reklama


24.7. 2015 Auto Tip

BMW 3 a X1: První jízdní dojmy

 

Hned dvojici novinek mnichovské automobilky jsme měli možnost vyzkoušet na německých a rakouských silnicích. A obě s nejsilnějšími motory.

BMW 3 se během 40 lety vyrobilo přes 14 milionů exemplářů. Vůz prodělal v uplynulých měsících lehkou modernizační kúru, která jej má přivést do druhé poloviny výrobního cyklu. Decentní estetické změny exteriéru (například nová přední a zadní diodová světla) jsou pro nezasvěceného prakticky nerozpoznatelné. V interiéru se inženýři zaměřili na použití kvalitnějších materiálů a zdokonalení navigačního systému, který se učí podle pokynů a jízdních zvyků řidiče. Nechybí také možnost vysokorychlostního datového přenosu LTE.

Nejviditelnějšími změnami jsou nové či optimalizované pohonné jednotky, z nichž za zmínku stojí především přeplňované tříválce o objemu 1,5 litru, jež boří další zažité „pravdy“ o nutnosti šestiválce v prémiových modelech střední třídy. Užití malých jednotek má přinést především snížení emisí, díky němuž ušetří nejen automobilka, ale ve výsledku i zákazníci, kteří jsou v některých západoevropských zemích penalizováni formou státních daní za využívání „nešetrných“, ale v praxi téměř stejně úsporných víceválců. V nabídce nebude chybět ani plug-in hybridní verze 330e kombinující zážehový čtyřválec 2,0 litru a elektromotor se systémovým výkonem 185 kW a normovanou spotřebou 2,0 l na 100 kilometrů.

Na prezentaci jsme měli to štěstí, že k dispozici byla pouze vrcholná varianta 340i s posíleným přeplňovaným šestiválcem 3,0 litru, který nově dává 240 kW/326 k (+15 kW/20 k), kombinovaným s osmistupňovým automatem od ZF a pohonem zadních kol. Natěšení z průjezdů horských vlásenek nicméně brzy rozředila trasa naplánovaná takřka z poloviny po dálnici.

BMW 3 – technická data zážehových motorů
Verze318i320i330i340i
Zdvihový objem [cm3]1499199819982998
Válce/ventily3/44/44/46/4
Největší výkon [kW/min]100/4400135/5000185/5200240/5500
Točivý moment [N.m/min]220/1250290/1350350/1450450/1380
Převodovka6M (8A)6M (8A)6M (8A)6M (8A)
Max. rychlost [km/h]210235250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,9 (9,1)7,2 (7,3)5,9 (5,8)5,2 (5,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,1 (5,0)5,5 (5,3)6,1 (5,5)7,4 (6,5)
Základní cena sedanu [Kč]811.200930.8001.038.7001.281.800
Základní cena kombi [Kč]852.800972.4001.080.3001.367.600
Údaje v závorkách platí pro automatickou převodovku

Na německých autobahnech se 340i cítilo jako doma. V komfortním režimu držel automat otáčky okolo 1600/min, aby zbytečně nerostla spotřeba a hluk v kabině. Stačilo ale přepnout do sportovního nastavení a řadový šestiválec znatelně ožil. Ručička otáčkoměru málokdy padla pod dva tisíce, převodovka zůstávala ve střehu a místo nejvyššího stupně i při 130 km/h držela šestku, aby se v případě sešlápnutí plynového pedálu nemusela zabývat zbytečných podřazováním. Ve vyšších rychlostech pronikal do kabiny tlumený zvuk, který v době masivního downsizingu zní jako ta nejkrásnější symfonie. Trochu překvapilo poněkud nervózní řízení, jež prakticky neustále vyžadovalo korekce. Podle zástupců BMW ale měla být jízda díky několika změnám naopak jistější. Na podrobné hodnocení si ale počkáme do klasického testu, který mnohem lépe odhalí charakter auta.

BMW 3 facelift oficiálně: Zážehový tříválec 318i má 100 kW

Při sjezdu na vedlejší silnice na hranicích s Rakouskem jsme si konečně mohli alespoň trochu užít pohonu zadních kol, který navzdory obavám velké části zákazníků bez problémů zvládne i jízdu na ujezděném sněhu. Rychlé zatáčky s delšími rovinkami daly vyniknout primárně cestovnímu charakteru BMW 340i, které se ale nebojí i občasné ostřejší jízdy na limitu. V manuálním režimu podřazovala převodovka prakticky ihned po zatáhnutí za pádlo. Opět se ukázalo, že software pro automat od ZF mají nejlépe naladěn právě v Mnichově. V obloucích jsme i díky širokým pneumatikám měli dostatek přilnavosti, utrhnout zadek se tak řidiči podaří prakticky jen na kluzkém povrchu, při opravdu rychlém nájezdu do zatáčky, případně při výjezdu z ostrých zákrut po přidání plynu. Řízení se proti jízdě po dálnici uklidnilo, i když nepřinášelo přehršel informací, na což jsme si ale v současné automobilové produkci již zvykli.

Nárůst výkonu o 20 koní v praxi pozná jen málokdo, už starší varianta byla dostatečně silná ve všech spektrech otáčkoměru. Příliš se nezměnila ani spotřeba, která při pohodovém stylu jízdy bez problémů spadne hluboko pod 8 litrů, tedy zhruba na úroveň menších dvoulitrů. V tomto ohledu je tedy podle nás škoda, že šestiválce ustoupily ve výsledku stejně úsporným, ale méně charakterním motorům.

BMW 3 – technická data vznětových motorů
Verze316d318d320d320d ED325d330d335d*
Zdvihový objem [cm3]1995199519951995199529932993
Válce/ventily4/44/44/44/44/46/46/4
Největší výkon [kW/min]85/4000110/4000140/4000120/4000160/4400190/4000230/4400
Točivý moment [N.m/min]270/1250320/1500400/1750400/1750450/1500560/1500630/1500
Převodovka6M (8A)6M (8A)6M (8A)6M (8A)6M (8A)8A8A
Max. rychlost [km/h]205 (204)215 (212)235( 230)230 (225)245250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,7 (10,6)8,6 (8,4)7,3 (7,2)7,9 (7,8)6,8 (6,6)5,14,1
Komb. spotřeba [l/100 km]3,9 (3,9)4,0 (4,0)4,0 (4,0)3,9 (3,8)4,9 (4,6)4,95,4
Základní cena sedanu [Kč]876.200924.300998.400998.4001.073.8001.229.8001.430.000
Základní cena kombi [Kč]917.800965.9001.040.0001.040.0001.115.4001.271.4001.471.600
Údaje v závorách platí pro automatickou převodovku, *pro 335d je standardem pohon 4x4

Druhý den na nás čekala zkušenost se zbrusu novým X1, jehož se v první generaci prodalo od roku 2009 na 730 000 exemplářů. Zatímco předchůdce využíval platformu minulé „trojky“ kombi s označením E91 a standardním pohonem zadních kol, nástupce již přešel na poněkud plebejštější základ UKL2 s preferencí přední nápravy. Po MPV řady 2 se jedná o další políček zastáncům tradičních mnichovských hodnot. Velkou část zákazníků ale primárně zajímá spíše prostor, který nové X1 ovládlo skoro na jedničku.

Proti předchůdci nabízí o poznání větší zavazadelník, který v základu pojme 505 litrů (+85 l), se složenými sedačkami dokonce 1550 l, což je nárůst o 200 litrů. Navzdory délce a rozvoru kratším o 15, respektive 90 milimetrů se výrazně zvětšil prostor pro nohy cestujících vzadu, kam se pohodlně posadí i vzrostlí dospělí.

BMW X1 - mezigenerační srovnání rozměrů
ModelX1 (2009-2015)X1 (2015)
Délka (mm)44544439
Šířka (mm)17981821
Výška (mm)15451598
Rozvor (mm)27602670
Zavazadelník (l)420-1350505-1550

Automobilka v interiéru použila kvalitnější materiály i zpracování, které nebylo zrovna doménou předchozího provedení. Drahé materiály v podobě pravého dřeva nebo uhlíkových vláken nečekejte, dekory vyrobené z plastu ale působí věrohodně a ani po jejich stisknutí nevržou. To samé platí i o zbytku vzdušné kabiny s dostatkem prosklených ploch.

Jako první jsme usedli za volant vrcholné dieselové verze xDrive25d s dvakrát přeplňovaný čtyřválcem 2,0 litru o výkonu vynikajících 170 kW, který byl spojen s osmistupňovým automatem od Aisinu, který BMW využívá u modelů s motorem napříč. Motor překvapil skvělým odhlučněním, ani při vyšší zátěži jsme jej v kabině výrazně neslyšeli. V komfortním režimu se spokojeně povaloval okolo 1500/min, kde začíná silné pásmo točivého momentu 450 N.m, který nemá s 1,5 t těžkým autem sebemenší problémy. Stačila pobídka pravou nohou, podřazení o stupeň či dva a X1 vyrazilo vpřed s naprostou suverenitou odpovídající parametrům čtyřválce. Nejvíce mu vyhovoval přímý pohyb po dálnici, ale ani na vedlejších silnicích si nevedl špatně, ostatně jako celé auto.

Nové BMW X1 je předokolkou, nabízí výhradně čtyřválce

Díky příplatkovým adaptivním tlumičům se podvozek statečně vyrovnával se všemi druhy povrchu. V zatáčkách pak pomáhal vyvažovat vyšší těžiště, ale ne za cenu zbytečného ztuhnutí. Nedočkali jsme se ani tupých ran od kol, jež jsou doménou některých modelů obutých do runflatů.

Prakticky totožné chování, jen s trochu menší nedotáčivostí, jsme zaznamenali i u benzinu xDrive25i, který se ale choval na poslech hruběji než diesel (ačkoliv jsme očekávali opak). Osmistupňové samočinné ústrojí jej stejně jako naftu nechávalo primárně v nižších otáčkách. A ačkoliv má benzin položen točivý moment 350 N.m níže (1250/min), sbíral se poněkud hůře než totožně výkonný naftový čtyřválec. Stačilo ale přepnout do sportovního módu, který nenechal motor spadnout pod dva tisíce otáček. O poznání rychlejší odezva na sešlápnutí plynu mohla v někom vyvolat sportovní choutky, kterým X1 v rámci mezí nijak zvlášť nebránila. BMW má ovšem v nabídce vhodnější auta pro zábavu, což dokázalo i necitlivé, avšak dostatečně přesné řízení.

Na závěr jsme si vyzkoušeli také malou terénní vložku složenou z přejezdu několika dřevěných překážek, se kterými si nejmenší BMW řady X bez problémů poradilo, ačkoliv reálném životě se bude muset popasovat maximálně se zasněženými horskými silnicemi.

Nové BMW X1 přechodem na platformu s pohonem předních kol ztratilo velkou část technické exkluzivity, získalo ale prostornější a hodnotnější interiér a moderní příplatkové prvky (například head-up displej, zmíněné adaptivní tlumiče), což ve výsledku zákazníci ocení více. Základní tříválce 1,5 litru ani předokolky na našich silnicích moc často nepotkáme, preference totiž leží v horním spektru nabídky, která je více než konkurenceschopná.

BMW X1 – technické údaje nabízených motorů
ModelX1 sDrive20iX1 xDrive20ixDrive25isDrive18dxDrive20dxDrive25d
Zdvihový objem [cm3]199819981998199519951995
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]141/5000-6000141/5000-6000170/5000-6000110/4000140/4000170/4400
Točivý moment [N.m/min]280/1250-4600280/1250-4600350/1250-4500330/1750-2750400/1750-2500450/1500-3000
Převodovka8A8A8A6M (8A)8A8A
Max. rychlost [km/h]225223235205 (205)219235
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,77,46,59,2 (9,2)7,66,6
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,36,44,1 (4,3)4,95,0
Základní cena [Kč]908.700968.5001.089.400829.4001.012.8821.080.300


BMW X1
 

Autor: Ondřej Šámal, Auto Tip

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 3 a X1: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Zlaté ruské ručičky aneb Jak udělat z vraku BMW funglovku Zlaté ruské ručičky aneb Jak udělat z vraku BMW funglovku

Nevěřili byste, jak moc poničené auto se dá ještě…

Facelift BMW 3 GT znamená jemné retuše vzhledu a nové motory Facelift BMW 3 GT znamená jemné retuše vzhledu a nové motory

S prodeji liftbacku střední třídy je BMW zatím spokojeno.…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama