Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 5 Touring: podrobné informace

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Automobilka BMW zveřejnila podrobné informace o novém kombi pětkové řady a proto se k tomuto vozu ještě jednou vracíme.


Automobilka BMW zveřejnila podrobné informace o novém kombi pětkové řady a proto se k tomuto vozu ještě jednou vracíme.

Již třetí generace stylových pětkových kombíků, opět upřednostňující image a sličné tvary před ohromujícím ložným objemem, zaujala pozici jediné světové produkční novinky na ženevském stánku BMW. Ještě než se v polovině května dostane k prvním majitelům, je tu čas pro zveřejnění podrobných informací o novém voze.

Stejně jako předkové, nové BMW 5 touring se opět profiluje jako sportovnější alternativa k etalonu třídy – praktičtěji zaměřenému Mercedesu E kombi. Bokorys se až po B-sloupek shoduje se sedanem, od půlky vozu vzad je vše jinak, zejména linie střechy, spolu s decentním spoilerem záměrně evokují tvary kupé. Koncová světla již nemají tak pravidelný tvar jako u předchozích generací. Automobil i přes objemnou záď vyhlíží sportovně.

Nová kombi řady 5 jsou podle verze až o 50 kg lehčí než předchozí kombi BMW 5 a to i přes větší vnější rozměry. Automobil narostl do délky o 38 mm, do šířky o 46 mm a také výška je nyní o 23 mm větší. Zřejmě více ocení posádka zvětšení prostoru v oblasti ramen (+3 cm) a v oblasti kolen na zadních sedadlech (+4,5 cm).

Zavazadlový prostor

Otevírání a zavírání výklopné zádě mají na starost elektromotory, takže stačí stisk tlačítka a víko se automaticky otevře. Samočinně se odsune také kryt zavazadlového prostoru, a to i v případě, že ukládáte pouze drobnosti samostatně výklopným zadním sklem. Na něm ale nehledejte další kliku nebo spínač, protože klika k otevření okna je elegantně integrována do ramene stěrače. Na výklopném víku je umístěno světlo, které v noci prakticky osvětluje nakládací prostor

Zavazadlový prostor se sice zvětšil na 500 litrů základního objemu (o 90 litrů více než dříve), ale to je jen průměrná hodnota vozů kombi této třídy. Sklopením dělených opěradel lze získat až 1615 litrů přepravního prostoru. Šířka kufru činí 1110 mm, výška 787 mm a vézt lze až 1880 mm dlouhé předměty. Pokud se rozhodnete vzdát rezervního kola (volitelné „runflat“ pneu, schopné jízdy omezenou rychlostí i po defektu), jsou rozměry zavazadelníku 535/1650 litrů. Kombi BMW 5 uvezou podle verze 560 až 600 kilogramů.

Uzamykatelná dvojitá podlaha zavazadlového prostoru se zvedá za pomoci plynových vzpěr, podobně jako kapota motoru. Pod podlahou se nachází menší úložný prostor a teprve pod ním je rezerva s nářadím. Pokud jste se vzdali náhradního kola, je místo něj k dispozici 35 litrová “pašerácká” schránka, pod druhým dnem zavazadelníku.

Podvozek

Nové kombi převzalo hnací ústrojí od příbuzného sedanu s výjimkou zadní nápravy. Ta je podobně jako ta přední vyrobena ze slitin hliníku, ale na rozdíl od zadní nápravy sedanu je přizpůsobena specifickým požadavkům kladeným na tuto skupinu ve voze kombi. Nové uspořádání pružin a tlumičů šetří místo, což se pozitivně projevuje v šířce zavazadlového prostoru, který má pravidelný tvar. Čtyři ramena vedou každé ze zadních kol. Zavěšení není uchyceno přímo na samonosnou karoserii, ale na hliníkový pomocný rám, prostřednictvím elastických prvků. Teprve samotný rám (je v něm uchycen také diferenciál) je přes další pryžová pouzdra uchycen ke karoserii. Toto řešení má zabránit přenosu vibrací a hluku od zadní hnací nápravy do interiéru.

Pověstné jízdní vlastnosti mnichovských vozů jsou v novém pětkovém dostavníku podporovány několika technickými prvky, které zatím ve vozech kombi nejsou vůbec běžné. Aktivní řízení oslavilo premiéru v sedanu, teď je k dispozici také pro “užitkovou” verzi pětky, podobně jako aktivní podvozek Dynamic Drive. Ten dovede zcela eliminovat náklony karosérie do bočního zrychlení 0,3g a ve velmi ostře projížděných zatáčkách, kdy na vůz působí boční zrychlení do 0,6g je náklon eliminován na 0,5°. V rozmezí 0,6 až 0,8g náklon vzroste na 1,3°.

S jízdní dynamikou kombi souvisí také sériová montáž vzduchového odpružení na zadní nápravě, které udržuje konstantní světlou výšku i vlastnosti odpružení nezávislé na zatížení. K dispozici bude také sportovní podvozek s tužšími tlumiči a o 15 mm nižší světlou výškou.

Samozřejmostí je sériová montáž DSC (Dynamic Stability Control), DTC (Dynamic Traction Control), které v sobě integrují další systémy jízdní dynamiky (ABS, ASC, CBC…).

Ve srovnání s předchozí generací pětkového kombi je nový model o cenné milimetry větší. Rozvor narostl o 59 mm na 2886 mm, rozchod kol vpředu má nyní 1558 mm (+46 mm) a vzadu 1581 mm (+59 mm). Také toto BMW respektuje firemní úsilí o ideální rozdělení hmotnosti mezi nápravy, když na zadní nápravu BMW 5 touring připadá o málo více než polovina hmotnosti vozu.

Motory

Nejdříve se dočkáme modelů 525i, 545i, 525d a 530d, na podzim 2004 bude nabídka rozšířena o turbodiesel v modelu 535d (více o něm zde) a za rok bude k dispozici také zážehová dvojice s označením 520i a 530i.

Počínaje uvedením kombi se dostává do autosalonů nový turbodiesel Common Rail II o objemu 2497 cm3 (pro modely BMW 525d), vzniklý zmenšením známého třílitru. Také se jedná o čtyřventilový řadový šestiválec s variabilním turbodmychadlem VNT, vynikající zejména plochou křivkou kroutícího momentu. V kombi 525d vyvíjí 130 kW při 4.000 ot./min, 400 Nm v rozmezí 2.000 – 2.750 ot./min, což stačí k akceleraci na stovku za 8,3/8,5 s a maximální rychlosti 225/222 km/h. To je zatím nejslabší agregát v BMW 5 touring! Kombinovaná spotřeba činí 7,0/8,0 l/100 km. V limuzíně řady 5 jsou hodnoty o málo lepší. Údaje za lomítky platí pro automatickou převodovku.

Další vznětovou volbou je 530d (160 kW, 500 Nm, 7,2/7,4 s, 242/240 km/h, 7,2/8,0 l/100 km). Oba turbodiesely dostaly částicové filtry a plní Euro IV.

Odpůrci nafty mají na výběr dva zážehové motory, šestiválec 525i (142 kW, 245 Nm, 8,2/8,8 s, 232/229 km/h, 9,9/10,3 l/100 km a osmiválec 545i (245 kW, 450 Nm, 5,9/6,0 s, 250/250 km/h, 11,3/11,2 l/100km), zkombinovatelný se sekvenční převodovkou SMG.

Základní cena začíná na 40.400 Euro (německý trh) za model 525i touring, jen o málo dražší bude žádaný diesel 525d, prodávaný za 40950 Euro.

Další související články najdete v magazínu Auto.cz:

Test sedanu BMW 530iA.

Podrobný popis nové generace pětkového BMW – první díl.

Podrobný popis nové generace pětkového BMW – druhý díl.

Nový motor pro BMW 535d – dvoustupňové přeplňování

{link href="http://www.auto.cz/auto.phtml?pm1=1&pm3=5&pm3=magazin/plakaty/plakaty.phtml" target="_blank"}Zde si můžete stáhnout plakáty BMW 5 Touring.{/link}





reklamní sdělení:

… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.

Ondřej Láník
Diskuze (3)