BMW 3.0i Biturbo: nový přeplňovaný šestiválec

BMW 3.0i Biturbo: nový přeplňovaný šestiválec

 
 

Vedoucí postavení na poli vývoje spalovacího motoru chce automobilka BMW připomenout všem samostatnou výstavkou úspěšných motorů, které posbíraly vavříny v anketě Motor roku. Představen bude také nový řadový šestiválec s nízkotlakým přeplňováním.

Vedoucí postavení na poli vývoje spalovacího motoru chce automobilka BMW připomenout všem návštěvníkům ženevského autosalonu samostatnou výstavkou úspěšných motorů, které posbíraly vavříny v anketě International Engine of the Year. Představen bude také nový řadový šestiválec s nízkotlakým přeplňováním.

Vývoj motorové novinky je prý již ukončen, ale na ženevské přehlídce automobilové techniky bude ještě prezentován jako koncept budoucnosti s nejistým termínem nasazení do sériové výroby. O co tedy vlastně jde?

BMW se vrátilo k myšlence přeplňování automobilových motorů, kterou v sedmdesátých letech jako jeden z prvních výrobců automobilů do této branže přivedl. Řadový třílitrový šestiválec, který má mnichovská automobilka v současnosti ve výrobním programu, dosahuje nejvyššího výkonu 195 kW při 6600 ot./min, přeplňovaný kolega, opatřený navíc přímým vstřikováním benzínu do válců, dosahuje hodnoty 225 kW, tedy o 30 kW více. Podstatnější je však změna v momentové charakteristice, která při plně otevřené škrtící klapce tvoří přímku reprezentující hodnotu 400 Nm mezi 1500 a 5800 ot./min.

Motivací k těmto hodnotám nebylo rozhodně oslňovat maximálními extrémy. Ty ostatně BMW "vyrobilo" dostatečně přesvědčivě v minulosti, když z motorů formule 1 o objemu 1,5 získalo přeplňováním výfukovým turbodmychadlem i přes mnoho set kilowattů, které nakonec vedly ke změně předpisů královské disciplíny. Cílem konstruktérů BMW bylo tentokrát vylepšit vlastnosti motoru po všech stránkách. Nejde přece totiž jen o vysoký maximální výkon, ale také o provozní vlastnosti, spotřebu paliva, ochotu zrychlovat od nízkých otáček...

Místo jediného turbodmychadla, které by muselo mít vzhledem k tokům ve výfukovém/sacím potrubí objemného třílitrového šestiválce značnou velikost, instalovali technici do větví sacích a výfukových traktů dvě samostatná menší turbodmychadla. Jde tedy o bi-turbo, jehož přeplňování je však jen jednostupňové, na rozdíl od vznětového motoru z BMW 535d, kde pracuje systém dvoustupňového přeplňování, pomocí dvojice za sebou zařazených turbodmychadel. Tomuto systému u BMW neříkají biturbo, nýbrž Variable Twin Turbo (VTT).

Výhody menších turbodmychadel jsou zřejmé. Vzhledem k menšímu momentu setrvačnosti se snáze a rychleji roztáčejí do vysokých otáček. Na druhou stranu nejsou schopny tak extrémních tlaků jako hmotnější zařízení. Zařazením dvou malých turbodmychadel (každé je obsluhováno svojí trojicí válců) byl zvýšen plnící tlak nad okolní atmosférický, a tím je dosahováno zvýšení středního efektivního tlaku ve válcích a konečně také vyššího točivého momentu. Projev motoru je velmi blízký projevu atmosférického agregátu, prodleva související s náběhem plnícího tlaku je podle výrobce takřka neznatelná. Podobnou filozofii ostatně praktikuje švédský Saab dlouhá léta.

Novinkou BMW jsou turbodmychadla vyrobená z nových materiálů, které jsou schopné dlouhodobě odolávat teplotám až 1050 °C, které jsou asi o 100 °C vyšší než v běžných výfukových potrubí dnešních přeplňovaných zážehových motorů. Tento fakt má zásadní vliv na spotřebu paliva, protože při vysokých zatíženích musí být dnešní zážehové motory chlazeny bohatou směsí, která se právě na spotřebě paliva takového motoru zásadně podepíše.

Dalším novým prvkem, jehož přínos je již několik let nejen zkoumán, ale také praktikován (viz motor VW 2.0 TFSI) je kombinace přeplňování a přímého vstřiku paliva. Zde je přímý vstřik proveden centrálně ve válci umístěným piezovstřikovačem, který vysílá přímo do spalovacího prostoru kuželovitý paprsek benzinu.

Podle informací zveřejněných automobilkou by nový motor dokázal zrychlit současné BMW 330i o půlsekundu dříve ve sprintu z 0 na 100 km/h a v pružném zrychlování na druhý nejvyšší převodový stupeň z 80 na 120 km/h za 6,3 s, místo současných 8,2 sekund.

Motor o výkonu srovnatelném s atmosférickým vidlicovým osmiválcem má o 70 kg nižší pohotovostní hmotnost a ve srovnání se stejným přeplňovaným šestiválcem se vstřikováním benzinu do sacího potrubí má asi o 10% nižší spotřebu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou

Peníze navíc pro protestující praktické, dětské lékaře a…

Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru

Po zkušenostech s posledním vývojem staveb jaderných…

 

Štítky Formule 1 BMW

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají: Orangutaní schovávaná

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají:…

Na lásku teprve čekají. Kamarádi ale už jsou a společné hry si umí užít. Orangutani Mawar (28) a Pagy (16) v…

Hvězda seriálu Policie Modrava se stala poprvé otcem! Soukup přišel o svou pravou ruku

Hvězda seriálu Policie Modrava se stala poprvé…

Jeden z hlavních představitelů seriálu Policie Modrava, herec a dabér Michal Holán (33), se stal poprvé otcem!…

 

iSport.cz

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává, Liverpool má rekord

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává,…

Uběhlo dlouhých pět let od doby, kdy Ligu mistrů naposledy ovládl anglický tým. Chelsea s Petrem Čechem v brance…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Směšné Česko: Máslová hysterie, lithiová ostuda, prezident na Marsu a Babiš u StB

Směšné Česko: Máslová hysterie, lithiová ostuda,…

Bylo bláhové se domnívat, že se před volbami povede nějaká normální kampaň, ve které zjistíme, co naši zemi čeká…

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…