BMW 530d - Diesel by měl radost

BMW 530d - Diesel by měl radost

 
 

V oblasti dieselových motorů dlouhou dobu neměl VW se svými TDI motory konkurenci. Dnes je však již souboj výrobců automobilů mnohem tvrdší a ani BMW nespí. Dokazuje to novými turbodiesely s přímým vstřikováním paliva. Jde o čtyřválec 2,0 s úctyhodným výkonem 100 kW, šestiválec 3,0/135 kW a obrovský osmiválec 4,0/170 kW. Všechny nové turbodiesely označují u BMW jednoduchým d .

V oblasti dieselových motorů dlouhou dobu neměl VW se svými TDI motory konkurenci. Dnes je však již souboj výrobců automobilů mnohem tvrdší a ani BMW nespí. Dokazuje to novými turbodiesely s přímým vstřikováním paliva. Jde o čtyřválec 2,0 s úctyhodným výkonem 100 kW, šestiválec 3,0/135 kW a obrovský osmiválec 4,0/170 kW. Všechny nové turbodiesely označují u BMW jednoduchým d .

Testovanou "pětku" poháněl vznětový šestiválec 3,0 s přímým vstřikováním paliva (common rail). Výkonem 135 kW i mohutným točivým momentem 390 Nm se lehce vyrovná zážehovému šestiválci 2,8/142 kW. Navíc je 530d o více než 60.000 korun levnější (základní cena 530d = 1.432.500 Kč, 528i = 1.496.800 Kč).

Po nastartování přichází první překvapení. Zvuk dieselu prakticky není slyšet! Žádné vibrace, žádné nýtování, jen hodně vzdálený zvuk připomínající diesel. Po rozjezdu přichází druhé překvapení, zvuk který byl slyšet při volnoběhu, zcela zmizel a nyní již prakticky nelze rozeznat, zda je pod kapotou zážehový nebo vznětový motor!

Výkon a točivý moment motoru už tolik nepřekvapil, protože se to dalo, vzhledem k "papírovým" předpokladům, očekávat. Přesto, vyzkoušet si akceleraci z klidu na 100 km/h během 8,5 sekundy s dieselem není špatné. Fantastické je také pružné zrychlení na čtvrtý a pátý převodový stupeň.

A co spotřeba? Vzhledem k relativně vysoké pohotovostní hmotnosti 1650 kg je testovaná spotřeba 8,7 na velmi dobré úrovni. Při častějším využívání maximálního výkonu motoru se spotřeba mírně přehoupla přes devět litrů.

Jednu nevýhodu přeci jen tento "vznětový zázrak" má. Reakce na prudké sešlápnutí plynu je pomalejší. Teprve po cca sekundě dojde k náběhu výkonu a tahu. Na tuto vlastnost je třeba si zvyknout a počítat s ní při předjíždění, apod.

Výsledný dojem z nového dieselu je však i přes popisované chvilkové váhání při akceleraci vynikající.

Po uzavření dost těžkých dveří se ocitnete v uzavřeném kokpitu pravého BMW s vysokou úrovní dílenského zpracování, ergonomie a bezpečnosti. O bezpečnost cestujících se stará celkem 8(!) airbagů. Dva přední, čtyři boční a dva tzv. hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce. Ty jsou zabudovány v A sloupcích. Interiér budí pocit téměř absolutního bezpečí, který však může u méně zkušených majitelů nové pětky způsobit nebezpečný pocit vlastní nesmrtelnosti...

Masivní, příplatková, přední kožená sedadla se třemi pamětmi pro individuální nastavení posezu cestujících jsou velmi vzdáleny běžné produkci ve střední třídě. Spíše by se daly přirovnat k oblíbenému domácímu křeslu. Nalezení dobré pozice pro řízení pomáhá jak všestranně el. seřiditelné sedadlo, tak el. seřiditelný volant ve dvou osách. V zadních sedadlech jsou zabudovány dětské sedačky. Bohužel jejich tvrdý materiál po "složení" znepříjemňuje sezení na zadních sedadlech. Místa pro nohy je tak akorát, spíše méně.

Z dalších "drobností" zpříjemňující řízení vybírám alespoň dešťový senzor řídící stěrače, vyhřívání volantu a navigační systém s TV. Navigační systém bohužel stále funguje jen u našich západních sousedů...

Jízdní vlastnosti vozu jsou velmi dobré, bez jakýchkoli náznaků nejistoty. O případný nežádoucí prokluz zadních poháněných kol, za zhoršených povětrnostních podmínek, se stará vyspělý protiprokluzový systém ASC+T.

Ovládání relativně velkého vozu je bezproblémové, řazení jde velmi přesně. Sešlápnutí spojky, přestože musí přenášet 390 Nm točivého momentu motoru, nejde nijak ztuha. Volant padne dobře do ruky, ale mohl by mít menší průměr.

Vývojové oddělení BMW předvedlo, že kromě výborných zážehových motorů umí vyvinout i výborné vznětové motory. BMW 530d je toho důkazem.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 432 500 Kč Cena v testované výbavě: 2 028 900 Kč

Základní výbava:6x airbag, protiprokluzový systém ASC+T, ABS, imobilizér, automatická klimatizace, palubní počítač, centrální zámek, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání všech oken, rádio BMW, otáčkoměr, ekonoměr, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu

Výbava testovaného vozu:vyhřívání volantu (+6.100,-), metalíza (+26.200,-), kožená sedadla (+77.900,-), boční airbagy vzadu (+14.700,-), zelený pruh proti slunci (+3.300,-), determální čelní sklo (+9.900,-), skleněné el. střešní okno (+43.900,-), velurové koberce (+5.000,-), dřevěné obložení (+17.100,-), komfortní sedačky (+97.700,-), dělené zadní sedačky (+18.900,-), integrované dětské sedačky (+11.200,-), loketní opěrka vpředu (+6.800,-), ostřikovače světlometů (+14.200,-), multifunkční volant (+16.500,-), navigační systém s TV (+160.900,-), CD changer (+18.900,-), HI-FI systém (+21.700,-), tmavá skla vzadu (+11.000,-)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2926
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 390 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 5.7 / 7.2
Emise CO2:192
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 540
Rozměr pneu:225
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově

Podvozek z lehkého kovu, nové motory a převodovky,…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili po Praze: Policie je chytila na benzince

Těhotná žena a muž ukradli auto, pak se v něm vozili…

Plánovali, že auto, které ukradli v polovině srpna, prodají v Praze-západ. Do té doby ho však zloději využívali…

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů. Šlo o průkopníka odvětví

BlackBerry končí výrobu a vývoj vlastních telefonů.…

Kanadská společnost BlackBerry opouští vývoj a výrobu chytrých telefonů, tedy odvětví, ve kterém patřila mezi…

 

iSport.cz

VIDEO: Mladíci Sparty přejeli v LM Podgoricu 4:0, podívejte se na góly

VIDEO: Mladíci Sparty přejeli v LM Podgoricu 4:0,…

Koncert! Mladí fotbalisté Sparty do 19 let vstoupili ve středu do UEFA Youth League jasným triumfem nad…

Jsme pro smích! Anglie řeší odchod kouče, další skandál míří do ligy

Jsme pro smích! Anglie řeší odchod kouče, další…

Šokující vyřazení od Islandu v osmifinále EURO 2016? To nakonec není největší překvapení spojené letos s…

 

Reflex.cz

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení muslimské burky a nikábu

Švýcarsko směřuje k celostátnímu zákazu nošení…

Česká média v úterý zveřejnila zajímavou zprávu, že švýcarská Národní rada (dolní komora parlamentu) schválila…