BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc
Na počátku šlo o vůz Daihatsu Rugger, který můžeme znát pod přezdívkou Rocky. Prvně se světu ukázal v roce 1984 a úvodní generace vznikala osm let. Auto sice mělo terénní ambice, ale chyběl mu pořádný motor – vrcholem byl čtyřválcový turbodiesel, objem ani jedné jednotky se nevyšplhal přes dva litry. V té chvíli se auto dostalo do hledáčku společností Bertone a BMW.
Italové nejprve ve své domovině provedli decentní designové úpravy, aby karoserii co nejvíce uzpůsobili přáním mnichovské automobilky. BMW chtělo vstoupit na rostoucí evropský trh s SUV (ano, bavíme se o počátku devadesátých let), tudíž pod kapotu roztomilého terénního vozu zasadilo tři agregáty – 2,4litrový turbodiesel a dva benziny s objemem 2 a 2,7 litru. Jistě nepřekvapí, že největší poptávka byla po vznětovém motoru.
Všechny tři zainteresované strany slavily s Freeclimberem na evropských trzích úspěchy, tudíž vznikla i další generace. Ta už na přídi neměla odznak BMW, ale Bertone a tvořila se až do roku 1995. V té době se objevila pro italské tvůrce lukrativnější zakázka – stavba modelů Fiat Punto a Opel Astra kabriolet. Celkem vzniklo 2.795 Freeclimberů první generace a 2.860 kusů generace druhé.
Nyní se jeden takový stroj objevil na prodej na inzertním serveru eBay. Pozoruhodné je, že Freeclimber se do Spojených států nikdy oficiálně nedovážel, přesto je dnes k mání právě zde, konkrétně na Floridě.
Jde o provedení s dieselovým šestiválcem, jenž se páruje s pětistupňovou manuální převodovkou a nechybí ani plně funkční pohon všech kol. Součástí výbavy je i klimatizace, která ale dle popisku v příspěvku funkční není.
Přihazovat se začalo na částce 3.000 dolarů (asi 62 tisíc korun), pár hodin před koncem aukce činí nejvyšší nabídnutá částka 12.000 dolarů, tedy takřka čtvrt milionu korun.