v tom, že v době vzniku těchto motorů se ještě všichni leda tak smáli jižní americe, že je tak v háji s přírodními zdroji, že jezdí na ethanol a pokud výrobce nepočítal s prodejem v těchto končinách, tak nikoho ani nenapadlo to na motoru zkoušet, natož ho tomu uzpůsobovat.
Biosložku mají i paliva v USA, pokud vím. Není to žádná novinka. Záleží, jaký je poměr. Zatímco nějaký 5-15% je i pro obyčejný moderní motor celkem v pohodě, 85% už zdaleka být nemusí. Je to většinou otázka úpravy řídící jednotky. Palivový systém to zvládne. Jak jsem napsal, problém je u přímovstřikových motorů, kde E85 fungovat nebude, pokud na to není uzpůsoben.
Tak s tim prvnim souhlasit nemuzu, s tim druhym jo.
Nicmene jedna zasadni informace nezaznela. Jak muzou ridici (v SRN) tankovat E10 do sveho auta, ktere ma v TP napsano BA95??? Copak nasi chytri celnici nevyhrozovali, ze kazdy kdo tankuje E85 a nema toto palivo v TP bude muset doplatit spotrebni dan??? Neni to z hlediska zakona (nebavme se o technice, spotrebe ci poskozeni palivoveho systemu) jedno, jestli se jedna o E10 a E85? To by me tedy opravdu zajimalo...
Tak z toho to pohledu jsem se na to ještě nedíval, je to ale přinejmenším zajímavý. Osobně tankuju E85 napůl s naturalem 95, spotřeba mírně vzrostla (průměrně najedu na nádrž o 40 km míň, ale vzrostl výkon (znatelně) a především i přes vyšší spotřebu průměrná cena litru paliva výrazně nižší (32 Kč/l). Motor má hladší chod a je tišší.
Obecně si myslím, že ekologické hledisko je krásná věc, ale dokud nebude jejich E10 min. o 10% levnější než standardní natural, tak se to výrazněji nerozšíří.
Já jsem všemi pro ekologické palivo a etanolu docela fandím. Jen mi vadí to že plodiny ze kterých se etanol vyrábí tak vytlačuje plodiny určené pro konzumaci, v brazílii kvůli tomu devastují prales ! :-( ... Etanol se dá vyrábět i ze dřeva a i kompostu. Jsou zařízení která vyrábějí ropu z plastu a gum a to pouze recyklací. Když ekologické palivo tak ať je ekologické a nemusíme k tomu dělat ústupky.
ekologické- to je jen výraz. Každý zdroj energie má své mínusy, důležité je, aby byl přínosem pro většinu jeho uživatelů, při minimalizaci vedlejších negativních účinků..jednoduše řečeno, to dobré převáží nad tím jakou škodu to způsobí...ale to je relativní, že :-)
Některá auta mají uvedeno, že mohou spalovat E10. K tomu přímo norma (EN 228) říká, že benzín může obsahovat až 5% ethanolu a zvažuje se zvednout limit na 10%. Je možné, že se k E10 chovají jinak. Třeba ve Švédsku není problém narazit i na 15% směsi. To bys pak musel před hranicemi vyprázdnit nádrž.
O tom doplácení spotřební daně jsem neslyšel, ale jak to tak čtu, docela by mě zajímalo, jak to chtějí realizovat? To budou stát u benzínek, sledovat stojany s E85 a kdo si jej natankuje do auta, toho hned zkontrolují? Nebo budou provádět odběry vzorků přímo z nádrže (anebo výparů)? Jezdím na E85 už druhým rokem a v TP toto palivo samozřejmě zapsané nemám, byť na autě proběhlo pár drobných úprav.
Asi si nechám na oba boky nalepit obrovský zelený čtyřlístek s bílým nápisem "E85 POWER", snad potom nikoho nenpadne, že bych na toto palivo mohl jezdit "nelegálně" >:-[]
Tak diky za nazor pravniku. Sice si ho nechal zpracovat vyrobce jednotek, nicmene podklad pro pripadnej spor to je. Ale ten rozklad resi jen tankovani z hlediska dani (tedy celni spravy). Z hlediska provozu je to furt a porad neschvaleny palivo (asi jako bych mel v aute LPG bez schvaleni)...
E85 i BA95 má stejnou spotřební daň - tedy aspoň na účtence to tak mám rozepsané, až mě to překvapilo 8-s
Jezdím s neupraveným motorem na E85 a BA95 zhruba v poměru 1:1 - spotřeba stejná, výkon stejný, startování v teple dokonce lepší, hlučnost o něco vyšší...
biosložky prokazatelně ničí motory. Jsou kyselé, vážou vodu a ve starších motorech způsobují korozi celé palivové soustavy. U některých aut je z tohoto důvodu v manuálu výslovně uvedeno, že nesmí být provozovány s palivem s libovolným podílem biosložek - např. Daewoo Leganza.
A pro motory s karburátorem jsou biopaliva úplná smrt. Vstřikovací tryska toto hůře se odpařující palivo ještě celkem rozpráší, ale karburátor ne a spotřeba roste nejméně o čtvrtinu. Toto lze taky dokázat.
A kde se plodiny pro biopaliva nejvíce pěstují? Přece v jižní americe. Kvůli tomu tam kácí pralesy nejvyšším tempem v historii. Suroviny pro výrobu paliva potom převeze zaoceánská loď do Švédska a tam potom jezdí zcela ekologicky na E85. A že ta loď spotřebovala kvůli plavbě ten nejhorší sajrajt jaký lze vůbec pálit a spálila ho víc, než kolik se nakonec vyrobí lihu z jejího nákladu? A koho to zajímá?
A to už vůbec nemluvím o nemožnosti biopaliva déle skladovat. Je to celé jeden velký tunel na naše peněženky a příčina extrémního ničení životního prodtředí.
Já myslím, že myšlenka jezdit autem na biopaliva není až tak špatná. Jen jsem ještě neviděl auto za rozumný peníze (dejme tomu cca 200tisíc korun) u kterého by výrobce umožňoval použití např E85. Myslím, že E85 je jednou z alternativ, která umožní alespoň částečnou nezávislost na ropě. Přece jen nic lepšího tu ještě nemáme. E10 je blbost, která nepomůže ani moc přírodě a co to udělá po čase s motorem, jen můžeme spekulovat. To ale němce už netrápí, tam se auto kupuje na pár let, takže závady způsobéné tímto palivem bude už řešit někdo jiný na východě Evropy, kam se daná ojetina následně vyveze.
Ať ti magoři už nic radši nevymýšlí. Já bych rád naftu bez biosraček, čistý benzín, LPG, CNG a tím to hasne. Jestli chtějí zavést vodík, nejsem proti. Co víc potřebujeme?