BMW 123d - dobrý sluha, špatný pán

BMW 123d - dobrý sluha, špatný pán

 
 

BMW řady 1 má v Česku velký úspěch u žen. Jednička však není zaměřena ani na muže, ani na ženy, ale na řidiče, a to zvláště model 123d. Nezáleží na tom, zda nosíte podpatky nebo mokasíny, záleží jedině na tom, co s autem rádi děláte.

Všimli jste si toho? BMW řady jedna si v Česku zamilovaly ženy. Zkuste se někdy rozhlédnout kolem sebe, zkuste se na chvíli zaměřit na jedničkové BMW a sledujte, kdo sedí uvnitř. Pokud z deseti vozů napočítáte za volantem víc než dva chlapy, probíhá ve vašem městě výjezdní zasedání mnichovské automobilky, nebo si dali dostaveníčko všichni majitelé jedničky z řad silnějšího pohlaví. V 90 % případů však za volantem bavorského prcka dominují ženy.

Vysvětlení se nabízí následující: Ženy jedničce propadly kvůli originálnímu designu, věhlasné značce a sympatickým rozměrům, jež auto pasují na vhodného průvodce přeplněnými městy a parkovišti. Pánové ve stejný okamžik zajásali, že nemusí zatěžovat firemní nebo rodinný rozpočet dvěma leasingy na částku milion a výše, načež pohladili svou trojku, pětku nebo sedmičku a s blaženým pocitem podepsali objednávku na novou jedničku pro svou milovanou.

Alespoň na takový obrázek jsem většinou narážel v showroomech BMW, což samozřejmě neznamená, že si ženy nekupují jedničku samy. Nemá smysl se v tom pitvat dál, ženské jedničku prostě milují a pokud nevěříte, stačí naladit na konci ledna v sobotu kolem poledne ČT1 a my vám dáme důkaz. K výsledkům mého pozorování ovšem musím přidat ještě jeden důležitý fakt: V rámci pohlaví existuje značný rozdíl v motorizacích.

obrázek [555 x 330]
 

Seděla-li za volantem jedničky žena, skvěl se na víku kufru většinou nápis 116i, 118d případně 120d. Marně jsem bloumal městem a hledal model pilotovaný ženou s označeném 120i nebo dokonce 130i, o mnoho úspěšnější jsem však nebyl ani v případě, kdy jsem záběr rozšířil na řadu jedna obecně, bez ohledu na pohlaví řidiče. Je to logické. Jestliže za volantem řady jedna převládají ženy, z nichž asi většina nekupuje jedničku s vidinou driftování, je o silnější motorizace nouze.

Znám pár chlapů, kteří si udělali radost a koupili BMW 130i. Většina z nich jezdila rok, zničila několik sad pneumatik, jedničku zase prodala a naskočila zpátky do trojky nebo pětky. Někteří nechali 130i v garáži na víkend, jiní zůstali věrní pouze tomuto vozu. Potom ale přišlo BMW 123d. Model silnější a dravější než 120 d, ale slabší než 130i, takový kompromis mezi autem lehkým, výkonným a snad i trochu nebezpečným a autem slabším, ekonomickým, pro někoho však malinko nudným.

Naftu nebo benzin?

BMW 123d získalo pozici druhé nejsilnější varianty celé modelové řady, neboť dvoustupňově přeplňovaný vznětový čtyřválec s objemem dva litry a čtyřmi ventily na válec vyvine maximální výkon 150 kW při 4400 ot./min. a točivý moment 400 Nm v pásmu 2000 – 2250 ot./min. To jsou obstojné hodnoty i na šestiválec a dělají z malé a relativně lehké řady jedna doslova a do písmene naftovou raketu. S takovou raketou se musí zacházet velmi opatrně. Výkon a zejména točivý moment je totiž dobrý sluha, ale zvláště u vozů se zadním náhonem špatný pán.

Tedy k motoru. Naftový čtyřválec startuje s typickou bavorskou rozvážností. Nezní sice jako benzinový motor, nezní ani jako naftový šestiválec, ale v rámci dané třídy, výkonu a počtu válců na lepší výsledek těžko narazíte. Čtyřválec neduní, nevibruje, nezlobí. Můžete si sice povzdechnout, že v chladných ránech sýpe jako stařec, ale znovu opakuji, zkuste najít něco lepšího a zjistíte, že v malém autě charakteristické projevy vznětového motoru asi lépe neutlumíte.

Projev motoru zůstává příjemný v celém rozmezí otáček, dokonce i v oblasti zásahu omezovače nemáte nutkavou potřebu ucpat své zvukovody čímkoliv, co máte právě po ruce. Copak ovšem zvuk, hlavně výkon a točivý moment se starají o nezapomenutelný zážitek z jízdy s BMW 123d. Když poprvé patřičně zmasírováni děsivě vyhlížejícími údaji z bavorácké brožurky probudíte tlačítkem Start/Stop motor, sevřete oválnou hlavici řadicí páky, hodíte očkem na trojbarevný znáček „eM“ na volantu, zařadíte jedničku a sešlápnete plynový pedál, probleskne vám hlavou jediná otázka: Cože?

Motor má sílu, ale v téměř 1500 kg těžkém autě nepůsobí tak, jak byste čekali. Prostě jednička vystřelí a jede rychle, ale pocit šíleného stroje schází. Přirozená reakce většiny řidičů bude podřazení a zatlačení pedálu do podlahy, což má v BMW 123d za následek zesílení přívalu výkonu a točivého momentu a zárodek změny názoru. Když tohle uděláte desetkrát za sebou, zvyknete si na to, že jednička netrhá asfalt, ale zároveň disponuje dostatkem výkonu a točivého momentu na to, aby potupila teoreticky silnější a rychlejší soupeře.

Naprosto zásadní vliv na vnímání dynamiky modelu má povrch vozovky. Na suché silnici se vám může zdát 123d krotké a neškodné. Počkejte však na první deštík, sněhové přeháňky či mrznoucí mrholení a zjistíte, že nic není vzdálenější pravdě. Pokud jste na prudký nárůst kroutícího momentu proudícího na kola zadní nápravy připraveni, případný nastupující přetáčivý smyk ve spolupráci se stabilizačním systémem hravě zvládnete.

Noční show

Avšak náhlé strhnutí volantu a souběžné přidání plynu může vyústit v situaci, jež vám přivodí poruchu řeči. Na situaci, kdy se přejíždění do odbočovacího pruhu změnilo v třímetrový drift, dlouho nezapomenu. Byl večer, nikde, nikdo, neporušil jsem žádná nařízení, ani dopravní předpisy, prostě jsem trhnul volantem, dupnul na plynový pedál a zapomněl zapnout stabilizační systém. Nakonec se mi to líbilo, ale první sekundy, kdy auto přešlo náhle do smyku, nebyly vůbec příjemné.

Pokud jde ovšem o driftování či obecněji užívání si fantasticky vyladěného podvozku BMW, považuji jedničku za ideální volbu. Malé auto s minimálními převisy se skvěle ovládá v běžných i extrémních situacích, v nízkých i vysokých rychlostech, v příčném směru i řízeném smyku. Zatáčky jsou v jedničce to nejlepší, co vás může potkat. Díky optimálnímu převodu řízení si vystačíte na většinu začátek s překřížením rukou, ručkování nastupuje pouze v nejostřejších zákrutách.

obrázek [555 x 315]
 

Tuhý podvozek se zdatně pere s nerovnostmi, k přednostem auta se počítá rovněž vynikající aerodynamika a celkové odhlučnění. Dovnitř nepronikají nepříjemné zvuky od prahů, podběhů nebo oken. Ještě nepadla zmínka o spotřebě. Ta se většinou pohybuje mezi šesti a sedmi litry, dynamická jízda spotřebu zvýší na osm až devět litrů. Je taktéž možné urazit 100 km se spotřebou 5,5 litru, ovšem tradičně se značným sebezapřením a maximální sebekontrolou.

Volant, mít ústa, chrlí se zebe romány o momentální situaci na vozovce, dlaně by zase dlouze vyprávěly o tom, jak dobře se sportovní volant BMW 123d drží. Řadicí páka, ač vyzbrojena malinko tužším chodem, poslouchá na slovo, unavit brzdy dá velkou práci, totéž platí o celém autě. Na parkovišti můžete trénovat hodinu piruety a jednička ani necekne. O její drsné povaze a výdrži svědčí i velmi tuhá karoserie nedávající šanci fyzikálním silám cokoliv provádět s plasty interiéru.

Zpátky v sedle

Ty jsou ve faceliftovaném modelu od pohledu kvalitnější, na dotek příjemnější a vůbec celkově hezčí. Jak se auto mohlo za ztvárnění interiéru v úvodu své kariéry malinko stydět, nyní na něj může být pyšné. Plasty lákají k pohlazení, slícování rovněž ukazuje na nejvyšší kvalitu a co teprve sedadla. Sportovní sedačky nekompromisně obepnou tělo a při zachování vysokého komfortu drží, dokud si nepřejete, aby pustily. Nastavení se děje ve všech existujících směrech, vyznat se ovšem v hromadě páček a táhel chce trochu trpělivosti.

obrázek [555 x 320]
 

Řada jedna není příkladem praktického auta, objemnějších odkládacích ploch abyste uvnitř pohledali, také vnitřní prostor odpovídá potřebám bezdětného páru nebo jedince. Dlouhé cestování ve čtyřech, kočárek, spousta tašek – kdepak. K tmavým plastům se výborně hodí do červena laděné čalounění kontrastující s andělsky bílým lakem karoserie. Přehlednost a orientaci hodnotím na jedničku, ergonomie zaslouží tutéž známku. Trochu komicky působí přepážka za zadními sedadly, naštěstí nevrže, pouze malinko zhoršuje výhled vzad. Na druhou stranu uspoří desítky tisíc korun.

BMW 1 – auto pro řidiče

BMW 123d má jednu zásadní výhodu. Udělá radost žene i muži bez ohledu na to, kdo z nich si víc všímá designu a kdo naopak bedlivě sleduje parametry a jízdní dovednosti. Řekněme, že manželka bude mít radost z nového auta, se kterým se výborně parkuje a pohybuje ve městě a manžel, když na to přijde, si s ním může vyrazit na sportovní projížďku zakončenou několika drifty na opuštěném parkovišti někde na periferii.

První cena vozu641.300,-Kč (116i, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací919.900,-Kč (123d, 150 kW)
Základní cena testovaného vozu944.900,-Kč (123d N1, 150 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.189.183,-Kč (123d N1, 150 kW)

Plusy:

  • atraktivní design
  • výborné sportovní sedačky
  • přesné a komunikativní řízení
  • ostré brzdy
  • silný a kultivovaný vznětový motor
  • vynikající jízdní vlastnosti

Mínusy:

  • stísněný prostor vzadu
  • horší výhled vzad
  • vysoké ceny příplatkové výbavy
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 123d

Cena v základní výbavě: 944 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 189 183 Kč

Základní výbava:Airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední a zadní hlavové airbagy, systém dynamické kontroly trakce DTC, dynamická kontrola stability DSC s rozšířenými funkcemi, ABS, ASC, CBS, ne-metalický lak, exteriérové doplňky v barvě vozu, vysoce lesklé černé okenní lišty, indikátor tlaku v pneumatikách, 17palcová kola z lehké slitiny, látka Network, prvky interiéru v obložení „Titanium light,“ přední a zadní prahové lišty BMW s chromováním, zadní kotoučové brzdy s vnitřním odvětráváním, Servotronic, filtr pevných částic, šestistupňová manuální převodovka, funkce zpožděného zhasínání světlometů „Follow-me-home,“ zpětné využití brzdné energie, sportovní kožený volant, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio BMW Business CD, palubní počítač.

Výbava testovaného vozu:Čalounění v kombinaci látky a kůže (+ 15.390 Kč), Paket ZP2 – multifunkční volant, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním, xenonové světlomety, automatická klimatizace, automatický systém Start / Stop (+ 42.313 Kč), 17palcová litá kola (+ 19.905 Kč), alarm (+ 12.825 Kč), čelní sklo s šedým stínícím pruhem (+ 1.995 Kč), proti sluneční ochrana (+ 6.270 Kč), vkládané koberce (+ 2.850 Kč), sportovní sedačky řidiče a spolujezdce (+ 16.245 Kč), vyhřívání předních sedaček (+ 9.405 Kč), parkovací systém PDC (+ 20.520 Kč) , dešťový senzor (+ 3.420 Kč), adaptivní světlomety (+ 11.685 Kč), tempomat (+ 7.410 Kč), světelný paket (+ 5.985 Kč), příprava pro mobilní telefon s bluetooth (+ 20.080 Kč), rádio BMW Professional (+ 5.985 Kč), HiFi systém reproduktorů (+ 15.390 Kč), připojení přes USB (+ 8.550 Kč), sportovní M kožený volant (+ 2.850 Kč), antracitový strop (+ 5.130 Kč), paket Advantage (+ 6.270 Kč).

Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou

Peníze navíc pro protestující praktické, dětské lékaře a…

Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru

Po zkušenostech s posledním vývojem staveb jaderných…

 
Technické údaje
Motor BMW 123d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 238
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.4 / 5.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l):51
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1495 / 425
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2660
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 123d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost

První generace BMW řady 1 sice není úplně prvním vstupem…

BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5! BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5!

Úpravám se meze nekladou a u značky BMW to platí…

 



 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to schytává i od slavných!

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to…

Má tu holku rád vůbec někdo jiný kromě Jaromíra Jágra? Řady děvčat, jež se ní obouvají, jsou totiž pořád početnější.

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají: Orangutaní schovávaná

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají:…

Na lásku teprve čekají. Kamarádi ale už jsou a společné hry si umí užít. Orangutani Mawar (28) a Pagy (16) v…

 

iSport.cz

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává, Liverpool má rekord

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává,…

Uběhlo dlouhých pět let od doby, kdy Ligu mistrů naposledy ovládl anglický tým. Chelsea s Petrem Čechem v brance…

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i vypínák Stříteského

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i…

MOMENTY KOLA | Ani šest zápasů 14. kola hokejové Tipsport extraligy nenudilo, ačkoliv se tentokrát obešlo bez…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…