Euro NCAP 2011: BMW řady 1 – Pět hvězd letos i příští rok
BMW řady 1 získalo v testech Euro NCAP 5 hvězd, přesto zůstává prostor pro zlepšení a to především v oblasti ochrany chodců a ochrany hrudníku při nárazu na sloup.
Předmětem testu bylo BMW 116i s karoserií pětidvéřový hatchback, o hmotnosti 1365 kg a s volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu simulující 18měsíční dítě instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka FAIR G0/1 S, pro figurínu představující 3leté dítě pak stejná autosedačka instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu a orientovaná ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami prokázaly dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Dodatečné testy prokázaly, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení.
Při bočním nárazu poskytuje BMW přiměřenou ochranu hrudníku a dobrou míru ochrany všem ostatním sledovaným oblastem těla.
Při těžším nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber a ochrana hrudníku tak byla vyhodnocena jako nízká, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla mezní.
crashtest bmw nizsistredni euroncap
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,4 | 96% | 7,9 | 99% | 6,5 | 81% | 3 | 75% | 33 | 91% |
Ochrana dětí
BMW řady 1 získalo plný počet v ochraně 3letého dítěte. Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Při bočním nárazu byly obě figuríny správně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.
Přepínač airbagu spolujezdce je možné získat za příplatek. Informace o stavu airbagu nesplňuje požadavky Euro NCAP.
Na nebezpečí umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu je upozorněno permanentním štítkem.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,8 | 98% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,8 | 99% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 38% | |||||||
Ochrana dětí | - | 41 | 83% |
Ochrana chodců
Všechny oblasti možného nárazu dětské hlavy poskytují dobrou ochranu a vůz za tuto část testu získal maximální počet bodů. Ochrana hlavy dospělého byla převážně špatná, místy dobrá.
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku získala plný počet bodů.
Hrana kapoty naopak poskytuje špatnou ochranu ve všech svých částech a nezískala ani jeden bod.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,6 | 69% | 0 | 0% | 6 | 100% | 23 | 63% |
Asistenční systémy
BMW řady 1 splňuje požadavky Euro NCAP elektronickým stabilizačním systémem v základní výbavě.
Dále je vůz vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Omezovač rychlosti je však pouze za příplatek, čímž vůz nesplňuje nároky Euro NCAP.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
BMW řady 1 získalo v testech EuroNCAP maximální počet hvězd. Ochrana dospělých i dětí je na dobré úrovni.
Zlepšit je třeba například ochranu hrudníku řidiče, ochranu chodců nebo bezpečnostní výbavu vozu.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 91% | 41 | 83% | 23 | 63% | 6 | 86% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |