BMW 7 - koncert techniky

BMW 7 - koncert techniky

 
 

Nová sedmičková řada, která je zástupcem své značky mezi luxusními automobily, spolu s automobilem BMW 3 Compact je údajně prvním modelem zcela nové designérské éry mnichovské značky. K té firma prý přistoupila pod tlakem zejména německého tisku, který jí údajně vyčítal přílišnou tvarovou strohost a strnulost.

Nejsme si zcela jisti, jestli nastoupená cesta je tou pravou, vzhled vozu je ale otázkou velmi subjektivní. Ten, komu tento styl příliš nesedí, tedy může jen doufat, že se nebude vyvíjet směrem k realizaci automobilů, jako třeba BMW X-Coupe, představeného letos v lednu na autosalonu v Detroitu. Ptáte se proč? Protože právě nové BMW 7 je tak nabito nejmodernější technikou, takže je velká škoda ji halit do tak rozporuplných tvarů karoserie.

Jak již bylo řečeno, karoserie "sedmičky" vyvolává dost rozporuplné reakce. Ať už ale patříte do tábora příznivců nebo odpůrců, musíte se shodnout na tom, že zejména ztvárnění předních světlometů je poněkud zvláštní. Blikače jsou totiž umístěny pod krycími skly zcela nahoře, a kruhové hlavní světlomety se nacházejí pod nimi. Na tom by nebylo nic divného, pokud by však horní rovina krycích skel nebyla v úrovni typických "ledvinek" masky chladiče. Jenže takhle jsou světlomety pod jejich úrovní a celek působí dost zvláštně.

Profil už na první pohled patří "bavoráku", a to zejména díky nezaměnitelnému tvaru bočních oken. Také zde však najdeme zvláštní prvek v podobě zadního křídla vskutku obludných rozměrů. To "sedmička" zdědila po studiích Z9 a Z9 Convertible, stejně jako tvar krycích skel předních světlometů.

Pokud se vám bude zdát, že jste koncové svítilny na zádi BMW 7 už někde viděli, tak nebudete daleko od pravdy. Ty jako by z oka vypadly těm u Hondy Legend, která také pošilhává po této kategorii automobilů, i když patří přesně na rozmezí vyšší střední třídy a luxusních vozů.

Ke karoserii se váží také první technické pozoruhodnosti. Pokud dveře úplně nezabouchnete, tak v této poloze nezůstanou, protože je za vás dovře elektromotor. Ten má také na starosti otevírání víka zavazadlového prostoru, a to nejen z interiéru, ale i přímo tlačítkem na chromované liště nad rámečkem pro SPZ. Stejné zařízení pak kufr i zavře, opět po pouhém stisku tlačítka na spodní hraně čalounění víka.

Interiér je sice určen pro pět osob, ovšem předpokládaný komfort poskytne pouze čtveřici cestujících poté, co je páté sedadlo sklopením změněno v loketní opěrku. Ne jejím boku lze najít tlačítka elektrického ovládání sedadel, a na stejném místě je najdeme i vpředu. Přední sedadla mají celkem třináct (!) možností nastavení - sklon sedáku i opěradla, tuhost a umístění bederní opěrky, a dokonce i činnost hlavové opěrky má na starosti elektromotor, kterých je jen v sedadlech rovná desítka, a to nepočítáme ventilátory, které umožňují dokonce rozdílné nastavení pro opěradlo a sedák. Dnes ne zrovna obvyklá je i možnost upravit si šířku opěradla pro potřeby sportovní jízdy. Pasažéři vzadu mají nepatrně méně možností nastavení, zato si ale mohou opět elektronicky zatáhnout dvě záclonky ve dveřích a ještě tu velkou na zadním okně.

Další novinkou je absence voliče režimů samočinné šestistupňové (!) převodovky na středové konzole. Ten je totiž velmi malý a je umístěn pod volantem. BMW 7 umožňuje řidiči provádět i ruční volbu jednotlivých stupňů, a to tlačítky na věnci volantu se skutečně obrovským průměrem. A co že je na místě, které je obvykle vyhrazeno řadicí páce nebo voliči? Zde najdeme kruhový ovladač komunikačního systému. Ten je možné vychylovat do osmi směrů, čímž se vybírá jeden ze stejného počtu okruhů obsáhlého menu palubního počítače, od ovládání klimatizace a ventilace přes audiosoupravu až po satelitní navigaci či televizi. Specialitou je systém, napojený na databázi BMW, umožňující nejen získávat řadu informací, ale také předávat data o automobilu servisním centrům. V těchto nabídkách se pohybuje otáčením ovladače po i proti směru hodinových ručiček a potvrzení volby se provádí jeho stlačením. Vůz zobrazuje průběh této komunikace na displeji uprostřed přístrojové desky a jeho kaplička je stejně velká, jako ta s přístroji před řidičem.

Elektronikou je prošpikován i podvozek nové "sedmy". Systém EDC-K minimalizuje náklony vozu v zatáčkách, což zlepšuje aktivní bezpečnost, zadní tlumiče mají zase funkci samočinné kontroly světlé výšky bez ohledu na zatížení. Mimochodem - pérování BMW 7 je pneumatické. Pozornost zaslouží ještě parkovací brzda. Ta je ovládána pouze tlačítkem na přístrojové desce, je spojena se všemi koly a elektronickými systémy vozu. Deaktivuje se taktéž tlačítkem a umožňuje i funkci "Automatic Hold", která umožňuje plynulý rozjezd bez couvnutí, což je obvyklý jev zejména při rozjezdu na křižovatce v kopci.

V této skutečně vyspělé společnosti se nemusí stydět ani pohonné jednotky. Jsou dvě a v obou případech jde o vidlicové osmiválce se systémem plynulého časování a zdvihu ventilů Valvetronic a variabilní délkou sacího potrubí. Ten menší má objem 3,6 l a výkon 200 kW při 6200/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 360 N. m při 3700/min. Zatím nejvýkonnější pohonná jednotka o objemu 4,4 l má výkon 245 kW při 6100/min a točivý moment 450 N. m při 3600 ot za minutu (zanedlouho bude následovat ještě dvanáctiválec). Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládnou tyto motory v BMW 7 za 7,5 a 6,3 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Velmi příznivých hodnot dosahují tyto osmiválce v kombinovaném cyklu spotřeby - 10,7 a 10,9 l/100 km.

U BMW nezapomněli ani na bezpečnost. Přední, boční a hlavové airbagy jsou dnes v této třídě obvyklé, německý výrobce je však doplnil o elektronický systém ISIS (Intelligent Safety and Information Systém). Tem má čidla příčného i podélného zrychlení a tlakové senzory, na jejichž základě centrální jednotka vyhodnotí sílu a směr nárazu. Poté řídí stupeň nahuštění všech airbagů tak, aby bylo tělo co nejlépe chráněno.

Evropu kolonizují muslimové. Xenofobové ale nejsme, tvrdí lídři protiimigračních stran Evropu kolonizují muslimové. Xenofobové ale nejsme, tvrdí lídři protiimigračních stran

Odmítání současné podoby EU, varování před údajnou…

Tesle uniklo video, jak testuje elektrický tahač v běžném provozu Tesle uniklo video, jak testuje elektrický tahač v běžném provozu

Elektrický kamion Tesla Semi byl představen sice už v…

Bilance: Bohaté Česko se dál zadluží, kvůli investicím do budoucnosti to ale nebude Bilance: Bohaté Česko se dál zadluží, kvůli investicím do budoucnosti to ale nebude

Padesátimiliardový dluh hodlá v příštím roce nasekat…

 

Štítky BMW Představujeme

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

Dnes 17:02

Četní majitelé Fordu Focus RS se potýkají se ztrátou chladicí kapaliny. Co je toho příčinou? A jak to Ford řeší?




Blesk.cz

Poprava v Jihlavě: Blanku (†71) zastřelil někdo z rodiny? Její auto v protisměru zcela rozstřílel

Poprava v Jihlavě: Blanku (†71) zastřelil někdo z…

Neuvěřitelná tragédie se stala v pátek v Jihlavě. Za bílého dne zde paní Blanku zastřelil kdosi z projíždějícího…

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout v pohodě

Vánoční tipy Františky Čížkové: Jak svátky zvládnout…

Jak si zbytek adventní doby a vánoční svátky s nepředstíranou pohodou užít? Vyhovět svým představám a zároveň co…

 

iSport.cz

Wenger: Neporazitelné City? My měli v roce 2004 nápady, oni k nim mají ropu

Wenger: Neporazitelné City? My měli v roce 2004…

Od památné jízdy Arsenalu z roku 2004 již uběhla více než dekáda. „Kanonýři“ tehdy ovládli anglickou ligu bez…

Mrázek je v Detroitu na odpis. Měli by ho stavět víc, aby se ukázal, zní v NHL

Mrázek je v Detroitu na odpis. Měli by ho stavět…

Měl se stát prvotřídní hvězdou, novým Dominikem Haškem. Ještě před dvěma lety rozjel Petr Mrázek sezonu tak, že…

 

Reflex.cz

Česko má nového spojence v boji proti uprchlickým kvótám. Odmítá je rakouský premiér Kurz

Česko má nového spojence v boji proti uprchlickým…

Naši jižní sousedé budou mít od pondělí novou koaliční vládu, kterou vytvoří ve volbách vítězná Rakouská lidová…

BBC předvedla parádní trapas, spletla si vietnamskou filmařku s japonskou vědkyní

BBC předvedla parádní trapas, spletla si vietnamskou…

Z ostudy kabát si ušila stanice BBC, která si v rozhlasovém vysílání spletla vietnamskou filmařku Trinh T.…