BMW 5: První ženevské dojmy

BMW 5: První ženevské dojmy

 
 

Již pošesté slavíme příchod nové pětky. Ta nová se od experimentů s prostorovými křivkami vrací k osvědčené eleganci, ať se to komu líbí, nebo ne.

Bavorská automobilka jako jediná dokáže spojovat v nových modelech designové převraty s technickými. Tak tomu bylo před sedmi lety, kdy tehdejší pětka (E60) přinesla, kromě dodnes kontroverzního designu vrcholící bangleovské éry, také zcela nové pojetí komplexního elektronického řízení většiny palubních systémů a převratné asistenční a komfortní systémy (adaptivní tempomat a světlomety, aktivní řízení, Head Up Display, Night Vision atd.).

Nová (F10) již z počátku rezignuje na další Velkou designovou revoluci a nachází pro své křivky mocnou inspiraci v minulých a zejména současných BMW.

Nový šéfdesignér Adrian van Hooydonk pojal svou práci konzervativněji, než Chris Bangle, a výsledkem je objekt, přímo zářící klasickou elegancí.

Na technické převraty se také dostalo; tím nejzásadnějším je samozřejmě pokračování historické premiéry dvojitých lichoběžníků na přední nápravě, spolu s osmistupňovou samočinnou převodovkou a zážehovým osmiválcem biturbo.

Jako vejce vejci?
Přísná značková identita už se v Mnichově opět bere smrtelně vážně, proto bude mít laik opět problém zpředu rozeznat pětkovou od sedmičkové řady. Ještě výraznější příď dále nafoukla své ledvinky; tentokrát přerostly i světlometové moduly. Její kolmá orientace s vysoko umístěnými „zraky“ dodává majestátní výraz s lehkým nádechem arogance, i když ne v takové míře, jako u větší a starší sedmičky (F01). Nezbytným odlišovacím znamením je v tomto případě čtveřice prolisů na kapotě, sbíhajících se k modrobílému znáčku.

Zbytek se již odehrává v intencích klasické automobilové krásy. Protože poměr celkové délky k rozvoru je nyní ještě těsnější, mohla se přední kola posunout opticky ještě dopředu; ve skutečnosti však maska obětovala hodně novým bezpečnostním požadavkům na ochranu chodců. Tvůrcům se to však podařilo do značné míry zamaskovat, což je pro ně velká poklona.

Střecha se, ve jménu sportovního švihu a aerodynamiky dále zaoblila, samozřejmě nechybí charakteristické „Hoffmeisterovo esíčko“ a „žraločí ploutev“ .

Zajímavě si tvůrci poradili s problémem všech nových modelů; opticky mohutný ponton se jim podařilo narušit mistrně umístěným výrazným prolisem se stylovými dveřními klikami.

Puritány bude daleko méně dráždit záď, inspirovaná trojkovým kupé a rovněž mistrně opticky snížená.

Bez zajímavosti není, že se finální podoba pětkového sedanu podobá levobočkovi 5 GT ještě méně, než jsme očekávali. Jiné jsou zejména proporce, dané i faktem, že GT je téměř o 10 cm delší, při rozvoru, protaženém o více než 10 centimetrů. Ale i detaily nyní působí útleji a klasičtěji a budí dojem, že GT je de facto samostatný model.

Uvnitř jako v klubovce

Podobné rámcové hodnocení, tedy návrat ke klasice, zasluhuje i interiér. Zdobí jej bezchybné zpracování a prémiové materiály, jen mu překvapivě chybí vzdušnost, vlastní například mercedesům.

Architekti se také stále nevypořádali s místem na zadních sedačkách; ačkoliv jsou zcela dostatečně rozměrné (sedák 53, opěradlo 60 cm) a hlava se do speciálního prolisu ve střešním čalounění vejde bez problémů, kolena přijdou o místo k důstojnému životu, jakmile si řidič se spolujezdcem pohodlně natáhnou nohy. Tvůrci s tím evidentně počítali, o čemž svědčí tvarované zadní kryty předních sedaček, avšak klasická koncepce, spolu s extrémními požadavky na tuhost, jim nenechaly tolik prostoru, kolik by si přáli.

Dostatečně objemný vyšel zavazadelník, avšak limituje jej nepravidelný tvar s relativně úzkým průchodem mezi podběhy (84 cm), vysoký schod (16 cm) a především skromná světlost otvoru (46 cm). Naopak výšku nakládací hrany 64 cm lze označit v dnešní době za standardní.

V čem však nová pětka přímo exceluje, to jsou první statické dojmy na řidiče. Volant má opět ideální průměr (385 mm) i tvar, ze základní polohy se naprázdno nehne téměř ani o milimetr, perfektní zpětnou vazbu poskytuje i optimálně umístěný elektronický volič převodovky, spolu s pedály s příjemným odporem. Taktéž všechny ovladače se ustálily na ergonomicky vhodných pozicích; zajímavostí je ovládání elektrické sedačky, přestěhované na výplň dveří. Další detail, který si aktuální BMW vyměnilo s novým Mercedesem třídy E...

Měkkými plasty se nešetřilo, kůže působí na první omak také velmi příjemně. Tradičně bezchybné a dostatečně rozměrné (sedák se zataženou stehenní opěrkou 50, opěradlo 63 cm) jsou (příplatkové) komfortní přední sedačky a k ideálu se přiblížil i klasicky střižený přístrojový štít, ze třetiny vyplněný vícefunkčním displejem.

Pokud lze při prvním statickém osahání vůbec něco vytknout, tak možná účinnou plochu vnějších zpětných zrcátek.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

Online: Ve volbách jasně vítězí Babiš, ČSSD propadla. TOP 09 je nad pět procenty Online: Ve volbách jasně vítězí Babiš, ČSSD propadla. TOP 09 je nad pět procenty

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, po sečtení více…

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW 5: První ženevské dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Bramboračka, česnečka i kulajda. Pražané na festivalu polévek vypili hektolitry horké pochoutky

Bramboračka, česnečka i kulajda. Pražané na…

Podzimní den si mohli Pražané zpříjemnit u teplé polévky na smíchovské náplavce. V sobotu 21. října se tady…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje zastavil Chelsea i Inter

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje…

Češi toto místo během letních prázdnin obsazují pro své dovolené, talentovaní fotbalisté do 16 let napříč…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Vítězství Andreje Babiše: Národ zvolil nesvobodu

Vítězství Andreje Babiše: Národ zvolil nesvobodu

Tušené se stalo realitou. Antisystémové strany dostaly víc jak polovinu hlasů voličů. Vítězem voleb se stává…

Volební hurikán: Babiš převzal voliče ČSSD a jeho politika tomu bude odpovídat

Volební hurikán: Babiš převzal voliče ČSSD a jeho…

Nejsmutnější zpráva voleb? Polovina voličů věří populistům a komunistům, říká v rozhovoru pro Reflex.cz…