Nové BMW řady 5 (F10): První fotografie, informace a video
Končící pětkové BMW (E60) je na trhu od roku 2003. Před šesti lety se tehdy nový model v předpremiéře představil dokonce na brněnském autosalonu. Nyní je však nejvyšší čas přezbrojit. Mercedes-Benz už má novou třídu E a Audi finišuje s novou A6.
Čím odpoví BMW? Mnohé naznačilo už nové BMW 5 Gran Turismo, které se právě v těchto dnech začalo prodávat i na českém trhu. Zbrusu nový sedan šesté generace se představil v pondělí večer v Mnichově. Na trh se první vozy dostanou v březnu 2010.
BMW řady 5 bude sdílet základní designové prvky s 5 GT a větším BMW 7. Taky technicky si budou modelové řady 5 a 7 blízké. Nový model vyšší střední třídy má vnější rozměry 4899 x 1860 x 1464 mm, rozvor narostl na 2968 mm, což je ve třídě rekordní hodnota.
Automobilka slibuje další zvýšení tuhosti karoserie (proti předchůdci o 55 %), což je základ špičkových jízdních vlastností. Ruku v ruce s tím byla pozornost věnována udržení přijatelné pohotovostní hmotnosti (viz tabulka níže). Kapota motoru, dveře a řada komponent podvozku je vyrobena z hliníkových slitin.
Sériová výbava bude zahrnovat elektromechanické řízení, adaptivní tempomat, dvouzónovou automaticky regulovanou klimatizaci, multifunkční volant, iDrive, bezklíčové startování nebo rádio s CD přehrávačem.
V seznamu příplatkové výbavy nového pětkového BMW se objeví například řízení všech kol, adaptivní tlumiče, adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go nebo systém pro noční vidění s funkcí rozpoznávání osob.
Zážehové portfolio tvoří motory s přímým vstřikováním paliva a relativně nízkou spotřebou. Všechny motorizace jsou vybaveny sadou EfficientDynamics snižující spotřebu paliva cestou rekuperace brzdné energie, instalací ukazatale vhodného okamžiku řazení, pneumatikami s nízkým valivým odporem nebo odpojitelným kompresorem klimatizace.
Třílitrové šestiválce jsou v modelech 523i (150 kW, 270 Nm), 528i (190 kW, 310 Nm) a v 535i (225 kW, 400 Nm) a osmiválec v 550i (300 kW, 600 Nm).
BMW 5 (F10) - Přehled zážehových motorizací | ||||
Model | 523i | 528i | 535i | 550i |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (8A) | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2996 | 2996 | 2979 | 4395 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 150/6100 | 190/6600 | 225/5800 | 300/5500-6400 |
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1] | 270/1500-4250 | 310/2600-5000 | 400/1200-5000 | 600/1750-4500 |
Maximální rychlost [km/h] | 238 (234) | 250 | 250 | (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,9 (8,2) | 6,6 (6,7) | 6,0 (6,1) | (5,0) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,6 (7,6) | 7,8 (7,6) | 8,5 (8,4) | (10,4) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1625 (1650) | 1635 (1655) | 1685 (1700) | (1830) |
Cena [Euro] | 41.900 | 45.400 | 50.300 | 70.500 |
Naftová škála začne na tradičním dvoulitru v 520d (135 kW, 380 Nm) a doplní ji dva řadové třílitrové šestiválce v 525d (150 kW, 450 Nm) a 530d (180 kW, 540 Nm). Naftový čtyřválec se na trh dostane až ve třetím čtvrtletí roku 2010, bude mít standardní systém samočinného vypínání motoru a díky tomu i kombinovanou spotřebu na úrovni 5 l/100 km.
Řadový šestiválec v 530d bude možno za příplatek 1190 euro objednat se sadou BluePerformance Technology, která snižuje produkci oxidů dusíku tak, že motor plní emisní normu Euro 6. Všechny ostatní motory plní emisní normu Euro 5.
BMW 5 (F10) - Přehled vznětových motorizací | |||
Model | 520d | 525d | 530d |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 6M (8A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 2993 | 2993 |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 135/4000 | 150/4000 | 180/4000 |
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1] | 380/1900-2750 | 450/1750-2500 | 540/1750-3000 |
Maximální rychlost [km/h] | 227 (225) | 236 (236) | 250 (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,1 (8,1) | 7,2 (7,2) | 6,3 (6,3) |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,0 (5,2) | 6,2 (6,1) | 6,3 (6,2) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1640 (1645) | 1690 (1705) | 1715 (1720) |
Cena [Euro] | 39.950 | 44.700 | 49.300 |
Ke standardní šestistupňové ručně řazené převodovce je alternativnou moderní osmistupňový automat, případně jeho sportovní varianta Sport Automatic.