Český trh v červenci 2010: Pětkové BMW uniká ve vyšší střední třídě všem ostatním
Trh v této třídě oproti sedmému měsíci roku 2009 na rozdíl od jiných segmentů překvapivě stoupl. Zatímco loni našlo nové majitele pouze 169 aut, letos 204, tedy o 20,7 % více.
V červnu bavorská pětka stovku nových registrací těsně překročila, tentokrát se jí to sice nepodařilo, ale i tak utekla ostatním doslova o parník: dosáhla 99 přírůstků, zatímco stříbrný Mercedes-Benz E jich měl na kontě 44! Audi A6 to s 25 exempláři dotáhlo znovu na bronz. O čtvrtou a pátou příčku bojovali tradičně úhlavní konkurenti do lehčího terénu Audi Allroad a Volvo XC70. Tentokrát se ovšem rozešli smírně, oba mají po devíti kusech.
BMW 5 v meziročním srovnání získalo značných 350 %, před rokem si zákazníci koupili 22 vozů předcházející generace E60/E61, letos o 77 více současné F10 (do celkových počtů je zařazena i 5 GT F07, ač vychází z větší sedmičky). To mu bez problémů zajistilo titul Skokana roku. Mercedes třídy E zaznamenal oproti loňsku nárůst o 5 aut, tedy 12,8 %. Audi A6 ztratilo poměrně značných -46,8 %, v jeho případě to znamená -22 kusů ze 47. Jeho verze do lehkého terénu Allroad je na tom úplně stejně jako loni. Zbývá přímý konkurent Allroadu Volvo XC70, který si pohoršil o -60,9 % (z 24 aut, což značí o 14 méně). Švéd je naopak meziročním propadákem.
Kromě již zmiňovaných skokanů a loserů zmiňme ještě některé další, byť se vždy jedná o modely, které mají stabilně nízké počty nových vozů. Trojciferné nárůsty mají ještě Chrysler 300C (z 1 na 3, tedy +200 %), respektive Volvo S80 (z 2 na 5, +150 %). Kromě XC70 se nejvíce propadly registrace Peugeotu 607 (-50 %, z 2 na jedinou) a dále následují již zmíněné Audi A6 a také Volvo V70 (-37,5 %, z 8 na 5).
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červenci 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2010 | 1-7/2010 | 7/2010 | 1-7/2010 |
1. | BMW 5 | 99 | 444 | 48,5% | 32,5% |
2. | Mercedes-Benz E | 44 | 348 | 21,6% | 25,4% |
3. | Audi A6 | 25 | 219 | 12,3% | 16,0% |
4. | Audi ALLROAD QUATTRO | 9 | 100 | 4,4% | 7,3% |
4. | Volvo XC70 | 9 | 94 | 4,4% | 6,9% |
6. | Volvo S80 | 5 | 46 | 2,5% | 3,4% |
6. | Volvo V70 | 5 | 50 | 2,5% | 3,7% |
8. | Chrysler 300C | 3 | 13 | 1,5% | 1,0% |
9. | Honda LEGEND | 2 | 11 | 1,0% | 0,8% |
9. | Jaguar XF | 2 | 11 | 1,0% | 0,8% |
11. | Peugeot 607 | 1 | 5 | 0,5% | 0,4% |
- | Ostatní modely | 0 | 27 | 0,0% | 2,0% |
- | CELKEM | 204 | 1368 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve vyšší střední třídě se oproti prvním sedmi měsícům loňského roku zvýšil o 29,4 %, z 1.057 na 1.368 kusů.
Celkové pořadí od ledna je stejné jako měsíční. Pětkové BMW svým nejbližším pronásledovatelům ze Stuttgartu a Ingolstadtu již notně uteklo (444 aut, podíl 32,5 %). Éčko je druhé (348 registrací, 25,4 %), třetí příčku okupuje Audi A6 (219, 16 %), čtvrtou Audi Allroad (rovných 100, 7,3 %) a pátou Volvo XC70 (94, 6,9 %). Karty jsou tedy letos rozdány více než jasně.
V porovnání s rokem 2009 se u nás prodalo BMW řady 5 o 320 více (+258,1 %). Třída E si polepšila o 195 vozů (také velice slušných +127,5 %), A6 naopak ztratila už 145 kusů (-39,8 %). Allroad je v kladných číslech (+3,1 %, loni 97, letos +3), Volvo XC70 má stejnou procentní hodnotu, ale s opačným znaménkem minus, jeho registrace naopak o tři ze stejných 97 klesly.
V červenci si noví majitelé odvezli 88 bavorských pětek s malým písmenem d na zádi (podíl 88,9 %), Mercedesů E s motory CDI bylo 36 (81,8 %), A6 dosáhla na 24 aut s agregáty TDI, benzinové bylo tedy jediné (96 %). Allroad pak vykazuje 9 turbodieselů, což značí plný počet 100 %. Volvo XC70 jich má na kontě 7, což tentokrát znamená 77,8 %.
Stoprocentního výsledku dosáhl ještě Chrysler 300C spolu s Jaguarem XF, tradiční kusové záležitosti v závěrečné statistice našeho přehledu tentokrát reprezentoval pouze Peugeot 607.