BMW 5: Facelift středního věku

BMW 5: Facelift středního věku

 
 

Současné BMW 5 patří mezi nejčastěji modernizované evropské automobily. Po letošním faceliftu tomu nebude jinak.

Dobré věci zrají jako kvalitní víno. Ovšem zatímco vznešenému moku stačí pár desítek let v temném sklepě se stálou teplotou, automobilům musejí pomáhat jejich tvůrci. Mezi nejvyzrálejší současné automobily patří bezesporu limuzína a kombi vyšší střední třídy BMW 5 (E60), které přežilo šok, způsobený kontroverzním bangleovským designem, nadmíru dobře, a prodává se jako nikdy předtím.

V polovině modelového života přichází facelift, s nímž se Pětky začnou vyrábět již v březnu 2007. Stylistické změny se omezily na lehké retušování obou konců vozu a nabídku nových vzorů litých kol a barevných odstínů. Příď se stylisticky očistila a vsadila na zvýrazněné sbíhající se linie spolu s novou horizontální lištou ve spodním náběru vzduchu. Záď působí svěže díky výraznějším hranám na víku kufru a nárazníku. Přepracované přední světlomety s čirým krycím sklem nyní používají "angel eyes" jako denní světla, podobně jako nové trojkové kupé, vzadu došlo na LED diody - pět sbíhavých světelných tyčí v obrysovkách a dvě souběžné řady v ukazatelích směru. V interiéru se uplatnily nové výplně dveří, pozměněné materiály a nová středová konzole s osmi programovatelnými tlačítky a navigačním systémem nové generace. Výsledkem je opět - podobně jako při modernizace minulé Pětky (E39) - umocněný vybroušený styl. Automobilka s obrovským technologickým potenciálem je jako jedna z mála schopná během výroby jediné generace modelu v rámci modernizačního úsilí z větší části obměnit motorovou paletu, a to dokonce vícekrát. Právě tento nepříliš obvyklý moment právě nastává; zatímco během dosavadních tří let výroby už BMW stačilo generačně obměnit kompletní motorovou paletu, nyní přichází další významná změna. Všechny šestiválce se dočkaly přepracování, jeden z nabídky vypadl a nahradil jej objemnější kolega se sníženým výkonem (525d).

Největší změnou je ovšem aplikace přímého vstřikování benzínu druhé generace s piezovstřikovači na oba zážehové šestiválce a nová šestistupňová samočinná převodovka Steptronic s výrazně zkrácenými reakčními a řadicími dobami a ovládáním pomocí plně elektronického voliče. O jejích kvalitách svědčí nejlépe fakt, že vozy vybavené samočinnou převodovkou vykazují nižší spotřebu.

Nechybí nové technologie k šetření paliva, například Brake Energy Regeneration (šesti- a osmiválce), která spíná alternátor k dobíjení akumulátoru jen pokud není motor pod zátěží, tedy například během brzdění či volnoběhu. Modely s ručně řazenou převodovkou obrží šipkové indikátory vhodného okamžiku přeřazení. Bezpečnostní novinkou je Lane Departure Warning System - varování při opuštění jízdního pruhu, tedy podobný, jaký již známe z vozů koncernu PSA. BMW ovšem používá kamery v zrcátkách a varuje vibracemi volantu. Nechybí ani další generace adaptivního tempomatu, užívající ke zpomalení vozu nově i brzdy a schopná mj. samočinně zastavit a znovu rozjet vůz např. při popojíždění v koloně. Ten je schopen rozeznat i rychle se blížící překážku a předem připravit brzdy k okamžitému nástupu plné síly po šlápnutí na pedál.

Zatímco motory čtyř- a osmiválců se nezměnily, mezi nejoblíbenějšími šestiválci nezůstal kámen na kameni. Benzinové motorizace vytěžily z nového přímého vstřikování nárůst výkonu až o 20 koní a 20 newtonmetrů spolu s radikálním poklesem spotřeby, až o 25 % (!). Turbodiesely prodělaly mírnou optimalizaci, jejímž výsledkem je nárůst výkonu a kroutícího momentu, především kvůli udržení konkurenčních výhod. Dvaapůllitrový vznětový šestiválec z nabídky vypadl, nahradil jej třílitr se sníženým výkonem.

Výkon základního dvaapůllitrového šestiválce 523i povyskočil ze 130 na 140 kW (190 k) a z 230 na 235 Nm, zrychlení 0 - 100 km/h se zlepšilo o 0,3 na 8,2 s, nejvyšší rychlost vylezla o 2 na výsledných 237 km/h a spotřeba poklesla o 12 % na 7,3 l/100 km. Největší novinkou je 525i, v němž místo původního dvaapůllitru nyní pracuje třílitr se sníženým výkonem. Výkon 160 kW ((218 k) zůstal, všechny ostatní parametry se skokově zlepšily; kroutící moment 270 Nm (dříve 250), spotřeba paliva 7,4 l/100 km (-1,3 l), nejvyšší rychlost 248 km/h (+3 km/h) i sprint na stovku za 7,4 s (-0,1 s). Prestižní třílitr 530i posílil na 200 kW (272 k) (+10 kW) a 320 Nm (+20 Nm), na stovku nyní zrychlí za 6,3 s (-0,2 s) a nejvyšší rychlost je opět omezena na 250 km/h. Spotřeba se zlepšila o 1,1 l na výsledných 7,7 l/100 km.

Všechny tři šestiválcové turbodiesely jsou nyní třílitry common rail III s piezovstřikovači. Díky optimalizacím povyskočily výkony motorizací 525d, 530d i 535d na 145, 173 a 210 kW (197, 235 a 286 k), kroutící moment se zvýšil pouze u nejsilnějšího z nich, a to na 580 (+20) Nm. Nejvyšší rychlost nyní činí 237, 250 a 250 km/h (dříve 230, 250 a 250), zrychlení 0 - 100 km/h se odehraje za 7,6, 6,8 a 6,4 s (dříve 8,1, 6,8 a 6,5) a průměrná spotřeba činí 6,2, 6,4 a 6,8 l/100 km (dříve 6,9, 6,7 a 8).

Všechny údaje platí pro sedan v základní výbavě s mechanickou převodovkou (kromě 535d, který má ve standardní specifikaci automat).

Anketa

Je podle vás BMW na současné technologické špičce?
  • Ano, ekonomicky se mu daří, má peníze na vývoj a jeho nejnovější počiny to jasně dokazují

    60,1

    Hlasovat

     
  • Ano, Mercedes má sice některé motory a technologie lepší, ale BMW má celkovou převahu

    6,6

    Hlasovat

     
  • Nevím, podle mě jsou nastejno s Mercedesem a Audi

    15,3

    Hlasovat

     
  • Ne, Mercedes a/nebo Audi mají náskok

    9,8

    Hlasovat

     
  • Ne, Toyota a Honda jsou napřed, zejména v konstrukci motorů a hybridních technologií

    8,2

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky PSA BMW

 

Tapety


Přidat názorDiskuse: BMW 5: Facelift středního věku







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…