BMW 5: První ženevské dojmy

BMW 5: První ženevské dojmy

 
 

Již pošesté slavíme příchod nové pětky. Ta nová se od experimentů s prostorovými křivkami vrací k osvědčené eleganci, ať se to komu líbí, nebo ne.

Bavorská automobilka jako jediná dokáže spojovat v nových modelech designové převraty s technickými. Tak tomu bylo před sedmi lety, kdy tehdejší pětka (E60) přinesla, kromě dodnes kontroverzního designu vrcholící bangleovské éry, také zcela nové pojetí komplexního elektronického řízení většiny palubních systémů a převratné asistenční a komfortní systémy (adaptivní tempomat a světlomety, aktivní řízení, Head Up Display, Night Vision atd.).

Nová (F10) již z počátku rezignuje na další Velkou designovou revoluci a nachází pro své křivky mocnou inspiraci v minulých a zejména současných BMW.

Nový šéfdesignér Adrian van Hooydonk pojal svou práci konzervativněji, než Chris Bangle, a výsledkem je objekt, přímo zářící klasickou elegancí.

Na technické převraty se také dostalo; tím nejzásadnějším je samozřejmě pokračování historické premiéry dvojitých lichoběžníků na přední nápravě, spolu s osmistupňovou samočinnou převodovkou a zážehovým osmiválcem biturbo.

Jako vejce vejci?
Přísná značková identita už se v Mnichově opět bere smrtelně vážně, proto bude mít laik opět problém zpředu rozeznat pětkovou od sedmičkové řady. Ještě výraznější příď dále nafoukla své ledvinky; tentokrát přerostly i světlometové moduly. Její kolmá orientace s vysoko umístěnými „zraky“ dodává majestátní výraz s lehkým nádechem arogance, i když ne v takové míře, jako u větší a starší sedmičky (F01). Nezbytným odlišovacím znamením je v tomto případě čtveřice prolisů na kapotě, sbíhajících se k modrobílému znáčku.

Zbytek se již odehrává v intencích klasické automobilové krásy. Protože poměr celkové délky k rozvoru je nyní ještě těsnější, mohla se přední kola posunout opticky ještě dopředu; ve skutečnosti však maska obětovala hodně novým bezpečnostním požadavkům na ochranu chodců. Tvůrcům se to však podařilo do značné míry zamaskovat, což je pro ně velká poklona.

Střecha se, ve jménu sportovního švihu a aerodynamiky dále zaoblila, samozřejmě nechybí charakteristické „Hoffmeisterovo esíčko“ a „žraločí ploutev“ .

Zajímavě si tvůrci poradili s problémem všech nových modelů; opticky mohutný ponton se jim podařilo narušit mistrně umístěným výrazným prolisem se stylovými dveřními klikami.

Puritány bude daleko méně dráždit záď, inspirovaná trojkovým kupé a rovněž mistrně opticky snížená.

Bez zajímavosti není, že se finální podoba pětkového sedanu podobá levobočkovi 5 GT ještě méně, než jsme očekávali. Jiné jsou zejména proporce, dané i faktem, že GT je téměř o 10 cm delší, při rozvoru, protaženém o více než 10 centimetrů. Ale i detaily nyní působí útleji a klasičtěji a budí dojem, že GT je de facto samostatný model.

Uvnitř jako v klubovce

Podobné rámcové hodnocení, tedy návrat ke klasice, zasluhuje i interiér. Zdobí jej bezchybné zpracování a prémiové materiály, jen mu překvapivě chybí vzdušnost, vlastní například mercedesům.

Architekti se také stále nevypořádali s místem na zadních sedačkách; ačkoliv jsou zcela dostatečně rozměrné (sedák 53, opěradlo 60 cm) a hlava se do speciálního prolisu ve střešním čalounění vejde bez problémů, kolena přijdou o místo k důstojnému životu, jakmile si řidič se spolujezdcem pohodlně natáhnou nohy. Tvůrci s tím evidentně počítali, o čemž svědčí tvarované zadní kryty předních sedaček, avšak klasická koncepce, spolu s extrémními požadavky na tuhost, jim nenechaly tolik prostoru, kolik by si přáli.

Dostatečně objemný vyšel zavazadelník, avšak limituje jej nepravidelný tvar s relativně úzkým průchodem mezi podběhy (84 cm), vysoký schod (16 cm) a především skromná světlost otvoru (46 cm). Naopak výšku nakládací hrany 64 cm lze označit v dnešní době za standardní.

V čem však nová pětka přímo exceluje, to jsou první statické dojmy na řidiče. Volant má opět ideální průměr (385 mm) i tvar, ze základní polohy se naprázdno nehne téměř ani o milimetr, perfektní zpětnou vazbu poskytuje i optimálně umístěný elektronický volič převodovky, spolu s pedály s příjemným odporem. Taktéž všechny ovladače se ustálily na ergonomicky vhodných pozicích; zajímavostí je ovládání elektrické sedačky, přestěhované na výplň dveří. Další detail, který si aktuální BMW vyměnilo s novým Mercedesem třídy E...

Měkkými plasty se nešetřilo, kůže působí na první omak také velmi příjemně. Tradičně bezchybné a dostatečně rozměrné (sedák se zataženou stehenní opěrkou 50, opěradlo 63 cm) jsou (příplatkové) komfortní přední sedačky a k ideálu se přiblížil i klasicky střižený přístrojový štít, ze třetiny vyplněný vícefunkčním displejem.

Pokud lze při prvním statickém osahání vůbec něco vytknout, tak možná účinnou plochu vnějších zpětných zrcátek.

Spolupracujeme s TipCars.com
Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii Poměr vládního dluhu k HDP je v Česku jedním z nejnižších v Evropské unii

Zadlužení členských zemí Evropské unie loni kleslo na…

Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hliníková jízda Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Hliníková jízda

Hliník se neodstěhoval do Humpolce, dala by se…

Seznam rekordně zvýšil tržby, jeho televize ale zůstává ztrátová Seznam rekordně zvýšil tržby, jeho televize ale zůstává ztrátová

Tuzemská internetová jednička Seznam.cz loni zvýšila…

DAF slaví devadesát let. Nevyráběla jen přívěsy, ale i speciály pro armádu DAF slaví devadesát let. Nevyráběla jen přívěsy, ale i speciály pro armádu

Nizozemská automobilka DAF Trucks N.V. letos oslavuje 90.…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 5: První ženevské dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Škoda Kamiq detailně: Prohlédněte si nové SUV, se kterým se jen tak nesvezete

Škoda Kamiq detailně: Prohlédněte si nové SUV, se kterým se jen tak nesvezete

Dnes 12:35

Mladoboleslavská automobilka představuje světu své již třetí SUV.




Blesk.cz

Porod vévodkyně Kate v plném proudu! Jak se bude dítě jmenovat?

Porod vévodkyně Kate v plném proudu! Jak se bude…

V Londýně jsou nyní všichni jako na trní a netrpělivě očekávají, kdy vévodkyně Kate (36) porodí svému choti…

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Chytil po prvním gólu: Kritika trenéra? Neřekl bych, že jsem se nehýbal

Chytil po prvním gólu: Kritika trenéra? Neřekl bych,…

Třetí reprezentační start a první gól. Mladý útočník Filip Chytil v neděli proti Rusku (2:1) otevřel skóre…

 

Reflex.cz

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Nový český film Metanol: Story o převeliké blbosti

Česká televize připravila na dvě po sobě jdoucí neděle ambiciózní, ale dramaturgicky naprosto správný projekt.…

Terorista Abdeslam, organizátor pařížského útoku, dostal 20 let. Hlavní soud ho ale čeká až v roce 2020

Terorista Abdeslam, organizátor pařížského útoku,…

Na dvacet let poslal v pondělí belgický soud do vězení Salaha Abdeslama, kterého krátce před tím uznal vinným z…