Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 2 Gran Tourer: První jízdní dojmy z Chorvatska

Ondřej Šámal
Diskuze (50)

Až sedmimístné mnichovské MPV Gran Tourer nabízí prémiovou alternativu ke standardním velkoprostorovým autům. Dokáže ospravedlnit vyšší cenu a menší technologický náskok před konkurenty?

Po modelu BMW Active Tourer přichází na trh také prodloužená verze (+214 mm) s přídomkem Gran Tourer, jež za příplatek necelých 21.000 korun nabízí třetí řadu sedadel a možnost odvézt až sedm cestujících. V evropských podmínkách nicméně bude častější pětimístná konfigurace se zavazadelníkem o objemu 645 až 1905 litrů, což je mimochodem rekordní hodnota mezi ostatními vozy německého výrobce. Velikosti přepravního prostoru pomohla platforma UKL1 s pohonem předních kol, který je jinak noční můrou fanoušků BMW. Aby toho nebylo málo, základní benzinové i dieselové motory mají pouze tři válce a 1,5 litru.

Vzhled novinky je poněkud diskutabilní, zejména zadní část může někomu připadat jakoby naroubovaná. Uvnitř potěší palubní deska s architekturou typickou pro BMW, nechybí ani k řidiči natočený středový panel. Dílenské zpracování je paradoxně lepší než u některých dražších modelů značky, bližší zkoumání nicméně odhalí, že místo umně se tvářícího dřevěného dekoru se jedná o plastové obložení.

Interiér je díky přidaným 53 milimetrům do výšky mnohem vzdušnější než u kratšího provedení, rozvor delší o 11 centimetrů (2780 mm) se pozitivně projevil především na místě pro kolena cestujících ve druhé řadě. Příplatková třetí řada je kvůli skromnému prostoru pro nohy spíše nouzové řešení, které se hodí maximálně pro menší děti - těm nebude vadit krkolomnější nastupování a vystupování. Zadní křesílka lze sklopit jednoduchým zatáhnutím madla, po kterém se složí do podlahy a vytvoří s ložným prostorem rovnou plochu.

Jednou ze zajímavých novinek, jež pomůže zabavit neposedné potomstvo, je multimediální systém Mykidio, který obsahuje filmy, hudbu a aplikace. Vybraný program se bude zobrazovat na ipadech upevněných k předním opěradlům. Služba je k dispozici prozatím jenom v Německu, o jejím zpřístupnění v ČR zatím nemáme bližší informace.

Z nabízených verzí jsme nejprve vyzkoušeli vrcholný turbodiesel 220d, který je k dispozici pouze se systémem pohonu všech kol xDrive a osmistupňovým automatem, jehož volič není jako v případě ostatních BMW impulzní, nýbrž klasický. Nový motor nabízí výkon 140 kW a pro rodinně laděný vůz představuje až rozmarnou volbu. Vždyť na stovku zrychlí za 7,6 sekundy a rozjede se na 218 km/h. Menší problém představuje pořizovací cena začínající na 995 800 Kč.

BMW 2 Gran Tourer – ceny na českém trhu
Verze 218i 220i 216d 218d 220d xDrive
Zdvihový objem [cm3] 1499 1998 1496 1995 1995
Válce/ventily 3/4 4/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 100/4400 141/5000 85/4000 110/4000 140/4000
Točivý moment [N.m/min] 220/1250 280/1250 270/1750 330/1750 400/1750
Převodovka 6M (6A) 6M (8A) 6M (6A) 6M (8A) 8A
Max. rychlost [km/h] 205 (203) 222 (223) 192 (192) 205 (207) 218
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,5 (9,5) 7,7 (7,6) 11,1 (10,9) 9,3 (9,3) 7,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 (5,2) 6,2 (5,9) 3,9 (4,0) 4,3 4,9
Cena [Kč] 676.000 764.400 730.600 787.800 995.800

Jízdní dynamika byla naprosto v pořádku, nebojíme se říci, že ani s plně naloženým vozem na delší dovolenou nebudete brzdou provozu. Reálnou spotřebu v kombinovaném režimu odhadujeme maximálně na 6,5 litru. Díky odhlučnění motoru jsme vznětový čtyřválec slyšeli až při větší akceleraci. Samočinná převodovka řadila rychle, jenom v komfortním režimu občas chvilku váhala při kickdownu. S motorem se ale skvěle doplňovala. Při klidné jízdě jej držela okolo 1700 min-1, kde bylo k dispozici skoro všech 400 N.m. Zkoušená varianta obouvala osmnáctipalcová kola, která sice pomáhala estetické stránce, nicméně snižovala cestovní komfort. Zejména na rozbitých silnicích jsme občas pocítili nepříjemné rázy, jež snižovaly pohodu na palubě.

Mnichovský slogan o radosti z jízdy je u velkoprostorového auta trochu irelevantní, přesto jsme byli zvědaví, jak si tenhle rodinný model povede. Trochu mrzelo, že jsme neměli větší možnost protáhnout jej po horských silničkách, kde by se naplno projevil charakter auta. Za vděk jsme tak dali dálnicím a okreskám v okolo malebného Záhřebu podobajícím se českým komunikacím. Zmíněný horší komfort považujeme za největší nedostatek, který lze ovšem vyřešit instalací menších kol. Řízení poskytuje znatelně méně zpětné vazby než ostatní BMW, v rámci třídy ovšem patří mezi to nejlepší. Ačkoliv jsme úplně přesně nevěděli, co dělají přední kola, líbila se nám jeho přesnost. Podvozek pomáhal maskovat vnější rozměry vozu, nicméně v zatáčkách se projevilo vyšší těžiště. Větší boční plocha byla náchylná na poryvy větru, ale to se týká i ostatních MPV.

O něco lepší dojem na nás udělala verze 220i doplněná paketem M. Paradoxně spíše sportovní varianta měla komfortnější podvozek, který vpředu tolik netrpěl těžkým naftovým ingotem. Do zatáček se benzin vrhal s větším nadšením a při výjezdu z nich přední část tolik netahala ven. Dynamika byla prakticky totožná jako u vrcholného turbodieselu, ačkoliv subjektivní vnímaní bylo kvůli točivému momentu 280 N.m o něco horší.

Absenci pohonu všech kol jsme pociťovali spíše jako přednost už jenom díky nižší hmotnosti a menším odporům v hnacím řetězci. Živější projev ve standardním režimu trochu krotil automat, který v rámci udržování co nejnižší spotřeby zbytečně držel čtyřválec v nižších otáčkách. Po přepnutí do sportovního nastavení byl temperament verze 220i mnohem lepší a jízda celkově zábavnější a příjemnější. Vyšší reálnou spotřebu prozatím nejsilnějšího benzinu vůči zkoušenému turbodieselu hravě vyvažuje cena nižší o citelných 231.400 Kč (startuje na 764.400 Kč).

Srovnání BMW 2 Gran Tourer s konkurencí je poněkud ošemetné, v obdobné cenové hladině totiž žádného nemá. Klasický mainstream v podobě Citroënu Grand C4 Picasso a Opelu Zafira Tourer je mnohem levnější a v mnoha ohledech také variabilnější i prostornější. Vysoká pořizovací cena je v případě rodinného auta výrazným negativem, základní provedení 218i s tříválcem 1,5 litru o výkonu 100 kW totiž začíná na 676.000 Kč. Za podobné, respektive i nižší částky přitom pořídíte konkurenční modely se silnými turbodiesely a takřka plnou výbavou. Mnichovský model tak bude primárně mířit na současné zákazníky značky, kteří požadují druhý vůz do rodiny a z nějakého důvodu nechtějí SUV, které nenabízí tolik prostoru.

Srovnání rozměrů s konkurenty BMW 2 Gran Tourer Citroën Grand C4 Picasso Opel Zafira Tourer Renault Grand Scénic
Délka [mm] 4556 4597 4656 4573
Šířka [mm] 1800 1826 1884 1845
Výška [mm] 1641 1634 1685 1645
Rozvor [mm] 2780 2840 2760 2770
Zavazadelník [l] 645/1905 725/1834 650/1860 752/2050

Text: Ondřej Šámal, Auto Tip

Ondřej Šámal
Diskuze (50)
Avatar - Machýrek
31. 5. 2015 21:36
Rizeni
Troufam si tvrdit, ze tvrzení; cituji: "Řízení poskytuje znatelně méně zpětné vazby než ostatní BMW, v rámci třídy ovšem patří mezi to nejlepší. Ačkoliv jsme úplně přesně nevěděli, co dělají přední kola, líbila se nám jeho přesnost." je velmi, opravdu velmi mírné a zavádějící. Řízení je naprosto odstrašující, má prodlevu, bez legrace, fakt, má to prodlevu, otočíš volantem a kola udělaj, co maj, jenže ne zároveň s tím, jak hýbeš volantem, ale zcela zretelně později. Je to naštěstí předvídatelný, po cca 20 km jsem už věděl, jak točit volantem, aby přední kola dělala, co chci. Ale na BMW to je pro me nepochopitelné. Označit tohle jako přesné. WTF? Jinak souhlas se zbytkem a i me prijemne prekvapilo zpracovani vnitrku. Jel jsem diesel verzi s AWD.
Avatar - Bubáq
19. 5. 2015 15:12
Re: BMW s náhonem na PŘEDNÍ ...
Asi se nerad vzdáváš, ale tato Tvá připomínka je zcela mimo mísu. MB B klasse a BMW Active Tourer/Grand Tourer jsou přímí soupeři na trhu.
Musím si na Tebe dát pozor....
19. 5. 2015 12:29
Ta titulní fotka
mi připomněla Carens. Víc než připomněla...

[odkaz]
19. 5. 2015 11:43
Re: nechapu
to auto je dělaný pro mladý rodiny co řešej hlavně aby mohly říct,že jezděj v BÉÉMVÉÉ MAMAkáře....
19. 5. 2015 10:25
Freemont
Ehm,proč to nesrovnáte s Freemontem,třeba s verzi 3,6 200kw a 4x4 :-) navíc to auto má v základu 4,9m zatímco tady to BMW jen 4,5...

Aha..já zapomněl to se nehodí do krámu :-)