Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 525xd – Obléhání Ingolstadtu

Ondřej Láník
Nejdostupnější vznětový xDrive v řadě 5 nedosahuje ohromující dynamiky, ani rekordní spotřeby. Přesto má ve srovnání konkurenty navrch právě tam, kde to očekáváte.

Roky zápolení tří značek z jihu Německa vyústily v zajímavou tržní situaci. Prakticky každý model v nabídce jedné značky dříve nebo později najde svůj obraz v podobném modelu ostatních výrobců. Modely s pohonem všech kol proslavily hlavně značku Audi quattro, ale čtyřkolky už dávno nedělají jen v Ingolstadtu. Ve velkém se pohon všech kol začíná u BMW prosazovat až v posledních letech, kdy více než čtvrtina produkce odjíždí se systémem xDrive. Na českém trhu se dokonce loni přes 50 % zákazníků řady 5 rozhodlo pro verzi s písmenem x v názvu.

xDrive v řadě 5 po čtvrté

Nejnovějším přírůstkem řady mnichovských vozů s pohonem všech kol je model 525xd, který se poprvé objevil v ceníku pro modelový rok 2008 v závěru roku 2007. I když kódové trojčíslí láká k úvaze nad menším šestiválcem, znalce současné produkce BMW nepřekvapí, že vpředu je podélně uložen řadový třílitr se sníženým výkonem oproti 530xd (173 kW). Jak už to bývá, i tady je mnoho výroků relativních a v čase proměnných. Komu by se zdálo 145 kW příliš málo, tomu připomínáme, že aktuální pětková řada se od roku 2003 prodávala se vznětovým třílitrem, který v první evoluční fázi dával výkon 160 kW.

Novou motorizaci si vyžádal trh. Konkurenční Audi A6 2,7 TDI quattro i Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic mají výkony 132 resp. 140 kW a to byl výkon už opravdu moc vzdálený verzi 530xd. I teď je ale 525xd nejdynamičtější čtyřkolkou ze svaté trojice, a porovnáváme-li pouze základní ceny na českém trhu, jde kupodivu také o model z dané trojice nejlevnější. Cenové diference nejsou příliš velké, jízdní projev ale ano.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Stabilní a úsporné

Šestiválcový standard xDrive se tedy ani s uškrceným třílitrem nemění. Velký sedan (vnějšími rozměry však nejmenší z německé trojice) se nyní musí spokojit s nižším výkonem atakujícím dvousetkoňovou hranici v nižších otáčkách (3750 proti 4000 min-1). Točivý moment má maximum 400 Nm, které naznačuje, že špičkové hodnotě (500 Nm u 530xd) ustoupila šíře jeho využitelnosti od 1300 do 3250 ot./min (1750 až 3000 ot./min u 530xd).

S naším příplatkovým šestistupňovým Steptronikem se 525xd projevuje jako mírně nadprůměrně rychlý sedan, který v prvé řadě uspokojuje všechny, kdo chtějí šestiválcovou pohodu na dlouhých cestách kombinovat s výhodami pohonu všech kol. Na dálnici i mimo ni je znát vyšší jízdní stabilita, kterou však vysvětluje nejen rozdělení točivého momentu motoru 60:40 ve prospěch zadní nápravy, ale i o necelých 100 kg vyšší pohotovostní hmotnost pro verzi bez xDrive. Z komfortních vlastností nejvíce vystupuje do popředí nízký hluk a minimální vibrace motoru. Naopak sportovní naturel připomíná nastavení podvozku, který se na větších nerovnostech s posádkou - zejména na zadních sedadlech - příliš nepáře. Řízení patří k největším přednostem BMW, kvůli nimž sportovně založení řidiči odmítají konkurenční sedany. Když jsme u sportovních řidičů, asi bude dobré upozornit na to, že jiné rozložení hmoty i hnacích sil odebírají hodně z charakteristické přetáčivosti klasického BMW a místy je znát spíše neochota těžké přídě ke změně směru.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Z hlediska debat o produkci CO2 je pozoruhodná spotřeba paliva, které současná BMW dosahují nejen v normovaných jízdních cyklech, ale i v praxi. Náš předmět testu dokáže i před pohotovostní hmotnost 1,7 t při konstantní rychlosti 100 km/h jezdit za 5,7 l/100 km, dálničních 130 km/h pak představuje odběr 7,5 l/100 km. I v městském provozu lze běžně jezdit do 10 l/100 km. To vše za asistence poslušného automatu s tradičním hydrodynamickým měničem.

Zvenku velké, zevnitř stísněné

Vnější rozměry standardního sedanu (4841 x 1846 x 1468 mm) se u xDrive změnily jen v kolonce výška, která měří 1482 mm, tj. o 14 mm více, díky větší světlé výšce.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Interiér BMW řady 5 (E 60) dobře známe. Třešničkou na dortu špičkového řízení je příplatkový sportovní volant se zmenšeným průměrem tlustého věnce (z 385 na 379 mm), srovnání stále těžko hledají i všestranně nastavitelná sedadla, konečně i s adekvátní konstrukcí opěrek hlav. Přístrojová deska s mohutným vikýřem nad středovou konzolou zůstává dodnes trnem v oku milovníků tradičního designu předchozích pětek, ale velikost barevného displeje si tento prvek asi vynutila. Audiofilové uvítají špičkovou hudební aparaturu s perfektní zvukovou kresbou, za kterou však výrobce žádá také high-endové příplatky. Head-up displej patří k praktickým doplňkům, který vám zřejmě rychle přiroste k srdci a pohled na klasické, blízko před vámi umístěné ciferníky vás s ním začne přímo obtěžovat.

Výtky směřují ke stísněnosti interiéru, kterému snad metricky nechybí ke konkurentům mnoho, ale psychologicky je vnitřek pětkového BMW příliš malý, a to i vzhledem k vnějším rozměrům auta.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni
 

Závěr

Volba modelu 525d není ve třídě manažerských sedanů vyšší střední třídy složitým dilematem. Jestliže trváte na pohonu všech kol, vznětovém šestiválci a sportovních jízdních vlastnostech, je BMW jednoznačnou volbou. Kdo preferuje více místa a vyšší cestovní komfort, bude asi lépe uspokojen u konkurence. Základní ceny hovoří jasně pro BMW, konkurenti jsou dražší a pomalejší, ale specifická výbava nebo sleva může výsledek tohoto kriteria snadno obrátit.

První cena vozu1.004.489,- (BMW 520i, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.205.485,- (BMW 525d, 145 kW)
Základní cena testovaného vozu1.278.865,- (BMW 525xd, 145 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.898.114,- (BMW 525xd, 145 kW)

Plusy

  • Schopnost přenosu hnacích sil za každé situace
  • Nízký vnitřní hluk
  • Nízká spotřeba
  • Nejnižší cena mezi srovnatelnými konkurenty
  • Neutrální chování na silnici

Minusy

  • Stísněný interiér
  • Vysoké částky za výbavu na přání

Související články:

Ondřej Láník
BMW 525xd
Cena základní sestavy 1 278 865 Kč
Výbava základní sestavy BMW Basic Service Inclusive – 5 let/100.000 km, airbagy pro řidiče a spolujezdce, antiblokovací brzdový systém (ABS), dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) včetně asistenta pro rozjezd do kopce, přední a zadní hlavové airbagy, indikátor poklesu tlaku v "Runflat" pneumatikách, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, detektor obsazení sedadla spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, "Chrom Line Exterior" – chromované vnejší okenní lišty, 17" kola z lehké slitiny "Star-spoke 243", 7,5 J x 17 / pneumatiky 225/50 R17, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, odvětrávané přední brzdové kotouče 310 x 24 mm, Servotronic, 6ti stupňová manuální převodovka, dvojitá oválná koncovka výfuku z leštěné nerezavějící oceli, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", mlhová světla, dvoustupňová brzdová světla s variabilní intenzitou záření a velikostí aktivní plochy v závislosti na brzdné síle (Brake Force Display), dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, velurové koberečky, automatické osvětlení interiéru systémem “soft on/soft off", ovládané madly dveří, zapalováním, nárazovým spínačem a dálkovým ovládáním, tlačítko Start/Stop pro automatické startování a vypínání motoru, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sluneční clony s osvětleným kosmetickým zrcátkem, krytem a úchytkou na parkovací lístky pro řidiče a spolujezdce, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, elektricky ovládaná okna s pojistkou, elektronický imobilizér, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná asferická zrcátka, připojení AUX-In, rádio “BMW Business CD" s podporou MP3, palubní počítač, kontrola nezapnutých bezpečnostních pásů, programovatelná tlačítka pro oblíbené funkce Kč
Cena testované sestavy 1 898 114 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+26.505,-), "Satin Chrome" – černé,vysoce lesklé okenní lišty (+6.270,-Kč), 17" kola z lehké slitiny "Star spoke 122" s dojezdovými pneumatikami "Runflat" 8 J x 17 / pneumatiky 245/45 R17, bez náhradního kola (+27.930,-), 6ti stupňová automatická převodovka "Steptronic" (+61.560,-), boční airbagy pro spolujezdce vzadu (+9.356,-), sportovní volant potažený kůží (+2.924,-), vnitřní a vnější zrcátka s automatickou změnou odrazivosti (+14.326,-), dělená a sklopná zadní sedadla s integrovaným vakem na lyže (+14.034,-), vyhřívání sedadel pro řidiče a spolujezdce vpředu (+10.525,-), vyhřívání zadních sedadel (+10.525,-), parkovací systém PDC (+22.805,-), navigační systém "Professional" včetně navigačního DVD (+71.939,-), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (včetně loketní opěrky vpředu) (+21.949,-), "BMW Individual High End audio" systém – 16 reproduktorů (59.580,-), "Voice control" – ovládání hlasem (+11.685,-), automatická klimatizace s rozšířenými funkcemi (25.080,-), přídavné topení s dálkovým ovládáním (+42.465,-), elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, u řidiče s paměťovou funkcí (včetně el. nastavení sloupku volantu a parkovací funkce vnějšího zrcátka na straně spolujezdce) (+31.350,-), Head-up displej (+38.038,-) a další. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 145 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1300 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 232
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.4 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1745 / 485
Rozměr pneu: 225/50 R17
BMW 525xd
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4841
b) šířka (mm): 1846
c) výška (mm): 1482
d) rozvor (mm): 2888
e) rozchod vpředu (mm): 1558
f) rozchod vzadu (mm): 1581
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano