BMW představuje novou generaci M5, již pátou v pořadí. Pojďme se krátce ohlédnout do historie za těmi předešlými. Včetně přímých předchůdců.

Bavorská M5 byla vždy ultimativním sportovním sedanem (a později i kombíkem) s pohonem zadních kol, ve kterém mohli cestovat čtyři pasažéři na hodně dlouhé vzdálenosti. A navíc pěkně rychle, tedy alespoň v Německu. A přitom svou sílu nikdy nedávala příliš okatě najevo. Nejstarším předchůdcem této řady byl Motorsport 533i z roku 1978. Základ měl v první generaci série 5 E12 a pod kapotou motor o objemu 3,2 l, byl ovšem určen pouze německým zákazníkům. O rok později následoval M535i.


M535i
 

Jeho tříapůllitrový řadový šestiválec s dvouventilovou technikou a elektronickým vstřikováním dával 161 kW. Oproti běžným verzím generace E12 dostalo emko větší spoilery, sedadla Recaro, skryty zůstaly kratší převody, diferenciál s omezenou svorností a větší brzdy. Negativně skloněná přední část a čtveřice nekrytých světlometů, typický znak bavorských vozů až do poloviny devadesátých let, pochopitelně zůstal. Auto umělo zrychlit z klidu na stovku za těsně přes 7 s a koketovalo s rychlostí 220 km/h. Během dvou let jich vzniklo jen 1.650, podobný počet se vyrobil i v Jižní Africe, jenže těm chyběl dravý look a lišily se v mnohém i technicky.


M5 E28
 

Na podzim 1984 uvolnila mnichovská automobilka první informace o chystané čistokrevné M5. Jako základ jí posloužila druhá pětka E28, která byla evolucí té první. Světovou premiéru viděl autosalon v nizozemském Amsterdamu 1985. Výkon šestiválce 3,5 l vzrostl na tehdy závratných 210 kW díky rozvodu DOHC a čtyřem ventilům na válec. Maximální rychlost 246 km/h činila z první empětky nejrychlejší sedan světa té doby...

Americké verze byly díly emisním předpisům o něco krotší a pomalejší. Auta se stavěla nejprve na Preussenstrasse v Mnichově, od léta 1986 pak v Garchingu na Daimlerstrasse, což je zajímavý paradox. V květnu 1987 se slavilo, výrobní linku opustil tisící exemplář. Existovali také nároční zákazníci, kterým parametry sériové M5 nestačily, ti se obrátili na ladiče Hartgeho. Mimochodem, i E28 měla ve výrobním programu krotší M535i.


M5 E34
 

Druhá M5 se objevila na podzim 1988. Stavěli ji plných sedm let stále v Garchingu, převažoval vysoký podíl ruční práce a jeden každý exemplář vznikal dva týdny. Hliníkový agregát prošel výraznými úpravami, díky zvýšenému zdvihu jeho objem překročil hranici 3,5 l. Kovaný klikový hřídel, nové vačky, vstřikování i třícestný katalyzátor, to byly nejvýznamnější změny. Výkon se zvedl na 232 kW, ale na zadní nápravu jej přenášela pořád pětistupňová převodovka. ABS bylo již standardem.

Šestého kolečka v rychlostní skříni se automobil dočkal při úpravách v roce 1992. Objem motoru tehdy narostl na 3,8 l a z ten z něj poskytoval rovných 250 kW. Novinkou bylo druhé sériové karosářské provedení - kombi Touring. Již na konci 80. let vznikl dokonce i prototyp kabrioletu, ale projekt byl zastaven týden před ženevskou prezentací. Maximální rychlost všech verzí E34 byla elektronicky limitována na 250 km/h podle nepsaného pravidla německých automobilek.


M5 E39
 

Zvětšovaly se rozměry, narůstala hmotnost a místo šesti válců bychom jich v útrobách třetí M5 našli osm a navíc do V. Takřka pětilitrové srdce se ovšem v roce 1998 chlubilo nejen variabilním časováním Double VANOS, ale i stádem čtyř stovek koní (294 kW). Podvozek dostal odtučňovací kůru v podobě hliníkových dílů. Rychlostním maximem byla stále smluvená dvěstěpadesátka, na přání bylo možné omezovač deaktivovat a pak jste se rozjeli až na 298 km/h.

Výroba této generace, která přišla o nekrytá přední světla, již probíhala v Dingolfingu. Podíl ruční práce byl mizivý, M5 se stala masovým zbožím, což jí skalní fanoušci skutečně klasických BMW nemohou dodnes odpustit. O vzrůstajících počtech hovoří i ten fakt, že do roku 2003 vzniklo 35 tisíc M5 všech generací. Kombi v řadě E39 chybělo, tedy produkční varianta, funkční prototyp existuje dodnes. Jenže první jízdní zkoušky prý nedopadly nejlépe a v Bavorsku do dalšího vývoje dále neinvestovali.


M5 E60
 

Řada E60 je i v současnosti brána díky svým vnějším tvarům, které navrhl Chris Bangle, jako velmi kontroverzní. Některým se líbí, jiní ji ani po ukončení produkce nemohou vystát. Vrcholnou M5 předznamenal stříbřitý koncept ze Ženevy 2004. Výrobce zde zúročil své zkušenosti z formule 1 (konkrétně spolupráci s britským týmem Williams) a osmiválec tak vystřídal desetiválec, znovu vidlicový. Sériový model, který se představil po třech měsících od studie, se mohl pyšnit výkonem 373 kW (507 k) a novou sedmistupňovou převodovkou SMG s možností manuálního sekvenčního i automatického řazení.

M5 zůstala zadokolkou, krocení koní a 520 newtonmetrů měla na starosti celá armáda elektronických asistentů. Hmotnost ale překročila 1,8 tuny. Zákazníci mohli vyrazit k prodejcům na jaře 2005, na kombi Touring museli čekat další dva roky. Jenže to už vážilo skoro dvě tuny... Odlehčený karbonový sedan CSL v retro barvách z podzimu 2009 zůstal jen v jediném exempláři. Opět ale řádili ladiči, američtí Currency Motor Cars se dostali díky aplikaci dvojice vlastních turbodmychadel až na 810 koní (596 kW). Výroba M5 E60 byla ukončena v červenci 2010, zatímco sedanů vzniklo přesně 19.522, kombi této generace skončilo svou pouť s pouhými 1.025 exempláři na kontě.


M5 E60 kombi
 

Přeplňování charakterizuje také poslední pokračování ságy M5, které se vrátilo k osmiválci. Ten má objem 4,4 l, přímé vstřikování a je dopován dvoustupňovým turbodmychadlem typu twin-scroll. Výkon znovu vzrostl na rovných 560 k (412 kW). Rychlostní skříň má opět sedm stupňů, dvojici spojek a ovládá se pádly pod volantem. Popis elektroniky i výbavy by byl nošením dříví do lesa, ostatně, obojí jsme uveřejnili nedávno, tedy alespoň zatím odtajněné informace. Doba si žádá své, a tak je i vysokovýkonný sedan vybaven funkcí start-stop a rekuperací brzdné energie... Bez omezovače překročí novinka o 5 km/h magickou třístovku.

Koncept jsme viděli už v dubnu v Šanghaji, sériová M5 si odbyla svou premiéru 23. června 2011 na Nürburgringu v rámci M Festivalu. Výstavní debut bude následovat zřejmě ve Frankfurtu, poté se rozběhne prodej. Kombi je zatím v nedohlednu, ale cosi se šušká o 4x4...

JAKE.AUTO.CZ: BMW M5: všechny testy a další články

Pod lupou: BMW M5 - Bavorský dálniční expres

Spolupracujeme s TipCars.com
Funguje tu „daňové gestapo“, říká Babišův poradce Bláha Funguje tu „daňové gestapo“, říká Babišův poradce Bláha

Před rokem říkal, že Andreji Babišovi nevěří, a že je pro…

Výdělky O2 letos vzrostly, výrazně přesahují miliardu Výdělky O2 letos vzrostly, výrazně přesahují miliardu

Operátor O2 zvýšil v prvním čtvrtletí zisk o tři procenta…

Komentář Bohumila Pečinky: Odvolání Babiše? Hra zašla daleko Komentář Bohumila Pečinky: Odvolání Babiše? Hra zašla daleko

Okolí premiéra Bohuslava Sobotky rozehrálo hru proti…

Microsoftu i Googlu výrazně vzrostly zisky Microsoftu i Googlu výrazně vzrostly zisky

Čistý zisk amerického softwarového gigantu Microsoft ve…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW: Chronologie M5







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu Netradiční ukončení honičky. Policisté v Estonsku srazili motocyklistu

Policie v Estonsku se rozhodla netradičně ukončit…

 




Bude takto vypadat nové BMW M5? Bude takto vypadat nové BMW M5?

BMW odhalilo 13. října sedmou generaci pětkového sedanu.…

Na prodej jsou čtyři BMW M5 E34, pouze jako balíček! Na prodej jsou čtyři BMW M5 E34, pouze jako balíček!

Stará BMW M jsou již často ceněným sběratelským artiklem.…

 



 
Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Dnes 08:00

V Estonsku právě probíhají první testy Škody Karoq. Než zveřejníme první jízdní dojmy, pojďme si shrnout vůbec první oficiální informace.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Kde oslavit

Kde oslavit "čarodějnice"? Vezměte děti na výlet.

Filipojakubská noc či pohanský Beltine bývaly slavné svátky. Dnes se sice jejich magický aura trochu vytratila,…

 

iSport.cz

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres. Ivanschitz má nové číslo

Plzeň uctí zesnulého Rajtorala a vyřadí jeho dres.…

Fotbalová Viktoria Plzeň v sobotním ligovém utkání s Duklou Praha oficiálně vyřadí číslo 27, s nímž nastupoval…

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a Chelsea v Anglii jede

Italský řád, tvrdost, rychlost. Hvězdám se líbí a…

Ani Guardiola, ani Mourinho, natož Klopp. K titulu v Premier League uhánějí fotbalisté Chelsea pod velením…

 

Reflex.cz

Macronova žena by v USA dostala třicet let vězení

Macronova žena by v USA dostala třicet let vězení

Vracím se k cause, která mne nedávno pohnula k sepsání petice. K případu americké učitelky Jennifer, která si…

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na kontroverzní výstavě Voayer

V Praze se budou vystavovat nahé ženy na…

Do Prahy přijede ze Slovenska výstava, na níž se prezentují nahé ženy převážně v pozicích odpovídajících…