reklama


BMW 7 - koncert techniky

BMW 7 - koncert techniky

 
 

Nová sedmičková řada, která je zástupcem své značky mezi luxusními automobily, spolu s automobilem BMW 3 Compact je údajně prvním modelem zcela nové designérské éry mnichovské značky. K té firma prý přistoupila pod tlakem zejména německého tisku, který jí údajně vyčítal přílišnou tvarovou strohost a strnulost.

Nejsme si zcela jisti, jestli nastoupená cesta je tou pravou, vzhled vozu je ale otázkou velmi subjektivní. Ten, komu tento styl příliš nesedí, tedy může jen doufat, že se nebude vyvíjet směrem k realizaci automobilů, jako třeba BMW X-Coupe, představeného letos v lednu na autosalonu v Detroitu. Ptáte se proč? Protože právě nové BMW 7 je tak nabito nejmodernější technikou, takže je velká škoda ji halit do tak rozporuplných tvarů karoserie.

Jak již bylo řečeno, karoserie "sedmičky" vyvolává dost rozporuplné reakce. Ať už ale patříte do tábora příznivců nebo odpůrců, musíte se shodnout na tom, že zejména ztvárnění předních světlometů je poněkud zvláštní. Blikače jsou totiž umístěny pod krycími skly zcela nahoře, a kruhové hlavní světlomety se nacházejí pod nimi. Na tom by nebylo nic divného, pokud by však horní rovina krycích skel nebyla v úrovni typických "ledvinek" masky chladiče. Jenže takhle jsou světlomety pod jejich úrovní a celek působí dost zvláštně.

Profil už na první pohled patří "bavoráku", a to zejména díky nezaměnitelnému tvaru bočních oken. Také zde však najdeme zvláštní prvek v podobě zadního křídla vskutku obludných rozměrů. To "sedmička" zdědila po studiích Z9 a Z9 Convertible, stejně jako tvar krycích skel předních světlometů.

Pokud se vám bude zdát, že jste koncové svítilny na zádi BMW 7 už někde viděli, tak nebudete daleko od pravdy. Ty jako by z oka vypadly těm u Hondy Legend, která také pošilhává po této kategorii automobilů, i když patří přesně na rozmezí vyšší střední třídy a luxusních vozů.

Ke karoserii se váží také první technické pozoruhodnosti. Pokud dveře úplně nezabouchnete, tak v této poloze nezůstanou, protože je za vás dovře elektromotor. Ten má také na starosti otevírání víka zavazadlového prostoru, a to nejen z interiéru, ale i přímo tlačítkem na chromované liště nad rámečkem pro SPZ. Stejné zařízení pak kufr i zavře, opět po pouhém stisku tlačítka na spodní hraně čalounění víka.

Interiér je sice určen pro pět osob, ovšem předpokládaný komfort poskytne pouze čtveřici cestujících poté, co je páté sedadlo sklopením změněno v loketní opěrku. Ne jejím boku lze najít tlačítka elektrického ovládání sedadel, a na stejném místě je najdeme i vpředu. Přední sedadla mají celkem třináct (!) možností nastavení - sklon sedáku i opěradla, tuhost a umístění bederní opěrky, a dokonce i činnost hlavové opěrky má na starosti elektromotor, kterých je jen v sedadlech rovná desítka, a to nepočítáme ventilátory, které umožňují dokonce rozdílné nastavení pro opěradlo a sedák. Dnes ne zrovna obvyklá je i možnost upravit si šířku opěradla pro potřeby sportovní jízdy. Pasažéři vzadu mají nepatrně méně možností nastavení, zato si ale mohou opět elektronicky zatáhnout dvě záclonky ve dveřích a ještě tu velkou na zadním okně.

Další novinkou je absence voliče režimů samočinné šestistupňové (!) převodovky na středové konzole. Ten je totiž velmi malý a je umístěn pod volantem. BMW 7 umožňuje řidiči provádět i ruční volbu jednotlivých stupňů, a to tlačítky na věnci volantu se skutečně obrovským průměrem. A co že je na místě, které je obvykle vyhrazeno řadicí páce nebo voliči? Zde najdeme kruhový ovladač komunikačního systému. Ten je možné vychylovat do osmi směrů, čímž se vybírá jeden ze stejného počtu okruhů obsáhlého menu palubního počítače, od ovládání klimatizace a ventilace přes audiosoupravu až po satelitní navigaci či televizi. Specialitou je systém, napojený na databázi BMW, umožňující nejen získávat řadu informací, ale také předávat data o automobilu servisním centrům. V těchto nabídkách se pohybuje otáčením ovladače po i proti směru hodinových ručiček a potvrzení volby se provádí jeho stlačením. Vůz zobrazuje průběh této komunikace na displeji uprostřed přístrojové desky a jeho kaplička je stejně velká, jako ta s přístroji před řidičem.

Elektronikou je prošpikován i podvozek nové "sedmy". Systém EDC-K minimalizuje náklony vozu v zatáčkách, což zlepšuje aktivní bezpečnost, zadní tlumiče mají zase funkci samočinné kontroly světlé výšky bez ohledu na zatížení. Mimochodem - pérování BMW 7 je pneumatické. Pozornost zaslouží ještě parkovací brzda. Ta je ovládána pouze tlačítkem na přístrojové desce, je spojena se všemi koly a elektronickými systémy vozu. Deaktivuje se taktéž tlačítkem a umožňuje i funkci "Automatic Hold", která umožňuje plynulý rozjezd bez couvnutí, což je obvyklý jev zejména při rozjezdu na křižovatce v kopci.

V této skutečně vyspělé společnosti se nemusí stydět ani pohonné jednotky. Jsou dvě a v obou případech jde o vidlicové osmiválce se systémem plynulého časování a zdvihu ventilů Valvetronic a variabilní délkou sacího potrubí. Ten menší má objem 3,6 l a výkon 200 kW při 6200/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 360 N. m při 3700/min. Zatím nejvýkonnější pohonná jednotka o objemu 4,4 l má výkon 245 kW při 6100/min a točivý moment 450 N. m při 3600 ot za minutu (zanedlouho bude následovat ještě dvanáctiválec). Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládnou tyto motory v BMW 7 za 7,5 a 6,3 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Velmi příznivých hodnot dosahují tyto osmiválce v kombinovaném cyklu spotřeby - 10,7 a 10,9 l/100 km.

U BMW nezapomněli ani na bezpečnost. Přední, boční a hlavové airbagy jsou dnes v této třídě obvyklé, německý výrobce je však doplnil o elektronický systém ISIS (Intelligent Safety and Information Systém). Tem má čidla příčného i podélného zrychlení a tlakové senzory, na jejichž základě centrální jednotka vyhodnotí sílu a směr nárazu. Poté řídí stupeň nahuštění všech airbagů tak, aby bylo tělo co nejlépe chráněno.

Oznámkuj dealera
Čína se potýká s radikálním islámem, zabavila už miliony pasů Čína se potýká s radikálním islámem, zabavila už miliony pasů

Čínský vládní zmocněnec pro oblast náboženství varoval…

Do komerčních nemovitostí se lije méně peněz, objem investic klesl o třetinu Do komerčních nemovitostí se lije méně peněz, objem investic klesl o třetinu

Objem investic do komerčních nemovitostí v České…

Kytarista Radim Hladík a zakladatel skupiny Blue Effect zemřel. Bylo mu 69 let Kytarista Radim Hladík a zakladatel skupiny Blue Effect zemřel. Bylo mu 69 let

Ve věku 69 let zemřel dnes ráno jeden z nejlepších…

Rusové si vyhlédli golfové hřiště miliardáře Šimáněho. Investují u něj čtvrt miliardy Rusové si vyhlédli golfové hřiště miliardáře Šimáněho. Investují u něj čtvrt miliardy

Na dohled od golfového hřiště Albatross miliardáře Jiřího…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

 






 
Emblémy pro Bugatti, Ferrari nebo Rolls-Royce se vyrábí... v Hrušovanech!

Emblémy pro Bugatti, Ferrari nebo Rolls-Royce se vyrábí... v Hrušovanech!

Dnes 12:13

Chrlit hliníkové znáčky, kapoty nebo klíče v milionových sériích při bezchybné kvalitě není jen tak. Co taková výroba obnáší, na to jsme se byli podívat v Hrušovanech u Brna.




Blesk.cz

Opuštěné sídlo výstředního milionáře: Kdysi se tu pořádaly bujaré večírky, teď chátrá

Opuštěné sídlo výstředního milionáře: Kdysi se tu…

Kdysi to bylo honosné sídlo výstředního milionáře a vlastníka Coca-Coly, kde se pořádaly okázalé večírky, na…

Hofer vs. Van der Bellen podruhé: Rakousko znovu vybírá prezidenta

Hofer vs. Van der Bellen podruhé: Rakousko znovu…

V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Chelsea otočila šlágr na City 3:1, Arsenal zničil West Ham

SESTŘIHY: Chelsea otočila šlágr na City 3:1, Arsenal…

Fotbalisté Chelsea ve 14. kole anglické Premier League otočili zápas na hřišti Manchesteru City a vyhráli 3:1. V…

Nešlo to? Na Bohemce se hrát nedalo, na Spartě byl trávník v pořádku

Nešlo to? Na Bohemce se hrát nedalo, na Spartě byl…

Představitelé fotbalových Bohemians tvrdí, že na promrzlém trávníku se sobotní utkání s Plzní hrát dalo, že při…

 

Reflex.cz

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

Rakušané volí v opakovaných volbách nového prezidenta

V Rakousku začalo opakované druhé kolo prezidentských voleb. Voliči si vybírají mezi nezávislým kandidátem…

Učitel objevil poklad z doby Adolfa Hitlera. Desítky ukrytých aut v opuštěném dole

Učitel objevil poklad z doby Adolfa Hitlera. Desítky…

Nález, který se podaří jen zcela výjimečně, oznámil před časem belgický učitel Vincent Michel. Když zkoumal…

 
 
reklama