Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 330i - říkejte mi M3

Libor Zezulka
Tak se předveď bavoráčku, blesklo mi hlavou, když tlačítko start probudilo hořčíkový šestiválec v novém BMW 330i.

Tak se předveď bavoráčku, blesklo mi hlavou, když tlačítko start probudilo hořčíkový šestiválec v novém BMW 330i. Přestože to nebylo mé první setkání s novou trojkou (už v dubnu jsme testovali BMW 320d a o měsíc později i druhou nejsilnější benzínovou variantu 325i), trochu se mi třásly ruce. Není divu. Vždyť když jsem z kolegy Čermáka doloval první dojmy, při dotazu na vrcholnou verzi 330i dlouze vzdechnul a mezi zuby procedil něco ve smyslu - hochu, to je civilní M3.

Komu by se po takových slovech netřásly ruce vzrušením a s dychtivostí mladého řidiče, který si právě koupil první automobil, nevyrazil objevovat nepoznané. Jen jedna věc mě znepokojovala: Neponičí automatická převodka, jež se v testovaném kousku starala o přenos výkonu na kola zadní nápravy, sportovní potenciál auta? V BMW 325i jsme s kolegy automat nakonec vzali na milost, ale civilní M3, pokud budeme takto 330i nazývat, jsem si nedokázal s klasickým, byť inteligentním automatem, představit.

Nu což, není nad osobní zkušenost, řekl jsem si, posunul volič automatu do polohy D a pomalu se rozjel vstříc novým zážitkům. Jaké byly, se dozvíte níže.

Manekýn nebo popelka? Vyberte si

Už se opravdu nebudu zabývat designem, sliboval jsem si, než další trojka zastavila před sídlem redakce. Jenže znáte to, sliby – chyby. Samozřejmě nehodlám podrobně rozebírat, jak riskantní a zároveň geniální krok bavorští udělali, když odsouhlasili radikální proměnu designu. Stačí pohled na prodejní tabulky a hned vám bude jasné, že tohle klukům z Mnichova zkrátka vyšlo.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Co se vzhledu nové generace BMW 3 týče, bylo vše řečeno v starších testech, jak skutečnost, že zůstala odvážností křivek za svými staršími sourozenci, tak že jednoznačně navazuje na předchůdce, což nebylo v posledních několika případech zvykem. Nutno ovšem podotknout, že se designérům znovu podařilo vytvořit automobil elegantní, ale se sportovním švihem.

Záleží pouze na vás, kterou z tváří nové trojky upřednostníte. Chcete usedlejší automobil, který nepřitahuje pozornost? Žádný problém. Vyberte si nenápadnou barvu i kola a užívejte si v klidu svého Bavora. Chcete naopak vůz, který bude slyšet a vidět všude, kam přijede? Pak zvolte výraznou barvu, 18palcová kola (mimochodem velmi krásná), dobře naladěnou koncovku výfuku a hurá na lov.

Kontrasty mu sluší

Již interiér v základním tmavém provedení ve mně zanechal příznivý dojem, který ještě umocnila testovaná 325i s luxusním interiérem napěchovaným příplatkovými položkami, kůží a dřevěným dekorem. Nechci tvrdit, že dřevo a béžová kůže trojce nesluší, ale v okamžiku, kdy sluneční paprsky pohladily hliníkový dekor a žluto-bílou kůži v BMW 330i jsem věděl, že mám nového favorita.

Na první pohled zářivá kůže, běloskvoucí strop a matný titanový dekor kontrastující s černými plasty palubní desky vypadají zvláštně, ale ve skutečnosti skvěle vystihují sportovní charakter BMW 330i. Kvalita, zpracování a slícování plastů nemá chybu, chyb se bavorští nedopustili ani v ergonomii. Jak jsem připomínal v starších testech, ovladače jsou dostatečně velké, dobře přístupné a rychle dosažitelné.

Mírné zklamání mi znovu přivodilo tlačítko otevírání okna spolujezdce umístěné nesmyslně daleko nebo stísněný prostor u tlačítek elektrického nastavení sedadel. S povděkem jsem naopak kvitoval dvojici výsuvných držáků nápojů (i řidiči sportovních sedanů musí pít), celkem objemnou přihrádku na straně řidiče a dlouhé kapsy na dveřích. Když jezdíte hodně sportovně, dostatečně hlubokých odkládacích prostor není nikdy dost.

Tradičně výborné jsou sedačky. Přestože první usazení připomíná zapadnutí do peřin, netrpí sedadla přehnanou měkkostí ani příliš výrazným bočním vedením nepříjemně svírajícím tělo. Sedadla v BMW 330i poskytují ideální oporu horní poloviny těla a díky posuvné koncové střední části sedáku také skvělou podporu stehen, takže se dobře cestuje na krátké i dlouhé vzdálenosti.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Elektricky ovládaná sluneční clona zadního skla nebo clony bočního zadních skla potěší, ale dokážete bez nich žít. Zjednodušený iDrive naznačuje, že BMW konečně vyladilo všechny chyby a nabídnulo zákazníkům uživatelsky příznivé rozhraní. Balení zavazadel na frankfurtský autosalon připomnělo, že ani větší vnější rozměry z nové trojky praktické rodinné auto neudělaly.

Vměstnat zavazadla tříčlenné posádky včetně vozíků do 460 litrů objemného zavazadelníku nebylo zkrátka možná, a tak část bagáže putovala na zadní sedadla.

Silné srdce

Při pohledu na tabulku technických parametrů nevypadá rozdíl mezi 325i a 330i nijak dramaticky, ostatně 30 kW výkonu a 50 Nm kroutícího momentu většinou mezi dvěma modely propast nehloubí, BMW 330i se přesto od 325i velmi liší. Nejde o to, že by se 325i snad ploužila nebo nezvládala jízdu ve vysokých rychlostech, rozdíl spočívá v křivce výkonu a točivého momentu, zvukovém projevu a nakonec reakcích celého vozu.

Kvality řadového hořčíkového šestiválce Valvetronic s výkonem 190 kW a točivým momentem 300 Nm při 2500 – 4000 otáčkách se projevují už v nízkých otáčkách, abyste však přišli jednotce na chuť, musíte se trochu odvázat a vymazat z hlavy informaci, že klasický automat nepřeje sportovnímu svezení. Avšak nepředbíhejme. Vše začíná tichounkým nastartováním.

Jednotka spokojeně vrní a vůbec nedává najevo, že pokud přidáte plyn, rozpoutá peklo na zemi. Také výfuk, byť zakončený dvojitou chromovanou koncovkou výfuku, nevydává nepříjemné dunivé zvuky a svým sametovým barytonem jemně naznačuje, co se stane, jakmile sešlápnete pedál. Uděláte to, ale jednotka stále tichounce ševelí a výfuk zlehka oddechuje.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Zátah odspodu se pochopitelně nemůže rovnat nadopovaným turbodieselům, ale značně převyšuje to, co jsem zakoušel s dvouapůllitrovým šestiválcem. Výkon narůstá lineárně, a tak zatímco na 2000 otáčkách si užíváte tichou jízdu a vybrané chování německého džentlmena, za 3000 otáčkami začne 330i ukazovat, čím omámila novináře a učarovala novopečeným majitelům.

Tato tvář už není o nesmělých úsměvech, ale šílených grimasách, které na tvářích posádky vykouzlí například podřazení v rychlostech nad 120 km/h. Kolem 4000 ot./min. se jízda proměňuje v nevšední zážitek, ale opravdový vrchol nastává až v nejvyšších otáčkách. Nad 5000 otáčkami se z motorového prostoru začne linout krásný sportovní rykot, kterému zdatně sekunduje hlaholící výfuk.

Když dostanete otáčky nad 6000, změní se nevýrazný projev motoru v melodické burácení, které si zamilujete. V těchto sférách se vám rovněž dostane takové síly, že bez problémů zvládnete krizové situace a bezpečně předjedete několik pomalu se sunoucích vozů. Nezastaví vás ani prudké stoupání nebo vysoká rychlost na dálnici. Jen jednu věc mějte neustále na paměti.

Převody měření redakce Auto.cz
  2 3 4 5 6
Pružnost
50 -> 90 km/h   4,5 s 6,9 s    
80 -> 120 km/h   4,9 s 6,6 s    
120 -> 160 km/h     7,0 s 10,1 s  
Otáčky motoru při rychlosti
50 km/h   2200 1600    
70 km/h   3100 2400    
90 km/h   4000 3000    
110 km/h   5000 3600 2800 2200
130 km/h     4300 3400 2600
160 km/h     5500 4000 3100
180 km/h       6300 4600
Max. rychlosti 110 km/h 150 km/h      

Chcete-li vyzkoušet, co BMW 330i opravdu umí a naplno využít jeho potenciál, udržujte otáčky nad 5000 a nezapomeňte změnit automatický režim na sekvenční řazení. Mírné rozpaky ze spojení automatické převodovky a testovaného motoru, se totiž ukázaly sice z části, ale přece oprávněné. Tedy abych byl přesný, záleží na úhlu pohledu. Pokud si 330i pořídíte na pohodové ježdění a především s ohledem na kultivovanost jednotky, budete bezpochyby spokojeni.

Pružné tělo

Hodláte-li z hořčíkového šestiválce vyždímat maximum, budete svého cíle těžko dosahovat v automatickém režimu. Pouze pokud se chopíte voliče automatu, přidržíte si v zatáčce otáčky a na výjezdu přidáte, nebo se připravíte správným podřazením a vyhnáním otáček do patřičných hodnot na předjetí, které potom proměníte v bleskovou operaci, budete si motor opravdu užívat.

Jakmile jednou zavítáte do vysokých otáček a chvíli tam setrváte, nebudete chtít tyto výšiny opustit. Tam zkrátka i s automatem poskytuje BMW 330i velmi zábavné svezení. Přesto v některých okamžicích, během opravdu rychlé až závodní jízdy, automat působí pomalým dojmem, byť ve skutečnosti mění převody přesněji a rychleji než dokáže řidič s manuální převodovkou.

Kouzlo manuální převodovky spočívá v pocitu plné kontroly vozu, možnosti řazení s mezi plynem i cukáním, nebo chcete-li kopáním, které možná neznačí vynikající řidičské dovednosti, ale vyvolává dojem, že řídíte divoké auto. Pokud pomineme, že automat takové „efekty“ nedokáže, nemá šestistupňová automatická převodovka v BMW 330i v podstatě žádné nedostatky.

Převody mění hladce a plynule, v případě potřeby podrží otáčky, rychle pochopí záměr řidiče a přizpůsobí se aktuálnímu stylu jízdy. V kopci se nesnaží za každou cenu dokázat, že přenáší na vozovku vysoký výkon a klidně udrží otáčky na nejnižší možné úrovni, která zajišťuje hladké zdolání kopce. Kombinovaná spotřeba 9.0 litrů udávaná v oficiálních materiálech zůstala v mém případě čistě teoretickou hodnotou.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Na konci testu dosáhla kombinovaná spotřeba 12 litrů, přičemž tato hodnota zahrnuje přes 2000 km jízdy po dálnici, okresních silnicích i ve městě (přibližně v stejných poměrech). Při sportování se spotřeba přehoupla přes 20 litrů, naopak ekonomická jízda vyústila v spotřebu 9,8 litru. Jízdní výkony nové trojky jsem chválil už dvakrát, ale tentokrát jsem si dokonale vyladěný podvozek užil zdaleka nejvíc.

Přestože na 18palcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami a sportovnějším podvozkem trojka hodně ztuhla, dokáže se dobře vypořádat s nerovným vozovkami. Kouzlo podvozku nejvíce vynikne, když proletíte táhlou zatáčkou ve vysoké rychlosti a BMW 330i ani nenapadne, aby se chovala nervózně či dávala najevo, že výkon a točivý moment proudí na kola zadní nápravy.

Zadní náhon ve spojení s výborným podvozkem, kvalitními pneumatikami, silným motorem a přesným řízením dělá z 330i nástroj zábavy, který nemá daleko k tomu, aby si mohl nechat říkat M3. Úsměv na tváři může trochu tuhnout v zimě, neboť zadní část i na obyčejném štěrku hodně ujížděla a zimě bude vyžadovat ještě větší pozornost. Jako daň za nezapomenuté zážitky to ale stojí.

Fascinoval mě pevný skelet, který se nekroutil a způsobil, že uvnitř vozu se kromě motoru a koncovky výfuku neozývalo vůbec nic. Řízení nemuselo být aktivní, aby bylo dostatečně strmé a díky optimálně naladěnému posilovači poskytovalo dobrou zpětnou vazbu, tedy perfektně informovalo o dění na silnici. Ostré brzy dokázaly zkrotit sprintující trojku i z vysokých rychlostí nečekaně rychle a účinně.

Jestliže hledáte automobil, který zvládá stejně dobře pohodové cestování i jízdu na hranici fyzikálních zákonů, nemusíte o BMW 330i dlouho přemýšlet. Když budete chtít, zahrne vás 330i komfortem a luxusem, zvolíte-li sportovní styl, podrží vás „civilní M3“ v každé situaci.

Plusy

  • komfortní interiér
  • silný motor s dostatečným zátahem odspodu
  • tuhá karoserie
  • výborný podvozek
  • přesné řízení
  • účinné brzdy

Minusy

  • malý zavazadelník
  • nesklopná zadní sedadla
  • nevhodně umístěné ovládání oken u spolujezdce
Libor Zezulka
BMW 330i
Cena základní sestavy 1 127 400 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASC + T (kontrola prokluzu zadních kol), CBS (rozložení brzdného tlaku), DSC III (dynamická kontrola stability), DTC (trakční modul), 6 x airbag (čelní, boční, hlavové), mlhové světlomety a vytápěné trysky ostřikovačů čelního skla, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově i podélně nastavitelný kožený volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, vnitřní obložení matný titan, posilovač řízení, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, asférická, lakovaná v barvě vozu, elektricky ovládaná přední i zadní okna, klimatizace s mikrofiltrem, dvoustupňová brzdová světla, 3 hlavové opěrky vzadu včetně sklopné prostřední, pneumatiky pro nouzový dojezd včetně čidla defektu, startování motoru tlačítkem, bílá směrová světla v předu, rádio BMW Business s CD a přípojkou na CD měnič, 18palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 225/45. Kč
Cena testované sestavy 1 783 786 Kč
Výbava testované sestavy Automatická převodovka (+ 66.784,-), multifunkční volant včetně tempomatu (+ 4.770), komfortní přístupový systém (+ 19.081,-), přední loketní opěrka zatahovatelná (+ 4.770,-), vnitřní zrcátko a vnější zrcátka s automatickou změnou odrazivosti (+ 15.265,-), elektrické nastavení sedadel (+ 39.752,-), bederní opěra pro řidiče a předního cestujícího, ostřikovače světlometů (+ 8.269,-), parkovací systém PDC vpředu i vzadu (+ 22.261), bi-xenonová světla (+ 19.717,-), automatická klimatizace (+ 23.851,-), navigační systém Professional (+ 79.504), příprava pro mobilní telefon s Bluetooth (+ 31.802), měnič CD pro 6 CD (+ 13.039), HiFi systém Professional LOGIC7 (+ 36.572,-), metalický lak (+ 23.851,-), kožené čalounění (+ 54.700,-), vyhřívání předních sedaček (+ 11.448,-), obložení matný titan (0 Kč), elektrická roleta zadního okna (+ 8.587,-), roletky zadních bočních oken (+ 5.724,-), sportovní podvozek, aktivní tempomat (+ 54.060,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 7.5 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1555 / 520
Rozměr pneu: 225/45 R17
BMW 330i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano