Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 530d – Diesel by měl radost

Tomáš Zajíček
Diskuze (26)

V oblasti dieselových motorů dlouhou dobu neměl VW se svými TDI motory konkurenci. Dnes je však již souboj výrobců automobilů mnohem tvrdší a ani BMW nespí. Dokazuje to novými turbodiesely s přímým vstřikováním paliva.

Jde o čtyřválec 2,0 s úctyhodným výkonem 100 kW, šestiválec 3,0 (135 kW) a obrovský osmiválec 4,0 (170 kW). Všechny nové turbodiesely označují u BMW jednoduchým d.

Testovanou "pětku" poháněl vznětový šestiválec 3,0 s přímým vstřikováním paliva (common-rail). Výkonem 135 kW i mohutným točivým momentem 390 Nm se lehce vyrovná zážehovému šestiválci 2,8 (142 kW). Navíc je 530d o více než 60.000 korun levnější (základní cena 530d = 1.432.500 Kč, 528i = 1.496.800 Kč).

Po nastartování přichází první překvapení. Zvuk dieselu prakticky není slyšet! Žádné vibrace, žádné nýtování, jen hodně vzdálený zvuk připomínající diesel. Po rozjezdu přichází druhé překvapení, zvuk který byl slyšet při volnoběhu, zcela zmizel a nyní již prakticky nelze rozeznat, zda je pod kapotou zážehový nebo vznětový motor!

Výkon a točivý moment motoru už tolik nepřekvapil, protože se to dalo, vzhledem k "papírovým" předpokladům, očekávat. Přesto, vyzkoušet si akceleraci z klidu na 100 km/h během 8,5 sekundy s dieselem není špatné. Fantastické je také pružné zrychlení na čtvrtý a pátý převodový stupeň.

A co spotřeba? Vzhledem k relativně vysoké pohotovostní hmotnosti 1650 kg je testovaná spotřeba 8,7 na velmi dobré úrovni. Při častějším využívání maximálního výkonu motoru se spotřeba mírně přehoupla přes devět litrů.

Jednu nevýhodu přeci jen tento "vznětový zázrak" má. Reakce na prudké sešlápnutí plynu je pomalejší. Teprve po cca sekundě dojde k náběhu výkonu a tahu. Na tuto vlastnost je třeba si zvyknout a počítat s ní při předjíždění, apod.

Výsledný dojem z nového dieselu je však i přes popisované chvilkové váhání při akceleraci vynikající.

Po uzavření dost těžkých dveří se ocitnete v uzavřeném kokpitu pravého BMW s vysokou úrovní dílenského zpracování, ergonomie a bezpečnosti. O bezpečnost cestujících se stará celkem 8(!) airbagů. Dva přední, čtyři boční a dva tzv. hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce. Ty jsou zabudovány v A sloupcích. Interiér budí pocit téměř absolutního bezpečí, který však může u méně zkušených majitelů nové pětky způsobit nebezpečný pocit vlastní nesmrtelnosti...

Masivní, příplatková, přední kožená sedadla se třemi pamětmi pro individuální nastavení posezu cestujících jsou velmi vzdáleny běžné produkci ve střední třídě. Spíše by se daly přirovnat k oblíbenému domácímu křeslu. Nalezení dobré pozice pro řízení pomáhá jak všestranně el. seřiditelné sedadlo, tak el. seřiditelný volant ve dvou osách. V zadních sedadlech jsou zabudovány dětské sedačky. Bohužel jejich tvrdý materiál po "složení" znepříjemňuje sezení na zadních sedadlech. Místa pro nohy je tak akorát, spíše méně.

Z dalších "drobností" zpříjemňující řízení vybírám alespoň dešťový senzor řídící stěrače, vyhřívání volantu a navigační systém s TV. Navigační systém bohužel stále funguje jen u našich západních sousedů...

Jízdní vlastnosti vozu jsou velmi dobré, bez jakýchkoli náznaků nejistoty. O případný nežádoucí prokluz zadních poháněných kol, za zhoršených povětrnostních podmínek, se stará vyspělý protiprokluzový systém ASC+T.

Ovládání relativně velkého vozu je bezproblémové, řazení jde velmi přesně. Sešlápnutí spojky, přestože musí přenášet 390 Nm točivého momentu motoru, nejde nijak ztuha. Volant padne dobře do ruky, ale mohl by mít menší průměr.

Vývojové oddělení BMW předvedlo, že kromě výborných zážehových motorů umí vyvinout i výborné vznětové motory. BMW 530d je toho důkazem.

Tomáš Zajíček
Diskuze (26)
Cena základní sestavy 1 432 500 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, protiprokluzový systém ASC+T, ABS, imobilizér, automatická klimatizace, palubní počítač, centrální zámek, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, el. ovl. a vyhřívání zpětných zrcátek, el. ovládání všech oken, rádio BMW, otáčkoměr, ekonoměr, tónovaná skla, nárazníky v barvě vozu Kč
Cena testované sestavy 2 028 900 Kč
Výbava testované sestavy vyhřívání volantu (+6.100,-), metalíza (+26.200,-), kožená sedadla (+77.900,-), boční airbagy vzadu (+14.700,-), zelený pruh proti slunci (+3.300,-), determální čelní sklo (+9.900,-), skleněné el. střešní okno (+43.900,-), velurové koberce (+5.000,-), dřevěné obložení (+17.100,-), komfortní sedačky (+97.700,-), dělené zadní sedačky (+18.900,-), integrované dětské sedačky (+11.200,-), loketní opěrka vpředu (+6.800,-), ostřikovače světlometů (+14.200,-), multifunkční volant (+16.500,-), navigační systém s TV (+160.900,-), CD changer (+18.900,-), HI-FI systém (+21.700,-), tmavá skla vzadu (+11.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2926
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 390 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 5.7 / 7.2
Emise CO2: 192
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 540
Rozměr pneu: 225
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1435
d) rozvor (mm): 2830
e) rozchod vpředu (mm): 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - white label
18. 7. 2021 20:19
Re: Dnesni dvoulitr
V testu se uvádí pohotovostní hmotnost (530d e39) 1650kg. E220d má pohotovostní hmotnost 1750 kg (viz stránky MB), a to srovnáváme R6 vs R4. Podle jaké normy to má 220d vím, ale nevím přesně, jak to mělo (s tou hmotnostní normou) to 530d/e39. Polehčující okolnost (ohledně hmotnosti) je pro E220d fakt, že se nabízí pouze v automatu, kdežto 530d v testu bylo s manuálem.
Avatar - Ada je zase tady
18. 7. 2021 18:37
Proč "retrotesty"?
Dieselový (vznětový) motor ještě čeká skvělá budoucnost. :yes:
18. 7. 2021 18:35
Re: Reakce motoru
Nj, nesmis jezdit sade nebo dachnu, to je easy, ty vetsino :D
18. 7. 2021 18:16
Re: Dnesni dvoulitr
Testovane BMW 530d 1650kg, soucasny Mercedes E 220d 1680kg …
Ale neprej se me na metodiku, beztak jsou odlisne, kdo vi, jestli BMW je bez ridice a Mercedes s normovanym 75kg ridicem, netusim.
Avatar - twistedTSD
18. 7. 2021 15:13
Re: Sorry off topic - EV jsou drahé
Ještě prosím dojezd toho BMW a toho Enyaqu, když s nimi budeš jezdit dlouhé trasy.