BMW 7 - koncert techniky

BMW 7 - koncert techniky

 
 

Nová sedmičková řada, která je zástupcem své značky mezi luxusními automobily, spolu s automobilem BMW 3 Compact je údajně prvním modelem zcela nové designérské éry mnichovské značky. K té firma prý přistoupila pod tlakem zejména německého tisku, který jí údajně vyčítal přílišnou tvarovou strohost a strnulost.

Nejsme si zcela jisti, jestli nastoupená cesta je tou pravou, vzhled vozu je ale otázkou velmi subjektivní. Ten, komu tento styl příliš nesedí, tedy může jen doufat, že se nebude vyvíjet směrem k realizaci automobilů, jako třeba BMW X-Coupe, představeného letos v lednu na autosalonu v Detroitu. Ptáte se proč? Protože právě nové BMW 7 je tak nabito nejmodernější technikou, takže je velká škoda ji halit do tak rozporuplných tvarů karoserie.

Jak již bylo řečeno, karoserie "sedmičky" vyvolává dost rozporuplné reakce. Ať už ale patříte do tábora příznivců nebo odpůrců, musíte se shodnout na tom, že zejména ztvárnění předních světlometů je poněkud zvláštní. Blikače jsou totiž umístěny pod krycími skly zcela nahoře, a kruhové hlavní světlomety se nacházejí pod nimi. Na tom by nebylo nic divného, pokud by však horní rovina krycích skel nebyla v úrovni typických "ledvinek" masky chladiče. Jenže takhle jsou světlomety pod jejich úrovní a celek působí dost zvláštně.

Profil už na první pohled patří "bavoráku", a to zejména díky nezaměnitelnému tvaru bočních oken. Také zde však najdeme zvláštní prvek v podobě zadního křídla vskutku obludných rozměrů. To "sedmička" zdědila po studiích Z9 a Z9 Convertible, stejně jako tvar krycích skel předních světlometů.

Pokud se vám bude zdát, že jste koncové svítilny na zádi BMW 7 už někde viděli, tak nebudete daleko od pravdy. Ty jako by z oka vypadly těm u Hondy Legend, která také pošilhává po této kategorii automobilů, i když patří přesně na rozmezí vyšší střední třídy a luxusních vozů.

Ke karoserii se váží také první technické pozoruhodnosti. Pokud dveře úplně nezabouchnete, tak v této poloze nezůstanou, protože je za vás dovře elektromotor. Ten má také na starosti otevírání víka zavazadlového prostoru, a to nejen z interiéru, ale i přímo tlačítkem na chromované liště nad rámečkem pro SPZ. Stejné zařízení pak kufr i zavře, opět po pouhém stisku tlačítka na spodní hraně čalounění víka.

Interiér je sice určen pro pět osob, ovšem předpokládaný komfort poskytne pouze čtveřici cestujících poté, co je páté sedadlo sklopením změněno v loketní opěrku. Ne jejím boku lze najít tlačítka elektrického ovládání sedadel, a na stejném místě je najdeme i vpředu. Přední sedadla mají celkem třináct (!) možností nastavení - sklon sedáku i opěradla, tuhost a umístění bederní opěrky, a dokonce i činnost hlavové opěrky má na starosti elektromotor, kterých je jen v sedadlech rovná desítka, a to nepočítáme ventilátory, které umožňují dokonce rozdílné nastavení pro opěradlo a sedák. Dnes ne zrovna obvyklá je i možnost upravit si šířku opěradla pro potřeby sportovní jízdy. Pasažéři vzadu mají nepatrně méně možností nastavení, zato si ale mohou opět elektronicky zatáhnout dvě záclonky ve dveřích a ještě tu velkou na zadním okně.

Další novinkou je absence voliče režimů samočinné šestistupňové (!) převodovky na středové konzole. Ten je totiž velmi malý a je umístěn pod volantem. BMW 7 umožňuje řidiči provádět i ruční volbu jednotlivých stupňů, a to tlačítky na věnci volantu se skutečně obrovským průměrem. A co že je na místě, které je obvykle vyhrazeno řadicí páce nebo voliči? Zde najdeme kruhový ovladač komunikačního systému. Ten je možné vychylovat do osmi směrů, čímž se vybírá jeden ze stejného počtu okruhů obsáhlého menu palubního počítače, od ovládání klimatizace a ventilace přes audiosoupravu až po satelitní navigaci či televizi. Specialitou je systém, napojený na databázi BMW, umožňující nejen získávat řadu informací, ale také předávat data o automobilu servisním centrům. V těchto nabídkách se pohybuje otáčením ovladače po i proti směru hodinových ručiček a potvrzení volby se provádí jeho stlačením. Vůz zobrazuje průběh této komunikace na displeji uprostřed přístrojové desky a jeho kaplička je stejně velká, jako ta s přístroji před řidičem.

Elektronikou je prošpikován i podvozek nové "sedmy". Systém EDC-K minimalizuje náklony vozu v zatáčkách, což zlepšuje aktivní bezpečnost, zadní tlumiče mají zase funkci samočinné kontroly světlé výšky bez ohledu na zatížení. Mimochodem - pérování BMW 7 je pneumatické. Pozornost zaslouží ještě parkovací brzda. Ta je ovládána pouze tlačítkem na přístrojové desce, je spojena se všemi koly a elektronickými systémy vozu. Deaktivuje se taktéž tlačítkem a umožňuje i funkci "Automatic Hold", která umožňuje plynulý rozjezd bez couvnutí, což je obvyklý jev zejména při rozjezdu na křižovatce v kopci.

V této skutečně vyspělé společnosti se nemusí stydět ani pohonné jednotky. Jsou dvě a v obou případech jde o vidlicové osmiválce se systémem plynulého časování a zdvihu ventilů Valvetronic a variabilní délkou sacího potrubí. Ten menší má objem 3,6 l a výkon 200 kW při 6200/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 360 N. m při 3700/min. Zatím nejvýkonnější pohonná jednotka o objemu 4,4 l má výkon 245 kW při 6100/min a točivý moment 450 N. m při 3600 ot za minutu (zanedlouho bude následovat ještě dvanáctiválec). Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládnou tyto motory v BMW 7 za 7,5 a 6,3 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Velmi příznivých hodnot dosahují tyto osmiválce v kombinovaném cyklu spotřeby - 10,7 a 10,9 l/100 km.

U BMW nezapomněli ani na bezpečnost. Přední, boční a hlavové airbagy jsou dnes v této třídě obvyklé, německý výrobce je však doplnil o elektronický systém ISIS (Intelligent Safety and Information Systém). Tem má čidla příčného i podélného zrychlení a tlakové senzory, na jejichž základě centrální jednotka vyhodnotí sílu a směr nárazu. Poté řídí stupeň nahuštění všech airbagů tak, aby bylo tělo co nejlépe chráněno.

Štítky BMW Představujeme

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou! Její prohlášení přesto slavného metrosexuála potěší

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou!…

Tenistka Karolína Plíšková (24) se sportovním moderátorem Michalem Hrdličkou (27) randí už tři čtvrtě roku. Za…

E-shopy šidí lidi, kontrolám se smějí. Mládek dá inspekci „větší páky“

E-shopy šidí lidi, kontrolám se smějí. Mládek dá…

Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila klamavé praktiky a jiná pochybení při internetovém prodeji ve více než…

 

iSport.cz

Chyby i bez tlaku. Bakoš a Petržela nahráli soupeři, všiml si Pivarník

Chyby i bez tlaku. Bakoš a Petržela nahráli soupeři,…

PŘÍMO Z RAKOUSKA | Vzhledem k vývoji zápasu byl s bodem za remízu 0:0 spokojený. Plzeňský kouč Roman Pivarník se…

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové, tvrdil Holoubek

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové,…

Lepší úvod svého angažmá na lavičce Sparty si snad nemohl těžko přát. Trenér David Holoubek slavil ve svém…

 

Reflex.cz

Berlín: Zastřelený uprchlík, co bral právo do vlastních rukou

Berlín: Zastřelený uprchlík, co bral právo do…

V noci na Svatého Václava zastřelila německá policie v Berlíně jednoho imigranta, který chtěl nožem zabít jiného…

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…