18.5. 2015 Auto Tip

BMW 2 Gran Tourer: První jízdní dojmy z Chorvatska

 

Až sedmimístné mnichovské MPV Gran Tourer nabízí prémiovou alternativu ke standardním velkoprostorovým autům. Dokáže ospravedlnit vyšší cenu a menší technologický náskok před konkurenty?

Po modelu BMW Active Tourer přichází na trh také prodloužená verze (+214 mm) s přídomkem Gran Tourer, jež za příplatek necelých 21.000 korun nabízí třetí řadu sedadel a možnost odvézt až sedm cestujících. V evropských podmínkách nicméně bude častější pětimístná konfigurace se zavazadelníkem o objemu 645 až 1905 litrů, což je mimochodem rekordní hodnota mezi ostatními vozy německého výrobce. Velikosti přepravního prostoru pomohla platforma UKL1 s pohonem předních kol, který je jinak noční můrou fanoušků BMW. Aby toho nebylo málo, základní benzinové i dieselové motory mají pouze tři válce a 1,5 litru.

Vzhled novinky je poněkud diskutabilní, zejména zadní část může někomu připadat jakoby naroubovaná. Uvnitř potěší palubní deska s architekturou typickou pro BMW, nechybí ani k řidiči natočený středový panel. Dílenské zpracování je paradoxně lepší než u některých dražších modelů značky, bližší zkoumání nicméně odhalí, že místo umně se tvářícího dřevěného dekoru se jedná o plastové obložení.

Interiér je díky přidaným 53 milimetrům do výšky mnohem vzdušnější než u kratšího provedení, rozvor delší o 11 centimetrů (2780 mm) se pozitivně projevil především na místě pro kolena cestujících ve druhé řadě. Příplatková třetí řada je kvůli skromnému prostoru pro nohy spíše nouzové řešení, které se hodí maximálně pro menší děti - těm nebude vadit krkolomnější nastupování a vystupování. Zadní křesílka lze sklopit jednoduchým zatáhnutím madla, po kterém se složí do podlahy a vytvoří s ložným prostorem rovnou plochu.

Jednou ze zajímavých novinek, jež pomůže zabavit neposedné potomstvo, je multimediální systém Mykidio, který obsahuje filmy, hudbu a aplikace. Vybraný program se bude zobrazovat na ipadech upevněných k předním opěradlům. Služba je k dispozici prozatím jenom v Německu, o jejím zpřístupnění v ČR zatím nemáme bližší informace.

Z nabízených verzí jsme nejprve vyzkoušeli vrcholný turbodiesel 220d, který je k dispozici pouze se systémem pohonu všech kol xDrive a osmistupňovým automatem, jehož volič není jako v případě ostatních BMW impulzní, nýbrž klasický. Nový motor nabízí výkon 140 kW a pro rodinně laděný vůz představuje až rozmarnou volbu. Vždyť na stovku zrychlí za 7,6 sekundy a rozjede se na 218 km/h. Menší problém představuje pořizovací cena začínající na 995 800 Kč.

BMW 2 Gran Tourer – ceny na českém trhu
Verze218i220i216d218d220d xDrive
Zdvihový objem [cm3]14991998149619951995
Válce/ventily3/44/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min]100/4400141/500085/4000110/4000140/4000
Točivý moment [N.m/min]220/1250280/1250270/1750330/1750400/1750
Převodovka6M (6A)6M (8A)6M (6A)6M (8A)8A
Max. rychlost [km/h]205 (203)222 (223)192 (192)205 (207)218
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,5 (9,5)7,7 (7,6)11,1 (10,9)9,3 (9,3)7,6
Komb. spotřeba [l/100 km]5,1 (5,2)6,2 (5,9)3,9 (4,0)4,34,9
Cena [Kč]676.000764.400730.600787.800995.800

Jízdní dynamika byla naprosto v pořádku, nebojíme se říci, že ani s plně naloženým vozem na delší dovolenou nebudete brzdou provozu. Reálnou spotřebu v kombinovaném režimu odhadujeme maximálně na 6,5 litru. Díky odhlučnění motoru jsme vznětový čtyřválec slyšeli až při větší akceleraci. Samočinná převodovka řadila rychle, jenom v komfortním režimu občas chvilku váhala při kickdownu. S motorem se ale skvěle doplňovala. Při klidné jízdě jej držela okolo 1700 min-1, kde bylo k dispozici skoro všech 400 N.m. Zkoušená varianta obouvala osmnáctipalcová kola, která sice pomáhala estetické stránce, nicméně snižovala cestovní komfort. Zejména na rozbitých silnicích jsme občas pocítili nepříjemné rázy, jež snižovaly pohodu na palubě.

Mnichovský slogan o radosti z jízdy je u velkoprostorového auta trochu irelevantní, přesto jsme byli zvědaví, jak si tenhle rodinný model povede. Trochu mrzelo, že jsme neměli větší možnost protáhnout jej po horských silničkách, kde by se naplno projevil charakter auta. Za vděk jsme tak dali dálnicím a okreskám v okolo malebného Záhřebu podobajícím se českým komunikacím. Zmíněný horší komfort považujeme za největší nedostatek, který lze ovšem vyřešit instalací menších kol. Řízení poskytuje znatelně méně zpětné vazby než ostatní BMW, v rámci třídy ovšem patří mezi to nejlepší. Ačkoliv jsme úplně přesně nevěděli, co dělají přední kola, líbila se nám jeho přesnost. Podvozek pomáhal maskovat vnější rozměry vozu, nicméně v zatáčkách se projevilo vyšší těžiště. Větší boční plocha byla náchylná na poryvy větru, ale to se týká i ostatních MPV.

O něco lepší dojem na nás udělala verze 220i doplněná paketem M. Paradoxně spíše sportovní varianta měla komfortnější podvozek, který vpředu tolik netrpěl těžkým naftovým ingotem. Do zatáček se benzin vrhal s větším nadšením a při výjezdu z nich přední část tolik netahala ven. Dynamika byla prakticky totožná jako u vrcholného turbodieselu, ačkoliv subjektivní vnímaní bylo kvůli točivému momentu 280 N.m o něco horší.

Absenci pohonu všech kol jsme pociťovali spíše jako přednost už jenom díky nižší hmotnosti a menším odporům v hnacím řetězci. Živější projev ve standardním režimu trochu krotil automat, který v rámci udržování co nejnižší spotřeby zbytečně držel čtyřválec v nižších otáčkách. Po přepnutí do sportovního nastavení byl temperament verze 220i mnohem lepší a jízda celkově zábavnější a příjemnější. Vyšší reálnou spotřebu prozatím nejsilnějšího benzinu vůči zkoušenému turbodieselu hravě vyvažuje cena nižší o citelných 231.400 Kč (startuje na 764.400 Kč).

Srovnání BMW 2 Gran Tourer s konkurencí je poněkud ošemetné, v obdobné cenové hladině totiž žádného nemá. Klasický mainstream v podobě Citroënu Grand C4 Picasso a Opelu Zafira Tourer je mnohem levnější a v mnoha ohledech také variabilnější i prostornější. Vysoká pořizovací cena je v případě rodinného auta výrazným negativem, základní provedení 218i s tříválcem 1,5 litru o výkonu 100 kW totiž začíná na 676.000 Kč. Za podobné, respektive i nižší částky přitom pořídíte konkurenční modely se silnými turbodiesely a takřka plnou výbavou. Mnichovský model tak bude primárně mířit na současné zákazníky značky, kteří požadují druhý vůz do rodiny a z nějakého důvodu nechtějí SUV, které nenabízí tolik prostoru.

Srovnání rozměrů s konkurentyBMW 2 Gran TourerCitroën Grand C4 PicassoOpel Zafira TourerRenault Grand Scénic
Délka [mm]4556459746564573
Šířka [mm]1800182618841845
Výška [mm]1641163416851645
Rozvor [mm]2780284027602770
Zavazadelník [l]645/1905725/1834650/1860752/2050
Text: Ondřej Šámal, Auto Tip

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
ANO se sbližuje s komunisty ANO se sbližuje s komunisty

Sociální bydlení, surovinová politika, růst minimální…

Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně

Bývalý britský předseda vlády, voják a publicista Winston…

Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 2 Gran Tourer: První jízdní dojmy z Chorvatska







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 






 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená sedmička na konec!

Česko - Makedonie 25:24. Úžasný obrat a chycená…

Čeští házenkáři po dalším úžasném vítězném dramatu na mistrovství Evropy živí naději na postup do semifinále.…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…