TEST BMW 525xd – Obléhání Ingolstadtu
Roky zápolení tří značek z jihu Německa vyústily v zajímavou tržní situaci. Prakticky každý model v nabídce jedné značky dříve nebo později najde svůj obraz v podobném modelu ostatních výrobců. Modely s pohonem všech kol proslavily hlavně značku Audi quattro, ale čtyřkolky už dávno nedělají jen v Ingolstadtu. Ve velkém se pohon všech kol začíná u BMW prosazovat až v posledních letech, kdy více než čtvrtina produkce odjíždí se systémem xDrive. Na českém trhu se dokonce loni přes 50 % zákazníků řady 5 rozhodlo pro verzi s písmenem x v názvu.
xDrive v řadě 5 po čtvrté
Nejnovějším přírůstkem řady mnichovských vozů s pohonem všech kol je model 525xd, který se poprvé objevil v ceníku pro modelový rok 2008 v závěru roku 2007. I když kódové trojčíslí láká k úvaze nad menším šestiválcem, znalce současné produkce BMW nepřekvapí, že vpředu je podélně uložen řadový třílitr se sníženým výkonem oproti 530xd (173 kW). Jak už to bývá, i tady je mnoho výroků relativních a v čase proměnných. Komu by se zdálo 145 kW příliš málo, tomu připomínáme, že aktuální pětková řada se od roku 2003 prodávala se vznětovým třílitrem, který v první evoluční fázi dával výkon 160 kW.
Novou motorizaci si vyžádal trh. Konkurenční Audi A6 2,7 TDI quattro i Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic mají výkony 132 resp. 140 kW a to byl výkon už opravdu moc vzdálený verzi 530xd. I teď je ale 525xd nejdynamičtější čtyřkolkou ze svaté trojice, a porovnáváme-li pouze základní ceny na českém trhu, jde kupodivu také o model z dané trojice nejlevnější. Cenové diference nejsou příliš velké, jízdní projev ale ano.
Stabilní a úsporné
Šestiválcový standard xDrive se tedy ani s uškrceným třílitrem nemění. Velký sedan (vnějšími rozměry však nejmenší z německé trojice) se nyní musí spokojit s nižším výkonem atakujícím dvousetkoňovou hranici v nižších otáčkách (3750 proti 4000 min-1). Točivý moment má maximum 400 Nm, které naznačuje, že špičkové hodnotě (500 Nm u 530xd) ustoupila šíře jeho využitelnosti od 1300 do 3250 ot./min (1750 až 3000 ot./min u 530xd).
S naším příplatkovým šestistupňovým Steptronikem se 525xd projevuje jako mírně nadprůměrně rychlý sedan, který v prvé řadě uspokojuje všechny, kdo chtějí šestiválcovou pohodu na dlouhých cestách kombinovat s výhodami pohonu všech kol. Na dálnici i mimo ni je znát vyšší jízdní stabilita, kterou však vysvětluje nejen rozdělení točivého momentu motoru 60:40 ve prospěch zadní nápravy, ale i o necelých 100 kg vyšší pohotovostní hmotnost pro verzi bez xDrive. Z komfortních vlastností nejvíce vystupuje do popředí nízký hluk a minimální vibrace motoru. Naopak sportovní naturel připomíná nastavení podvozku, který se na větších nerovnostech s posádkou - zejména na zadních sedadlech - příliš nepáře. Řízení patří k největším přednostem BMW, kvůli nimž sportovně založení řidiči odmítají konkurenční sedany. Když jsme u sportovních řidičů, asi bude dobré upozornit na to, že jiné rozložení hmoty i hnacích sil odebírají hodně z charakteristické přetáčivosti klasického BMW a místy je znát spíše neochota těžké přídě ke změně směru.
Z hlediska debat o produkci CO2 je pozoruhodná spotřeba paliva, které současná BMW dosahují nejen v normovaných jízdních cyklech, ale i v praxi. Náš předmět testu dokáže i před pohotovostní hmotnost 1,7 t při konstantní rychlosti 100 km/h jezdit za 5,7 l/100 km, dálničních 130 km/h pak představuje odběr 7,5 l/100 km. I v městském provozu lze běžně jezdit do 10 l/100 km. To vše za asistence poslušného automatu s tradičním hydrodynamickým měničem.
Zvenku velké, zevnitř stísněné
Vnější rozměry standardního sedanu (4841 x 1846 x 1468 mm) se u xDrive změnily jen v kolonce výška, která měří 1482 mm, tj. o 14 mm více, díky větší světlé výšce.
Interiér BMW řady 5 (E 60) dobře známe. Třešničkou na dortu špičkového řízení je příplatkový sportovní volant se zmenšeným průměrem tlustého věnce (z 385 na 379 mm), srovnání stále těžko hledají i všestranně nastavitelná sedadla, konečně i s adekvátní konstrukcí opěrek hlav. Přístrojová deska s mohutným vikýřem nad středovou konzolou zůstává dodnes trnem v oku milovníků tradičního designu předchozích pětek, ale velikost barevného displeje si tento prvek asi vynutila. Audiofilové uvítají špičkovou hudební aparaturu s perfektní zvukovou kresbou, za kterou však výrobce žádá také high-endové příplatky. Head-up displej patří k praktickým doplňkům, který vám zřejmě rychle přiroste k srdci a pohled na klasické, blízko před vámi umístěné ciferníky vás s ním začne přímo obtěžovat.
Výtky směřují ke stísněnosti interiéru, kterému snad metricky nechybí ke konkurentům mnoho, ale psychologicky je vnitřek pětkového BMW příliš malý, a to i vzhledem k vnějším rozměrům auta.
Závěr
Volba modelu 525d není ve třídě manažerských sedanů vyšší střední třídy složitým dilematem. Jestliže trváte na pohonu všech kol, vznětovém šestiválci a sportovních jízdních vlastnostech, je BMW jednoznačnou volbou. Kdo preferuje více místa a vyšší cestovní komfort, bude asi lépe uspokojen u konkurence. Základní ceny hovoří jasně pro BMW, konkurenti jsou dražší a pomalejší, ale specifická výbava nebo sleva může výsledek tohoto kriteria snadno obrátit.
První cena vozu | 1.004.489,- (BMW 520i, 125 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.205.485,- (BMW 525d, 145 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.278.865,- (BMW 525xd, 145 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.898.114,- (BMW 525xd, 145 kW) |
Plusy
- Schopnost přenosu hnacích sil za každé situace
- Nízký vnitřní hluk
- Nízká spotřeba
- Nejnižší cena mezi srovnatelnými konkurenty
- Neutrální chování na silnici
Minusy
- Stísněný interiér
- Vysoké částky za výbavu na přání
Související články:
- Test: BMW 530xd Touring – Horolezec
- Test: BMW 530xi – Pevně na všech čtyřech
- Test: BMW 520d – Economy class
- Test: BMW 530iA – Nenápadná technokracie
- Test: BMW 530d touring – třikrát umocněný styl
- Test: BMW 535d - Nafta nepatří do kamen
- Test: BMW 535d touring – Forever Love
- Test: BMW 545iA – 333stříbrných koní
- Test: BMW 550iA - Vítej králi