Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 5: První ženevské dojmy

Ladislav Čermák
Diskuze (123)
Již pošesté slavíme příchod nové pětky. Ta nová se od experimentů s prostorovými křivkami vrací k osvědčené eleganci, ať se to komu líbí, nebo ne.

Bavorská automobilka jako jediná dokáže spojovat v nových modelech designové převraty s technickými. Tak tomu bylo před sedmi lety, kdy tehdejší pětka (E60) přinesla, kromě dodnes kontroverzního designu vrcholící bangleovské éry, také zcela nové pojetí komplexního elektronického řízení většiny palubních systémů a převratné asistenční a komfortní systémy (adaptivní tempomat a světlomety, aktivní řízení, Head Up Display, Night Vision atd.).

Nová (F10) již z počátku rezignuje na další Velkou designovou revoluci a nachází pro své křivky mocnou inspiraci v minulých a zejména současných BMW.

Nový šéfdesignér Adrian van Hooydonk pojal svou práci konzervativněji, než Chris Bangle, a výsledkem je objekt, přímo zářící klasickou elegancí.

Na technické převraty se také dostalo; tím nejzásadnějším je samozřejmě pokračování historické premiéry dvojitých lichoběžníků na přední nápravě, spolu s osmistupňovou samočinnou převodovkou a zážehovým osmiválcem biturbo.

Jako vejce vejci?

Přísná značková identita už se v Mnichově opět bere smrtelně vážně, proto bude mít laik opět problém zpředu rozeznat pětkovou od sedmičkové řady. Ještě výraznější příď dále nafoukla své ledvinky; tentokrát přerostly i světlometové moduly. Její kolmá orientace s vysoko umístěnými „zraky“ dodává majestátní výraz s lehkým nádechem arogance, i když ne v takové míře, jako u větší a starší sedmičky (F01). Nezbytným odlišovacím znamením je v tomto případě čtveřice prolisů na kapotě, sbíhajících se k modrobílému znáčku.

Zbytek se již odehrává v intencích klasické automobilové krásy. Protože poměr celkové délky k rozvoru je nyní ještě těsnější, mohla se přední kola posunout opticky ještě dopředu; ve skutečnosti však maska obětovala hodně novým bezpečnostním požadavkům na ochranu chodců. Tvůrcům se to však podařilo do značné míry zamaskovat, což je pro ně velká poklona.

Střecha se, ve jménu sportovního švihu a aerodynamiky dále zaoblila, samozřejmě nechybí charakteristické „Hoffmeisterovo esíčko“ a „žraločí ploutev“ .

Zajímavě si tvůrci poradili s problémem všech nových modelů; opticky mohutný ponton se jim podařilo narušit mistrně umístěným výrazným prolisem se stylovými dveřními klikami.

Puritány bude daleko méně dráždit záď, inspirovaná trojkovým kupé a rovněž mistrně opticky snížená.

Bez zajímavosti není, že se finální podoba pětkového sedanu podobá levobočkovi 5 GT ještě méně, než jsme očekávali. Jiné jsou zejména proporce, dané i faktem, že GT je téměř o 10 cm delší, při rozvoru, protaženém o více než 10 centimetrů. Ale i detaily nyní působí útleji a klasičtěji a budí dojem, že GT je de facto samostatný model.

Uvnitř jako v klubovce

Podobné rámcové hodnocení, tedy návrat ke klasice, zasluhuje i interiér. Zdobí jej bezchybné zpracování a prémiové materiály, jen mu překvapivě chybí vzdušnost, vlastní například mercedesům.

Architekti se také stále nevypořádali s místem na zadních sedačkách; ačkoliv jsou zcela dostatečně rozměrné (sedák 53, opěradlo 60 cm) a hlava se do speciálního prolisu ve střešním čalounění vejde bez problémů, kolena přijdou o místo k důstojnému životu, jakmile si řidič se spolujezdcem pohodlně natáhnou nohy. Tvůrci s tím evidentně počítali, o čemž svědčí tvarované zadní kryty předních sedaček, avšak klasická koncepce, spolu s extrémními požadavky na tuhost, jim nenechaly tolik prostoru, kolik by si přáli.

Dostatečně objemný vyšel zavazadelník, avšak limituje jej nepravidelný tvar s relativně úzkým průchodem mezi podběhy (84 cm), vysoký schod (16 cm) a především skromná světlost otvoru (46 cm). Naopak výšku nakládací hrany 64 cm lze označit v dnešní době za standardní.

V čem však nová pětka přímo exceluje, to jsou první statické dojmy na řidiče. Volant má opět ideální průměr (385 mm) i tvar, ze základní polohy se naprázdno nehne téměř ani o milimetr, perfektní zpětnou vazbu poskytuje i optimálně umístěný elektronický volič převodovky, spolu s pedály s příjemným odporem. Taktéž všechny ovladače se ustálily na ergonomicky vhodných pozicích; zajímavostí je ovládání elektrické sedačky, přestěhované na výplň dveří. Další detail, který si aktuální BMW vyměnilo s novým Mercedesem třídy E...

Měkkými plasty se nešetřilo, kůže působí na první omak také velmi příjemně. Tradičně bezchybné a dostatečně rozměrné (sedák se zataženou stehenní opěrkou 50, opěradlo 63 cm) jsou (příplatkové) komfortní přední sedačky a k ideálu se přiblížil i klasicky střižený přístrojový štít, ze třetiny vyplněný vícefunkčním displejem.

Pokud lze při prvním statickém osahání vůbec něco vytknout, tak možná účinnou plochu vnějších zpětných zrcátek.

Ladislav Čermák
Diskuze (123)
Avatar - CIZEK
7. 3. 2010 20:59
skvělá 5er
Nová 5er se mi opravdu moc líbí.Co mi na e60 příliš nelíbilo byl interiér, který nepůsobil tak solidně jako u minulých generací 5er.Ale ted je vse jinak.Inertiér je z těch nejlepších materiálů, které jsou skvěle slícované.Interiér působí elegantním a robusním dojmem a ty sedačky vypadají skvěle.A co se exteriéru týče, nemám co bych vytkl zkrátka Typisch BMW-elegantní a zároven dynamický.
Avatar - white label
5. 3. 2010 11:06
Re: naskok
Tak počkej, porovnáváme tu nějakou dobu dva systémy 4x4 a teď tenhle "divoký odskok"? :-)
Srovnáni koncepek předek vs. zadek je zase trochu jiné téma...
Já bych si větší auto (od vyšší stř.) jen s předkem nekoupil, ale přece ani samo AUDI k tomu nikoho nenutí..., to spíš dost zákazníků nepřímo "nutí" např. BMW nabízet dnes tolik modelů se 4x4... ;-)
Ono totiž těch solventních řidičů/"fajnšmekrů", nebude tolik, jak to vypadá, podle zdejších diskusí, podle kterých by na cestách měla být jasná převaha zadokolek, příp. rychlých verzí "Imprez a Lancerů"...
Ani ten stále houstnoucí silniční provoz a celkový stav silnic případným "fajnšmekrům" bohužel příliš nepřeje...
Jedna věc jsou "sny", jiná realita (nejen) trhu...
Avatar - Ricardo
5. 3. 2010 09:49
Re: naskok
Tak z toho auta vyhoď quattro a podívej se, co ti ve srovnání s BMW be xDrive zbude... Audi prostě musí mít quattro, aby vůbec fungoval
Avatar - white label
5. 3. 2010 00:23
Re: naskok
Tímto výsledkem testu nepoukazuju na to, že quattro "musí být" nejlepší. Především tím "vyvracím" tvé tvrzení, že quattro je (např. proti Xdrivu) "znouzecnost"..., to by se totiž logicky velmi pravděpodobně projevilo i v podobném, ne zcela "referenčním", testu...
Avatar - white label
5. 3. 2010 00:17
Re: naskok
P10
Jedná se o poslední číslo české mutace AMuS.
Chceš tu snad "originálně" řešit "neobjektivitu" německé redakce, když je Evo třetí a taková 911 Turbo až desátá/poslední?
Jinak díky..., po tvém "odborném" stanovisku k pořadí nijak netoužím... :-O :*) >:-[]