BMW 530d - Diesel by měl radost

BMW 530d - Diesel by měl radost

 
 
23.4. 1999

V oblasti dieselových motorů dlouhou dobu neměl VW se svými TDI motory konkurenci. Dnes je však již souboj výrobců automobilů mnohem tvrdší a ani BMW nespí. Dokazuje to novými turbodiesely s přímým vstřikováním paliva. Jde o čtyřválec 2,0 s úctyhodným výkonem 100 kW, šestiválec 3,0/135 kW a obrovský osmiválec 4,0/170 kW. Všechny nové turbodiesely označují u BMW jednoduchým d .

V oblasti dieselových motorů dlouhou dobu neměl VW se svými TDI motory konkurenci. Dnes je však již souboj výrobců automobilů mnohem tvrdší a ani BMW nespí. Dokazuje to novými turbodiesely s přímým vstřikováním paliva. Jde o čtyřválec 2,0 s úctyhodným výkonem 100 kW, šestiválec 3,0/135 kW a obrovský osmiválec 4,0/170 kW. Všechny nové turbodiesely označují u BMW jednoduchým d .

Testovanou "pětku" poháněl vznětový šestiválec 3,0 s přímým vstřikováním paliva (common rail). Výkonem 135 kW i mohutným točivým momentem 390 Nm se lehce vyrovná zážehovému šestiválci 2,8/142 kW. Navíc je 530d o více než 60.000 korun levnější (základní cena 530d = 1.432.500 Kč, 528i = 1.496.800 Kč).

Po nastartování přichází první překvapení. Zvuk dieselu prakticky není slyšet! Žádné vibrace, žádné nýtování, jen hodně vzdálený zvuk připomínající diesel. Po rozjezdu přichází druhé překvapení, zvuk který byl slyšet při volnoběhu, zcela zmizel a nyní již prakticky nelze rozeznat, zda je pod kapotou zážehový nebo vznětový motor!

Výkon a točivý moment motoru už tolik nepřekvapil, protože se to dalo, vzhledem k "papírovým" předpokladům, očekávat. Přesto, vyzkoušet si akceleraci z klidu na 100 km/h během 8,5 sekundy s dieselem není špatné. Fantastické je také pružné zrychlení na čtvrtý a pátý převodový stupeň.

A co spotřeba? Vzhledem k relativně vysoké pohotovostní hmotnosti 1650 kg je testovaná spotřeba 8,7 na velmi dobré úrovni. Při častějším využívání maximálního výkonu motoru se spotřeba mírně přehoupla přes devět litrů.

Jednu nevýhodu přeci jen tento "vznětový zázrak" má. Reakce na prudké sešlápnutí plynu je pomalejší. Teprve po cca sekundě dojde k náběhu výkonu a tahu. Na tuto vlastnost je třeba si zvyknout a počítat s ní při předjíždění, apod.

Výsledný dojem z nového dieselu je však i přes popisované chvilkové váhání při akceleraci vynikající.

Po uzavření dost těžkých dveří se ocitnete v uzavřeném kokpitu pravého BMW s vysokou úrovní dílenského zpracování, ergonomie a bezpečnosti. O bezpečnost cestujících se stará celkem 8(!) airbagů. Dva přední, čtyři boční a dva tzv. hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce. Ty jsou zabudovány v A sloupcích. Interiér budí pocit téměř absolutního bezpečí, který však může u méně zkušených majitelů nové pětky způsobit nebezpečný pocit vlastní nesmrtelnosti...

Masivní, příplatková, přední kožená sedadla se třemi pamětmi pro individuální nastavení posezu cestujících jsou velmi vzdáleny běžné produkci ve střední třídě. Spíše by se daly přirovnat k oblíbenému domácímu křeslu. Nalezení dobré pozice pro řízení pomáhá jak všestranně el. seřiditelné sedadlo, tak el. seřiditelný volant ve dvou osách. V zadních sedadlech jsou zabudovány dětské sedačky. Bohužel jejich tvrdý materiál po "složení" znepříjemňuje sezení na zadních sedadlech. Místa pro nohy je tak akorát, spíše méně.

Z dalších "drobností" zpříjemňující řízení vybírám alespoň dešťový senzor řídící stěrače, vyhřívání volantu a navigační systém s TV. Navigační systém bohužel stále funguje jen u našich západních sousedů...

Jízdní vlastnosti vozu jsou velmi dobré, bez jakýchkoli náznaků nejistoty. O případný nežádoucí prokluz zadních poháněných kol, za zhoršených povětrnostních podmínek, se stará vyspělý protiprokluzový systém ASC+T.

Ovládání relativně velkého vozu je bezproblémové, řazení jde velmi přesně. Sešlápnutí spojky, přestože musí přenášet 390 Nm točivého momentu motoru, nejde nijak ztuha. Volant padne dobře do ruky, ale mohl by mít menší průměr.

Vývojové oddělení BMW předvedlo, že kromě výborných zážehových motorů umí vyvinout i výborné vznětové motory. BMW 530d je toho důkazem.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 432 500 Kč Cena v testované výbavě: 2 028 900 Kč

Základní výbava:6x airbag, protiprokluzový systém ASC+T, ABS, imobilizér, automatická klimatizace, palubní počítač, centrální zámek, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání všech oken, rádio BMW, otáčkoměr, ekonoměr, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu

Výbava testovaného vozu:vyhřívání volantu (+6.100,-), metalíza (+26.200,-), kožená sedadla (+77.900,-), boční airbagy vzadu (+14.700,-), zelený pruh proti slunci (+3.300,-), determální čelní sklo (+9.900,-), skleněné el. střešní okno (+43.900,-), velurové koberce (+5.000,-), dřevěné obložení (+17.100,-), komfortní sedačky (+97.700,-), dělené zadní sedačky (+18.900,-), integrované dětské sedačky (+11.200,-), loketní opěrka vpředu (+6.800,-), ostřikovače světlometů (+14.200,-), multifunkční volant (+16.500,-), navigační systém s TV (+160.900,-), CD changer (+18.900,-), HI-FI systém (+21.700,-), tmavá skla vzadu (+11.000,-)

Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé, ukázalo šetření NKÚ Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé, ukázalo šetření NKÚ

Čerpání evropských dotací na úspory energie je pomalé a…

Babiš se tento týden sejde britskou premiérkou Mayovou Babiš se tento týden sejde britskou premiérkou Mayovou

Britská premiérka Theresa Mayová se tento týden setká s…

ANO ideově vykrádá ostatní strany, říká šéf lidoveckých poslanců Bartošek ANO ideově vykrádá ostatní strany, říká šéf lidoveckých poslanců Bartošek

Navzdory tomu, že KDU-ČSL je malá opoziční strana, chce…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2926
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 390 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 5.7 / 7.2
Emise CO2:192
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / -
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 540
Rozměr pneu:225
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 



BMW dostalo motor z elektroodpadu a má rekord. Na jedno nabití ujede 615 km! BMW dostalo motor z elektroodpadu a má rekord. Na jedno nabití ujede 615 km!

Autor projektu názorně demonstruje, že recyklovaný…

BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově BMW 5 E39 (1995 - 2003): Malá revoluce v Mnichově

Podvozek z lehkého kovu, nové motory a převodovky,…

 



 
Opel odhaluje další detaily budoucnosti pod PSA. Kdy se zbaví techniky GM?

Opel odhaluje další detaily budoucnosti pod PSA. Kdy se zbaví techniky GM?

Dnes 11:53

Německá značka si pod novým vlastníkem věří. Hodlá expandovat a vstoupí na nové trhy, možná i na ten severoamerický.




Blesk.cz

Meghan chce po vzoru Diany nosit kalhoty: Harry zuří!

Meghan chce po vzoru Diany nosit kalhoty: Harry zuří!

Meghan už několik týdnů testuje, co všechno si jako novopečená příslušnice královské rodiny může dovolit.…

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit genitálie, kazily umělecký dojem

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit…

Adam není člověk, kterého chcete potkat po setmění v opuštěném parku. 90 % jeho těla totiž pokrývá tetování -…

 

iSport.cz

Danny se vrací do domů. Po konci ve Slavii bude hrát v Portugalsku

Danny se vrací do domů. Po konci ve Slavii bude hrát…

Záložník Danny bude po odchodu ze Slavie hrát doma v Portugalsku. Čtyřiatřicetiletý bývalý fotbalista Zenitu…

Hrál s Haškem, zastupuje hvězdy. Poner o českém hokeji i komunismu

Hrál s Haškem, zastupuje hvězdy. Poner o českém…

Hrál v jednom týmu s Dominikem Haškem i Vladimírem Růžičkou. Jako agent spolupracoval s kanadskou ikonou Bobbym…

 

Reflex.cz

Fake music z Norska: Kygův koncert bez hodnoty, zato s DPH

Fake music z Norska: Kygův koncert bez hodnoty, zato s DPH

Poslední koncert letošních Colours of Ostrava odehrál DJ Kygo. I když byla ve Vítkovicích velká spousta…

Gamál Abd an-Násir: Milovaný i zavrhovaný diktátor, který stál u pádu egyptské monarchie

Gamál Abd an-Násir: Milovaný i zavrhovaný diktátor,…

Získal československý Řád Bílého lva, podílel se na vzniku Hnutí nezúčastněných států, přeorientoval egyptskou…