Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3 Coupé - Malý princ dospěl

Ladislav Čermák
Trojkové BMW přišlo minulý rok již popáté udávat tón světovým salonům. Generace E90 posunula standardy o další laťku a konkurence má znovu co dohánět. Všechna rizika prodejních neúspěchů se minimalizovala a výsledky jsou více než...

Coupé

pozvolna změnilo svou roli v hierarchii bavorské značky. Za dob první Trojky (E21) a během úvodních měsíců života druhé (E30) byla dvojice dveří jedinou volbou pro zájemce o malé BMW. Tehdy bylo malým a stylovým cesťákem spíš pro dvě, než čtyři osoby. Až roku 1983 se představil první sedan a 1987 znovuzrozený Touring; oba typy dosáhly raketové popularity a odsunuly význam původní dvoudveřové verze poněkud do pozadí. Marketéři správně pochopili, že cesta ke znovuzískání místa na slunci vedle extrémně úspěšných sedanů vede přes zvýraznění exkluzivity a tržního umístění jako lepšího zboží. Tak počínaje řadou E36 začala kupátka dostávat poněkud odlišnou, nižší a elegantnější karoserii.

Nový vrchol

této strategie se představuje právě nyní – nejnovější kupé si nechalo ušít už dosti nezávislý oblek. Ladné tělo se ještě více protáhlo a snížilo a nechalo si důkladně upravit obličej i zadek. Vznikla nová individualita, která se aktuálnímu sedanu E90 podobá již jen vzdáleně, čemuž odpovídá i odlišný kód – E92 – a šest nových exkluzivních barevných odstínů.

Designéři se rozhodli znovu vyzkoušet křivky, které zdobily již neúspěšné superkupé 850i. Zatímco čelní partie se hlásí k sedanu zcela nepochybně a odlišnosti se dají považovat za marginální, již svažující se střecha a zaoblená horní linie dveří se vydaly cestou, která se odklání od konzumu a pomalu míří blíž k exkluzivním gran turismům. Záď je potom docela svébytný artefakt, který si pouhým poupravováním křivek vytvořil svůj vlastní mikrosvět. Formy nepochybně vycházejí z ostatních BMW, ale výsledek je překvapivě originální. Ne náhodou většina oficiálních fotografií zabírá právě pozadí.

Karoserie

se nesnaží skrýt, že byla zkonstruována s ohledem na specifické požadavky kupé. Prvním velký rozdíl - i přes vyšší tuhost poklesla celková hmotnost proti sedanu o 10 kilogramů; v minulosti tomu u trojkového kupé bývalo naopak. Kromě masivního užití lehkých materiálů, zejména vysokopevnostní oceli, přispěly i plastové přední blatníky. Zachovat při tom všem potřebnou tuhost pomáhá mistrovský kousek bavorských konstruktérů – B-sloupek, vyztužený kruhovými profily proměnlivého průřezu, vyrobenými formováním za tepla z ultrapevné oceli, k co nejlepšímu využití omezeného prostoru. Kvůli snížení těžiště se maximum přesně propočítaných výztuh a nosníků přestěhovalo pod podlahu. Výsledkem jsou rekordní hodnoty tuhosti v krutu a samozřejmě i špičková bezpečnost.

Interiér

se odlišuje od sedanu především rozdělením na pravou a levou část s pomocí průběžné středové konzole s odkládacími prostory. Vrstvená přístrojová deska stylisticky navazuje na boční panely a jí vytyčené linie pokračují kolem celého prostoru. Horní a spodní část odděluje příplatková iluminační lišta, vyplňující prostor měkkým rozptýleným světlem. Řidič a spolujezdec sedí níže a více vzadu, čímž je zachován dostatečný prostor, a pilot je zároveň blíž k těžišti auta. Zadní místa byla koncipována jako plnohodnotná, čemuž odpovídají jejich rozměry a dispozice. Nižší okna propouštějí méně slunečních paprsků a zároveň navozují sportovnější pocit. Novinkou, odkoukanou od Ameriky, je podávací rameno bezpečnostního pásu, které se samočinně vysune po zasunutí „klíče“ do štěrbiny v přístrojové desce a podá řidiči a spolujezdci k ruce bezpečnostní pás, pro který je jinak třeba u kupé natahovat se nepohodlně dozadu k B-sloupku.

Přístrojová deska

ctí rozdělení na provozní a zábavní část; první je natočena k řidiči, druhá volně dostupná i spolujezdci. Svou výjimečnost dává najevo kupé mnoha vycizelovanými detaily – některé často používané spínače dostaly kovový povrch á la MINI. Dveřní kliky, řadící páka, startovací tlačítko, knoflíky výdechů ventilace a dekorační pásky na volantu jsou vyvedeny v úpravě Pearl Grey chrome. Rafinovanější vzhled dostal i přístrojový panel; místo chladící kapaliny se bude v poli otáčkoměru indikovat teplota oleje, turbodiesely zase budou měřit okamžitou spotřebu. Výhradně pro špičkový model bude vyhrazena kalibrace do 280 km/h a 8.000 ot./min., ostatní si vystačí s 260/7.500.

Hliníkový podvozek

sestávající z modifikované nápravy McPherson s nadvakrát kotveným spodním ramenem vpředu a pětiprvkových závěsů na opačné straně, osvědčil své kvality bezezbytku již v modelech E46 a E90. Pro E92 obdržel nové, sportovnější charakteristiky pérování a rozložení hmotnosti 50:50. Speciálně pro kupé byla vyvinuta ještě preciznější evoluční verze příplatkového aktivního řízení, upravujícího poměr převodky řízení dle aktuální rychlosti. Brzdy obdržely větší kotouče, díky kterým se standardem pro Coupé stala 17“ litá kola 225/45 s pneumatikami runflat.

DSC

samozřejmě nechybí funkcionality nové generace – narušování vodního filmu na kotoučích za deště krátkou aktivací brzdových destiček, potlačení fadingu automatickým zvýšením brzdné síly při horkých brzdách, předpříprava plného tlaku, pokud systém rozpozná blížící se kritickou situaci, a Soft Stop – částečné uvolnění válečků těsně před zastavením pro měkký dojezd bez škubnutí. Světovou novinkou je kontinuální sledování zbývající tloušťky obložení brzdových segmentů. DSC také umí v zájmu udržení stability v kritické situaci na rozdílných povrchách krátce zasáhnout do řízení a upravit směr předních kol. Nechybí ani funkce DTC, posouvající hranice zásahu stabilizačního systému, a umožňující tak mj. lehké driftování v zatáčkách bez ztráty dohledu.

Pohon

dostala na starosti flotila moderních šestiválců nejnovější generace, přičemž jako první se s předstihem představí zcela nový zážehový třílitr biturbo, který se jako statický exponát představil letos v Ženevě. V září se dostane na atmosférické „hořčíky“, opět přijde ke slovu nafta a alternativu ke standardní mechanické šestistupňové převodovce vytvoří zcela nová samočinná skříň se stejným počtem stupňů, nahrazující stávající Steptronic při o 40 % rychlejší odezvě a polovičních řadících časech proti dnešnímu standardu. Díky novému, plně integrovanému zámku měniče, nabízí ve vyšších rychlostem přímější kontakt motoru se silnicí a řidič může pro umocnění sportovního feelingu řadit motýlky na volantu.

xDrive

se historicky poprvé objevuje v kupé. Zatímco permanentní pohon všech kol si už vyzkoušel model 325iX (E30), elektronicky řízené aktivní přelévání síly na jednotlivá kola slaví v dvoudveřovém BMW slavnostní premiéru. Výsledkem bude bezchybná trakce i za zhoršených adhezních podmínek a samozřejmě též rozšířené možnosti pro milovníky grandiózních driftů.

335i

je další premiérou. Toto označení se totiž na sériovém BMW dosud nezaskvělo. Jak už si pomalu zvykáme, za kódem „35“ se neskrývá třiapůllitr, ale šestiválec s obsahem o půl litru menším. BMW zúročilo letité zkušenosti s používáním dvou paralelních malých turbodmychadel, která jsou agilnější než jedno velké. V kombinaci s přesně kontrolovaným centrálním přímým vstřikováním paliva do válců se podařilo dosáhnout extrémně ploché momentové charakteristiky, o kterou šlo inženýrům v první řadě před hvězdným jmenovitým výkonem. Kilowattáž tak narostla na hodnotu 225, ovšem podstatnější je kroutící moment, dosahující čtyřset newtometrů v neobvykle širokém rozmezí 1.300 až 5.000 ot./min.. Bylo tedy dosaženo charakteristik špičkového čtyřlitrového vidlicového osmiválce, ovšem při hmotnostní úspoře cca 70 kg. Turbodmychadla byla postavena z nových materiálů, dlouhodobě odolávajících teplotě až 1050 °C; tato tedy nemusí být chlazena bohatou směsí a spolu s přímým vstřikem paliva je výsledkem 10% úspora paliva. Ostatně vysokovýkonný model 335i ho spotřebuje pouhých 9,5 l/100 km, zato umí zrychlit na stovku za 5,5 s, z osmdesátky na stodvacet na pětku za 6,2 s a svižně pokračovat až k elektronické závoře u značky 250 km/h.

330i

propůjčí svoje skvělé vlastnosti hořčíkový zážehový třílitr, zde ve verzi 200 kW a 315 Nm. Pouhý 161 kg těžký šestiválec zrychlí kupé na stovku za 6,1 s a žádá za to pouze 8,8 l/100 km (o 12 % méně ve srovnání se stávajícím 330Ci). Maximálka je pochopitelně opět omezena na dvěstěpadesát.

325i

se na letošní podzim stane volbou racionálnějších milovníků šestiválcového tenoru. Ostatně ti nebudou mít důvod ke stížnostem, neboť 160 kW a 250 Nm, to jsou hodnoty prakticky na úrovni stávající 330i, podobně jako stovka s pevným startem za 6,9 s a nejvyšší rychlost 247 km/h.

330d

Již podruhé doteče nafta pod kapotu kupé, jakkoliv to bylo donedávna nemyslitelné. Stávající 330Cd, i v podobě kabrioletu, jde na odbyt skvěle, takže tradicionalistům zbývají oči pro pláč, racionalisté mohou bouchat šampaňské. Nový třílitr common-rail III s piezovstřikovači je totiž ještě silnější (170 kW a 500 Nm) a lehčí (-25 kg), což znamená stovku za výborných 6,6 s a opět obligátních 250 km/h. Neuvěřitelná je v tomto kontextu průměrná spotřeba pouhých 6,5 l/100 km; tolik donedávna „žraly“ líné a kouřivé atmosférické čtyřválce s několika desítkami koní.

Blízká budoucnost

přinese i novou vlnu čtyřválců – výrobce oficiálně hovoří o 320i a 320d, které zpřístupní ušlechtilé linie i méně velkorysým bavorákistům. Ovšem při potenci vývojového oddělení motorů BMW člověk nikdy neví, takže se možná dočkáme dalšího z dlouhé řady překvapení, která nás v nedaleké budoucnosti z Bavorska čekají. Skoro určitě budou skoro všechna příjemná.

Ladislav Čermák