Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3 Cabrio - Nad hlavou ocel

Ladislav Čermák
Atraktivní kabriolety už neodmyslitelně patří k trojkovým BMW po více než 20 let. Čtvrtá generace je navýsost klasická, avšak přiváží důležitou změnu...

Nejnovější vydání střechyprostého BMW poněkud změnilo filozofii; po třech vydáních v nejlepším slova smyslu klasických kabrioletů přišel čas pro novou technologii a letitou plátěnou střechu nyní nahradila ve jménu vyššího komfortu skládací kovová konstrukce. Nové Cabrio je tak ve skutečnosti historicky prvním kupé-kabrioletem značky BMW.

Cabrio klasické...

Stejně jako dříve se BMW pochlubilo čtyřmístným dvoudveřovým kabrioletem klasické stavby, technicky a hlavně designově vycházejícím z kupé-verze základní Trojky. Znovu se tedy představuje podélně uložený řadový agregát vpředu a pohon zadních kol, zavěšených na víceprvkové nápravě z lehkých materiálů. Promyšleným a pečlivě spočítaným užitím vysokopevnostních, nebo naopak lehkých materiálů, se dosáhlo torzní tuhosti, rekordní mezi všemi historickými BMW. Výsledný cca dvoumetrákový hmotnostní nárůst mají na svědomí přidané podlahové výztuhy, společně se složitým střešním mechanismem. Detailních změn se dočkala kritická místa – především prahy a ukotvení rámu čelního okna, kde bylo užito speciální vícefázové oceli. Dosáhnout optimálního rozložení hmotnosti naopak pomáhají např. plastové přední blatníky společně s již známou hliníkovou kapotou.

...i moderní

O pohodlí pasažérů se stará čalounění speciální kůží s vysokou odrazivostí, která se na sluníčku tolik nezahřívá, a v neposlední řadě také novinka – speciálně pro kabriolet vyvinutý pracovní mód samočinné klimatizace. Ten při stažené střeše ingoruje vnitřní čidla teploty a řídí se podle údajů z externích snímačů. O bezpečnost se starají speciální „hlavohruďové“ airbagy integrované v sedačkách, na povel instalovaného čidla převrácení pak čekají dva vystřelovací ochranné oblouky. Patřičného zesílení se dočkal samozřejmě i rám čelního okna.

Skládací střecha

je ocelová, třídílné konstrukce a s hydromechanickou pomocí potřebuje 22 vteřin ke složení; k opětovnému natažení pak o vteřinu více. Použít lze i dálkové ovládání – pokud se tedy zatáhne, není nutné vstávat od kávy a jít startovat motor. Zadní okno je nyní o 30% větší a výhled vzad se zlepšil o 38%. Střecha se skládá do prostoru, vymezeného vůči zavazadelníku posuvnou přepážkou, i při složené střeše lze naložit až 210 litrů. Pro zavazadla lze využít i prostor zadních sedaček, aby se nepoškodilo čalounění, lze sklopit zadní opěradlo a vytvořit poškozeníodolnou schránku. Unikátní je možnost objednat průchozí otvor v přepážce, nechybí samozřejmě ani větrný deflektor, konstruovaný tak, aby jej snadno nasadila jediná osoba.

O půl generace napřed

Technicky vychází nové Cabrio z nedávno představeného kupé, se kterým sdílí většinu karosářských celků. Ve srovnání s historicky nejstarším sedanem také nabízí celou řadu technických inovací, zčásti společných pro inovovanou Jedničku a Pětku, se kterými se nové CC představí na letošním ženevském autosalonu. Za všechny například adaptivní tempomat druhé generace či novou generaci i-Drive s osmi volně programovatelnými tlačítky. Narozdíl od kupé, bude možné získat Cabrio i s ekonomickým čtyřválcem, naopak odpadá sofistikovaný vznětový třílitr twinturbo 335d. Ve srovnání s jinak velice podobným kupé je nové Cabrio o 11 mm nižší a odlišuje se štíhlejší linií střechy.

Co nového pod kapotou

První a nejdůležitější změnou jsou obměněné motory; kompletní pětice zážehových jednotek nyní nabízí přímé vstřikování paliva a řadu podpůrných technologií, určených ke snížení spotřeby paliva. Brake Energy Regeneration odpojuje při zátěži motoru alternátor a při splnění definovaných podmínek jej znovuzapojuje jen při výběhu motoru či volnoběhu. Základní čtyřválec s mechanickou skříní ještě přidává funkci Auto Start Stop, která v městském provozu při zastavení a zařazení neutrálu zhasne motor, aby ho při dalším ťuknutí do spojky opět bleskově nastartovala. Modely s manuální převodovkou také indikují dvěma šipkami nejvhodnější okamžik přeřazení k dosažení co nejekonomičtější jízdy.

320i

je základním modelem celé řady, zpřístupňujícím načechrané vlasy i méně náročným vyznavačům precizní bavorské techniky. Inovovaný dvoulitrový čtyřválec Valvetronic dostává, spolu s novou Jedničkou a brzy zřejmě i dalším modely, přímé vstřikování benzinu High Precision Injection, což jeho vlastnosti skokově zlepšilo. Nejcennější je nárůst výkonu ze 110 na 125 kW (170 k) a kroutícího momentu z 200 na 210 Nm, díky čemuž umí i základní motorizace zrychlit na stovku za 9,1 s a dosáhnout 228 km/h, to vše při průměrné spotřebě 6,6 l/100 km a dojezdu na 63litrovou nádrž 950 km.

325i

je stejně jako u současně inovované Pětky dalším odchýlením od původního systému zdvihový objem se přibližně rovná posledním dvěma číslicím krát sto. Pod matoucím značením se totiž skrývá slabší verze zážehového hořčíkového třílitru Valvetronic s přímým vstřikováním, který se tak pomalu stává v různých modifikacích jediným zážehovým šestiválcem v nabídce BMW. 160 kW (218 k) a 270 Nm stačí ke stovce za 7,6 s a nejvyšší rychlosti 245 km/h. Průměrně z nádrže zmizí příjemných 7,9 l na 100 km a dojet na nádrž tak lze až 780 km.

330i

bude zřejmě preferovanou volbou pro svou unikátní kombinaci dynamických a ekonomických ctností. Druhá podoba hořčíkového třílitru je naladěna na rovných 200 kW (272 k) a 320 Nm, což jí stačí ke sprintu na stovku za 6,7 s a k obligátním elektronickým 250 km/h. Žádá za to jen 8,1 l/100 km/h, což je bezkonkurenční hodnota. Na 63 l benzínu tak lze ujet až 755 km. Stejně jako předchozí dva motory, i 330i je schopen v případě potřeby bezproblémového provozu na 91oktanový benzín.

335i

mírně přepracovaný třílitr, dopovaný dvěma malými paralelními turbodmychadly už osvědčil svůj špičkový potenciál v kupé 335i. I kabrioletem jeho 225 kW (306 k) a 400 Nm hýbe více než slušně – ostatně zrychlení 0 – 100 km/h za 5,8 s nepotřebuje další komentář. Maximálka je opět omezena na 250 km/h a průměrná spotřeba se vyšplhá na 9,9 l/100 km – mezi tankováními tedy lze cestovat až 635 km.

330d

minulá generace (E46) zahájila velmi úspěšnou dieselizaci otevřených modelů. Osvědčený třílitr, vylepšený o vysokotlaké přímé vstřikování s piezovstřikovači common rail III a výše zmíněné úsporné technologie, nyní vyvíjí 170 kW (231 k) a 500 Nm, což mu stačí ke sprintu na stovku za 7,1 s a nejvyšší rychlost 245 km/h. Znalci kromě vpravdě medvědího zátahu ocení i kombinovanou spotřebu pouhých 6,8 l/100 km. Prozrazujícího černého dýmu se bát nemusí – bezúdržbový částicový filtr je samozřejmě ve standardu.

Ladislav Čermák