Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 2 Active Tourer: První jízdní dojmy

Ondřej Chamilla
Diskuze (82)
Lákadlem automobilky BMW na nové zákazníky má být tentokrát středně velké MPV s pohonem předních kol. Jaké tohle auto je jsme zjišťovali v okolí rakouského Söldenu.

Když vidíte BMW 2 Active Tourer poprvé naživo, napadne vás jedna věc – zatímco na fotkách je auto podobné některým jiným středně velkým MPV, v reálu, kdy vyniknou naplno všechny záhyby a detaily karoserie, si ale vůz s ničím jiným nespletete, což je dobře. Jestli je ale auto přitažlivé, již necháme na vašem posouzení.

Od počátku je jasné, že Active Tourer bude dosti bojovat se svou image. Přece BMW s předním pohonem není BMW, budou namítat fanoušci značky. Automobilka však sází na to, že ne každý má tyto předsudky. Koncepce klasického velkoprostorového vozu s motorem vepředu, který roztáčí přední kola, to vše doplněno o DNA BMW, se pak může zamlouvat mnohým lidem, kteří ale jinak neocení sportovnost a zadní pohon klasických vozů značky. Pojďme se tedy na rivala Mercedesu Benz B podívat detailněji a hoďme za hlavu to, že se jedná o BMW. Zajímají nás hlavně reálné vlastnosti auta.

Pokud začneme odzadu, nebude to pro Active Tourer nejlepší. Zavazadlový prostor o objemu 468 litrů působí spíše skromněji, což může být pro cílové zákazníky důležité. Zato prostoru na zadních sedadlech je opravdu hodně, přičemž nechybí sedadlová gymnastika v podobě sklápění a posunu. Vepředu sedí řidič náležitě vysoko, jak se na vůz této kategorie sluší a patří, není však problém naleznout i docela dobrou řidičskou pozici. Zajímavý kontrast ve slušně zpracovaném interiéru tvoří luxusní výbava (dofukování bočnic sedadel, head-up displej, audio systém Harman Kardon atd.) s odkrytými rámy dveří či klasickými „kolíky“ na zamykání dveří.

Tři motory nyní, další tři na podzim

Pod kapotou BMW 2 Active Tourer můžete mít jeden ze tří motorů, se kterými je automobil označován jako 218i, 218d či 225i, přičemž první jmenovaný je tříválec. Na podzim pak přijdou i další verze, konkrétně 216d, 220d a 220i. My jsme v okolí rakouského Söldenu otestovali vůz s motorem 218d, což je dvoulitrový naftový čtyřválec o výkonu 110 kW a točivém momentu 330 N.m. Ihned po nastartování nás překvapila nízká míra vibrací i hluku od motoru. Další minuty za volantem pak jen utvrzovaly v názoru, že se jedná o velmi hladký a skvěle odhlučněný agregát, a to v jakýchkoliv otáčkách.

Jednotka je spojena se šestistupňovou manuální převodovkou, která se v kulise pohybuje s odporem typickým pro vozy BMW. Dráhy jsou sice spíše delší, ale přesné. Samotné zpřevodování je pak ideální vzhledem k charakteristice motoru, jednotlivé stupně na sebe výborně navazují a člověk snadno dokáže využít sílu pohonné jednotky. Při 130 km/h pak automobil točí 2250 otáček a největší hluk v interiéru vytvářely kapky deště dopadající na čelní sklo. Odhlučnění jízdy obecně je jednoduše vynikající, ať už se jedná o hluk od kol, zavěšení či proudícího větru.

Fascinující je, že manuál dostal systém automatických meziplynů, což je řešení známé z Nissanu 370 Z či Porsche Cayman GTS, ale v běžném rodinném voze jej vidíme snad poprvé. Nutno však říci, že v BMW 2 Active Tourer je celá tato věc nastavena spíše pro poklidné řazení a není to tedy vrchol přesnosti. Šikovný řidič se zkrátka „trefí" nejlépe, přesto se jedná o milý detail. Při podřazování na jedničku ale systém nefunguje, stejně tak jako ve chvíli, kdy vypnete stabilizační systém, čímž dáte sbohem i všem podobným asistentům.

Samotný motor svým výkonem s přehledem postačuje, auto je příjemně svižné a typický zákazník se s velkou pravděpodobností nebude dožadovat lepší dynamiky. Agregát je navíc velmi příjemný i svým projevem, kdy nabízí dostatek točivého momentu v téměř jakýchkoliv otáčkách, jeho výkon příjemně graduje a odezva na plyn je i v normálním režimu briskní. A ano, i tento vůz má tři režimy, a to Eco Pro, při kterém je motor mírně otupen pro co nejnižší spotřebu, Normal a Sport. V rámci testování jsme dosáhli spotřeby nafty 5,3 litru při konstantní stovce na dálnici, celá trasa zahrnující jak město, tak dálnice a horské okresní silnice, si pak vyžádala odběr 6,5 litrů paliva na sto kilometrů, což není špatné.

Konečné hodnocení kvalit podvozku bychom rádi nechali až na svezení v domácím prostředí. Již nyní vám však můžeme říci, že kontrola pohybů karoserie je na velmi vysoké úrovni, auto působí tuze, ale docela poddajně i na osmnáctipalcových kolech, a podle prvních zkušeností se člověk nemusí bát ani vyššího tempa v zatáčkách. Každopádně Active Tourer tlumí nerovnosti tiše a působí schopně.

Největším zklamáním však bylo řízení. To je sportovně tuhé, ale zcela bez citu a má nekonzistentní odpor, takže během zatáčení se mění jeho tuhost a vůz jakoby v oblouku překonával jistou hranu, což je dáno hlavně geometrií podvozku. Jízda ve výsledku vypadá tak, že člověk plynule otáčí tuhým řízením, které se v jednu chvíli odlehčí, a až řidič zjistí, že už zatáčí moc, následuje další korekce. Samozřejmě můžete namítat, že v MPV vlastně o jízdní vlastnosti a řízení vůbec nejde a nebudeme vám odporovat, ale ignorovat to nemůžeme. Zejména, když má auto modrobílou vrtuli na kapotě…

Zbytek automobilu působí velmi propracovaným dojmem, což v této kategorii rozhodně není zvykem. Otázkou je, jestli to vše zákazníci ocení. Vždyť typický řidič MPV vidí v tomto BMW úplně stejný rodinný stroj, jako když se podívá na konkurenty z řad Opelu, Volkswagenu či Citroënu, akorát je dražší. A co na tom, že Active Tourer je dotaženější. Na druhou stranu, úspěch Mercedes-Benzu B a vysoká očekávání mnichovského výrobce dávají tušit, že kupec pro podobný vůz skutečně existuje. Například doktor či právník, který vždy jezdil novou řadou 3, ale nyní by již rád automobil, do kterého se mu bude lépe nastupovat a přitom stále půjde o BMW. A čert vem, že už nemá poháněná zadní kola...

Závěr

Je jasné, že purističtí fandové BMW budou tento vůz pravděpodobně nenávidět. V rámci středně velkých MPV se ale jedná o nezvykle propracovaný a až na detaily příjemný stroj. Kladně hodnotíme pohonné ústrojí a odhlučnění, stejně jako jízdní vlastnosti. Na autě sice naleznete pár laciných drobností a nepotěší vás ani charakter řízení či menší zavazadlový prostor, jako celek ale neznáme jiný takto atraktivní velkoprostorový vůz. Pak už je jen na vás, jestli jste ochotni si za to vše dobré navíc připlatit a zkousnout fakt, že máte BMW s předním pohonem.

BMW 2 Active Tourer - technická data
Model 218i 225i 218d
Převodovka 6M (8A) 8A 6M (8A)
Zdvihový objem [cm3] 1499 1998 1995
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 100/4500-6000 170/4750-6000 110/4000
Točivý moment [N.m/min-1] 220/1250 350/1250 330/1750-2250
Maximální rychlost [km/h] 200 235 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,3 (9,6) 6,8 8,9 (8,9)
Spotřeba [l/100 km] 4,9 (5,1) 6,0 4,1 (4,1)
Hmotnost [kg] 1320 1430 1375
Cena Série [Kč] 631.800 - 746.200
Cena Advantage [Kč] 670.800 894.400 785.200
Cena Sport [Kč] 708.500 925.600 822.900
Cena Luxury [Kč] 742.300 959.400 856.700


Ondřej Chamilla
Diskuze (82)
26. 8. 2014 10:07
Re: bože to je blábol
To bylo samozřejmě myšlený u napříč a podelně uloženýho motoru s manuální převodovkou.
25. 8. 2014 09:17
Re: bože to je blábol
Je to automat, takže z převodovky vedou jen drátky.
Avatar - The Spešl Uan
1. 8. 2014 12:47
Re: Tak mě tohle...
Hahahaha, pobavilo, díky. Jo, o bávech toho moc nevím, máš recht. Dávám ti :yes: .
1. 8. 2014 10:41
Re: bože to je blábol
To mi přijde celý nějaký divný. V takovým BMW jsem ještě neseděl. Co to máš přesně za motor?
1. 8. 2014 10:39
Re: bože to je blábol
není to náhodou daný tím, že řadící páka vede přímo z převodovky? Zatímco u napříč uložených motorů je řadící páka spojená táhly nebo lanky? Ve chvíli kdy je motor a převodovka kompaktní celek a z převodovky přímo trčí řadící páka je dost neřešák udělat to tak aby se na řadící páku nepřenášely vibrace.