14.12. 2013 ČTK

Biopaliva: Země EU se nedohodly na míře jejich omezení

Biopaliva: Země EU se nedohodly na míře jejich omezení

Členské země Evropské unie nenašly shodu v míře omezení výroby tradičních biopaliv, které by mělo podpořit přechod k používání jejich nové generace.

Některým zemím se zdál kompromisní návrh litevského předsednictví málo, jiným naopak moc ambiciózní. Zatím se tedy nic nemění. Nicméně je v tom výrazně aktivní Evropský parlament a nepochybně bude další tlak na to, aby došlo ke změně směrnice.

Podle evropských pravidel z roku 2008 má v roce 2020 z obnovitelných zdrojů pocházet deset procent energie v dopravě. Před pěti lety se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva, tehdy ještě bez rozlišení.

Tradiční biopaliva jsou vyráběna z potravinářských plodin, jejich nová generace z alternativních zdrojů jako jsou mořské řasy či odpadky. Nyní se v EU vyjednává o přechodu z tradičních biopaliv k nové generaci především kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě biopaliv.

Europoslanci schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta spotřeby. Klasická paliva by ve stejném roce měla tvořit šest procent energie spotřebované v osobních a nákladních automobilech.

Kompromisní návrh k roku 2020 plánoval sedm procent biopaliv vyrobených z plodin využitelných pro potravinářské účely. Litevské předsednictví navrhovalo také větší podporu využití elektrické energie v dopravě, jak při využívání elektromobilů, tak v železniční dopravě.

Čeští zástupci byli připraveni podpořit kompromis navržený litevským předsednictvím, který snižoval původní návrh Evropské komise i požadavky europarlamentu. Hlavně proto, že je to rozumný způsob jak přežít a zajistit co nejmenší dopady do cen. Většina zemí však byla proti kvůli „nízkým ambicím“ litevského návrhu směrem k biopalivům druhé generace. Jiné státy to nepodpořily naopak z důvodů vysokých ambicí a obav z dopadů do cen pohonných hmot.

Technologie výroby biopaliv druhé generace je v Evropě rozšířena jenom minimálně a v Česku zatím není dostupná vůbec. V důsledku nedohody unijních zemí hrozí oživení návrhů Evropského parlamentu, které by měly ještě vyšší dopady na ceny.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím uzavřel „dokonalý zločin“?

Vynálezce má na krku bestiální vraždu novinářky. Čím…

Dánská prokuratura žádá doživotí pro dánského konstruktéra Petera Madsena (47), který podel obžaloby loni v…

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí přijet Gudas a Zacha

Český tým před MS posílí Zohorna. Z NHL chtějí…

Poslední čas na vyzbrojení, vypilování a jede se na ostro. Českou hokejovou reprezentaci čeká poslední akce před…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…