BMW 320d automat - neřaďte, když nechcete

BMW 320d automat - neřaďte, když nechcete

 
 

Představte si následující situaci: Jste pracovníkem středního nebo vyššího managementu, podnikatelem či dobře prosperujícím živnostníkem (co děláte, vlastně nehraje vůbec roli) a uvažujete a koupi nového automobilu. Chcete něco komfortního,...

Představte si následující situaci: Jste pracovníkem středního nebo vyššího managementu, podnikatelem či dobře prosperujícím živnostníkem (co děláte, vlastně nehraje vůbec roli) a uvažujete a koupi nového automobilu. Chcete něco komfortního, ale zároveň si občas rádi střihnete trochu ostřejší jízdu. Komfort přesto převažuje, neboť většinu času strávíte jízdou na dálnici, docela často uváznete v kolonách a prodíráte se ucpanými městy.

V hledáčku máte několik automobilů, do užšího výběru postoupí kromě jiných i třícípá hvězda a modrobílá vrtule. Bohužel si nemůžete příliš vyskakovat, neboť máte dovoleno za nový automobil utratit asi jeden milion korun. Jelikož vaše předchozí přibližovalo poháněla nafta a chcete i nadále udržet nízkou spotřebu, vyloučíte z nabídky modely s benzínovým motorem. Od svého nového vozu ovšem nečekáte pouze nízkou spotřebu.

obrázek [300 x 197] Už máte plné zuby rozklepaného turbodieselu a chcete se v rámci svých finančních mantinelů trochu rozmazlit. O vznětových motorech bavorských kočárů jste slyšeli samá pozitiva. Už víte, že si budete vybírat v segmentu střední třídy a volba proto padne na novou trojku. Zbývá vyřešit poslední problém – řazení. Je vám jasné, že s manuální převodkou si užijete více zábavy, zvláště když se naftové motory mnichovských tak ochotně vytáčí, ale vás zajímá spíše pohodlí.

Pohledem do ceníku zjišťujete, že nahradit manuál automatem vyžaduje dodatečnou investici ve výši 66.784 Kč. Není to málo, ale pohodlí automatu vás láká. V hlavě vám nicméně zaznívá otázka: Bude základní čtyřválec na automatickou převodovku stačit? Má vůbec smysl si za ni připlácet? V tuto chvíli ještě nevíte, že na stejnou otázku jsme se rozhodli nalézt odpověď.

Bez příplatku ani ránu

Na rozdíl od prvního testu (také verze 320d, ale manuální převodovka) načekalo bavorský sedan u redakce slavnostní uvítání. Během devíti měsíců, které uplynuly od našeho premiérového setkání, se nová trojka začlenila do struktury českého vozového parku a v redakci se díky několika dalším prověrkám stala doslova starou známou. Nikdo se proto nepozastavoval nad tvary karoserie ani rozložením interiéru.

Bez emocí jsme nyní konstatovali ideální rozmístění a dostupnost ovládacích prvků na středové konzole, v okolí volantu i na volantu samotném, docela příjemné pocity v nás zanechal zlepšený idrive, jenž už nevyžaduje tolik pozornosti a přestože zdědil některé chybičky starších verzí, celkově řidiči práci více usnadňuje než ztěžuje. To například u řady sedm i pět nebývalo samozřejmostí.

Optimálně široký věnec volantu ještě před startem naznačil, že i naftou poháněné bavoráky si zaslouží označení „sporťák,“ sportovnímu naturelu neodpovídala pouze základní sedadla s příliš širokým a mělkým sedákem s nevýrazným bočním vedení a koneckonců i nemastné neslané opěradlo. Jestli si chcete jízdu v trojce opravdu užít, budete si muset připlatit za sedačky sportovní.

obrázek [300 x 316] S vnitřním prostorem i velikostí zavazadlového prostoru se musíte smířit, tady příplatky nepomohou. V oblasti kolen vám vzadu milimetry chybět nebudou, což se ovšem nedá říci o prostoru nad hlavou nebo zavazadelníku. Kufr svým objemem 460 litrů nejenže nedosahuje úrovně méně vznešených konkurentů, ale kvůli malému vstupnímu otvoru budete dovnitř složitě soukat každou větší tašku.

Zaručená kvalita

Nastartování vznětového čtyřválce s variabilní geometrií lopatek vyvolalo vzpomínky na první test. Jednotka poskytující výkon 120 kW při 4000 ot./min. a točivý moment 340 Nm při 2000 otáčkách se okamžitě připomněla výbornou kultivovaností a následně výbušností (v rámci dieselů). Síla motoru se začíná projevovat od 1800 otáček, přičemž na 2000 otáčkách jednotka citelně zabere a vdechne 1,5 tuny těžkému sedanu život.

Agregát potom rychle nabírá sílu až do 4000 otáček, kde nastupuje maximum výkonu. Ani za 4000 otáčkami motor neztrácí dech, naopak přidává dalších 500 otáček. Tady leží hranice „produkčních možností“ motoru, dále nemá smysl jednotku vytáčet, místo další porce výkonu se dočkáte pouze křiku. Solidní utlumení a zvukový projev čtyřválce se v 320d s automatickou od provedení s manuálem neliší.

Na jeden rozdíl, a to dosti výrazný, přesto narazíte. Zatímco varianta s manuální převodovkou nedovolí vyniknout dunění motoru do interiéru okolo 1500 otáček, protože rozdílné zpřevodování drží otáčky výše, u automatu bude poslech dunícího motoru vaším denním chlebem. Automat totiž právě tyto hlukově kritické otáčky nejčastěji udržuje. Tím naštěstí negativa plynoucí ze spojení základního vznětového motoru a automatu končí.

Jednotlivé převodové stupně automat vybírá bezchybně, na čemž má zásluhu i menší rozsah efektivních otáček (běžně 1500-3500 ot/min). Ve vysokých rychlostech nebo v kopci se nemusíte obávat, že si převodovka nebude vědět rady a bude rychlosti losovat. Samotná změna převodových stupňů probíhá hladce, automat v tomto rozhodně splní komfortní funkci, kterou od něj očekáváte.

Spotřeba se proti modelu s manuální převodovkou mírně zvýšila, na konci testu dosáhla 7,3 litru. Ve městě může apetit překročit devět litrů, na dálnici při konstantní rychlosti 130 km/h budete cestovat celkem levně, motor si řekne o 6,4 litru paliva.

Sportovec tělem i duší

Jízda s novou trojkou nikdy nezklame. Podvozek se dobře vypořádává s nerovnostmi a zároveň zajišťuje suverénní jízdní vlastnostmi. Sportovně laděný sedan se v zatáčkách vůbec nenaklání a na suchém povrchu si velmi dlouho zachovává neutrálnost. Na mokru či sněhu vyžaduje zadní náhon nota bene ve spojení s automatem, který se často nerozpakuje na vrcholu kopce podřadit a poslat auto do smyku, hodně pozornosti.

obrázek [300 x 222] Chcete-li si zadní náhon užít formou přetáčivých smyků, doporučím vám manuální převodovku. Každopádně počítejte s tím, že i nepatrně zhoršené adhezní podmínky se projeví intenzivnějším zasahováním stabilizačního systému do řízení. Jinou známkou než výborně nemohou hodnotit směrovou stabilitu, aerodynamiku a aerodynamické odhlučnění, trojka proráží vzduch s grácií.

Řízení poměrně dobře informuje řidiče o dění na silnici (úrovně předchozí generace bohužel nedosáhlo), i posilovač se podařilo bavorským nastavit optimálně, jen mohli trochu přidat na strmosti, téměř tři otáčky mezi krajními polohami jsou na sportovně laděný vůz docela dost. Třešničkou na dortu jsou potom nepřeposilované brzdy s razantním nástupem.

Vybráno

Úkol splněn, otázka zodpovězena. Nové BMW 320d si i s automatem zachovává vrozený sportovní naturel, převodovka vybírá jednotlivé stupně spolehlivě a rozhodně nemá problém s nedostatkem výkonu. Vadilo mi pouze dunění okolo 1500 otáček.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 320d automat

Cena v základní výbavě: 907 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 244 250 Kč

Základní výbava:ABS, ASC + T (kontrola prokluzu zadních kol), CBS (rozložení brzdného tlaku), DSC III (dynamická kontrola stability), DTC (trakční modul), 6 x airbag (čelní, boční, hlavové), imobilizér, centrální zamykání s dálkový ovládáním, výškově i podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, vnitřní obložení matný titan, posilovač řízení, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, asférická, lakovaná v barvě vozu, elektricky ovládaná přední i zadní okna, klimatizace s mikrofiltrem, dvoustupňová brzdová světla, 3 hlavové opěrky vzadu včetně sklopné prostřední, pneumatiky pro nouzový dojezd včetně čidla defektu, startování motoru tlačítkem, bílá směrová světla v předu, rádio BMW Business s CD a přípojkou na CD měnič, ocelová 16palcová kola s pneumatikami 205/55.

Výbava testovaného vozu:Automatická převodovka (+66 784,-), Multifunkční volant, Sportovní, kůží potažený volant (+3 180,-), Kola Double spoke 156 (+3 180,-), Velurové koberečky (+3 180,-), Ostřikovače světlometů (+8 269,00), Navigační systém Professional (+73 144,-), Hlasové ovládání, Xenonová světla (+19 717,-), Automatické zaclonování vnitřního zpětného zrcátka, PDC (+9 540,-), Daytime lights, Výhodný paket - multifunkční volant, díly exteriéru v barvě karoserie, mlhovky (+28 621,-), VIN viditelný zvenku, Ochraný kryt olejové vany, Univerzální příprava pro montáž mobilního telefonu (+23 851,-), Komfortní paket - sklopná opěradla zadních sedadel včetně vaku na lyže, loketní opěrka, dešťový senzor, automatická klimatizace, tempomat (+58 833,-), Sparkling Graphite (metalická) (+23 851,-)

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
Technické údaje
Motor BMW 320d automat
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.3 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 520
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 320d automat
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,56
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Totálka všech totálek. Tohle zbylo z... Zkuste si tipnout! Totálka všech totálek. Tohle zbylo z... Zkuste si tipnout!

K vážné dopravní nehodě došlo včera dopoledne u obce…

Ojeté BMW řady 3 (E90, E91, 2005 - 2012): Jiná, přesto stále záživná Ojeté BMW řady 3 (E90, E91, 2005 - 2012): Jiná, přesto stále záživná

BMW řady E90 poprvé pravověrné příznivce rozdělila na dva…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má své věrné. Komu fandí známé tváře?

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má…

Prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš získávají před druhým kolem volby silné podporovatele. Do voleb…

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…