BMW 3.0i Biturbo: nový přeplňovaný šestiválec

BMW 3.0i Biturbo: nový přeplňovaný šestiválec

 
 

Vedoucí postavení na poli vývoje spalovacího motoru chce automobilka BMW připomenout všem samostatnou výstavkou úspěšných motorů, které posbíraly vavříny v anketě Motor roku. Představen bude také nový řadový šestiválec s nízkotlakým přeplňováním.

Vedoucí postavení na poli vývoje spalovacího motoru chce automobilka BMW připomenout všem návštěvníkům ženevského autosalonu samostatnou výstavkou úspěšných motorů, které posbíraly vavříny v anketě International Engine of the Year. Představen bude také nový řadový šestiválec s nízkotlakým přeplňováním.

Vývoj motorové novinky je prý již ukončen, ale na ženevské přehlídce automobilové techniky bude ještě prezentován jako koncept budoucnosti s nejistým termínem nasazení do sériové výroby. O co tedy vlastně jde?

BMW se vrátilo k myšlence přeplňování automobilových motorů, kterou v sedmdesátých letech jako jeden z prvních výrobců automobilů do této branže přivedl. Řadový třílitrový šestiválec, který má mnichovská automobilka v současnosti ve výrobním programu, dosahuje nejvyššího výkonu 195 kW při 6600 ot./min, přeplňovaný kolega, opatřený navíc přímým vstřikováním benzínu do válců, dosahuje hodnoty 225 kW, tedy o 30 kW více. Podstatnější je však změna v momentové charakteristice, která při plně otevřené škrtící klapce tvoří přímku reprezentující hodnotu 400 Nm mezi 1500 a 5800 ot./min.

Motivací k těmto hodnotám nebylo rozhodně oslňovat maximálními extrémy. Ty ostatně BMW "vyrobilo" dostatečně přesvědčivě v minulosti, když z motorů formule 1 o objemu 1,5 získalo přeplňováním výfukovým turbodmychadlem i přes mnoho set kilowattů, které nakonec vedly ke změně předpisů královské disciplíny. Cílem konstruktérů BMW bylo tentokrát vylepšit vlastnosti motoru po všech stránkách. Nejde přece totiž jen o vysoký maximální výkon, ale také o provozní vlastnosti, spotřebu paliva, ochotu zrychlovat od nízkých otáček...

Místo jediného turbodmychadla, které by muselo mít vzhledem k tokům ve výfukovém/sacím potrubí objemného třílitrového šestiválce značnou velikost, instalovali technici do větví sacích a výfukových traktů dvě samostatná menší turbodmychadla. Jde tedy o bi-turbo, jehož přeplňování je však jen jednostupňové, na rozdíl od vznětového motoru z BMW 535d, kde pracuje systém dvoustupňového přeplňování, pomocí dvojice za sebou zařazených turbodmychadel. Tomuto systému u BMW neříkají biturbo, nýbrž Variable Twin Turbo (VTT).

Výhody menších turbodmychadel jsou zřejmé. Vzhledem k menšímu momentu setrvačnosti se snáze a rychleji roztáčejí do vysokých otáček. Na druhou stranu nejsou schopny tak extrémních tlaků jako hmotnější zařízení. Zařazením dvou malých turbodmychadel (každé je obsluhováno svojí trojicí válců) byl zvýšen plnící tlak nad okolní atmosférický, a tím je dosahováno zvýšení středního efektivního tlaku ve válcích a konečně také vyššího točivého momentu. Projev motoru je velmi blízký projevu atmosférického agregátu, prodleva související s náběhem plnícího tlaku je podle výrobce takřka neznatelná. Podobnou filozofii ostatně praktikuje švédský Saab dlouhá léta.

Novinkou BMW jsou turbodmychadla vyrobená z nových materiálů, které jsou schopné dlouhodobě odolávat teplotám až 1050 °C, které jsou asi o 100 °C vyšší než v běžných výfukových potrubí dnešních přeplňovaných zážehových motorů. Tento fakt má zásadní vliv na spotřebu paliva, protože při vysokých zatíženích musí být dnešní zážehové motory chlazeny bohatou směsí, která se právě na spotřebě paliva takového motoru zásadně podepíše.

Dalším novým prvkem, jehož přínos je již několik let nejen zkoumán, ale také praktikován (viz motor VW 2.0 TFSI) je kombinace přeplňování a přímého vstřiku paliva. Zde je přímý vstřik proveden centrálně ve válci umístěným piezovstřikovačem, který vysílá přímo do spalovacího prostoru kuželovitý paprsek benzinu.

Podle informací zveřejněných automobilkou by nový motor dokázal zrychlit současné BMW 330i o půlsekundu dříve ve sprintu z 0 na 100 km/h a v pružném zrychlování na druhý nejvyšší převodový stupeň z 80 na 120 km/h za 6,3 s, místo současných 8,2 sekund.

Motor o výkonu srovnatelném s atmosférickým vidlicovým osmiválcem má o 70 kg nižší pohotovostní hmotnost a ve srovnání se stejným přeplňovaným šestiválcem se vstřikováním benzinu do sacího potrubí má asi o 10% nižší spotřebu.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Formule 1 BMW

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

 






 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Sraz hlasatelů po 12 letech: Jak dnes vypadají Marie Tomsová či Anna Wetlinská?

Sraz hlasatelů po 12 letech: Jak dnes vypadají Marie…

Před lety jsme jejich tváře vídali téměř denně. Svými příjemnými hlasy nám oznamovali, o čem bude následující…

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí Lance zabíjejí živly

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí…

Na Srí Lance řádí monzunové lijáky. Ty vyvolaly záplavy a sesuvy půdy, které si vyžádaly už 100 obětí, dalších…

 

iSport.cz

Talent Sparty u titulu Feyenoordu: Mají horší zázemí, ale větší chuť

Talent Sparty u titulu Feyenoordu: Mají horší…

Dorazil a hned slavil titul. Tedy byl součástí oslav, při kterých se v ulicích Rotterdamu sešlo na 200 tisíc…

Schick nás nejdřív neoslnil. Teď si dělá z obránců srandu, říká Krch

Schick nás nejdřív neoslnil. Teď si dělá z obránců…

S Patrikem Schickem si obránce Daniel Krch zahrál rok v Bohemians 1905. Právě tam se mladý útočník odrazil k…

 

Reflex.cz

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny, jinak nemá smysl

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny,…

Při pohledu do talíře obvykle zažívám slastné pocity, těším se na chutě, na konejšivý pocit zasycení, na to, jak…

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk Josifa Stalina

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk…

Světová i česká média informovala o smrti uznávaného sedmasedmdesátiletého ruského divadelního režiséra Alexandr…